[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 10:26

Ashley__ schreef:
Ik denk toch dat t bij mn paardje een ja, echt exceem niet, maar wel dat t beter is als ie voortaan volledig ingepakt gaat worden. Het is een Fries, dus die zijn vaak ook gevoeliger heb ik mij laten vertellen?

Heeft iemand een tip watt ik op de plekjes kan smeren waar t m zo jeukt?

Je hebt echt onwijs veel middeltjes wat tegen de jeuk helpt en dat is ook weer per paard verschillend. Veel hebben goede ervaring met derfen. Maar daar kan Senna weer niet tegen. Ik gebruik Leovet Biohuidolie en helosan. Biohuidolie doe ik bijna iedere dag op haar voorpluk, en om de paar dagen in de manen. Helosan smeer ik om de dag op de staart. De huid blijft daar mooi soepel van. Wat bij Senna ook goed werkt tegen de jeuk is klitwortelshampoo (kan je halen bij een drogist).

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 10:27

lataar

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 13:20

aah Sammyoo wat naar zeg :( .. ik ken het hier helpt het deken goed.. maar de jeuk focust zich nu simpel op de plekjes waar het deken niet zit. dus precies de plekken die jij ook al vermelden.
heb op je profiel gekeken, wat heb jij het goed voor elkaar daar zeg! mooi plekje hebben je paarden :)

ik heb eergisteren voor het eerst derfen besteld... heb al veel middeltjes geprobeerd maar die nog nooit.
het zou fijn zijn als dit wel eens hielp...
vorige week bleek een ander paard ook zomer eczeem te hebben ..
en ook meteen heel ernstig.
op dit moment probeer ik er achter te komen waarom 2 van de 4 paarden zomer eczeem hebben..
dat kan geen toeval zijn.. maar een aanwijzing.. misschien iets mis met weide beheer (ze stonden de laatste tijd 6 uur op het gras) en daarna op zand.
de wei wordt bemest met koeien mest sinds een jaar.
het is koeiengras met niet veel kruiden er tussen.
of het is de rest van hun omgeving (fruitbomen)
voor de rest krijgen ze hooi en het brok wat ze nodig hebben. niets te veel dus.
bah bah.. zomer eczeem is echt zo verschrikkelijk naar!
je ziet dat ze er ontzettende last van hebben en het is zoeken naar een speld in een hooi berg...

kennen jullie het boek: zomer eczeem opgelost door voeding? iemand hem gelezen? want het boek leek me erg interessant, en heb hem dan ook besteld. kan nooit kwaad om veel te lezen..

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 13:33

Pony loopt hier weer met de Pagony, RSIH blijft lekker liggen als reserve maar wil voor volgend jaar een Boett aanschaffen.

Normaal draagt ze een Pagony 175, maar die valt op de hals wel klein en zit strak bij de kont, nu de 185 op de rug ingekort, die zit nu erg netjes (danku danku moeders!!) en ze draagt twee buikflappen! Ik vind het systeem van buikflappen altijd echt waardeloos.. Zit nooit goed, gaat schuiven, bedekt niet alles etc..

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 15:19

Ik heb een kruising welsh x shetlander van 1 jaar met helaas ook zomerexceeem. Hij loopt nu met de exceem deken van pagony op en krijgt 2x p.d. een handje dieetmix van subli en hooi. Heb hem nu 2x gewassen met betadine shampoo en daarbij kwamen de schilfers goed los. Over het middel Derfen heb ik goede verhalen gehoord. Heb de tester geprobeerd om te kijken of hij allergisch o.i.d. hier voor is, dit was gelukkg niet het geval. Ga dus maar en grote fles bestellen.
Is er nog iets dat ik kan doen om het jeuken te verminderen voor hem?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 15:38

zeker weten dat het zomereczeem is?
komt namelijk niet zo vaak voor bij jonge dieren.
zeker als je dier in veel gras staat kan daar ook een oorzaak liggen :j

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 16:51

Zita heeft vandaag 2 uurtjes zonder deken op de wei gestaan, het waaide vrij hard dus ik vond dat ze het wel verdiende! Eerst uiteraard goed met Derfen gesmeerd.

Nog mensen die ondanks een deken TOCH een stuk manen kwijt zijn?

Zowel ik als mijn stalgenootje hebben de RSIH en beide paarden missen een flink stuk manen op dezelfde locatie.

