[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 22:19

Zijn die droog goed te eten,die flakes??
Of ook beter te weken,zoals cobs?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 22:20

Ik zou ze niet droog geven - een slobbertje van maken lijkt me beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 22:28

Okee,duidelijk.
Heb ervaring met cobs en had gehoopt dat er iets vergelijkbaars was, wat je wel droog kon voeren.

Yellow_Sun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:34

karuna schreef:
Equifyt zupa bevat erg weinig suiker, de hoeveelheid eiwit is een fractie hoger dan van gemiddelde slobbers geloof ik, maar onze tinker doet het er in minmale hoeveelheden goed op. Zitten ook mooie hoeveelheden vitamines en mineralen in. :j

Ja maar het is grotendeels bietenpulp, dus om wat toe te voegen aan de kwikbeet voor smaakvariatie heeft niet veel zin denk ik.

Jannepauli schreef:
Ik was ook al op zoek naar een vervanger maar dan vooral omdat de Kwikbeet ontzettend veel zand bevat. Ik spoel het sowieso goed vóór het weken ( aanvankelijk voornamelijk om ijzer weg te spoelen) en ikspoel het ook goed na, ná het weken.
Onvoorstelbaar wat een zan er uit komt.. ik ga 's klagen bij D&H, dit is niet gezond voor paarden!

Echt? Dat heb ik nog niet gemerkt. Ik doe er wel anderhalf zoveel water als voorschreven bij, gewoon om zeker te zijn dat het volledig opgezwollen is, maar ik spoel het ook niet na, geen idee dat je dat kon eigenlijk.

singasong schreef:
Zeker wel! 'Grunmasch' van Agrobs. Speciaal voor IR-paarden en paarden die HB-gevoelig zijn.
http://www.rwdh.nl/agrobs-gruen-mash.html
Dit is de 5 kilo variant maar hij is er ook in een grote zak (=goedkoper).

Dit lijkt me wel wat, vooral ook omdat het in een kleine verpakking is. Ik heb maar ongeveer 50 gram per dag nodig en dat voor alleen voor een paar maanden. ( als toevoeging bij 90 à 100 gram kwikbeet)

Jannepauli schreef:
Dat is natuurlijk wel een slobber, maar niet te vergelijken met bietenpulp.
Er zitten allerlei toevoegingen in die ik niet wil voor mijn paarden.
Als je meer 'basis' wil dan is de wiesenflakes een betere optie.

Welke zijn de toevoegingen die je negatief vindt?

Wiesenflakes of cobs ziet qua structuur erg ruwvoerachtig uit, denk dat ze dat ook laat liggen, aangezien de Safe and Sound ook geen succes is, tenzij het gemengd is met UB ( 1 :2 ). Als die zak (ooit) :) leeggeraakt, denk ik in de plaats van S&S eens Care 4 life te mengen met UB in dezelfde verhouding.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:57

-
Citaat:

- Lijnzaadgranulaat en psyllium .
- Gedroogde rode biet, wortel, appel en pastinaak
- Vitaminen en mineralen .
- Venkel en Karwij
- Prebiotica

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 14:12

Yellow-Sun, in de Gruen Mash van Agrobs zit 4,9% zetmeel per kg. en geen melasse.

Dosering: 50 gr. per 100 kilogewicht

Samenstelling: Prenatura vezels, lijnzaad korrels , appelpulp, Pre-Alpine structurele vezels, biet, wortel, pastinaak, lijnzaadolie (koud geperst), psyllium zaad, rozenbottel schil (zonder pit), venkel, komijn.
Geen kunstmatige toevoegingen!

Citaat:
Inhaltsstoffe:
Rohprotein 12,50 %
Magnesium 0,22%

verd. Rohprotien 9,90 %
Natrium 0,20 %

Rohfett 7,50 %
Kalium 1,20 %

Rohfaser 21,60 %
Vitamin E 58 mg / kg

Rohasche 7,40 %
Eisen 751 mg / kg

Wasser 9,00 %
Mangan 82 mg / kg

Fruktan <0,20 %
Zink 34 mg / kg

Stärke 4,90 %
Kupfer 9 mg / kg

Calcium 0,60 %
Selen 0,11 mg / kg

Phosphor 0,30 %
verd. Energie 11,38 MJ / kg
Laatst bijgewerkt door singasong op 29-01-13 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 14:17

Appel wortel zou hier dus al een probleem zijn en ongeschikt om te voeren. En waarom pastinaak erin? Is dat het nieuwe voermiddel. Bij hondenvoer kwam ik het ook al tegen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 17:08

