[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 13:51

ik heb niet gewacht tot ze ging schuren, heb meteen een deken besteld bij homeovet en deze aan de hengstenhouderij gegeven zodat ze die op konden doen.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 13:52

De ogen gaan bij die van mij niet echt ontsteken maar ik houd ze ook goed schoon met gekookt water. Lijkt inderdaad wel een ander paard he zo, helaas is het toch echt dezelfde. Hij was op de eerste foto net geschoren dat is in oktober vorig jaar geweest. Het blijft mijn lekkere vent hoor! Het was gelukkig alleen zijn hoofd dat er zo gehavend uitzag de rest van zijn lijf zat niet onder de wonden. En op het hoofd is het natuurlijk al snel kaal.

Ik heb een paar jaar geleden een bloedonderzoek bij hem laten doen en toen waren er geen afwijkingen te vinden. Ik ben wel aan het overwegen er nog een te laten doen omdat ze nu toch verder zijn met alles dan een aantal jaren geleden.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 14:09

__KELLY schreef:
dan had ik het tog fout
ik wil zowiezo wel eentje met een buikflap ,
en met dat klittenband is dan ook niks waard zeg Nagelbijten / Gniffelen

Ik had getwijfeld over de RAMBO deken of de BUCAS deken. ik ben toch voor de bucas gegaan, vooral ook omdat de stof wat lichter in gewicht was waardoor hij me met warm weer prettiger leek. Er zit ook een goede buikflap bij. hij er vorig jaar mooi opgelegen, en deze zomer krijgt hij weer z'n bucas om.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 16:51

AngelsDitch schreef:
Heeft iemand ook een Ivanhoe deken?

Ik had de zandkleur besteld, maar die hadden ze helaas niet meer... krijg nu de bruine...

Weet iemand ook hoe dit zit met warmte? Is die bruine veel warmer denken jullie?

Niemand?

mariska12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 16:52

de halsdeken ??

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 16:53

Jeps

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 19:02

het is weer zover, vanavond merkte ik aan kinke dat de vliegjes er weer zijn....

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 19:04

Lennox schreef:
De ogen gaan bij die van mij niet echt ontsteken maar ik houd ze ook goed schoon met gekookt water. .

Kamille thee (koud laten worden natuurlijk Knipoog ) werkt verzachtend.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 19:40

Kinke schreef:
het is weer zover, vanavond merkte ik aan kinke dat de vliegjes er weer zijn....

jah ik ook Boos! ik zal morgen de deken maar weer eens opdoen
maar mijn halsdeken past niet meer ... kan je die halsdekens ook ergens los kopen? (maakt niet uit wat voor merk)

mariska12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 19:46

Kinke schreef:

klopt.. ik merkte het net ook bij mijn shet

mariska12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 19:47

XxSultanxX schreef:
Kinke schreef:

maar mijn halsdeken past niet meer ... kan je die halsdekens ook ergens los kopen? (maakt niet uit wat voor merk)

www.paardendrogist.nl << heb je invanhoe hals dekens Lachen
of bij www.ijslandershop.nl

mariska12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 19:51

iemand nog heel toevallig een halsdeken maar S 2dehands te koop ??

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 19:53

Die van mij loopt alweer sinds 2 weken in zijn pyjama.. Zijn de vliegjes er bij jullie ook zo vroeg bij? Ik heb ook nog gehoord over een soort inenting die je paarden kunt geven tegen de eczeem. Weet iemand hier meer over? resultaten?

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 19:57

sidneey schreef:
Die van mij loopt alweer sinds 2 weken in zijn pyjama.. Zijn de vliegjes er bij jullie ook zo vroeg bij? Ik heb ook nog gehoord over een soort inenting die je paarden kunt geven tegen de eczeem. Weet iemand hier meer over? resultaten?

wij hadden hellemaal nog geen vliegjes , tot vandaag ... Sigaar

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 19:59

@ mariska12 : dankje wel voor de link Lachen

bud_gloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 21:47

31 maart hebben we een haflinger gekocht..
Na 3/4 dagen zag ik al dat hij aan zijn staart schuurde, ik ben toen naar onze ruitersportzaak geweest en heb daar een zalf gekocht tegen schuren, vandaag zag ik ook dat hij aan het eind van zijn manen begint te schuren! zou dit een lichte vorm van zomereczeem kunnen zijn???
Kan iemand mij vertellen hoe zomereczeem begint en wat de symptomen daarvan zijn???

