[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

meredith

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 15:41

heeft iemand over dit geval een mening?

wij hebben een ruin, als veulen gekomen opgegroeid zomers in de wei, s'winters thuis in een grote box met maatje. Na 2e jaar alleen op stal naast andere paarden.Paard heeft nog nooit luchtgezogen en werdt als 3 jr te koop aangeboden.

Dit paard werd geopereerd op een kliniek en heeft ongeveer 10 mnd waarvan maanden in een stand en ook vastgebonden, kap enzv om ivm het bijten aan wond.

Na thuiskomst bleek het paard dus lucht te zuigen op de voerbak.

Volgens de kliniek deed het paard het gelijk bij aankomst in de stal aldaar, een ander zegt dat ie het alleen heeft ziendoen bij het eten( na verklaring van ons en filmpje).
Utecht zegt nu dat het aannemelijker is dat het paard het al deed vooraankomst en door het op/vast binden op stal is het erger geworden.
Wij hebben het paard op utrecht in een box gezet en hij heeft het niet 1x laten zien. Bij thuiskomst met bix in de bak onmiddelijk.
Wie heeft hier een mening over of een verklaring.

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 18:01

skippy1 schreef:
Cindy: de lucht die jouw paard binnenhoudt en de scheten die ze laat, zijn het gevolg van gassen geproduceerd in het maagdarmkanaal. In het maagdarmkanaal zitten bacterieën, deze scheiden gassen uit bij de vertering van voedsel. Dit gebeurt met name in de blinde darm en dikke darm. Op het moment dat jouw paard erg veel gassen vasthoudt en veel scheten laat, zou het goed kunnen zijn dat haar maagdarmkanaal niet helemaal goed functioneert.

Mijn paard is s ochtends ook normaal van postuur (haar buik dan want volgens de da is ze +/- 50 kg te zwaar) maar aan het einde van de dag ook een ballonnetje. Ze laat veel scheten met het rijden en als ik haar gereden heb is ze naderhand duidelijk dunner door het scheten laten. Soms is het zo erg dat ze zelfs elke drafpas mee scheet. Is hier iets aan te doen? Kennen jullie een supplement ofzo wat dit tegengaat? Mijn paard heeft bijna onbeperkt voordroog op stal en staat overdag op de wei. Ze poept ook heel veel en zuigt lucht zonder zich vast te pakken. Ik heb maagcompositum (2 emmers) gebruikt maar dat heeft helemaal geen effect gegeven ook niet op de opgeblazen buik.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 18:49

ik gok dat de voordroog te rijk is voor jouw paard, krijgt je paard ook brokken?

gras/voordroog is zeker samen met brok wel behoorlijk rijk voedsel. Probeer eens (eventueel in overleg met de DA) en altijd via geleidelijke overgang een minder rijke hooisoort.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 09:16

ik sta ook open voor andere oorzaken hoor, daarom heb ik haar ook wel eens helemaal laten doormeten e.d.
alleen het viel nu in die 2 weken gewoon zo op, terwijl er niets veranderd is aan haar situatie...

en idd de enige reden die ik kan bedenken is stress, maar dat laat ze eigenlijk altijd wel duidelijk merken.......

maargoed, ik ben blij dat ze nu niet meer kán luchtzuigen
(ze doet het al vanaf 1,5 en is nu 10,5 en als mijn DA/fysio en die vrouw van het doormeten zeggen dat alles naar behoren werkt, ga ik er vanuit dat dat zo is, dus was het alleen nog gewoonte)

én dat ze vrolijk is :D

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 16:36

Oh werden paarden van luchtzuigen maar dik, Kira is een beetje té rond hihi :Y)

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 12:56

Anya schreef:
ik gok dat de voordroog te rijk is voor jouw paard, krijgt je paard ook brokken?

gras/voordroog is zeker samen met brok wel behoorlijk rijk voedsel. Probeer eens (eventueel in overleg met de DA) en altijd via geleidelijke overgang een minder rijke hooisoort.

Ze krijgt 0,5 kg brok per dag en ik kan even niet minderen omdat ze hier Prednisolon capsules doorheen krijgt en als ik nog minder geef ben ik bang dat ze de capsules laat liggen.

De voordroog is derde snee en zeker niet nattig eerder heel droog. Ik ga weer beginnen met haar savonds graszaadhooi te geven voor de nacht ipv voordroog maar dit heb ik even niet kunnen doen omdat leek of ze allergisch was voor hooi. Dit blijkt nu niet zo te zijn. Nadeel is alleen dat ze dit heel slecht eet en dus vaak staat te luchthappen als dit in haar stal ligt. Als ik haar voordroog geeft hapt ze helemaal geen lucht en is alleen maar aan het eten.

Ik weet dat ze af moet vallen maar dit is zo moeilijk bij mijn paardje. Als ik haar onbeperkt te eten geef hapt ze helemaal geen lucht alleen bij het aansingelen 2 keer en verder de hele dag NIET. Geef ik haar echter minder te eten (dus niet onbeperkt) of geef ik haar hooi ipv voordroog dan staat ze constant te luchthappen. Dit is ook de reden dat ze nu te dik is maar ik weet niet goed wat ik ermee aan moet!

