[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 15:35

Zojuist een rambo deken gekocht, hopen dat dit helpt!

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 18:45

Hoi, sorry dat ik zomaar kom binnenvallen :D
Ik had een vraagje omtrent de lijnzaadolie. Ik las hier dat het goed zou werken tegen eczeem, maar werken lijnzaadvlokken even goed? En het is toch bedoeld om door het voer te geven?

Op het moment voeren we voeder wat weinig eiwitten bevat, ze heeft een rambo deken en we hebben product van onze veearts gekregen wat tegen de jeuk werkt en de beestjes weert.

Ze doet het dit jaar erg goed en ze heeft maar 1 dag eigenlijk wat zitten schuren (vooral staart), dat was omdat bijrijder haar niet had ingesprayd voor 2 dagen.
Maar ik heb wel het idee dat haar manen erg dun worden, vraag me af of het door de eczeem komt, of door dat het deken natuurlijk een hals heeft.
Ze staat overigens altijd op de weide, dus wel nog heel wat eiwitten uit het gras.

Hier zie je hoe ze eerst een mooie bos heeft, en beneden rare plukken en erg dun haar.

Afbeelding

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 18:53

Hier door het weer, weer iets meer jeuk (boerka, hooi en dieetmix ((handje dus 50 gram per x, 2x per dag))

Nu wil ik wel wat meer info over lijnzaad. Want dat is wel een leuke om te proberen.

Waar halen jullie het?
Koken jullie het zelf?
Wat doet het precies?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:12

Leen, heb je de rsih deken?
Dan komt het daar van, ik heb en, ook en appie zijn manen valken daar ook weer uit.
Erg jammer,maar het is niet anders.
Ik hou zijn manen nu gewoon kort,staat nog wel stoer ook :)

Ik koop lijnzaad bij de welkoop,zak van 5 kilo voor 8 euro.
En daar doe je echt heeeeeeel lang mee :D

Ik doe een koffiekopje vol per paard en een pan met water en dan laat ik de lijnzaad ongeveer 10 minuten zachtjes koken.
En dan word het een slijmerige pap en dat laat ik afkoelen en meng ik met wat water door de paarden hun muesli.
Dan word het een lekker papje en vinden ze lekker, .
Ik maak het nu 3x per week voor ze klaar
Zit vol met goede gezonde omega olie en zorgt er voor dat zand uit de darmen gaat.
Op internet staat zat info er over.

En op bokt zijn ook veel topics, even de zoekfunctie gebruiken

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:18

heb ik gedaan, ook op google even rond geneust.
Maar dit topic is speciaal voor eczemers.

Zou de olie zelf ook prima willen? Dat je het als olie koopt in de winkel?
En ik las 2 eetlepels per dag...
Dus dan kun je er ook enorm lang mee doen, dat is ongeveer 15 ml per dag ongeveer denk ik.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:24

ellepel schreef:
Leen, heb je de rsih deken?
Dan komt het daar van, ik heb en, ook en appie zijn manen valken daar ook weer uit.
Erg jammer,maar het is niet anders.
Ik hou zijn manen nu gewoon kort,staat nog wel stoer ook :)

Ik koop lijnzaad bij de welkoop,zak van 5 kilo voor 8 euro.
En daar doe je echt heeeeeeel lang mee :D

Ik doe een koffiekopje vol per paard en een pan met water en dan laat ik de lijnzaad ongeveer 10 minuten zachtjes koken.
En dan word het een slijmerige pap en dat laat ik afkoelen en meng ik met wat water door de paarden hun muesli.
Dan word het een lekker papje en vinden ze lekker, .
Ik maak het nu 3x per week voor ze klaar
Zit vol met goede gezonde omega olie en zorgt er voor dat zand uit de darmen gaat.
Op internet staat zat info er over.

