Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bergje

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 12:12

Mijn paard begint het paard te worden dat ik graag wilde toen ik haar kocht. De omeprazol doet zijn werk! Vanmiddag worden haar tanden gedaan en dan hopen we dat het laatste stukje ook verholpen is.
Ontzettend fijn om hier zoveel tips en ervaringen te kunnen lezen.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 12:15

Was hier trouwens laatst nou iemand die Abbler korrels te koop had??

@Bregje.. dat is fijn!! Positief nieuws.. Ervaringen uitwisselen is inderdaad heel handig!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 12:39

Sonja89 schreef:
Met mijn twenter gaat het intussen al zo lang goed, dat ik het wel aandurf mijn voorraad Abler naar iemand te doen die het harder nodig heeft dan ik. Gaat om zo'n 70 zakjes houdbaar tot najaar 2016. Mocht ik er iemand mee kunnen helpen, stuur dan even een pb!

is al een weekje geleden, maar wie weet...

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 14:22

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 15:14

Hier gaan de paardjes sinds de afgelopen twee weken alleen nog overdag naar buiten (9.00 tot 18.30). Ze is duidelijk iets afgevallen van het deels stalregime, maar haar mest is nog steeds mooi, gelukkig. Voor op stal een giga groot hooinet gekocht waar ong. 10 kilo in kan en dan gooi ik er ook nog 2 kilo los in. Sochtends met buiten zetten heeft ze tot nu toe iedere keer haar hooi toch bijna helemaal op . Maak me wel zorgen over de wei. Er staat nauwelijks gras meer en daardoor valt ze dus waarschijnlijk ook af, maar het liefst heb ik haar toch zo lang mogelijk buiten…..Ik kijk denk ik maar even aan hoelang het goed gaat. Ook hier gaat een moment komen dat ze dag en nacht op stal gaan, met overdag een paar keer de paddock in. Nadeel is dat er op de paddocks niet gevoerd mag worden, dus kan ze weer niet te lang op de paddock.
Haar voer heb ik wel aangepast. Ze kreeg alleen vitaminekorrel met onbeperkt hooi op de wei. Nu ze op stal staat is het:
sochtends 100gr bietenpulp met 1/3 schep C4L+ schepje Magnesiumpoeder
savonds 300gr bietenpulp met 2/3 C4L+lijnzaadvlokken en MSM

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 16:49

Ik 'hoor' jou nu over magnesium, nu vraag ik me af... ik het slim om dat als extra te geven bij de maag supplement van de groene Os?

Welke magnesium heb jij?

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 17:38

petitparis schreef:
ik doe nu toch ook een scheutje olie door de muesli zodat de korreltjes wat blijven plakken. Heb niet het idee dat de korrels oplossen in olie (vet) appelmoes is wel op waterbasis.

Ruim een halve schep muesli met een best scheut olie gemengd en dan de korrels er boven op gestrooid. Resultaat dat ongeveer 1,5 zakje onder in haar bak terug te vinden is :(

Ik heb het nu met appelmoes gedaan en dat lijkt voor alsnog te lukken *\o/*

Zou echt niet weten hoe ik het anders moet doen...

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 17:40

CharlyBrown schreef:
Ik 'hoor' jou nu over magnesium, nu vraag ik me af... ik het slim om dat als extra te geven bij de maag supplement van de groene Os?

Welke magnesium heb jij?

Ik geef al ruim 2 jaar die van de welkoop bij. Een zak van 20 kilo voor nog geen €14,-

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 19:49

zwanepol schreef:
CharlyBrown schreef:

Welke magnesium heb jij?

Ik geef al ruim 2 jaar die van de welkoop bij. Een zak van 20 kilo voor nog geen €14,-

Wauw, dat is echt heel goedkoop! _/-\o_ . Ik heb er potje van puur, besteld bij de paardendrogist. Ik geef geen 8 maar 4 mg.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 20:37

Hier ook van de welkoop :j

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:18

Ik BAAL! Paard met giga dikke kaak mogelijk klap op de wei gehad of zo.
Morgen foto's maken en als ik pech heb ook nog de tandarts echt geen goed nieuws en zeker niet voor z'n maag. Vanavond maar gelijk gestart met de abler weer geen risico lopen.... Arm paard hij had echt heel veel pijn.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 22:44

[/quote]

Ik geef al ruim 2 jaar die van de welkoop bij. Een zak van 20 kilo voor nog geen €14,-[/quote]

Wauw, dat is echt heel goedkoop! _/-\o_ . Ik heb er potje van puur, besteld bij de paardendrogist. Ik geef geen 8 maar 4 mg.[/quote]

Voor mijn paard van circa 550 kilo geef ik 35 gram per dag verdeeld over 2 voerbeurten, maar ja, dan doe je nog inmens lang met een zak :D
En ik merk zeker verschil bij haar!

