Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:46

In dit artikel staat wel een en ander uitgelegd http://www.journalofdst.com/January2009 ... OHNSON.pdf als ik tijd heb wil ik wel wat stukjes proberen uit te leggen als er behoefte aan is en er wat moeite voor doen maar ik heb geen zin meer in verwijten naar aanleiding van eerdere uitleg die ik al gaf over bijv Vitex, dat vind ik zonde van de moeite.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 16:09

Ik zag vandaag dat de kuiltjes boven illo zijn ogen juist dieper zijn geworden.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 19:01

Esther post gerust hoor!! Jij volgt de literatuur en onderzoeken goed. Mijn misvatting was dat ik dacht dat je Provarium Breeding als supplement/hulp niet zag zitten, terwijl jij alleen maar wilde aangeven dat het geen effect heeft op de ACTH...

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:52

fargo schreef:
Esther post gerust hoor!! Jij volgt de literatuur en onderzoeken goed. Mijn misvatting was dat ik dacht dat je Provarium Breeding als supplement/hulp niet zag zitten, terwijl jij alleen maar wilde aangeven dat het geen effect heeft op de ACTH...

Ok dat klinkt wel aardig.
Waar we ons allemaal bewust van moet zijn is dat we geen experts zijn juist omdat het nog een raadsel is. Het artikel van Johnson beschrijft in het kort en heel simpel uitgelegd van mijn kant dat IEDER paard wisselt met name in najaar in de hormoonhuishouding, in die periode geven hormonen van paard aan ho jongens in de winter kan voedsel schaars zijn ik moet meer gaan eten, dat is een grote rol van die hypofyse. Johnson maakt ook duidelijk het onderscheid tussen grazers en mensen. Bij paarden is de hypofyse ook anders dan bij mensen, juist omdat het grazers zijn en geen alleseters. Alle middeltjes die misschien wel bij mensen zouden kunnen werken kun je dus niet vergelijken met een paard omdat de hypofyse anders is en wat groter bij paarden dan bij mensen en honden bijvoorbeeld.
Philip zegt ook dat je meerdere malen moet testen omdat EMS en Cushing vaak worden verward, testen is belangrijk om EMS uit te sluiten. Vaker testen aan de hand van klinisch beeld en bloedbeeld is wel belangrijk juist omdat er variatie is aan cortisolgehalte en seizoenen. De boodschap is dus wel test aan de hand van klinisch en bloedwerk, ga niet uit van enkel klinisch zoals verharen etc en vetbulten, komt bij beide ziektes voor, maar is niet hetzelfde!!
Bij PPID werkt pergolide dat is bewezen.
Wie weet werkt Vitex wel bij EMS dat is niet bewezen en niet onderzocht, maar bij PPID is ACTH hoog bij EMS niet. Ben ik een beetje duidelijk in de uitleg voor het belang van een juiste diagnose door dierenarts aan de hand van bloedwerk etc?

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 13:25

Ik heb eerlijk gezegd geen zin om alles te lezen, ook geen tijd voor trouwens ;) maar het klinkt wel interessant. Helaas zeggen de afkortingen me niets. Misschien dat iemand dat even kort kan uitleggen.

Ik ben ervan overtuigd dat de pergolide Jelke helpt. Ik zie duidelijke verbeteringen. Jelke is nog nooit bevangen geweest, pas voor het eerst een week of 8 geleden. Hij is ook nooit te dik geweest. Hij at altijd normaal niet overmatig veel. Wel heeft hij een Einschuessbeen gehad en hij had vaak last van andere infecties. Hij plaste teveel, zweette erg snel, verhaarde niet, heeft bulten boven zijn ogen, een aantal keren een aanval gehad waarbij hij compleet van de wereld was en aan de hand van die klinische gegevens is er besloten om hem pergolide te geven.

Nu lees ik dat het niet vaststaat dat het om Cushing gaat, als er geen bloedonderzoek heeft plaatsgevonden, toch helpt bij Jelke de pergolide.

Trouwens we hadden ook een hond die verdacht was van Cushing. Bij hem moest ik plas opvangen om de concentratie van de hormonen te meten. Hij had het niet.

En verder is me ook uitgelegd dat het om een bijnierprobleem kan gaan of om een hypofyseprobleem. Bij honden kan er geopereerd worden, bij paarden niet.

Misschien dat Esther in het kort kan uitleggen wat de verschillende ziektebeelden en afkortingen betekenen?

