Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
skippy1 schreef:Cindy: de lucht die jouw paard binnenhoudt en de scheten die ze laat, zijn het gevolg van gassen geproduceerd in het maagdarmkanaal. In het maagdarmkanaal zitten bacterieën, deze scheiden gassen uit bij de vertering van voedsel. Dit gebeurt met name in de blinde darm en dikke darm. Op het moment dat jouw paard erg veel gassen vasthoudt en veel scheten laat, zou het goed kunnen zijn dat haar maagdarmkanaal niet helemaal goed functioneert.
Anya schreef:ik gok dat de voordroog te rijk is voor jouw paard, krijgt je paard ook brokken?
gras/voordroog is zeker samen met brok wel behoorlijk rijk voedsel. Probeer eens (eventueel in overleg met de DA) en altijd via geleidelijke overgang een minder rijke hooisoort.
Elke86 schreef:Jij denkt dus eerder een medische oorzaak, zoals maagzweer ofzo?
Ze heeft het allesinds in de 7 voorbijgaande jaren nooit gedaan en beide ouders waren ook geen luchtzuigers, dus genetisch bepaald lijkt het me niet te zitten.
Marchador schreef:Hoezo zou een paard zich niet kunnen vervelen?
Mijn pony zuigt zijn hele leven lucht. Uiteindelijk ging hij dag en nacht de wei op en was het zuigen over.
op een ander plekje werd de wei afgesloten, ze hadden geen eten (hooi) en hij stond weer de hele dag te zuigen aan het hek. Nu staat hij weer op het land en zuigt niet meer.
Hij zal het zeker met mijn maag hebben hoor, een paar jaar terug is de DA er voor geweest.
geef je hem nu wat biks of muesli zuigt hij aan het hek, maar niet meer de hele dag door zoals hij hiervoor deed.. daar had hij echt niets te doen.