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 07:17

kan heel goed bud gloor. staart en manen zijn DE plekken waar ze gaan schuren. En als het nu al begint dan vraag ik me af of het dan een lichte vorm van eczeem is (denk eerder dat het dan een redelijk ernstig geval is). De jeuk bouwt zich nl. op dus dit is nog maar het begin.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 07:18

XxSultanxX schreef:
Kinke schreef:

dan ben je al te laat sultan....de deken moet op voor de jeuk begint....

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 08:14

@ Kinke : hij schuurt nog niet Knipoog want wij hadden nog geen vliegjes Knipoog
zins gister zijn die er bij ons weer en vandaag krijgt hij hem weer op Lachen

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 09:52

nou heeft die van mij net een paar dagen de pagony eczema op, is hij ergens aan blijven hangen met dat riempje dat over de hals gaat. Hele stuk eraf getrokken Huilen
ik ga 'm maar meteen laten repareren maar ik vind dat riempje ook wel erg onhandig..sowieso vind ik dat er veel riempjes aan de buitenkant zitten waar ze mee kunnen blijven haken..

Die tip van je handen nat maken bij het om-en afdoen van de deken, zodat jij en je paard geen schok krijgen werkt trouwens erg goed!

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 10:38

Bij www.ijslandershop.nl hebben ze nog een aantal Ivanhoe halsdekens in de aanbieding... scheelt de helft....

gijsje59

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 14:12

Mijn fries loopt al vanaf half maart helemaal ingepakt in zn nieuwe boett. Behalve zijn hoofd. Ik moet de bijbehorende hoofdkap nog even verbouwen omdat hij niet lekker zit. Tot nu toe ging het goed maar gisteren toen ik hem op stal zette begon hij toch weer met zn kont te schuren... Ik baal als een gek.
Hij heeft zeker al een jaar of 4 last van zomereczeem en het is steeds erger geworden. Vorig jaar had hij zelfs plekken boven op zn rug... Ik heb echt alles al geprobeerd van agressieve middelen (TKC) tot en met het zachte Cojosol (werkte wel even maar haalde de kwaal niet weg... bovendien op lange termijn onbetaalbaar) ook homeopatische druppels (cullico, monoderma)alle smeersels inclusief 2 kuren van Leen Taal die ik in Stroe ben gaan halen... Ook homemade smeersels maar het is alleen maar erger en erger geworden. Vorig jaar heb ik echt staan huilen zo had ik met hem te doen... Tegen september zat hij op zn top. Ik had vorig jaar al een eczeemdeken gekocht maar die was echt waardeloos. Een Willie Welkamp geval... de kap bleef gewoon openstaan. Had dat op een advies gedaan maar helaas was het weggegooid geld. Dit jaar ben ik dus voor de echte Boett gegaan en had die in januari al in huis voor het geval dat. Zodra de temperatuur boven de 10 graden kwam heb ik hem aangetrokken. Ik was erg tevreden over de pasvorm en tot nu toe ging het goed. Ook heb ik hem in februari een Schindele's leemkuur reiniging gegeven.
Tot gisteravond ging het goed. Ik zag aan de haren van zijn manenkam dat hij toch had geschuurd. En toen hij op stal stond begon hij met zn kont tegen de muur te schuren. Zucht...
Ik heb hem toen voor de zoveelste keer extra goed geborsteld en alle losse haren verwijderd, ik had de ijdele hoop dat het daardoor zou komen. Maar toen ik vanochtend op stal kwam kon ik aan zn kont en staart zien dat hij toch weer geschuurd had... Zijn manenkam heeft hij wel met rust gelaten...

Ik hou mn hart vast en weet me echt geen raad meer als deze deken ook niet helpt...

