[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eva___

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 11:53

Ja idd :) Wel leuker voor de pony zelf natuurlijk!

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 11:59

MirandaFuego schreef:
Bij onze tink valt de rsi hetzelfde als haar gewone maat.
Zij heeft ook een beetje 'rare' boeg, ze is breed maar heeft nogal een puntborst.
De rsi ligt wel goed, ze heeft er geen schuurplekken van en hij ligt nooit scheef, dat is echt super!
De pagony is nogal rekbaar dus als hij daardoor naar achter zakt zou ik niet kleiner nemen.

bedankt, ga ff sparen ;) en dan wellicht de rambo bestellen.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 12:09

Kytha schreef:
Die Rambo Sweet itch Hoody ziet er wel goed uit zeg..
Mijn deken (sectolin) zakt steeds vanaf de hals half naar beneden en na een keertje rollen hangt die deken helemaal scheef :\ ..die RSIH is volgens mij superstevig, en als ze dan idd ook niet zo zweten misschien niet zo slechte koop.
Probleem is dus dat mijn pony klein is, maar wel een behoorlijke boeg heeft (tinker), waardoor die aan de voorkant te strak zit, en van achter weer te ruim..

Heb het met mijn veearts over Insol gehad;
Citaat:
Een andere mogelijkheid van behandeling is om het paard een dubbele dosis enting tegen schimmel te geven. Deze enting wordt gegeven in 2 keer. Tussen beide entingen zit ongeveer 10 dagen. De enting bestaat uit het middel Insol Dermatophyton. Een bijwerking van deze enting is dat de eczeemklachten minder worden of zelfs verdwijnen. 95% van de paarden die deze entingen krijgen heeft baat bij deze behandeling

Zij gaf aan dat hier echter weinig resultaat op te behalen valt, zijn schijnbaar toch weinig paarden die er baat bij hebben. Ze had het wel over zogenaamde "cavaless" (weet niet of ik het goed schrijf?). Ingevoerd door 'Jansen' Dit is een behandeling van 3 maanden waarbij je elke morgen een stof via de mond toedient, en dit leverde wel erg goede resultaten op. Was rond de 80,- voor 3 maanden. Echter kun je daar beter aan het begin van het seizoen mee starten. Wij willen dus volgend voorjaar met deze methode beginnen.

edit; om hem van de jeuk te verlossen zou ik hem eventueel ook op de prednisolon kunnen zetten, dan heeft hij sowieso geen jeuk meer, maar dat lost verder het probleem niet op, en langdurig prednisolon geven schijnt ook niet goed te zijn.

Dat middel heet Cavalesse. Als je dat intypt bij de zoekfunctie vind je er zat info over. Die Insol enting heb ik dit voorjaar laten geven: geen verschil met vorig jaar. Cavalesse geef ik ook als twee jaar: geen idee hoe ze er aan toe zou zijn als ik het niet geef (durf er niet mee te stoppen). Wat merkbaar werkt (in ieder geval bij mijn 2 ZE-ers): Derfen. Ook daarover is via de zoekfunctie zat te vinden. Vanwege een andere aandoening heeft mijn merrie vorig jaar en cortico-injectie gehad. Dat heeft haar 4-6 weken van de jeuk verlost. Ik zou zo'n injectie echter nooit puur en alleen vanwege ZE geven.....

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 12:16

Ja, hij is duurder in aanschaf >;) , maar als je 2/3 pagony's moet kopen en die ook nog standaard tig keer moet herstellen, ben je duurder uit! :$
En het is ook beter voor de knol als ie heel blijft, wij twijfelden ook steeds maar nu toch blij dat we het gedaan hebben!

Als je paard echt heel erg ze heeft en niets helpt zou ik misschien wél voor wat heftigs kiezen(Prednisolon), als laatste redmiddel, zeg maar.
Maar het is echt verschrikkelijke rotzooi en is helemaal niet gezond dus wat het in de toekomst voor je paard betekend moet je maar afwachten...

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 12:47

wuswa schreef:
Dat middel heet Cavalesse. Als je dat intypt bij de zoekfunctie vind je er zat info over. Die Insol enting heb ik dit voorjaar laten geven: geen verschil met vorig jaar. Cavalesse geef ik ook als twee jaar: geen idee hoe ze er aan toe zou zijn als ik het niet geef (durf er niet mee te stoppen). Wat merkbaar werkt (in ieder geval bij mijn 2 ZE-ers): Derfen. Ook daarover is via de zoekfunctie zat te vinden. Vanwege een andere aandoening heeft mijn merrie vorig jaar en cortico-injectie gehad. Dat heeft haar 4-6 weken van de jeuk verlost. Ik zou zo'n injectie echter nooit puur en alleen vanwege ZE geven.....

bedankt voor de toelichting! Ik heb hier een proefflesje derfen staan, ga dat ook eens proberen.
En cavalesse begin ik volgend jaar mee dan :j *gaat ff zoekfunctie proberen*

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 13:16

yes ik heb cavalesse binnen..