Jannepauli schreef:
-
Citaat:

- Lijnzaadgranulaat en psyllium .
- Gedroogde rode biet, wortel, appel en pastinaak
- Vitaminen en mineralen .
- Venkel en Karwij
- Prebiotica

Waarom is dat precies negatief. Enige dat ik kan bedenken dat negatief kan zijn is wortel/appel.
Voldoende vitaminen/mineralen vind ik juist wel essentieel want een IR paard krijgt daar gauw te weinig van.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 17:16

Ik heb aan de stoffen die in deze slobber zitten geen behoefte!
Mijn hooi is geanalyseerd en op basis van die analyse heb ik een supplement samengesteld dat precies voldoet aan wat mijn paard(en) nodig hebben.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 17:54

Jannepauli schreef:
Mijn hooi is geanalyseerd en op basis van die analyse heb ik een supplement samengesteld dat precies voldoet aan wat mijn paard(en) nodig hebben.

Ah, ok, maar kan dat dan kwaad als er vit/mineralen inzitten? Kunnen ze dan een overschot krijgen van het een of ander? Ik heb de indruk dat er vaak juist een tekort ontstaat bij IR paarden. Daar is een vriendinnetje van mij laatst op pijnlijke wijze achter gekomen doordat haar IR paard spierbevangen van het strand is gehaald door een tekort aan magnesium. Hij kreeg te weinig voer/wel veel hooi maar ja je weet niet altijd wat daarin zit. Daarom (zekere voor het onzekere) geef ik mijn pony Marstal Vito vitaminekorrel bij.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 17:58

Vind overigens dat die van mij nu te mager wordt. Wat zou jij bijvoeren in dat geval?
Hij krijgt 3 x iets meer dan half Subli dieetmix, 1 x half hele granenmix Subli (soms iets meer als ie hard heeft gewerkt). Dan twee x ruim voordroog. En een vitaminekorrel van Marstall Vito. Pony heeft voldoende energie (mag iets meer) maar wordt dus te mager naar mijn zin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 19:31

Meer voordroog,of eventueel bietenpulp zonder melasse?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:20

Babootje schreef:
Jannepauli schreef:

Ah, ok, maar kan dat dan kwaad als er vit/mineralen inzitten? Kunnen ze dan een overschot krijgen van het een of ander? Ik heb de indruk dat er vaak juist een tekort ontstaat bij IR paarden. Daar is een vriendinnetje van mij laatst op pijnlijke wijze achter gekomen doordat haar IR paard spierbevangen van het strand is gehaald door een tekort aan magnesium. Hij kreeg te weinig voer/wel veel hooi maar ja je weet niet altijd wat daarin zit. Daarom (zekere voor het onzekere) geef ik mijn pony Marstal Vito vitaminekorrel bij.

Zoals ik al zei: ik geef het paard een supplement dat is samengesteld op de analyse van het hooi - dat betekent dus ook vitamines en mineralen. Mijn paard(en) krijgen dus niks te veel en niks te weinig.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:24

@JeannePauli: dat snap ik en dat is natuurlijk prima. Maar ik kan niet iedere x het hooi laten analyseren, wat mijn stalhouder inkoopt. Dus geef ik voor de zekerheid die vitaminekorrel bij. Maar ik vroeg me dus af of paarden ook problemen van een overschot van een vitamine kunnen krijgen en met welke vitamine je dan zou moeten oppassen. Zoals bij mensen kun je vitamine C in grote hoeveelheden slikken (plas je gewoon weer uit), maar van vitamine A kan een overschot juist weer gevaarlijk zijn (vooral bij zwangerschap)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:35

Ik snap het, ik heb het wat dat betreft makkelijker met eigen land/hooi.
Wat betreft vitamines/mineralen betreft: er zijn natuurlijk vits/mins die problemen kunnen veroorzaken, maar je kunt er vanuit gaan dat in de commercieel samengestelde supplementen er rekening mee gehouden wordt en deze gebaseerd worden op wat 'gemiddeld' in hooi/gras aanwezig is. Dus een kans voor overdosering is erg klein, om maar niet te zeggen: verwaarloosbaar.
Wat ivm IR wel belangrijk is, is het mineraal 'ijzer'.. je doet er verstandig aan om, als je een supplement uitkiest voor een IR paard, even te kijken naar het gehalte dat voor ijzer aangegeven wordt. In Nederland is er nog niet zoveel over bekend maar onderzoek heeft uitgewezen dat ijzer in grotere hoeveelheden ( dus ook ijzerhoudend drinkwater bv!) heel slecht is voor het IR paard.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:47

Hmm, interessant. Weet je ook in welk opzicht het slecht is. Wat zijn de gevolgen? Lever- nierproblemen o.i.d.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:49

Inderdaad: orgaanproblemen, met name de lever.
(En dat is niet met detox-middeltjes uit te spoelen, helaas..)