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 14:20

Mijn paardje maakte elke avond een mooie pleeborstel van haar staart. Heb er gisteren silverlinde wondspray op de plek die ze schuurt gespoten (is natuurlijk en niet vet en ruikt lekker) en ze heeft niet geschuurd gisterenavond! Ben benieuwd of het zo blijft! gekocht bij de webshop www.equihof.be

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 14:39

gijsje59 schreef:
Mijn fries loopt al vanaf half maart helemaal ingepakt in zn nieuwe boett. Behalve zijn hoofd. Ik moet de bijbehorende hoofdkap nog even verbouwen omdat hij niet lekker zit. Tot nu toe ging het goed maar gisteren toen ik hem op stal zette begon hij toch weer met zn kont te schuren... Ik baal als een gek.
Hij heeft zeker al een jaar of 4 last van zomereczeem en het is steeds erger geworden. Vorig jaar had hij zelfs plekken boven op zn rug... Ik heb echt alles al geprobeerd van agressieve middelen (TKC) tot en met het zachte Cojosol (werkte wel even maar haalde de kwaal niet weg... bovendien op lange termijn onbetaalbaar) ook homeopatische druppels (cullico, monoderma)alle smeersels inclusief 2 kuren van Leen Taal die ik in Stroe ben gaan halen... Ook homemade smeersels maar het is alleen maar erger en erger geworden. Vorig jaar heb ik echt staan huilen zo had ik met hem te doen... Tegen september zat hij op zn top. Ik had vorig jaar al een eczeemdeken gekocht maar die was echt waardeloos. Een Willie Welkamp geval... de kap bleef gewoon openstaan. Had dat op een advies gedaan maar helaas was het weggegooid geld. Dit jaar ben ik dus voor de echte Boett gegaan en had die in januari al in huis voor het geval dat. Zodra de temperatuur boven de 10 graden kwam heb ik hem aangetrokken. Ik was erg tevreden over de pasvorm en tot nu toe ging het goed. Ook heb ik hem in februari een Schindele's leemkuur reiniging gegeven.
Tot gisteravond ging het goed. Ik zag aan de haren van zijn manenkam dat hij toch had geschuurd. En toen hij op stal stond begon hij met zn kont tegen de muur te schuren. Zucht...
Ik heb hem toen voor de zoveelste keer extra goed geborsteld en alle losse haren verwijderd, ik had de ijdele hoop dat het daardoor zou komen. Maar toen ik vanochtend op stal kwam kon ik aan zn kont en staart zien dat hij toch weer geschuurd had... Zijn manenkam heeft hij wel met rust gelaten...

Ik hou mn hart vast en weet me echt geen raad meer als deze deken ook niet helpt...

Jeetje minina wat een ellende! Ik hoop voor je dat dit werk.
Wellicht kun je een sensabilisatie kuur doen, ik weet zo 123 niet meer welke bokker daar mee bezig is, maar het is wel terug te vinden in dit topic.

NOg even een update van hierzo. Nog steeds niets gehoord van die lui van Eric Laarakkers, ik begin nu wel lichterlijk de balen dat ze geen contact hebben opgenomen.

Vorige week heb ik zelf gebeld, maar ik kreeg te horen dat het allemaal erg omvattend was om met deelnemers in contact te komen en te bezoeken, vandaar dat het langer duurt... Ik hoop echt dat ze snel bellen, want ik wil nu wel eens beginnen met dat onderzoek.

Raya is niet geheel schuurvrij ondanks haar deken, maar ze zit ook nog aardig in de vacht, dus ik denk dat dat ook mee speelt *hoop ik dan maar*.

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 14:58

Wie kan me iets vertellen over het behandelen van staart en maan-eczeem en hoe jullie dit behandelen?
Ik heb van iemand gehoord dat het beste een eczeemdeken is, maar is dit niet te warm in de zomer? En welke zou ik dan voor een haflinger het beste kunnen pakken en waar krijg ik ze?
Hoelang gaan ze mee?
Wie kan mij helpen? En is het nu al te laat om er voor dit jaar een op te leggen?