[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

OleJon

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 11:26

die van mij werd niet hyper van de flixotide. puf jij met een paardeninhaler of van een baby? ik heb zelf de equine haler. ja we wachten verder af. in de zomer hoeste ze wel.niet extreem vaak en in de winter sporadsch. het hoesten vind ik niet zo erg maar die benauwdheid die van mij kreeg 1 keer per dag 6 pufjes. ik hoop dat jou paard goed opknapt

Zyffah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 18:14

Zijn paarden die alleen in de lente/zomer altijd allergisch voor pollen? Mijne hoest in de winter totaal niet, nu is hij ineens heel benauwd. Pollennetje houd hij niet op, verschrikkelijk veel jeuk aan zijn neus krijgt ie van dat ding.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 19:03

OleJon schreef:
die van mij werd niet hyper van de flixotide. puf jij met een paardeninhaler of van een baby? ik heb zelf de equine haler. ja we wachten verder af. in de zomer hoeste ze wel.niet extreem vaak en in de winter sporadsch. het hoesten vind ik niet zo erg maar die benauwdheid die van mij kreeg 1 keer per dag 6 pufjes. ik hoop dat jou paard goed opknapt

Ik heb de aerochamber voor kinderen van 1 tot 4 jaar.
De baby tot 1 jaar is imo te klein voor een pony.
Mijn pony heb ik nu drie dagen gepuft, en hij heeft vandaag niet een keer gebriest, ook geen kuch gehoord. :)
Nu komende dagen kijken hoe hij het zonder pufje doet, vandaag niet gepuft.
Mijne hoest in de winter ook sporadisch, een simpel viraal kuchje wat dan de halve stal heeft, eigenlijk staat dat los van zijn allergie.
Het enige is dat ik zodra ik hem 2 dagen op een rij hoor ik gelijk een weekje hoestkruiden geef, terwijl de rest op stal ze lekker laat hoesten.
Vaak hoor ik hem na 1 of 2 dagen kruiden dan al niet meer hoesten.
Bij hem zijn het echt de pollen.
Mijn ouders hebben vandaag weer een emmertje kruiden voor hem gekocht, hij doet het er gewoon erg goed op.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 11:08

moonfish13 schreef:
OleJon schreef:

Ik heb de aerochamber voor kinderen van 1 tot 4 jaar.
De baby tot 1 jaar is imo te klein voor een pony.
Mijn pony heb ik nu drie dagen gepuft, en hij heeft vandaag niet een keer gebriest, ook geen kuch gehoord. :)
Nu komende dagen kijken hoe hij het zonder pufje doet, vandaag niet gepuft.
Mijne hoest in de winter ook sporadisch, een simpel viraal kuchje wat dan de halve stal heeft, eigenlijk staat dat los van zijn allergie.
Het enige is dat ik zodra ik hem 2 dagen op een rij hoor ik gelijk een weekje hoestkruiden geef, terwijl de rest op stal ze lekker laat hoesten.
Vaak hoor ik hem na 1 of 2 dagen kruiden dan al niet meer hoesten.
Bij hem zijn het echt de pollen.
Mijn ouders hebben vandaag weer een emmertje kruiden voor hem gekocht, hij doet het er gewoon erg goed op.

verder even afwachten dan, hoop dat het een stuk beter gaat. en als die kruiden goed helpen is dat mooi meegenomen :)

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 11:09

Zyffah schreef:
Zijn paarden die alleen in de lente/zomer altijd allergisch voor pollen? Mijne hoest in de winter totaal niet, nu is hij ineens heel benauwd. Pollennetje houd hij niet op, verschrikkelijk veel jeuk aan zijn neus krijgt ie van dat ding.

meestal is het alleen in het hooikoorts seizoen zo, of er moet een bepaalde plant/boom bloeien waar hij allergisch voor is

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 11:16

Poppy is weer begonnen na de AB -O-

Wachten op reactie van de DA.

Ben zo bang dat het niet meer over gaat, dat ze er altijd last van houdt....

Heb maandag 6 keer (kuchjes) in anderhalf uur geteld en gisteren 2x in een half uur.
Vindt ik gewoon te veel, wel aanzienlijk minder dan voorheen, gelukkig.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 21:48

Naar Kitty... Hopelijk slaat het aan!