En op bokt zijn ook veel topics, even de zoekfunctie gebruiken

Ja inderdaad de rsih.. de andere dekens sloopt ze zo. Deze zitten ook al 5 winkelhaken in :(
Vorig jaar had ze het nochtans niet met dit deken... Wel jammer van der mooie manen.
Ik heb voor haar al lijnzaadvlokken, maar die krijgt ze gewoon af en toe eens bij. Maar mocht het dus goed zijn tegen eczeem kan ik die natuurlijk vaker geven. Of toch beter olie?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:32

Geen idee, moet je even zoeken.
Ik kook het,dat is voor mij goedkoper.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:42

Ik voer al jaren omega-olie, dus een olie mix die de 3-6-9 vetzuren voor paarden zo goed mogelijk in verhouding heeft.

Hoef je ook maar 15-20 ml per dag van te geven om effect te zien. En in de winter om ze op gewicht te houden, of wanneer er een een periode zwaarder moet werken, bouw ik het op en krijgen ze meer.
Fijn spul!

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 08:18

Bij mijn pony is de boosdoener dus echt het gras. Zo lang hij niet tot heel beperkt (1-2 uurtjes) op het gras staat, gaat hij als een tierelier en kan ik hem zelfs uren dekenloos zetten. Afgelopen week op het maailand gezet en bij terugkomst stal liet hij zich op de grond vallen en viel het hooinet aan om toch vooral te kunnen schuren.

Vind het heel sneu voor pony, maar lekker op het weiland staan is dus geen optie voor hem.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:40

Hi,
Mijn oude merrie heeft ook zomereczeem. Heb nu voor haar 2 Pagony eczeemdekens (kan ik er een wassen en heeft ze toch nog een die ze op kan). Alleen na 1 seizoen zijn ze niet meer echt top. Elastiek is uitgerekt, scheuren erin enz.

Nu heb ik al een keer naar de Boett dekens gekeken. Aangezien deze 4x zo duur zijn als de dekens van Pagony vraag ik me af of ze ook 4x zo goed zijn. Blijven deze dekens goed na meerdere seizoenen?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:52

Zijn er hier mensen die derfen clear gebruiken?
Over de gewone derfen kan ik op internet wel wat ervaringen vinden.
Over de clear niet veel.

Werkt deze ook insect werend?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 18:09

Wij hebben helemaal geen last van breuk in de manen met de RSIH.
Cherise's manen zijn prachtig vol, behalve het stukje wat op de kliniek is afgeschoren, al groeit dat ook al weer mooi bij zonder schuurplekken

Vanmiddag
Afbeelding

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 19:04

Ik ben nog steeds tevreden over de hippo eczema. Merrie heeft niet meer lopen schuren sinds ik het gebruik. Ik ben sinds twee dagen van de dubbele dosis af, nu goed in de gaten houden of ze niet gaat schuren anders zet ik haar weer op de dubbele dosis. Ik smeer haar plekjes nog wel in maar niet meer met hydrocortiderm. Normaal gesproken gaat ze meteen weer schuren zonder hydrocortiderm maar dat heeft ze tot nu toe nog niet gedaan. Hopelijk blijft dit zo.
Zo ziet haar hoofd er momenteel uit. Wel kale plekken maar het is wel rustig en de eerste haren beginnen weer terug te groeien. Ik hoop dat het zo blijft!

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:39

Pytje schreef:
Hi,
Mijn oude merrie heeft ook zomereczeem. Heb nu voor haar 2 Pagony eczeemdekens (kan ik er een wassen en heeft ze toch nog een die ze op kan). Alleen na 1 seizoen zijn ze niet meer echt top. Elastiek is uitgerekt, scheuren erin enz.

Nu heb ik al een keer naar de Boett dekens gekeken. Aangezien deze 4x zo duur zijn als de dekens van Pagony vraag ik me af of ze ook 4x zo goed zijn. Blijven deze dekens goed na meerdere seizoenen?

Boett is wel wat sterker,maar ik heb een gehad en die ging na 2 jaar toch ook kapot en de riemen die er aan zaten lubberden helemaal uit
Ik zou zelf toch weer kiezen voor dr rambo rsih :j
Enige nadeel dus bij mij de manen die af schuren bij de schoft.

Appie vandaag met zijn groep in de wei

Afbeelding

Laatste blok met oud gras en als dat op is komen ze op 2e snee te staan.