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:19

goede tip van de Welkoop! Ik heb er meteen 1 bij in de buurt opgezocht... scheelt een hoop geld zeg!!

ook maf.. gister ochtend haalde ik Cas uit stal vol met spetters op zijn benen van de vocht bij zijn mest.. en een vieze stal vol met slappe bergen mest... Gisteravond was zijn mest best wel weer goed.. en vanmorgen geen spetters en een droge stal met redelijk goede mest... Is soms ook geen peil op te trekken....

Sterkte Chessss, hopelijk valt het mee... Met een maagzweren paard is zoiets nog eens extra vervelend!!!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:24

Chesss schreef:
Ik BAAL! Paard met giga dikke kaak mogelijk klap op de wei gehad of zo.
Morgen foto's maken en als ik pech heb ook nog de tandarts echt geen goed nieuws en zeker niet voor z'n maag. Vanavond maar gelijk gestart met de abler weer geen risico lopen.... Arm paard hij had echt heel veel pijn.

Aai Chesss, dat klinkt heel pijnlijk! Arm paardje :(:) . Veel sterkte, hoop dat de schade meevalt. Hopelijk niet te veel stress |(

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:46

Is de magnesium van de welkoop magnesium citraat of magnesium oxide? Weet iemand wat het beste is om te voeren voor een maagpatiënt?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:53

Ik geloof dat welkoop Magnesium oxide is.

Het beste voor een maagpatient geeft in mijn ogen geen verschil als je maar de juiste hoeveelheid voert.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:53

ik dacht magnesiumoxide. Dit zou in beperkte mate in de maag omgezet worden naar magnesiumhydroxide wat het zuur weer neutraliseert door Magnesiumcarbonaat te vormen...

@Chess: arm paard, hopelijk niks ernstig. Mijn paard heeft helaas zo ook haar weidemaatje een flinke klap verkocht (ok ze had gelijk, het andere paard bleef haar opjagen en in de kont bijten, vond het alleen niet zo fijn dat het andere paard met een wond een giga dikke onderkaak stond. Hij heeft er gelukkig niks aan over gehouden, buiten een deuk in z'n ego en een week een pijnlijke plek)

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:55

[VS] Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Dit is de link naar het topic over magnesium, op de eerste pagina's gaat het al snel over de Welkoop magnesium en volgens mij staat er ergens op blz 7 een berekening over hoeveel je per dag moet geven aan je paard.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:04

Klopt, en ook dat de meeste filialen van welkoop het niet hebben en dat je een artikel nummer moet doorgeven zodat ze het kunnen bestellen.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:10

Dank jullie, ga het topic doorspitten +:)+ . Heb citraat er hele tijd geleden met een ander doel gekocht. Citraat wordt beter opgenomen en hoef je dus veel minder van te voeren.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:13

Dat heb ik inderdaad ook wel een gehoord... waar koop je dat?? :)

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:27

Pharmahorse heeft hele goede magnesiumcitraat.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:52

Nou gelukkig geen klap tegen zijn kaak. Het slechte nieuws: ontstoken wortel/kies die er naar alle waarschijnlijkheid ook nog uit moet. Dus ik val met m'n neus in de boter

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:18

@Chess dat is botte pech! Sterkte er mee.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:31

Mijn excuses dat ik O binnen kom vallen. Ik wil graag een kuurtje doen voor de maag bij mijn paard. Ze gaapt soms. En mijn osteo zij dat altijd wel goed is om paard een kuur te geveb voor de maag 2 keer per jaar. Alleeb weet ik dus niet welke ik moet kopen. Mocht mijn paard last hebben wat is dan een aanrader?
En kan het kwaad als paard toevallig geen last heeft maar je geeft wel een supplement?