[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 19:26

Top nieuws dookia!!
En @ meert, wellicht toch weer tijd voor iets meer prascend geven? Ik weet niet op wat voor dosis paard op moment zit...

Thanks nog iedereen ik ben inderdaad erg blij met zoals ze er nu zo snel al weer goed bijstaan, zonder esdoorns, is zeker een goed begin van het nieuwe jaar jp. Trouwens klinkt misschien gek dookia, maar mijn grote had zonder gras steeds weer platte mest en had binnen 3 dagen op haar nieuwe plek weer prachtige ronde ballen en ze staan hele dag lekker buiten op stuk gras...

Enne marjo89, werken moeten we uiteindelijk allemaal, nammie en iedereen hier neemt ook de tijd om met jou mee te denken, terwijl we allemaal een ziek paard hebben, is antwoorden toch het minste wat je kunt doen. Zeker omdat je inderdaad zelf snelle reacties eist.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 19:43

Mijn excuses nogmaals, ik heb echt geen foto's van haar in zomer vacht.
Ik weet niet waarom, blijkbaar niet gemaakt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 19:46

Dookia, hoe gaat het inmiddels ? Is hij nog steeds lekker aan eten van de lucerne etc ?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:44

Fijn dookia, dat hij weeer wat eet..

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 22:52

Hij heeft de hele dag echte hooi en lucerne gegeten en met smaak, vanavond nog teruggereden naar de dierenarts om hem een eerste biosponge te sondederen en eerlijk gezegd heb wat spijt want hij was eigenlijk echt boos dat we terug zijn gegaan.
In zijn gewone bloeduitslag was zijn cortisol te laag ( veel lager dan normaal zou mogen zelfs) morgen of overmorgen gaan we uitslag hebben van de ACTH waarden maar dus hij heeft gisteren en vandaag geen prascend gehad. En vandaag heeft hij ook nog een kortwerkende spuit corticosteroide gekregen. Want ook al eet hij moeten we nog de diarree onder controle krijgen. Ik vind wel dat hij zich duidelijker beter voelt

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 10:45

Oww wat fijn voor Sham en jou!
Ik ben nu wel heel erg benieuwd naar de acth waarde...

Het is denk ik een bewuste keus geweest om hem die cortison spuit te geven , je moet wat!
Maar houd hem maar goed in de gaten qua hoefbevangenheid , nu ook met die nachtvorst.
Je hebt de beste keus gemaakt die je kon maken , gezien de reactie van Sham!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 10:51

Fijn Dookia@!Het blijft allemaal toch vreemd....gelukkig eet hij weer!

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 11:24

Vanmorgen toegekomen, ze hadden voordroog gegeven ipv hooi, maar nuhij was er van aan het eten. ik had graag willen weten of hij nog diarree had gehad vanacht maar probleem was dat er bij ons een verstandelijk gehandicapte jongen werkt. hij werkt goed maar kan niet goed communiceren. Hij had sham zijn stal uitgemest dus ik kon niet weten wat er was uitgekomen en of de biosponge had gewerkt. Vanmiddag om 15 u krijgt hij een tweede keer ingesondeerd. Hij was van het voordroog aan het eten en heeft een klein emmertje luzerne gegeten.
De oedemen op zijn buik zijn duidelijk aan het wegtrekken maar ik vind hem nog heel zwak. Na 5 min stappen zie je al dat zijn energie achteruit ga. Ik merk vandaag alvast geen verbetering door het inspuiten van de cortico. Vanmiddag krijg ik normaalgezien het resultaat van de ACTH waarden. Maar de cortisol in zijn gewone bloedspiegel was dus echt wel te laag.
Ik hoop dat we momenteel op goede weg zijn al merk ik dat hij al het gepruts aan hem zo beu is. Ik ga sebiets naar de apotheek om te zien of ze biosponge kunnen bestellen in pasta voor mij. Dan kan ik het hem zelf geven. dat zou mij al DA kosten besparen en ook dat gepruts van die sonde alsmaar.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 12:25

Jeetje , dat hij nog zo zwak is...
Ik zou hem dan maar niet al te erg vermoeien , want als hij te vermoeid raakt om te eten.....
Dikke knuffel voor jullie beide!!

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 12:30

Wat is dat biosponge precies? ik kan via google niet veel vinden , en misschien kunnen we meedenken?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 13:00

Dat is een pasta gemaakt van bepaalde kleimineralen ( smectieten) die bepaalde gevaarlijke bacterieën bestrijden. Althans, de gifstoffen die deze bacterieën (Clostridium difficile ) afscheiden, opnemen.
Dan doet zich de vraag voor of de mest op de aanwezigheid van deze bacterieën onderzocht is. Lijkt me wel van belang.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:37

http://www.platinumperformance.com/Equi ... fo/EBIOP4/

Das dus idd klei, nu bij hem is het de poeder. Dit doet meer wat jij beschrijft JP: Klei heeft heel veel goeie eigenschappen. 1 het zorgt dat de diarree wat dikker word. 2 het ontgift idd een stuk de darmen van slechte stoffen.