En appie nog met zijn rsih, nog helemaal heel en dit is jaar 2 in gebruik
En met een groter jong paard bij zijn groep die graag dekentje trek met spelen :P

Afbeelding

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 17:41

Ik vind die Rambo deken zo strak zitten aan de borst... die stof is zo stug... terwijl een boett of een Pagony meerekt. Lijkt me zoals met een te strakke broek bukken... of met een legging bukken... Heb nu een Pagony... paard kreeg steeds meer jeuk, staat nu 2 weken volledig onder de deken maar... nog geen verbetering... muv allemaal gaten in de Pagony....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 19:30

Hij zit appie juist erg ruim, zo ruim dat ik zelf een stuk aan de onderkanten heb omgezoomd omdat het anders bij zijn benen te lang was :+

En 2 weken is nog te kort he, duurt echt langer voor je verschil gaat zien.
Appie heeft ook nog jeuk hoor,die staat in teveel gras.
Maar is even niet anders, ik smeer hem in en dan gaat het wel

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 20:23

Sally is zaterdag verhuist naar de nieuwe stal. Hier staan ze meer in het open veld. Geen bomen en bosjes omheen. En je voelt er bijna altijd wel wind. Sinds zondag heeft ze geen masker op en ze heeft haar hoofd niet meer echt geschuurd. Ook bij haar uier is het Veel rustiger de jeuk is daar nog niet helemaal weg, maar ze heeft geen nieuwe plekjes er bij gekregen.

Hopelijk blijft het zo goed gaan. Echt bizar Hoe veel het kan verschillen de ene omgeving of de andere.

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 20:30

Ja zeker!
Je kunt op de foto van appie ook wel zien dat ze erg open staan :j

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 20:48

Ik ben echt helemaal blij nu. De laatste weken op ons oude stekje was echt bijna niet meer te doen. Zodra de deken maar heel even af was, kreeg ze daarna weer jeuk. Haar hoofd en oren zitten helemaal onder de plekjes.
Hopelijk kan ze nu goed herstellen.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 21:49

Dank je Ellepel! Paard waar de mijne mee samen staat heeft zo'n deken. Zal eens kijken of hij mooi past. Enige nadeel vind ik dat de buikflap niet dicht is en m'n merrie heeft altijd een eczeem plek onder haar buik.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 21:57

Bij appie valt de buikflap ook helemaal over zijn buik van de rsih :j
De twee delen overlappen elkaar.

Alleen waar je dus de groene band over zijn schoft ziet lopen van het halsdeel,daar gaan de manen er af
Dat is wel erg jammer

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 22:02

Bij ons -iets wat te dik- warmbloedje zit de buikflap ook helemaal toe. De flappen overlappen inderdaad, zelfs bij onze dikke dame :D
Je moet de buikriemen wel niet te los doen, dan overlapt het inderdaad niet. Maar bij eentje waar de flap aan de zijkant vast gemaakt wordt, zit die ook gewoon aangesloten. Bij deze dus ook, wij doen hem zo dat er een 3 tal vingers tussen gaan zodat ze wel nog fijn kan bewegen.

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 16:00

Bij de mijne gaan de flappen ook over elkaar, maar zijn de buikriemen eigenlijk wat te lang, waardoor ze vaak wat "wegzakken" en er toch een deel buik onbedekt is. Gelukkig heeft hij niet veel jeuk aan zijn buik, dus voor ons is dit niet zo'n probleem.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 16:50

Hier komen de buikflappen ook aan elkaar toe en eigenlijk vind ik dat de buiksingels net te lang zijn, op z'n kortst...

Zal straks eens kijken of ik deken kan wisselen, wat een weer zeg... En het is ondertussen maar 13 graden hier. Heb in Duitsland een regenliner besteld, voor de volgende regenachtige periode in elk geval. En geloof dat ze vannacht op stal gaan, het weiland veranderd ook langzaam in een moeras helaas. :\

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 17:02

Als ik dit zo lees heb ik echt een kolos van een paard, de buikflappen raken elkaar echt niet. Er zit zo'n 20 cm tussen en de singels zitten op halve lengte.
Daarom heb ik er zoveel knutselwerk aan zitten: een buikflap aan de singels met een flap naar voren tussen de voorbenen door en verder naar achteren een Boett buikflap die tot over haar navel reikt.