[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cynthiar

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 23:01

Compact gras is van Hartog.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 07:28

Mag ik jullie vragen naar jullie ervaring met pijnbestrijding? Mijn hoefsmid heeft aangegeven dat hij Lexje eigenlijk echt zwaar terug moet bekappen om zijn hoeven weer goed te krijgen e.e.a. te doorbreken. Maar hij waarschuwde wel dat hij goed kreupel zal zijn en adviseerde vooraf pijnstilling te regelen bij de veearts. Nu staat me bij dat paarden met ppid niet alles mogen hebben? Weten jullie hoe dat zit?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 09:28

Dan zou ik liever ervoor kiezen om de smid om de week te laten komen en het zo in stapjes te verbeteren. Een paard echt kreupel door bekappen vind ik niet kunnen, gevoelig kun je eventueel duivelsklauw voor geven.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 10:46

Wat bij mijn merrie goed helpt is rijstzemelen,luzerne en soja schroot. Voor de rest compact gras, pulp en senioren mengel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 12:02

Iemand interesse in pergolide? 224 stuks 224 euro

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 19:33

Zijn al verkocht

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 19:59

Waratje schreef:
Dan zou ik liever ervoor kiezen om de smid om de week te laten komen en het zo in stapjes te verbeteren. Een paard echt kreupel door bekappen vind ik niet kunnen, gevoelig kun je eventueel duivelsklauw voor geven.

Dank je wel Waratje - ik was duidelijk een beetje in de war nadat de smid vorige keer vertelde wat nodig is en heb niet alles goed opgeslagen. Hij blijkt inderdaad na die bekap beurt eens per 2 weken te komen.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 20:14

Caroline, de merrie van mij is de eerste keer bekapt met een roesje, bij de dierenkliniek. Ze had hoeven die op elkaar stonden. De eerste keer is er niet zo veel afgehaald. Daarna steeds een stukje verder gecorrigeerd. Ik heb haar sinds september 2015.

De hoefsmid hoeft de hoeven nu niet zoveel meer te corrigeren. Ze heeft nog steeds dat het wat scheef afslijt, maar ze staat ook niet helemaal recht op de benen.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 20:17

zoutenootjes schreef:
Caroline, de merrie van mij is de eerste keer bekapt met een roesje, bij de dierenkliniek. Ze had hoeven die op elkaar stonden. De eerste keer is er niet zo veel afgehaald. Daarna steeds een stukje verder gecorrigeerd. Ik heb haar sinds september 2015.

De hoefsmid hoeft de hoeven nu niet zoveel meer te corrigeren. Ze heeft nog steeds dat het wat scheef afslijt, maar ze staat ook niet helemaal recht op de benen.

Wat heftig! Maar fijn om te horen dat het nu beter met haar gaat!

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 20:51

Dank je wel. Ja, er was wel meer niet in orde toen ze bij mij kwamen. Er zat maar een paspoort bij de twee merries, ze hadden geen inentingen gehad. Er was maar een gechipt. Waarschijnlijk heeft de oude merrie ook een tijdje geen medicatie gehad. De waarde in het bloed is gelijk getest, die zat op 100. Dat was september 2015. In het voorjaar van 2016 zat de waarde nog steeds op 100. Toen is de medicatie iets verhoogd en in het najaar van 2016 was het gezakt naar 40. Het gebit is ook gedaan, ze hadden haakjes op de kiezen. Bij de oude merrie is het gebit ook stapje voor stapje gedaan. Ze zijn nu ontwormd en de mest is getest.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 21:57

Best spannend, bloed is vanmorgen afgenomen voor ir en ppid. Morgenochtend of middag bellen ze met de uitslag.
Qua bevangenheid heeft dierenarts mn paard eerst weer genezen verklaard. Hoefbeen is niet of licht gekanteld, dus voorkomen dat dit weer gebeurd. Met trainen en voer mogen we weer heel licht gaan opbouwen, maar liever meer hooi erin dan krachtvoer. Maar met oud/3e snede hooi denk ik niet dat alle vit/min eruit worden gehaald. Dus voorzichtig zn brok weer proberen op te bouwen.

Net als ik denkt de dierenarts dat mijn paard geen cushing heeft, omdat hij behalve hb geen symptomen heeft. Maar dat wil niet altijd alles zeggen begreep ik.
Ik hoop van harte dat we beide gelijk hebben.

Best spannend :o

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 08:59

Jongens - ik ben nog steeds niet erg ervaren met het scheren. Dat hebben we eind oktober gedaan (buik, benen en hoofd wollig gelaten ivm 24/7 buiten en in de winter niet af te dekken met deken). Maar in plaats van een mooi nieuw vachtje is het kort gebleven met van die rare stekelachtige lange haren erop? Het lijkt alsof je het daarmee onmogelijk warm kunt hebben. Tegelijk merk ik dat hij al van een beetje inspanning warm is (en dan bedoel ik niet uren werk) maar stevige staprit wel hier en daar een heuveltje op. Gisteren zat ik zonder zadel en voelde ik aan mijn benen dat hij transpireerde. Paard is verder vrolijk en lijkt goed in zijn vel te zitten maar die temperatuurregeling is van begin af aan het grote issue bij hem.

