[VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 19:27

Ook bij een humaan fistel is de slagingskans (de directe slagingskans) bij operatie laag. Weet nu niet uit mijn hoofd maar is rond de 70% wat voor humane geneeskunde erg laat is, het is ook vaak zo dat er meerdere keren ingegrepen moet worden of zelfs gedurende het leven meerdere keren om eea goed of in ieder geval prettig te krijgen zeg maar. Dus daar sta ik niet van te kijken.

Niet te snel van stapel lopen mbt andere klinieken, of meer behandelingen. Inderdaad even laten berusten. Wellicht bij een andere uni kliniek nog navragen hoe / wat (België?).

En niet alles is maakbaar helaas... en al geregeld ... zeker niet bij zoiets wat feitelijk (blijvend stoma) behoorlijke experimenteel is.

Maar het is natuurlijk niet wat je wilt horen als je met je merrie op vrijdag weer bij de kliniek staat. Sterkte hoor, dikke knuffel.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 19:40

Wat een vage situatie zo. Heb je wel uitgebreid alle mogelijkheden en de risico's en kosten daarvan kunnen bespreken? Want alleen dan kun je de beste keuzes maken, dat lijkt me lastig met een half antwoord.
Ze kunnen je toch niet naar huis 'sturen' zonder alles met jullie goed doorgenomen te hebben? Of waren jullie daar zelf ook mee eens?

mirjamalvaro

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-19 21:36

Even weer wat anders.
Nieuwe buikfoto gemaakt. :D

Afbeelding

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 21:42

Die geneest fantastisch he! :+:
Rest even rustig laten bezinken, ze doet het goed till so far. :*

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 21:54

ONVOORSTELBAAR.

Het lijkt nu nog sneller te gaan!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 21:57

Zo zeg, die wond gaat nu heel snel dicht, super!

Ik vind de keuze tot niet meteen opnieuw opereren niet zo slecht... als de wond docht is en ze weer een normaler gewicht heeft is ze sterker om een vervolg operatie aan te kunnen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 22:00

*stille meelezer* weet niet of ik hier al had gereageerd... maar volg wel. Vind het allemaal erg interessant en zeker ook om het verloop te volgen. Wat een verschil wat betreft die buikwond hoe hij was, en hoe het nu is! Heel mooi om te zien, en super dat het daarmee de goede kant op gaat!

Vind het wel altijd lastig te bepalen of dat echt door de gebruikte middelen (zalf) gaat, want misschien was het ook wel zo mooi genezen zodner dat product ;) Maar zo te zien werkt het de genezing iig alles behalve tegen! Heel mooi om te zien :)

Wat betreft de andere perikelen, wat rot dat daar (nu??) nog niets aan veranderd kan worden.... Ik begrijp dat ze dat in de toekomst dus ook niet kunnen doen? Wel een domper, zou mooi zijn geweest als dit probleem verholpen kan worden... Sterkte iig :(:) Wellicht idd iets in de toekomst als ze meer is aangesterkt en het allemaal wat minder 'vers' is :(:)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 22:05

Wat kan gebeuren bij zulke wonden is dat je door geen zalf een droog wondmilieu krijgt waardoor het gaat trekken en scheuren. Zulke wonden genezen het best door een vochtig wondmilieu, wat je creëert door er bv mesitran op te doen. Wij gebruiken het humaan ook veel :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 00:32

VanHuisUit schreef:
Ook bij een humaan fistel is de slagingskans (de directe slagingskans) bij operatie laag. Weet nu niet uit mijn hoofd maar is rond de 70% wat voor humane geneeskunde erg laat is, het is ook vaak zo dat er meerdere keren ingegrepen moet worden of zelfs gedurende het leven meerdere keren om eea goed of in ieder geval prettig te krijgen zeg maar. Dus daar sta ik niet van te kijken.

Niet te snel van stapel lopen mbt andere klinieken, of meer behandelingen. Inderdaad even laten berusten. Wellicht bij een andere uni kliniek nog navragen hoe / wat (België?).

En niet alles is maakbaar helaas... en al geregeld ... zeker niet bij zoiets wat feitelijk (blijvend stoma) behoorlijke experimenteel is.

Maar het is natuurlijk niet wat je wilt horen als je met je merrie op vrijdag weer bij de kliniek staat. Sterkte hoor, dikke knuffel.

Mijn fistel naast mn stoma is toen vrij vlot en netjes genezen.

Charaz schreef:
Ik snap de negatieve berichten niet zo goed, soms is het beter om het lichaam eerst wat rust te geven en pas later naar verdere behandelingen te kijken.

Omdat TS heel weinig aan Utrecht heeft zo en veel veeartsen dit niet gaan aandurven. Als er iets is, neem ik aan dat ze gewoon een goed en betrouwbaar adres wil hebben waar ze vrij acuut contact mee kan hebben of naartoe kan.
Je wil niet pas gaan zoeken naar een arts, kliniek of oplossing als er nood is in dit geval.