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 18:49

chipieke schreef:
Nog mensen die ondanks een deken TOCH een stuk manen kwijt zijn?

Zowel ik als mijn stalgenootje hebben de RSIH en beide paarden missen een flink stuk manen op dezelfde locatie.

Hier een RSIH en een stuk van ongeveer 15 cm kwijt aan het begin van de manenkam. Schoft is nog ok, ongeveer vanaf waar de hals uit de boeg komt zijn ze weg. Paardlief schuurt niet, deken past goed en knelt niet. Ieder jaar dezelfde plek, staat misschien 2 cm haar. Mocht iemand suggesties hebben wat te doen...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 19:01

@carina: ik en mijn weidegenootje hebben EXACT hetzelfde stukje dat we kwijt zijn!
Bij mijn paard past de hals ook goed en ze schuurt verder niet.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 19:22

Ik had dit ook bij de deken (hij staat nu zonder:) ). Deken paste prima, maar er was net boven de schoft toch een stuk manen van zo'n 7cm breed schat ik wat telkens eraf ging. paard schuurde ook niet en de hals paste prima..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 20:30

PPPeet schreef:
Ik heb een kruising welsh x shetlander van 1 jaar met helaas ook zomerexceeem. Hij loopt nu met de exceem deken van pagony op en krijgt 2x p.d. een handje dieetmix van subli en hooi. Heb hem nu 2x gewassen met betadine shampoo en daarbij kwamen de schilfers goed los. Over het middel Derfen heb ik goede verhalen gehoord. Heb de tester geprobeerd om te kijken of hij allergisch o.i.d. hier voor is, dit was gelukkg niet het geval. Ga dus maar en grote fles bestellen.

Zeker een jonge pony in de groei genoeg vit./min bijvoeren. Je kan de dieetmix vervangen door de ponybrok (dacht 100gr per 100kg) voor de mineralen, al zijn deze brokken afgestemd op volwassen dieren. Subli zelf bellen voor advies qua hoeveelheid/soort is makkelijker dan via de webite puzzelen, want lang niet alles aan waardes staat er op.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 22:09

Thnx voor de tips. Hij staat max 4 uur per dag op kort gras. Voor de rest overdag in de paddock en 's nachts met hooi op stal. Heb net Derfen besteld. Hopelijk werkt dat... Arm paardje.
Bij Subli informeren is ook wel een idee idd.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 22:47

ZusJacobs schreef:
Pony loopt hier weer met de Pagony, RSIH blijft lekker liggen als reserve maar wil voor volgend jaar een Boett aanschaffen.

Normaal draagt ze een Pagony 175, maar die valt op de hals wel klein en zit strak bij de kont, nu de 185 op de rug ingekort, die zit nu erg netjes (danku danku moeders!!) en ze draagt twee buikflappen! Ik vind het systeem van buikflappen altijd echt waardeloos.. Zit nooit goed, gaat schuiven, bedekt niet alles etc..

hoe heb je twee buikflappen dan zitten qua bevestiging?

Hier gaat het nog steeds goed, wel was ik een week met vakantie, heeft een vriendin hem vrijdag gereden en de deken niet goed opgedaan, waardoor het masker naar voren schoof en het stuk achter de oren bloot lag toen ik er vanavond was. Hij had ook duidelijk geschuurd daar en was jeukig, heb hem na het rijden afgespoeld en er zalf opgesmeerd, za er verder wel rustig uit dus ben benieuwd hoe ik hem morgen aantref. Buik wordt ook niet erger, en toen ik laatst wedstrijd zou hebben -ging niet door ivm slechte ondergrond- kon ik hem zelfs invlechten!
Vorig jaar mocht ik amper aan zijn manen komen. Volgend weekend wedstrijd, ben benieuwd of ik hem dan weer mag vlechten.
Enige dat ik dit jaar doe is altijd de deken op, verder smeer ik eigenlijk niets. Alleen nu op zijn hoofd omdat hij dat bloot heeft door de EJ deken en er toch plekken kreeg. Sinds een week of 3 draagt hij weer de Pagony incl. masker en de plekken trekken weer mooi weg :)
Helaas blijft een gewoon vliegenmasker niet zitten. Misschien een grijze eczeemkap kopen en die aan de EJ vastmaken bedenk ik me nu ter plekke :+
Iemand enig idee waar je een grijze eczeemkap kunt halen? Meeste grijze dekens hebben juist weer geen kap. Die van Horze hoef ik niet want die past niet. Ik zoek dus een Pagony look a like kap.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 23:10

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 10:57

lataar schreef:
kennen jullie het boek: zomer eczeem opgelost door voeding? iemand hem gelezen? want het boek leek me erg interessant, en heb hem dan ook besteld. kan nooit kwaad om veel te lezen..