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 14:09

Ik heb al een advertentie geplaatst maar nog weinig reacties gehad. Heeft hier iemand misschien een hoofdkap voor me te koop? (moet op een haflinger met best groot hoofd passen)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 16:11

suuszzzz schreef:
Ik heb al een advertentie geplaatst maar nog weinig reacties gehad. Heeft hier iemand misschien een hoofdkap voor me te koop? (moet op een haflinger met best groot hoofd passen)

Die pagony/soorgelijke hoofdkappen zijn nieuw in de winkel ong. 15 euro, dus als je hem snel nodig hebt gewoon effe een nieuwe kopen!

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 17:47

Ik heb meegedaan met een onderzoek van de universiteit van Utrecht met het Cavalesse middel. Deze week krijg ik te horen of ik 3 maanden het echte of neppe supplement heb gevoerd.
Heb het idee dat het wel geholpen heeft dus ik ben benieuwd!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 17:55

I_Moondance schreef:
Ik heb meegedaan met een onderzoek van de universiteit van Utrecht met het Cavalesse middel. Deze week krijg ik te horen of ik 3 maanden het echte of neppe supplement heb gevoerd.

Als het heeft geholpen en je hebt de neppe gebruikt ga je gewoon die gebruiken :D

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 17:57

Hahaha ja zou een stuk goedkoper zijn denk ik!

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 22:24

I_Moondance schreef:

Ik wist niet dat er een onderzoek naar Cavalesse is gedaan en ben meer dan razend benieuwd naar de uitkomst. Als jij de uitkomst hoort, wil je die dan met mij/ons delen?? Misschien mag je het niet openbaar maken dus evt via pb (please). Ik gebruik het nu twee jaar en durf er niet mee te stoppen omdat ik bang ben dat het dan ernstiger wordt..... Ik geef 3,5 ml p/d (groot paard) en prijzig is het zeker.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 07:52

ik wil ook graag die uitkomst weten!
Maar, ik denk dat ze nu alleen nog maar te horen krijgt of ze een placebo/cavalesse heeft gebruikt. De uitkomst en conclusie zullen nog wel geschreven moeten worden en dat zal vast nog wel even duren ben ik bang?

Eva___ schreef:
Okozon :)
Vorig jaar voor het eerst gebruikt, nu heeft ze het veel minder erg...
Het bestaat uit een creme voor elke dag, een supplement om te drinken (die je geeft met een spuit) en een blauwe lotion die je moet gebruiken na het wassen met een speciale shampoo :)

Daar heb ik nog nooit van gehoord! Is het niet heel bewerkelijk (tijdrovend enzo) en waar haal je het / wat kost het??

Na al jullie positieve Derfen verhalen begin ik te twijfelen of ik dat niet ook moet gaan gebruiken. Het gaat heel goed met Wisse hoor! Heeft alleen iets jeuk onder zijn buik, verder wel iets striemig op de hals maar geen zichtbare jeuk daar, staart is helemaal rustig. Hij heeft het nu alleen wel heet onder zn deken, dus als die af zou kunnen zou dat wel fijn zijn...

@ Derfen-gebruikers:
- hoeveel gebruiken jullie ervan per maand; wat kost het dan ongeveer?
- heb je er een deken bij op
- als je de deken hebt afgedaan toen je met Derfen begon; hoe snel na de eerste x Derfen gebruikt te hebben
- hoe snel zag je resultaat

Helpt het voor het hele paard; dus werkt het ook tegen de jeuk op zijn buik?

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 08:08

[
Daar heb ik nog nooit van gehoord! Is het niet heel bewerkelijk (tijdrovend enzo) en waar haal je het / wat kost het??

Na al jullie positieve Derfen verhalen begin ik te twijfelen of ik dat niet ook moet gaan gebruiken. Het gaat heel goed met Wisse hoor! Heeft alleen iets jeuk onder zijn buik, verder wel iets striemig op de hals maar geen zichtbare jeuk daar, staart is helemaal rustig. Hij heeft het nu alleen wel heet onder zn deken, dus als die af zou kunnen zou dat wel fijn zijn...