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:55

Hallo,

In week 48 wordt mijn paard onderzocht op een maagzweer in de kliniek. Ik vind het best spannend omdat ze daar een nacht blijft om nuchter te worden. Ik kan haar ook thuis nuchter maken, maar dan moet ze een nacht in de zandpaddock en ik ben band dat ze uit honger aan het zand begint }:0

Heeft iemand voor mij tips?
Laatst bijgewerkt door melissa_b op 12-11-09 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 11:56

gewoon zo'n anti-eet-bijtkapje. Of in een kale stal zetten zonder stro of zo.

annenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:42

Ik zou hem gewoon in een kale stal zetten, zou het ook niet aandurven hem op zand te zetten...

Heeft iemand ervaring met dit product?

Gastro Entero Comfort 1000?

Dit is het verhaaltje wat er bij stond:
Gastro Entero Comfort is afgeleid van de bekende Chinese Formule ‘’Li Zhong Wan’’. Gastro Entero Comfort lost slijm en blokkades op, het droogt het overtollige vocht en vermindert gasvorming en krampen. Te gebruiken bij subacute en chronische ontsteking van het maag-darmkanaal, chronische darmontsteking, maag- en twaalfvingerige- darmzweren, prikkelbare darmen, opgeblazen buik, winderigheid, braken, vermagering, slechte eetlust, weinig drinken. Ook kan het als extra ondersteuning worden gegeven in de herstelfase na een ernstige maagdarminfectie.

Samenstelling: Radix codonopsis pilosulae, rhizoma atractylodis macrophalae, rhizoma zingiberis officinalis, sclerotium poriae coccos, radix ledebouriella sesloids, rhizoma atractylodes, fructus seu semen amomi, radix glycyrrhizae uralensis, zetmeel, melksuiker, silicium dioxide en magnesiumstearaat.

Dosering: Paarden en pony’s: 2 tot 3 maal daags 1 tot 4 tabletten; 1/2 uur voor of na de maaltijd. Bij chronische aandoeningen mag dit product langdurig worden gegeven in de onderhoudsdosering. Bij koorts het gebruik staken.

Dit is misschien neit voor iedereen met een luchtzuiger van toepassing maar mijn luchtzuiger heeft veel last van gas. Ook heeft het een positieve werking op de maag/darmen...

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 16:24

Misschien is het belangrijker om erachter te komen waar dat gas vandaan komt?
Wat geef je kuil of hooi staat hij in de wei of op stal eet hij stro of niet enz enz.
Ga na waarvan je paard gas koliek kan krijgen>!?

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 14:30

Wat een interessant topic over luchtzuigen!
Ik ben zelf in het bezit van een luchtzuiger, alleen zij heeft dit ontwikkeld door een winter op stal te staan en dus niet op de weide te kunnen. Voorgaande stallen gaf ze geen enkele aanleiding tot luchtzuigen dus bij haar is het echt uit verveling gekomen.

Ze doet het dan ook alleen maar als ze op stal staat en er volk rondloopt, want als je haar met rust laat en ze heeft wat te knabbelen dan hoor je ze niet. Op de weide doet ze het gelukkig ook niet!

sb300786

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 22:24

Paarden kunnen zich niet vervelen. Dat bestaat niet. Er is dus een andere oorzaak Elke89.

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 12:35

Jij denkt dus eerder een medische oorzaak, zoals maagzweer ofzo?
Ze heeft het allesinds in de 7 voorbijgaande jaren nooit gedaan en beide ouders waren ook geen luchtzuigers, dus genetisch bepaald lijkt het me niet te zitten.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 13:14

Hoezo zou een paard zich niet kunnen vervelen?
Mijn pony zuigt zijn hele leven lucht. Uiteindelijk ging hij dag en nacht de wei op en was het zuigen over.
op een ander plekje werd de wei afgesloten, ze hadden geen eten (hooi) en hij stond weer de hele dag te zuigen aan het hek. Nu staat hij weer op het land en zuigt niet meer.
Hij zal het zeker met mijn maag hebben hoor, een paar jaar terug is de DA er voor geweest.
geef je hem nu wat biks of muesli zuigt hij aan het hek, maar niet meer de hele dag door zoals hij hiervoor deed.. daar had hij echt niets te doen.

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 13:16

Elke86 schreef:
Jij denkt dus eerder een medische oorzaak, zoals maagzweer ofzo?
Ze heeft het allesinds in de 7 voorbijgaande jaren nooit gedaan en beide ouders waren ook geen luchtzuigers, dus genetisch bepaald lijkt het me niet te zitten.

genetisch bepaald is het zowieso niet. :+
Als je je eens in luchtzuigen zou verdiepen zou je verder denken dan verveling.
Neem eens een kijkje op pavo.nl bij stalondeugden!