Hier gaat het ook weer slechter. Ik vond haar al weer wat ademiger laatste weken, maar ja, je weet op gegeven moment niet meer wat wel of niet 'hoort' bij haar. Af en toe een neus watertje, en donderdag was die iets gekleurd dus direct gebeld om ventipulmin te halen. Gisteravond de eerste keer gegeven en vanmorgen was ze echt slecht vond ik. Ze hoestte verder niet de laatste tijd, maar vanmorgen bleef ze maar hijgen en hoesten (zo'n hoest die enorm dwars zit, nek lang, keel uitgerekt vanwege ongemak). We zouden op ritje gaan, maar toen maar weer richting huis gegaan. Hopelijk 'gewoon' de ventipulmin die direct na die eerste keer zijn werk is gaan doen?

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 09:19

Iemand ervaring met een longspoeling?

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 12:32

Ja, toevallig vanochtend laten doen bij mijn paard. Ik was terug voor een controlescopie. Twee weken geleden scopie laten doen. Zijn ademhaling was toen 34x per minuut (inclusief wat stress). Veel te snel. Vandaag zat hij op 18. Beter maar nog te snel. Scopie liet niet de gewenste verbetering zien na twee weken medicatie en 24/7 buiten. Dus gelijk een spoeling laten doen. Met een lichte sedatie en de praam ging het goed. Mijn paard liet het goed toe. Dus nu wachten op de uitslag. Het lijkt heel heftig en het irriteert een paard ondanks de sedatie maar ik vond het ook wel weer interessant om te zien.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 12:34

Wij gaan het morgen laten doen :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 21:56

Succes! hopelijk komt er wat bruikbaars uit :)

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 19:20

veel sterkte iedereen met de hoestende paarden.ik ben 21 april al preventief begonnen met flixotide puffen met nikki. verder is het afwachten :j

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 19:51

Even bericht gekopieerd van dinsdag zelf nog

--
Nou oké..

Op de kliniek eerst longen geluisterd. Wat in laten spannen, maar klonkt redelijk normaal.
Daarna met een cameraatje gekeken. Heeft de DA een beetje slijm mee opgezogen.

Daarna de longspoeling. De vloeistof die ze terughaalde was enorm troebel.

Waarschijnlijk vrijdag of zaterdag resultaat... ben benieuwd..

Pony gedroeg zich voorbeeldig. DA's ook helemaal verliefd op haar, haha. Nu zo even mee lopen om de rest er uit te krijgen.

--
Dus vanaf morgen kunnen we gebeld worden...

Zyffah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 21:21

Hier sinds kort een vernevelaar voor mijn dampige pony van 26. Nouja, werd mij vertelt dat hij dampig is toen ik hem kreeg, volgens mij is er nooit een longspoeling of iets gedaan. Maargoed ik merk echt heel veel verbetering! Na het rollen had hij altijd een hoestaanval, laatste keer dat ik hem zag rollen heb ik hem niet gehoord. *\o/*

Afbeelding
Afbeelding

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 21:23

Welk merk is dat en waar kan je die krijgen? Maakt die ook veel geluid en wat vernevel je er in?

Ik heb de Flexineb maar dat is geen succes voor mijn merrie.... Maakt nog teveel geluid %) (grootste dramaqueen die er is). Ik heb de radio keihard naast haar staan en een geluidsdempend oornetje op, maar is nog steeds niet alles.

Die van jou staat er wel heel relaxed bij lijkt het!!

Zyffah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 21:26

Deze is van Sahoma, en maakt echt letterlijk geen geluid, helemaal niks. Mijne komt van marktplaats, het is een Duits merk dus ik denk dat je hem daar het makkelijkst kan krijgen, maar volgens mij ook gewoon op internet te bestellen. Ik vernevel nu met Fysiologisch zout, is nu genoeg voor hem, misschien als het erger word dat hij iets sterkers nodig gaat hebben.
Volgens mij vind hij die zoutige smaak heel lekker, als ie klaar is steekt ie zn neus er weer in :')

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 14:59

Ik heb nog geen uitslag ontvangen, dat zal wel na het weekend worden.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 12:51

Mijn pony heeft vorige week dinsdag een longspoeling gehad en gisteren kreeg ik de uitslag stofallergie.
Zijn segmentkernige granulocyten waren 19% (<5%) en de mastcellen waren 5% (<2%).