@ Derfen-gebruikers:
- hoeveel gebruiken jullie ervan per maand; wat kost het dan ongeveer?
- heb je er een deken bij op
- als je de deken hebt afgedaan toen je met Derfen begon; hoe snel na de eerste x Derfen gebruikt te hebben
- hoe snel zag je resultaat

Helpt het voor het hele paard; dus werkt het ook tegen de jeuk op zijn buik?[/quote]

Ik ben met Derfen gestopt bij mijn zware eczemer.(Bij bloedonderzoek bij Immunopharm had hij een waarde van ruim 9 op een schaal van 1-10, 4 jaar geleden.)
Ik heb Derfen eerst een week (om de dag) in combinatie met de eczeemdeken gebruikt. Daarna de deken afgedaan en alleen Derfen nog gebruikt. Dat leek eerst heel goed te gaan. Hij had geen jeukverschijnselen, was niet opdringerig naar andere paarden of naar mij om gekriebeld te worden. Hij was net zo rustig in de wei als de paarden zonder eczeem. Toen kreeg mijn paard een soort brandplekken, haren braken af, en hij werd kaal op de gesmeerde plekken. Dus gestopt met dat spul en de deken weer op.
Ik ben wel benieuwd of er meer mensen zijn met dezelfde ervaring.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 08:11

was het toen ook zo zonnig als nu?
Heb je het ook afgebouwd naar minder vaak smeren?

Waarop had je paard zo'n hoge score trouwens?!?!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 10:38

Meiden hebben jullie enig idee of (extreme) hengstigheid en schuren met elkaar te maken hebben.
Het viel mij van de week op dat mn merrie een dag voor ze hengstig werd ineens dr manenkam stond te schuren en tijdens de hengstigheid ook nog een paar keer. Sinds gister niet meer hengstig en ook niet meer geschuurd.....

PerfectSol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 11:05

Je kunt voor Derfen ook terecht bij http://www.ps-bv.nl terecht, daar kun je de proefflesjes gratis krijgen en kost een fles van 500 ml 30 euro, dus misschien wel de moeite om te overwegen.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 11:20

@ PerfectSol. Misschien dat jullie wat meer weten over de brandplekken van derfen waar 10tje2 het over heeft? Lijkt me dat jullie de hoofdinkoper zijn van Derfen anders kan het natuurlijk niet ineens voor deze prijs dus een mooie vraag voor jullie.

Maar goed. Met mijn Ankaatje gaat het heel goed. Heb ook helemaal geen derfen nodig nu, te warm voor de mugjes en lekker schraal op het land nu he. En daar ben ik blij om want het is toch best viezig op een lichte pony. Had in het voorjaar even een dip omdat het toen zo heftig was maar nu is alles weer rustig. Vind het alleen zo sneu dat ze met deze hitte onder een deken staat. Arm ding staat gewoon te zweten.

PerfectSol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 16:09

Wij adviseren om Derfen niet in de volle zon op te brengen/te gebruiken, aangezien het hoofdbestanddeel olie is, en dat brandt met felle zon in, en dat geeft waarschijnlijk brandplekken

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 16:33

PerfectSol schreef:
Wij adviseren om Derfen niet in de volle zon op te brengen/te gebruiken, aangezien het hoofdbestanddeel olie is, en dat brandt met felle zon in, en dat geeft waarschijnlijk brandplekken

Helaas doet jullie webwinkel het niet....

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 16:37

ik heb ook gekeken, maar inderdaad geeft hij aan dat de webwinkel niet beschikbaar is ivm onderhoud.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 19:07

opisop_shop schreef:
was het toen ook zo zonnig als nu?
Heb je het ook afgebouwd naar minder vaak smeren?

Waarop had je paard zo'n hoge score trouwens?!?!

Ja, het was toen ook zo zonnig net als nu (maar nu is het nog warmer geloof ik)

Ik had het inderdaad afgebouwd naar minder smeren, zoals ook voorgeschreven stond.

Mijn paard had zo'n hoge score op het eiwit van cullicoides. Daar had ik specifiek op laten onderzoeken.
(sorry, weet niet goed hoe ik moet quoten)

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 19:09

ikenindi schreef:
ik heb ook gekeken, maar inderdaad geeft hij aan dat de webwinkel niet beschikbaar is ivm onderhoud.

Ik wou idd ook bestellen maar gaat niet :\

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 19:17

wuswa schreef:
PerfectSol schreef:

Dat staat niet op de fles. En aangezien Derfen langere tijd door zou werken (je hoeft tenslotte niet elke dag te smeren en regen heeft geen negatieve invloed op de werking), is het bijna niet te voorkomen dat er een zonnige dag tussen zit. Dus in feite kan je dan nog niet zonder deken werken, zeker als je paard niet bij huis staat en je dus niet de mogelijkheid hebt om direct op het weer in te spelen.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 19:38

Esther28 schreef:
Meiden hebben jullie enig idee of (extreme) hengstigheid en schuren met elkaar te maken hebben.
Het viel mij van de week op dat mn merrie een dag voor ze hengstig werd ineens dr manenkam stond te schuren en tijdens de hengstigheid ook nog een paar keer. Sinds gister niet meer hengstig en ook niet meer geschuurd.....