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 14:09

Met mijn pony gaat het nog steeds fantastisch. De verandering door de bromocriptine is echt ongelooflijk. Mensen kunnen niet geloven dat ze al 18 is en al helemaal niet dat ze Cushing heeft met haar gladde, glanzende vacht en vitale uitstraling. Ik ben er dolblij over.

Ik heb vorige week bloed laten prikken en het gekke is dat de bloedwaarden niet helemaal corresponderen met het klinische beeld. Klinisch ziet ze eruit als een normaal, gezond paard maar het cortisolgehalte is nog altijd meer dan 2 keer zo hoog als bij een gezond paard. Desondanks was het al enorm gezakt ten opzichte van voor de behandeling met medicatie.

Ik ga dus nog even door met deze dosering en vanaf 1 september verder met een halve dosering. En dan goed in de gaten houden of het zo goed blijft gaan. Ik blijf gewoon elke week een foto van haar maken.

Ik had trouwens gevraagd waarom ze (faculteit) bromocriptine voorschreven in plaats van Pergolide en hun beweegreden was dat ze ervaren hadden dat veel paarden een beetje gek in de kop werden van Pergolide. Heeft iemand hier ervaring mee?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 16:39

Heel kort samengevat. Het artikel beschrijft dat je PPID bij paarden niet kunt vergelijken met andere diersoorten zoals honden maar ook mensen, bij paarden is de hypofyse veel groter en seizoenen hebben ook invloed op de aanmaak van cortisol. Dat geeft dat in feite een signaal af van "pas op straks is er de winter en dan is er schaarsheid, nu even vet op slaan'. Dikkere ponies moet je dus eigenlijk in de winter niet veel te veel voeren maar natuurlijk wel opletten dat ze genoeg krijgen, veel lichaamsbeweging om af te vallen. De uiterlijke kenmerken lijken wel vaak erg op elkaar daarom is een juiste diagnose belangrijk.
Pergolide werkt wel bij PPID en werkt op de hypofyse die niet juist functioneert. De naam Cushing is eigenlijk dus fout bij paarden daarom is er nu een betere term die de lading wat beter dekt. Pituitary pars intermedia dysfunction. ( ik heb het wel even heel simpel uitgelegd )
Pergolide werkt niet bij EMS. Vroeger werd EMS pre Cushing syndrome genoemd, ook die term was niet echt helemaal juist. De oorzaak is anders dan bij PPID.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 23:38

Saar4: een van de bijwerkingen van pergolide is (met name in het begin!!) dat paarden angstig kunnen zijn, met waanbeelden & verwarring/hallucinaties. Ze kunnen daarnaast ook duizelig en misselijk zijn, maar dat zijn ze vaak ook al door de cushing en overproductie van cortisol zelf waardoor hun hormoonhuishouding van slag is en dan met name het stresshormoon. Het bijstellen van die situatie is natuurlijk vrij ingrijpend in de gewaarwording van een paard.
Het zal bij de een ook meer zijn dan bij de ander waarschijnlijk. Willy was erg panisch door de cortisol toen we uberhaupt begonnen met de pergolide en dat blijft dan eerst nog wel een beetje zo. Maar er zijn natuurlijk ook zat cushing paarden die niet zo ver heen waren (niet zo gestressed en angstig als willy wel was). Maar zeker is dat ze best moeten wennen aan de pergolide en dat het daarom ook het beste als het kan rustig aan en geleidelijk moet worden opgebouwd om de bijwerkingen te beperken.

Tarn

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:09

Ik lees dat jullie meer weten over Cushing?

Ik heb vandaag te horen gekregen dat mijn 4 jarige merrie de ziekte van cushing heeft. Aangezien ze zo jong is zal bij haar de tumor sneller groeien omdat ze zelf ook nog in de groei is.

Hoe zijn jullie te spreken over de medicatie?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:14

Misschien je merrie ook even laten testen op EMS? 4 jaar en Cushing lijkt me onwaarschijnlijk, wel kan het cortisol verhoogd zijn door invloed seizoenen. Geef je dierenarts de link die ik hiervoor gaf.
Heb je foto van je merrie? Is ze dik, gekke vetophopingen bij nek schouder etc?

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 00:41

dat klopt. 4 jaar vind ik ook wel erg jong voor Cushing. uitzonderingen bevestigen natuurlijk de regels.
testen op ACTH in het najaar geeft altijd een hogere waarde.

Tarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 01:08

Alles wijst erop dat ze Cushing heeft... de symptomen die ze heeft en ze hadden een urinetest gedaan waaruitkwam dat het cortisol-gehalte 75,8 was en dit hoor minder dan 20 te zijn, dus het is ruim 3x zoveel als dat het mag zijn.. Het lijkt mij niet dat het cortisol ruim 3x zoveel is door seizoensinvloed oid.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 01:20

IK moet even corrigeren je kunt PPID en EMS niet vergelijken met mensen.
Tarn ik heb je een en ander gestuurd.

TijnieJjJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 09:25

Mijn pony krijgt nu 0,75 mg pergolide.
Hij doet het hier nu al weer een aantal maanden super goed op en ik merk eigenlijk niets meer van zijn ziekte. Super! Ook de smid vertelde me afgelopen week dat er van zijn hoefbevangenheid niks meer te zien is. Mijn vraag is een beetje. Als alles zo goed blijft gaan, hij heeft ook nog nooit een krul vacht gehad, alleen wat langere 'stekel' haren, moet ik dan altijd 0,75 mg pergolide blijven geven? Zou ik dit nooit af kunnen bouwen naar 0,50 mg? Waarom ik dit wil, de pergolide blijft natuurlijk altijd 'troep' ook al werkt het nog zo goed tegen de ziekte. Maar het gaat zo enorm goed met hem, dat ik me wel eens af vraag. Heeft hij wel zo veel mg nodig? Het is een pony van 1,47.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 09:30

Tijniejjj: Wat is het gewicht van je pony? Dat is eigenlijk nog belangrijker dan de grootte van je pony. Er is een soort van basis vuistregel en daarmee kan je de dosis uitrekenen die op basis van zijn gewicht zou worden gegeven en daarbij kijk je natuurlijk ook naar de symptomen en hevigheid van de problemen die je had en of dit onder controle is..
Als je pony op een gegeven moment stabiel is voor een langere periode, dan zou je het kunnen afbouwen naar 0,5 mg en goed aankijken of je pony stabiel blijft.
Het is inderdaad altijd het beste om met zo min mogelijk pergolide het goede eindresultaat te behalen. Het kan zijn dat jouw pony het uiteindelijk toch het beste doet op 0,75 mg dan handhaaf je dat. Maar voorzichtig uitproberen kan geen kwaad maar dan weer even een bepaalde periode aankijken en niet om de dag wisselen ;-) want dan gaat je pony zich niet fijn voelen :(:)

Vuistregel is gewicht van paard * 0,002 = mg

Dus in Willy's geval 750 * 0,002 = 1,5 mg
De dosis die min of meer zou horen bij Willy's gewicht of die hij zou "mogen" krijgen als reguliere dosis is 1,5 pilletje van 1 mg.
Willy heeft het heel lang goed gedaan op 1 mg, dus met een dosis die lager is dan hij zou mogen krijgen (maar Willy is nog nooit hoefbevangen geweest). Deze zomer doet ie het qua vacht echt duidelijk slechter: meer krullen en echt weer langer dan het de laatste tijd is geweest. Dus hij zit nu wel al enige tijd op 1,5 mg. Als hij het weer beter zou doen, dan zetten we hem weer terug. Maar gaat het niet, dan blijft hij toch gewoon op de 1,5 mg zitten.

TijnieJjJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 10:28

Fargo, bedankt voor je uitleg.
Hij is (naar mijn weten) nooit gewogen, ik gok zo'n 450?
Het is een vrij stevige pony maar is de laatste tijd enorm veel afgevallen.
Dit moest ook omdat hij echt veel te zwaar was. Hele erge Cushing heeft hij niet.
Het is dat hij vocht boven zijn ogen kreeg en dat we hem daarom naar de kliniek hadden gebracht voor onderzoek. Helaas werd hij een week daarna ook bevangen en toen was het al zeer snel duidelijk dat hij Cushing had. Hij stond toen nog op kuil, sportbrok, muslie en alles. Achteraf allemaal zo slecht... Alles is er in geslopen, hij werd steeds slomer en minder vrolijk. Over gestapt naar een speciale muslie waar hij wat meer energie zou van krijgen, achteraf zo'n spijt van. Maar daar moet ik nu maar niet meer aan denken... Het gaat nu echt super met hem en daar geniet ik elke dag van. Met rijden gaat het ook echt super. Het duurde even voor dat hij weer op conditie was maar het gaat nu zo goed. We gaan zelfs starten als alles zo goed blijft gaan. Al met al, ik merk dus gewoon niks meer van zijn ziek zijn.

Tarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:25

Ik zit overal het een en ander te lezen over Cushing. Ik heb al enkele keren gelezen dat bij veel drinken en plassen dat ze ook suikerziekte kunnen hebben... hoe zit dat? weet iemand hier meer over en kan die mij dit vertellen?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:46

Door de overproductie van cortisol is de insuline van paarden minder effectief of eigenlijk andersom reageert het paard minder op de insuline die hij produceert. Komt op het zelfde neer de insuline heeft niet het goede effect; plassen, veel drinken, dorst hebben etc, dit zijn suikerziekte achtige verschijnselen. Als je paard zijn hormonen weer beter op orde komen na behandeling met bijv pergolide komt de suikerhuishouding (meestal ook weer) beter op orde. Verder werkt het supplement magnesium ook positief in op de suikerhuishouding en vetverdeling van een cushing paard. Veel diabeten hebben ook profijt van magnesium omdat zij sneller een tekort aan magnesium hebben, magnesium helpt het lichaam om suiker te verwerken.
De kreet die hierbij vaak wordt gebruikt is insuline-resistentie. Een van de dingen die DA's dus vaak doen om te controleren op Cushing is het suikergehalte in het bloed en de urine te meten, dat is dan meteen ook een indicatie voor cushing (en suikerziekte als bijproduct van cushing)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:52

@ TijnyJhj: Wat geef jij dan nu je paard te eten?

TijnieJjJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 12:02

cynthiar schreef:
@ TijnyJhj: Wat geef jij dan nu je paard te eten?

Hij krijgt iedere dag heel veel hooi en 1 pavo koek per dag (2x een halve).
Ik ben nu aan t opbouwen met Marstall Vito en wil na loop van tijd dan stoppen met de
pavo koeken en hem helemaal op Marstall Vito gaan zetten. Hij mag helaas niet t land op met de groep mee, omdat dat gewoon te vers land is en dat is ook de hele dag. Dat durf ik niet aan. Ik zet hem nu zelf iedere avond een uur/half uur op het land, soms op een kort land of soms met een graasmasker op een stukje met wat verser gras. Net welk landje er beschikbaar is.

Ik meng de Marstall Vito trouwens met wat Pavo Daily Plus.
Hier doe ik ook de pergolide+magnesium door dus dan heeft ie wel een aardige maaltijd. :+

Tarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 12:16

Bedankt fargo!

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 09:13

Hoi hoi,

Hoe is het hier met alle cushingpaardjes?
Mijn paard gaat super ..zit sinds maart aan de pergolide....en zn oude ik is echt weer terug:)
Zijn bevangenheid gaat ook goed,hij is in juli naar van Nassau geweest en heeft aangepast beslag gekregen ...hij loopt als een tierelier nu:D..In sept weer terug naar van Nassau! Hij krijgt nu sanequi colon als voer op aanraden van de kliniek..en doet t hier erg goed op..ben benieuwd hoe het met jullie paardjes is!

TijnieJjJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:00

Firegurl schreef:
Hoi hoi,

Hoe is het hier met alle cushingpaardjes?
Mijn paard gaat super ..zit sinds maart aan de pergolide....en zn oude ik is echt weer terug:)
Zijn bevangenheid gaat ook goed,hij is in juli naar van Nassau geweest en heeft aangepast beslag gekregen ...hij loopt als een tierelier nu:D..In sept weer terug naar van Nassau! Hij krijgt nu sanequi colon als voer op aanraden van de kliniek..en doet t hier erg goed op..ben benieuwd hoe het met jullie paardjes is!

Fijn dat alles zo goed gaat met je paard.
Hier ook alles goed. Valentijn staat ook op speciaal beslag. Mijn hoefsmid doet dit ook volgens de 'van Nassau manier'. Hij werkt daar zeg maar samen mee. Op wat voor beslag staat jouw paard dan? Valentijn staat op ijzers zonder lipje, ook zijn ze wat ronder gemaakt zodat het lopen makkelijker is.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:12

Dat heet Break Over beslag (dat had mijn vorige paard fargo ook omdat hij boel slijtage in voor-onderbenen had). Fijn dat het zo goed gaat en dat de pergolide zijn werk doet! Super hoor! Dat hoop je natuurlijk altijd, maar je moet het toch weer even afwachten zeker als ze bevangen zijn geweest.
Willy doet het ook goed op het moment. Hij is bijdehandter dan ooit in onze loopstal en bewaakt zijn eten en zijn plekje goed. Dat is een goed teken, als hij zich slecht voelt laat hij zich de kaas nog al eens van zijn brood eten en is dan wat vluchterig en angstiger.

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:19

wat geven jullie je paard/pony met cushing te eten? :)