Mijn stoma heeft echt nooit voor huidproblemen gezorgd en idd wat gezegd wordt, als ik al een wondje had aan de darm zelf( dunne darm, dus stak uit ) dan was het ook zo weer genezen. Is heel mooi hoe dat werkt.

Verder geloof ik niet dat een stoma verpleegkundige zich hier snel aan durft te branden ook. Zodra je professioneel advies gaat geven, neem je toch best een risico en dat gaan ze echt niet zomaar doen.

Utrecht had vanuit hun rol, contact moeten zoeken. Dat is verzekerings technisch denk ik ook beter voor een evt stoma verpleegkundige of humane arts.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 10:06

Ik denk niet dat nu de zwarte piet gelijk aan Utrecht toegespeeld moet worden. TS had zelf afgesproken dat ze per mail contact zouden houden nadat Kyara naar huis was gegaan.
Als er complicaties tussendoor zijn kun je natuurlijk altijd contact opnemen, bellen of vragen om een consult, maar daar hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan.
Als je reguliere DA na bijv koliek nog een aantal keer komt kijken moet je ook gewoon daarvan de kosten betalen, ik zie niet dat dit hier anders zou zijn.
Als je intensief met de DA contact houdt na een behandeling, en dat zal ook voor Utrecht gelden, dan blijven ze echt wel adviseren en volgen.
Wij weten niet wat precies de afspraken zijn tussen TS en Utrecht (zowel wat betreft intensiteit van het contact en de kosten) - en dat hoeft ook niet - maar dat betekent dus ook niet meteen dat Utrecht dit nu fout aanpakt.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 10:27

Jeetje lastig zo weinig duidelijkheid. Maar ja, soms is het gewoon niet anders en hebben artsen ook even geen antwoord. Heel vervelend en snap dat je met andere hoop en verwachtingen naar Utrecht bent afgereisd. Wel een domper.

Maar hebben ze iets gezegd wat de prognose nu is? Doen ze niets aan het stoma omdat het veiliger is het kanaal naar het fistel juist open te laten als het fistel (nog?) niet wordt weggehaald? Wat is de prognose? Heeft ze last van het fistel? Want ze ziet er toch ondanks alles wel als een "happy" paard uit en als dat fistel/die ontsteking zoveel van haar zou vergen zou die buikwond nooit zo mooi en snel herstellen. Ben heel benieuwd wat Utrecht nu precies aangegeven heeft over hoe nu verder. Niets doen, maar wat betekent niets doen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 10:57

Ik zeg niet dat Utrecht fout zit maar ik vind ze laks. Dat is alles. Komt er toch een beetje op uit dat TS zich er maar mee moet redden, wat ze overigens voortreffelijk doet. Utrecht heeft het paard geopereerd, blijkbaar zelf deze optie geopperd bij ts, kost echt bakken met geld en nu er toch een soort van complicatie optreed geven ze imo te weinig nazorg of tips hoe ts hier het beste mee om kan gaan, maar misschien weten ze het gewoon niet.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 11:09

@bigone, je weet niet wat TS heeft afgesproken met Utrecht en daarom kun je niet bij voorbaat stellen dat Utrecht laks is.

TS heeft eerder al gezegd dat afgesproken was om per mail contact te houden. Dus dat was al hun afspraak, niet om nog iemand te laten kijken. De eigen DA zou het verder begeleiden.

De keuze voor dit traject is heel zorgvuldig door TS zelf gemaakt. Het is niet opgedrongen door Utrecht en nogmaals, als je tussendoor een consult wilt afspreken kan dat altijd.
Zolang je niet precies de afspraken, en waarschijnlijk ook het financiële aspect, kent kun je niet oordelen over de opstelling van Utrecht .

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 11:10

Vind dat wel een hele voorbarige conclusie op basis van de weinige info....misschien is niets doen gewoon wel de beste optie voor nu en heeft dat niets met onzorgvuldigheid, gemakzucht of onkunde te maken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 11:19

Iedereen mag een mening hebben. Mijn mening op wat ik lees berust op meerdere ervaringen met Utrecht, dus ben ook totaal niet verbaasd.
Het is eerder frustrerend dat zoiets weer gebeurt.

Gemaakte afspraken maken niks uit. Als veearts of kliniek moet je inspringen op de situatie die er nu is.
Zij zijn zelf hiermee gekomen en dan mag je echt wel veel begeleiding verwachten.

Als je dan zo een paard oplaadt, er naartoe rijdt en dit als antwoorden krijgt, is dat gewoon heel slecht. De reden daarvoor is ook totaal niet boeiend eigenlijk. TS komt met haar paard, is ongelooflijk ver gegaan met een klein beetje goede hoop en betaald zich scheel.