Zijn mest is getest geweest op de aanwezigheid van Clostridium en die waren er niet in aanwezig. Ik ben hier moeten omrijden naar de Bosdreef in Moerbeke. Je kan dit dus niet verkrijgen via apotheker en ook gewone dierenartsen kunnen dit niet krijgen in Belgie. Zelfs in Nederland blijkt het erg moeilijk te zijn.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:54

De poederachtige mineral in Bio Sponge zullen mogelijk de mest wat dikker maken - de belangrijkste eigenschap is echter het wegvangen van de gifstoffen.
Kun je het niet gewoon via je behandelde DA krijgen, die gebruikte het toch?

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 15:18

Nope enkel via moerbeke of merelbeke. Maar ik zou liever de pastavorm ehbben zodat ikhet zelf kan doen. Heb naar reyniers gebeld en die kan hem bestellen maar das 18 euro de tube en hij moet 4 tubes per dag :(

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 16:07

Maar als het dan niet specifiek meer is voor bepaalde bacterieën, is er dan geen goedkopere oplossing?

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 16:37

Onlangs opnieuw laten testen op de waarden. Waarde is nu 43. Van 107 dus naar 43 gezakt, maar toch nog niet binnen de grenswaarden. Blijf dus maar gewoon nog even op 1mg Prascend zitten en laat dan over een aantal weken weer opnieuw controleren.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:20

Jannepauli schreef:
Maar als het dan niet specifiek meer is voor bepaalde bacterieën, is er dan geen goedkopere oplossing?

bv groene leem?

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:28

Groene leem is een heel fijn product! Alleen het advies wat ik kreeg ivm gebruik prascend is om de chlorofyl te nemen(ipv de groene leem)

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:32

Net naar shamrock geweest in mijn middagpauze,

de dierenarts kwam om hem biosponge weer te intuberen.

Dit is met veel moeite gelukt want hij wilt de sonde niet meer doorslikken :(

maar wat we wel gezien hebben in zijn stal is het volgende

Afbeelding

Daarentegen toch een slecht nieuws gehad. Zijn ACTH waardes zaten op 80

Nu ik vermoed dat dit komt omdat hij al op het moment van de test 2,5 weken diarree had en dus niet het volledige produkt binnenhad. Zij wilt nu wachten tot de diarree volledige onder controle is om terug te beginnen met de pergolide. En opbouwend beginnen met 1/4 en na 2 mnd testen en zo opbouwen en regelmatiger testen dus.

Wel raar dus dat zijn cortisol te laag is in bloedbeeld maar ACTH waarden te hoog he

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:38

mmm , zou er dan toch sprake kunnen zijn van Addison?

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:51

Ow en hij eet nog steeds erg goed (dag 2) hij heeft gretig al zijn hooi gegeten en ook de luzerne die hij bijkreeg

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 21:02

Dookia, maar die verhoogde waarde kan toch ook komen door een ontsteking (elders)? Heeft volgens mij niet altijd te maken met Cushing.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 07:19

Jannepauli schreef:
Kennen jullie Coupony?
Het is een site waar je je kunt inschrijven op hun nieuwsbrief en dan krijg je eens in de zoveel tijd leuke aanbiedingen, met veel korting.
Momenteel loopt er een aanbieding voor paardenmassage door Monica Goold - zij werkt volgens de Jim Mastersons methode. Ik heb daar gebruik van gemaakt en ik heb haar vanmorgen hier gehad: ze heeft Pauli gemasseerd en het resultaat is opmerkelijk! Deze methode is heel zacht ( niet zo keihard als de Happy Athlete massage) en het was een weldaad om te zien hoe Pauli al die opgekropte Cushing ellende uit haar lichaam liet varen. Aanrader!
De massage kost normaal 75 euro ( 1 a 2 uur massage), nu betaalde ik 49 euro.
http://www.coupony.nl/landelijke-deals

Leuk om te horen dat jij ook zo'n fijne ervaring hebt met Monica, Jannepauli! Ik werk bij www.coupony.nl waar nu ook de actie voor een behandeling door Monica draait en we hebben net met haar gesproken over het idee om korte introductiecursussen "equine bodywork" van een dag aan te bieden voor iedereen die zelf zijn paard zou willen kunnen steunen. Denken jullie dat daar interesse in zou zijn? Het lastige is dat je eigenlijk altijd 4 minimaal mensen nodig hebt die zichzelf samen aanmelden - daarom twijfelen we een beetje (Monica heeft in Nederland namelijk geen eigen trainingslocatie).

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 12:53

Omdat Vlek weer zo goed aan het eten was en geen diaree meer had, wou ik de pergolide weer verhogen naar een halve. Ze was wat duffig enzo in de stal (buiten en met rijden eigenlijk niet). Ik heb dit geleidelijk aan gedaan, maar vanmorgen had ze weer dunnere mest in de stal en ze at van de week ook minder. Dus we gaan weer terug naar een kwart.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:22

Setteli schreef:
Omdat Vlek weer zo goed aan het eten was en geen diaree meer had, wou ik de pergolide weer verhogen naar een halve. Ze was wat duffig enzo in de stal (buiten en met rijden eigenlijk niet). Ik heb dit geleidelijk aan gedaan, maar vanmorgen had ze weer dunnere mest in de stal en ze at van de week ook minder. Dus we gaan weer terug naar een kwart.

Geef je Vlek al Provarium Breeding? Daar zou je over kunnen denken, ter ondersteuning van de pergolide/prascend.