Volgende week gaat hij weer 24/7 het land op. Nu staat hij ongeveer 6 uur per dag op het land.
Als het na 3 weken 24/7 buiten niet weg is krijgt hij medicatie.
In de tussentijd ben ik hard aan het nadenken welk stalmanagement ik moet handhaven. In oktober komt hij weer naar binnen, met ongeveer 4-6uur paddockgang per dag.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 12:53

De dierenarts heeft alleen stofallergie genoemd. Zijn ze dan ook altijd allergisch voor schimmels of wordt dat dan weer apart getest?
(Vergeten te vragen gister :o )

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 15:21

Stofallergie is vaak een schimmelallergie. Het gaat om de stofdeeltjes die tussen ruwvoer en stalbedekking zitten en in de stallen hangen etc. Vaak zijn dit schimmelsporen, maar wij zien dit (letterlijk met onze ogen) als stofdeeltjes.

Stalmanegement met stofallergie is geen droog voer (hooi weken/brokken beetje nat) of voordroog (soms is de allergie zo erg dat je dit ook moet weken). Stofvrije stalbedekking (stro is echt een no go!), niet opstrooien in de buurt van je paard, niet vegen etc. Soms hebben ze ook last van het ruwvoer van andere/stalbedekking van andere. Buitenstal is het beste of stal met een luik. Tis best een gedoe moet ik zeggen, maar je ziet zo veel verbetering als je het goed doet!! :)

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 20:55

Ik heb de uitslag van de spoeling:
Afbeelding

En precies zoals hierboven vermeld doe ik nu een maand en ga ermee door. Stro gaan we nu dus ook vervangen door vlas. Over een maand evalueren met desnoods weer een scopie. Twee weken kliniek in Utrecht in de stoomkamer is kostentechnisch gezien even niet haalbaar (minimaal €2000).

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 22:14

Nandos schreef:
Stofallergie is vaak een schimmelallergie. Het gaat om de stofdeeltjes die tussen ruwvoer en stalbedekking zitten en in de stallen hangen etc. Vaak zijn dit schimmelsporen, maar wij zien dit (letterlijk met onze ogen) als stofdeeltjes.

Stalmanegement met stofallergie is geen droog voer (hooi weken/brokken beetje nat) of voordroog (soms is de allergie zo erg dat je dit ook moet weken). Stofvrije stalbedekking (stro is echt een no go!), niet opstrooien in de buurt van je paard, niet vegen etc. Soms hebben ze ook last van het ruwvoer van andere/stalbedekking van andere. Buitenstal is het beste of stal met een luik. Tis best een gedoe moet ik zeggen, maar je ziet zo veel verbetering als je het goed doet!! :)

Tnx! Was idd al waar ik aan dacht. Op de stal waar we nu staan wordt 'stofvrij' erg lastig.

In ons voordroog zit wel eens schimmel. Ik zorg er zoveel mogelijk voor dat ik het beste pak voor in zijn hooinet. Die schimmelsporen in het voordroog kunnen dan ook hoest opwekken toch?

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 22:17

ukkiepuk is 24/7 buiten geen optie?

Hier is ze naar het eerste kliniek bezoek al meteen 24/7 naar buiten gegaan.

Ik hoor haar nu nog veel hoesten, maar het spuiten laat ze tot nu toe goed doen.

Helaas, heb ik mijn twee jarige vandaag ook een aantal keren horen hoesten... Die gaat maar op fenegriek vanaf morgen...

Een beschimmeld pak voordroog kun je weggooien. Tenzij het écht een klein deel is waar je veel vanaf kunt halen. Maar zelfs dan zou ik het nog niet voeren...

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 22:28

Hier in de regio is 24/7 jaarrond idd geen optie KittyDylan. Pony staat in schiedam. Alleen in de zomer kan hij op deze stal 24/7, maar we staan sinds donderdag pas buiten. Ik ben dus nog aan het opbouwen.

Het lastige is dat ik afhankelijk ben van de stal houder qua kwaliteit van het voer. Op het oog ziet onze voordroog er prima uit. Maar als je er aan ruikt dan komt de schimmel er wel uit. Echt schimmel plekken erin voeren we niet, dan pakt hij een andere baal.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 22:32

Hij hoest ook niet veel hoor. Alleen tijdens het eerste rondje draf. Als ik dan ga stappen proest hij nog een keertje na en dan kan ik gerust een uur rijden zonder dat ik hem hoor. Op stal hoest hij nooit.