Als je niet bij Utrecht kan aankloppen, waar dan wel? Denken mensen echt dat andere veeartsen nu zeggen; kom dan maar bij mij? Of dat een kliniek zijn ''goede naam'' hieraan durft te verspelen? Dan moet je er al eentje vinden die zelf niet zo pro Utrecht is.

Omdat TS gewoon onwijs veel zorgen heeft, wordt Equitom genoemd, omdat sommige mensen daar ervaring mee hebben. Ik zou zeggen; ga eerst eens kijken wie dat is en wat hij allemaal doet. Het is helemaal niet een zomaar andere kliniek advies.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 11:55

Heb een tijd terug een prachtig live presentatie van Equitom gedeeld, mer alle aspecten van koliek. Oorzaken, operatie beelden en de mogelijkheid om vragen te stellen.
Totaal geen reactie op gehad, jammer!
Maar vermoed dat Equitom altijd bereid is om een mening te geven over mogelijke behandelingen. Zijn zeer vooruitstrevend en eerlijk.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 11:56

jobamara schreef:
Heb een tijd terug een prachtig live presentatie van Equitom gedeeld, mer alle aspecten van koliek. Oorzaken, operatie beelden en de mogelijkheid om vragen te stellen.
Maar vermoed dat Equitom altijd bereid is om een mening te geven over mogelijke behandelingen. Zijn zeer vooruitstrevend en eerlijk.

Precies en gewoon kosteloos via de mail. Ze overleggen mails zelfs binnen het team. Proberen waard lijkt me!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-19 13:20

jobamara schreef:

Bedoel je naar mij?

Hoop reacties. :=
Ik ga er niet echt verder op in.
Voor zover ik weet heb ik nooit echt slecht woord geschreven over Utrecht, eerder voor hun opgenomen. Ja wel mijn mening af en toe en hoe het voor ons voelt en dat dat dan ac en toe niet positief is, kan ik niets aan doen, zo voelen wij het.

Ik ga niet alles wat afgesproken is hier bespreken. En Utrecht heeft over bepaalde dingen gevraagd terughoudend te zijn. Daar hou ik mij keurig aan.

Kyara voelt zich iig top, is vrolijk en begint voorzichtig zelfs weer op te klimmen in rang.
We gaan thuis nu verder kijken wat we met het fistel gaan doen. Niets doen is gewoon geen optie, dan krijgen we weer ontsteking en klapt daar de huid erweer af, of nog erger klapt de infectie alsnog naar binnen.

Utrecht blijft er trouwens bij dat deze operatie niet experimenteel was. Dus deze verwijten aan mijn adres heb ik niets aan.

Ik weet wel dat er voor volgende keren alles zwart en wit word genoteerd. Met alles wat men beloofd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 13:27

Je hebt je zeker nooit negatief uitgelaten, echter is je laatste zin wel duidelijk. Maar fistels zijn een crime, bij mens en dier en moeilijk te verhelpen, ik hoop dat jullie een manier vinden.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 13:29

Is het duidelijk waar het lek en of het begin van de fistel zit?

Is dat écht aan de rand, dus de aansluiting van de darm op de huid?
Of ligt dat verder terug, in, zeg de laatste 20 cm darm?

Ik vind het jammer en zuur dat je een domper hebt gehad, en dat gisteren dus even niet fijn was.
Hoop dat dat gevoel weer hersteld naar prettiger.

Ik vind het wél geweldig om te zien hoe Kyara het doet.
(Wat het gek genoeg ongetwijfeld niet per se makkelijker maakt allemaal)

Toch weer even sterkte gewenst én compliment van mijn kant.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-19 13:35

Het is helemaal duidelijk waar fistel begint en eindigd. :j Hadden wij thuis al helenaal uitgezocht. :))
Fistel begint onder de lus van de darm die naar beneden hangt, precies in het midden en eindigd midden op hasr buikje.
Afbeelding
Begin fistel zie je slangetje uit komen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 13:41

Jup, maar is dat diep het lijf in, of ergens net aan de buitenkant?

Ik vermoed (en hoop) dat laatste. Dus echt de aansluiting op de huid zelf?
Zo lijkt het er nu uit te zien iig, op de foto?

Ik kan me voorstellen namelijk dat dat verschil maakt.

Stel dat de darm, ín haar lijf, zélf kapot is, dus echt een centimeter of twintig binnen het lijf. Dat daar een wond of gat in de darm zit.

Dat maakt een eventueel herstel volgens mij vele malen moeilijker, dan wanneer de 'lekplek' aan de buitenzijde van het lijf zit?

Maar het kan zijn dat ik te ver denk hoor.

Vooreerst kun je er toch niet veel mee, begreep ik, tijd en afwachten nu?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-19 13:42

Oh zo lol. Nee zit wel vlak onder de huid. :j Darm heeft er in principe niets mee te maken gelukkig.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 15:29

Als er een gaatje in de darm zou zitten dat in haar lichaam uitkwamen, was ze doodziek of dood geweest.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-19 15:42

Ja klopt :))