Dat is toch met bietenpulp, zeewier en veendrenkstof?
Ik heb het in de winter (toen het zo koud was) een poosje gevoerd (warme hap en meteen veel vocht)
Met veendrenkstof heb ik wel goede ervaring, 2x achter elkaar een emmer gevoerd ( 2 ponys, elk elke dag 1 eetlepel) en mijn haf is eindelijk van zijn harnekkige terugkomende mokplekjes af.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:27

Wanneer zouden jullie het aandurven om je paard zonder deken te zetten?

Ik smeer mijn paard haar benen en uier elke dag in met Derfen, manen smeer ik niet in tenzij ik de deken af laat.
Paard is mooi slank nu, heeft wel een stevige hals als ze hem hoog houdt, maar anders niet.

Heb haar gisteren vier uur zonder deken laten staan, vandaag had ze alsnog geen jeuk (gisteren wel vrij winderig).

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:46

als je het idee hebt dat je de jeuk snel weer onder controle kunt krijgen mocht het toch misgaan, eerder niet.

De jeuk bij Wisse was alweer weg gelukkig!

Gypsylady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 12:09

Eindelijk is mijn deken ook binnen
Afbeelding

pony33

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 15:05

Flitsend! 8-)

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 15:43

Heel blits!

Nandeau krijgt nu een kleine 3 weken de groene os drainage compositum en bijt zijn hele benen tot bloedens toe open..
Hij heeft zelfs nu mok, terwijl het droog in de paddock is.. (in ieder geval de laatste week was)
Derfen smeren helpt niet.. krijgt hij meer jeuk van..
Sweet itch helpt ook niet en heb zijn benen nu een aantal keer of met teershampoo of tea trea shampoo gewassen...

Weten jullie iets om hem hier doorheen te helpen?

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 16:10

Insmeren met sudocreme?
En misschien de hoeveelheid druppels iets verminderen?

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 17:28

tamary schreef:
PPPeet schreef:

Zeker een jonge pony in de groei genoeg vit./min bijvoeren. Je kan de dieetmix vervangen door de ponybrok (dacht 100gr per 100kg) voor de mineralen, al zijn deze brokken afgestemd op volwassen dieren. Subli zelf bellen voor advies qua hoeveelheid/soort is makkelijker dan via de webite puzzelen, want lang niet alles aan waardes staat er op.

Helemaal mee eens en houdt er ook rekening mee dat bij dieren in de groei het eiwit gehalte niet te laag mag zijn (je DA kan je daar ook alles over vertellen)

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 18:22

Ik meld me ook met eczemer!
Paardje staat al jaren met 'goedkope' jurkjes in de wei, maar zit nu toch weer te twijfelen of ik moet overstappen op de RSIH. Grote twijfelpunt: wat voor een eczeemkap kan daarbij? Zit al de hele dag te googlen, tot nu toe helaas nog zonder resultaat.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 18:40

Ik heb nu iets voor t friesje gehaald tegen de jeuk, hier in een ruitersportzaak. Die mevrouw gebruikt het zelf ook en is zeer tevreden. Nu sowieso een week elke dag even opsmeren.
En hij heeft wat babypoeder voor tussen zijn billen :P Hij heeft daar geschuurd en het is een beetje stuk gegaan.
Ben benieuwd of dit gaat helpen.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 18:42

Afanaisa91 schreef:
Ik meld me ook met eczemer!
Paardje staat al jaren met 'goedkope' jurkjes in de wei, maar zit nu toch weer te twijfelen of ik moet overstappen op de RSIH. Grote twijfelpunt: wat voor een eczeemkap kan daarbij? Zit al de hele dag te googlen, tot nu toe helaas nog zonder resultaat.

Er zit eentje bij, een witte van gaas met oren. Valt wel groot.