Tips? Hoe is het met jullie Cushies nu de zon begint te schijnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 10:03

Die van mij staat ook te zweten van niks hoor.. ik denk dat je misschien precies op het verkeerde moment hebt geschoren, nu ze weer gaan verharen zal het misschien wel weer bijtrekken al verhaart die van mij niet, die krijgt alleen extra haren erbij lijkt het :+
Afhankelijk van het weer wil ik hem in april weer scheren. Mijn eigen scheermachine komt er niet doorheen dus wat ik normaal in delen (eerst hals, dan jachtstreep, daarna de rest) deed gaat hij nu in 1 keer kaal, ik wil dan ook het weer afwachten wanneer ik dat het beste kan doen zonder gelijk met 10 dekens te moeten slepen..

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 09:45

Het eerste jaar op medicatie had mijn paard dat ook nog dat moeilijk verharen. Maar dit jaar is ze al mooi in de rui geschoten. Als de zon goed schijnt heeft ze het ook warm nu. Dus hopen dat die winter vacht er snel af is

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 13:24

Dank Shanna en Ilora - geeft toch wat steun jullie reacties. Het is voor mij ook het tweede jaar dat we ingaan met medicatie. Maar de rui wil nog niet echt doorzetten .. Kan goed Shanna - dat ik net op het verkeerde moment geschoren heb. Mag ik vragen wanneer jij voor de winter c.q. zomer scheert?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 13:39

Voor de winter scheer ik niet, Sed kan nog met zn eigen vacht de winter door. Al moet ik zeggen dat ik het wel lastig vind/ vond om zn gewicht in te schatten met zo'n pak haar. Ik kan in zn konthaar echt gewoon vlechtjes leggen van 10 of 15 cm lang! :+
Voorjaar scheer ik als de dag-temperaturen stabiel/ rond de 15 graden zijn. En dan bij voorkeur dus eerst de hals/ jachtstreep en als de temperaturen stabiel stijgen/ rond de 20 graden komen gaat alles er af. In de zomer scheer ik hem dan nog 1 a 2 keer omdat Sed alleen maar wintervacht aan maakt (ook in de zomer), augustus voor het laatst zodat hij voor de winter een goede vacht heeft.

We hebben een nieuwe pony waar ik een volg-topic voor heb gemaakt, staat Sed ook wel op de foto bij. Sedje is het shetje :D
Shanna @ [PP] 4,5 jaar jong, 4e eigenaar, 4e naam.. Jip! (volgtopic)

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 13:47

Wat een schatje is Sedje! <3

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 13:49

Bij mij was vorig jaar het probleem dat hij soms zelfs met vorst aan het zweten was, zonder dat hij aan het werk was. Dat was echt niet goed - te grote kans op longontsteking en daarom ben ik voor de winter gaan scheren. Maar het is gruwelijk veel gedoe met zo'n 24/7 buiten paard...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 13:51

Dan zou ik alleen de hals/ borst scheren. Kan hij daar toch zn warmte kwijt.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 13:53

Ik overweeg ook om volgens jaar toch maar weer minder te doen. Dank voor je feedback!

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 15:14

Wij gaan morgen ook de cushing pony een stukje scheren hals/borst/buik. Verharen doet ze wel echt super. In combinatie met de longenproblemen vind ik dit wel een prettig idee en kan ze lekker zonder deken blijven staan.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 17:00

CarolineCF schreef:
Bij mij was vorig jaar het probleem dat hij soms zelfs met vorst aan het zweten was, zonder dat hij aan het werk was. Dat was echt niet goed - te grote kans op longontsteking en daarom ben ik voor de winter gaan scheren. Maar het is gruwelijk veel gedoe met zo'n 24/7 buiten paard...

Ik heb ook nog voor de winter een streep geschoren. Paard staat ook 24/7 buiten met regendeken(nu niet uiteraard). Hij is nu wel flink aan het ruien en zweet niet zomaar en met ritjes ook niet meer dan de niet cushinger. Mocht ik het idee krijgen dat hij het wel warm krijgt dan gaat er een streep af.
Als die van jou nu al erg zweet zou je misschien al een klein koelstreepje(s) eraf kunnen halen op bepaalde plekken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 18:12

Hier ook alleen hals en stukje borst geschoren, werkt uitstekend in de winter. Alleen een deken op als het serieus nat weer is. Ruien doet ze nog niet, maar ze is nooit heel vroeg ermee. Je merkt nu uiteraard wel dat ze met het zachte weer sneller gaat zweten, maar dat is niet zo vreemd. Voorlopig doe ik het dus maar rustig aan, met het stapritje zondag was ze net een beetje klam, maar niet nat.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:27

Mijne was in november geschoren. Staat nu nog onder 300 gram. Hij verhaart wel onwijs en ben flink aan het poetsen.

Nu krijgt hij echter ook kale plekken.

Ik ben wel gestopt met de medicatie. Hij is nu van de diaree af en gewoon vrolijk dus laat het maar zo.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 14:24

Wouter van de winter ook alleen de borst gedaan. Hij haart nu erg uit hoop altijd dat er zomernacht voor terug komt maar die heb ik helaas de laatste 3jaar niet gezien. Dan scheer ik hem zo'n 3a4x per zomer. Helaas vergaat hij nog steeds super van de jeuk