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 21:26

Vandaag Evert de voedingsdeskundige bij mijn IR paard gehad, moet zeggen heb erg prettig en goed avies gekregen. Ik ga mijn paard in de komende drie weken overzetten op hun nieuwe voor de condicion. Op zijn advies ook al heb ik een KWPN'er en geen Liberisch ras. Hij gaf aan zelf ook zijn eigen dressuurpaarden dit voer te geven. Moet zeggen het voer zit er mooi uit, en. klinkt goed met de toevoeging van extra aminozuren en omega. ik ga 3 kilo per dag voeren gezien mijn magere reus van 1.86 en luzerne met hooi. ik houd jullie op de hoogte

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 10:27

Mijn pony staat nu sinds een maand of 2 op Metazoa( heeft sinds zomer 2012 IR, of tenminste toen begonnen de symptomen), ik moet zeggen hij doet het er erg goed op, is eindelijk ook wat vetjes kwijt en er komt weer vorm in de pony, hij zit goed in zijn vacht.
Zijn er meer mensen die het voeren en wat zijn jullie ervaringen?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 10:32

Ik voer ook Metazoa superfit broxx. Die van mij is ook aan het afvallen maar vraag me af of het door deze brok komt of door het middel wat ik geef voor zijn schildklier?

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 02:32

Hier ook Metazoa.. en verder krijgt ze helemaal niets. Ben er echt super blij mee, ze is wat afgevallen al, voor het weinige werk wat we kunnen doen, steady in haar koppie en ziet er op het oog veel beter en gezonder uit dan voorheen.. Glans vacht, geen stalbeentjes etc meer.. terwijl ik het pas 1 mnd voer geloof ik

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 20:35

hallo allemaal. Ik heb afgelopen week het verlossende antwoord ontvangen van de DA dat ook mijn paard IR is.
direct een verklaring voor het continu rommelen met niet passende zadels en een paard waarvan het lichaam vreselijk schommelt afhankelijk van de seizoenen.
Ik voerde in de winter heerlijk wortel en appel bij (hij staat dag en nacht op de paddock) :j

Inmiddels ben ik daar helemaal mee gestopt, hij eet nu Marstall Vito en ik ben de duurtraining aan het opvoeren. Om hem daarin beter te kunnen ondersteunen wil ik beginnen met mennen en haal ik zaterdag een sulky op. Zo kan hij duurtrainen zonder de rugproblemen die daar normaal standaard op volgen *\o/*

Ik wil graag meelezen, ik vind het reuze interessant allemaal! Helaas is het voor mij niet mogelijk om iedere baal voordroog te laten controleren dus gaat hij naast zijn Vito hapje ook op de glucobalance of chelaat van paardnatuurlijk. Ik ben er alleen nog niet helemaal uit welke van de twee het zou moeten worden. Waar zijn de beste ervaringen mee?

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 20:41

Even een vraagje aan Eliana en singasong. Als ik op de metazoa site kijk zit er in de brok toch meer suiker en zetmeel dan in bijvoorbeeld de Vito brok van Marstall. Wat is de reden dat jullie voor deze brok kiezen?

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 20:42

Overigens maak ik me bij de vito wel weer zorgen over de appel en wortelpulp en de knoflook. Het ruikt heerlijk maar ik heb altijd de overtuiging gehad dat knoflook niet goed is voor paarden?

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:41

Geen idee waar ik dat ooit gelezen heb, vast een artikel voor school ofzo, maar ik wil inderdaad ook liever geen knoflook voeren omdat ik dacht dat het voor paarden niet goed is, geloof te heftig op de darmen ofzo..

Van de Metazoa voer ik 6 handjes per dag, dat is genoeg voor mijn merrie, komt neer op een halve voerschep,. Waarvan 2 handjes in de ochtend en avond en de overige 2 als stiekeme beloning..
Omdat mijn merrie de gehele dag bij haar hooi kan en ik de Metazoa verdeeld over de dag en in hele kleine hoeveelheden voer, acht ik de piek veroorzaakt door de suikers gering.. Correct me if im wrong please.