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 13:18

Marchador schreef:
Hoezo zou een paard zich niet kunnen vervelen?
Mijn pony zuigt zijn hele leven lucht. Uiteindelijk ging hij dag en nacht de wei op en was het zuigen over.
op een ander plekje werd de wei afgesloten, ze hadden geen eten (hooi) en hij stond weer de hele dag te zuigen aan het hek. Nu staat hij weer op het land en zuigt niet meer.
Hij zal het zeker met mijn maag hebben hoor, een paar jaar terug is de DA er voor geweest.
geef je hem nu wat biks of muesli zuigt hij aan het hek, maar niet meer de hele dag door zoals hij hiervoor deed.. daar had hij echt niets te doen.

Zoals jij schets zuigt hij niet als hij kan kauwen kauwen maakt speeksel aan neutralissert de maagsappen en zuren dus geen pijn aan maagje voor paard Plus grazen is het beste medicijn voor elke luchtzuiger het lijdt ze af van hun 'verslaving'

Jij ziet het paard staat niet op wei dus verveelt zich en zuigt...

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 13:20

en als het geen verveling is en het paard heeft niets aan de maag wat is het dan?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 13:21

Ja klopt al bleek uit de onderzoeken wel dat hij iets aan zijn maag heeft hoor, als advies kreeg ik mee onbeperkt ruwvoer en geen biks. Daarna ging het goed, hij wilde niet direct iets voorschrijven als het niet nodig was.

Alleen de link tussen het kauwen, speeksel aanmaken en de maag kon ik niet leggen.
Weer wat geleerd!
Dank je wel

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 13:26

@ touchofpink dan zul je verder moeten kijken in het verleden hoe het paard is gehuisvest... neem een een kijkje op pavo .nl daar kun je lezen wat tegenwoordig blijkt.

Overnemen van luchtzuigen is ook een fabel, net zoals erfelijk en dat het noot meer over kan gaan dat kan zeker wel! het paard schijnt het zelfs te kunnn evrgeten na 6 maand geen lucht meer te hebben gezogen door dat ze dan niet meer verslaafd zijn.
Wel moet de maag/darm werking gezond worden en blijven van het paard want daarin is bijna 90% aan terug te lijden.
Zelfs al vanaf veulen af aan.

@ Marchador ik geef mijn luchtzuiger veel lucerne door het biks moeten ze extra van kauwen speeksel loopt letterlijk langs de lippen.

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 13:28

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 13:31

Lucerne, okee dat werd niet vertelt. Ik ben helemaal gestopt met het geven van biks eigenlijk.

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 13:36

Lucerne is ook geen biks he maar dat geef ik door de biks heen net zoals met me meuslis en dit gaat goed.
Tevens heb ik pavo destijds gemaild welke soorten biks en meuslis ik het beste aan mijn luchtzuigertje kon geven wat minder zwaar is voor de maag zij hebben me goed geadviseerd.
Zonder biks hou ik die van mij niet dik ze is altijd te snel te dun als ze werkt als ze niks hoeft te doen is ze mooi op gewicht.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 13:42

Nee dat snap ik, staat er inedrdaad wat krom zo, ik bedoel dat ik het niet door het biks heen kan voeren.
Wel bizar, ik heb Pavo vorig jaar volgens mij gebeld of misschien nog iets langer, maar die gaven echt een antwoord van 0,0. Ik had er helemaal niets aan.

komt dat door het luchtzuigen dan ook? Ik hoor vaker van mensen dat luchtzuigers over het algemeen moeilijk 'dik' worden.
Al moet ik zeggen dat die van mij echt een vetje is :o

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 13:43

@ Sjelle: ik weet hoe het bij mijn paard gekomen is maar ik weet ook dat alle oorzaken nu weg zijn en dat ze ook geen maagklachten heeft. Nog steeds als ze even geen eten heeft zuigt ze echter lucht. Ik vind het dus van Elke 86 niet zo'n gek idee dat ze praat over verveling. Ik heb het idee dat het bij mijn paard ook een gewoonte is geworden als ze niks te doen heeft. Medisch is er niks te vinden.

Oja en je zou kunnen proberen helemaal van het krachtvoer af te stappen. Heb een topic geopend over natuurlijk voeren misschien moet je dat eens lezen. Hier worden ook grasbrokken van Marstall genoemd ik ga daar binnenkort mee beginnen. Misschien ook iets voor jouw paardje. http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=110&t=1201793

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 13:45

Dat heb ik ook gehoord ja maar merel was voor mijn tijd ook nooit dik en toen zoog ze waarschijnlijk amper lucht.
Ze is een jaar weg geweest dag en nacht op de wei en ook niet dik te krijgen dus is beetje aard van het beestje. Ze is ook erg iel gebouwd en als ze werkt gaat ze er 100% voor dus verbrand ze denk ik alles.
Als ze niet werkt word ze wel wat voller maar nog geen spekkie zegmaar ;)