[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CarolineCF

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 09:49

O wauw wat heftig die ontstekeingen in de mond. Dat heeft Lexje gelukkig niet ... Wat me de laatste tijd wel opvalt is dat hij rondom temperatuurschommelingen (ineens veel kouder of warmer) tussen de nromale mesthopen door ook koeivlaaien maakt. Zijn er meer van jullie die dit herkennen?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 10:00

Ja mijn pony heeft dat ook..ene keer mooie mest en ineens wat vlaaien .

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 10:02

Hier ook. Soms normale mest doms vlaaien

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 10:04

Raar hé? Passen jullie het voer nog aan in zo'n periode? Ik twijfel een beetje...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 10:14

Sed zn keutels zijn nog altijd mooi.

Ik heb Sedje opgemeten, en zou zijn buikomvang graag willen vergelijken. Zijn hier meerdere shetlanders van c.a.89/90 cm hoog?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 12:51

Over ontstekingen in de mond, als ik het me goed herinner heeft eerder in dit topic iets gestaan over de mond spoelen met een bepaald kruidenmengsel bij ontstekingen.

AnnSophieH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 13:33

Mijn oudste van 26 heeft ook last van platte mest bij vorst.
Ik merk dat het een stuk beter is als ze lauw water krijgt ipv koud water.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 14:34

Pas mijn voer er niet op aan . Denk dat het meer met temperatuur te maken heeft.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 17:28

Toevallig heeft mijn anda tijdens de koude periode ook last gehad van diarree, maar dan eerder natte scheten en na een hoop leggen zowat nattigheid.

Nu na de vries is het ook voorbij.

Zei eergisteren nog tegen mijn DA, zou het kunnen komen van de koude of van bv te koud water te drinken.
Dat kon volgens haar niet....

Nuja ik heb soms ook buikkrampen als ik te koud water drink....

Zyffah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 00:09

hoi!

Ik heb sinds een half jaartje een 26 jarige pony. Hiervoor heb ik hem 5 jaar verzorgd. Toen hij van mij werd heb ik gelijk een bloedtest gedaan, mestonderzoek én een gratis cushingtest. Vooral vanwege zijn leeftijd, hij was al meerdere keren hoefbevangen geweest, kwam slecht uit zijn vacht en was erg duf.

Hij is een jaar voordat hij van mij werd verplaatst naar een andere stal die te ver weg was voor mij om hem vaak te zien. Hij kreeg hier niet genoeg ruwvoer en binnen 2 weken zag je zijn ribben. Hij heeft toen ook een huidschimmel opgelopen van de andere paarden. Hij zat hier dus niet goed in zijn vel, toen hij hier stond werd hij ook duf, wat daarvoor op de oude stal totaal niet zo was.

Nu is hij dus van mij, en zit weer helemaal goed in zijn vel. Maar zou dat zijn omdat ik zijn tekorten heb aangevuld of door de prascend? Hoefbevangen is hij toen geworden omdat hij 24/7 op het land stond, ook in de winter wanneer het fructaangehalte erg hoog was. Slecht uit de vacht komen en duf zijn kunnen ook komen door de tekorten die hij had op die stal. Verder heeft hij helemaal geen symptomen..

Edit; Hij staat opgebouwd op een halve pil, zijn waardes waren 30 (met wat prik-stres)

Wat zouden jullie doen? Opnieuw testen? Gewoon prascend blijven geven?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 00:54

De mijne was ook heel erg duf voordat hij medicijnen kreeg. Na 3 dagen op medicijnen en niet eens de einddosis zat hij al weer beter in zijn vel. Hij werd weer wakker en ondeugend. Ik zou hem er gewoon op laten staan. Zeker met zijn verleden van hoefbevangenheid.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 23:16

Hallo. Ik kom me ook melden. Ik heb iets meer dan een jaar geleden twee merries gekregen, waarvan er ook een Cushing heeft. Ze doet het nu best goed, maar toen ze kwam waren de ribbetjes en heupen te zien. Ook had ze de typische lange vacht. Nu ziet ze er een stuk beter uit gelukkig. Hierbij een foto.

Afbeelding
[/img]

Het is de rechtse op de foto.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 20:50

We hebben de uitslag binnen en het is geen cushing ondanks de hoefbevangenheid momenteel.

De waardes van haar waren 8pmo/l en referentie pmo/l is 0-11 stond er.
Wat kan ik hier uit opmaken?

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 11:37

ik kwam toevallig het bericht tegen over spoelen met kruiden tegen ontstekingen in de mond. dat waren swedenkruiden. Bij de tuinen kan je een flesje kruidenbitter kopen. Theelepeltje in een bekertje water, spuit vullen en de mond spoelen. Ik heb het niet zelf uitgeprobeerd, ik las het in verschillende berichtjes.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 13:20

Klopt ! Heb het hier ook al paar x genoemd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 16:02

Maar gewone kruidenbitter werkt dan toch anders dan swedenkruiden?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 18:10

Ja dat denk ik ook.. swedenkruiden ( wat ik gebruik) is vlgs mij heel anders.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 17:20

Ik heb een 14-jarige ruin waarvan da en ik al tijden vermoeden dat hij IR is. Daarop is het voermanagemenr dus ook al aangepast en daarom nooit meer getest.
Helaas is hij vier weken terug op bevroren gras gezet waar volle zon op scheen (fructaanellende) en liet hij de eerste symptomen van hoefbevangen zien.
Inmiddels loopt hij bijna helemaal goed, ook galopeert en bokt hij alweer twee weken vrolijk door de bak en is hij gewoon vrolijk en zichzelf.
Ik belde vandaag met dierenarts om advies te vragen wanneer ik weer kan opbouwen met krachtvoer. De assistente adviseerde me om toch op cushing (en dan gelijk ook maar ir te testen).
Ik twijfelde wel want behalve hb vertoont hij geen enkel symptoom. Maar de hb kan je ook weer linken aan de ir.
Maar het is natuurlijk nu wel gissen, dus donderdagochtend maar afspraak gemaakt om te bloed af te nemen. Overigens: wat een geld om te testen zeg (50 visite, 20 bloed afnemen, 67 ppid, 52 ir)!

Ik heb net 10 pagin's terug gelezen. Maar ik herken mijn paard echt niet in jullie paarden. Ik hoop echt dat hij het niet heeft!
Ik ben wel benieuwd met wat jullie bedoelen met SR irt medicatie verhogen. Kan iemand me dat vertellen?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 18:28

SR is de seasonal rise. Dit is van juli t/m november. Dan is de acth waarde hoger dan normaal, ook bij gezonde paarden. Maar bij Ppid paarden nog hoger. Vandaar dan die periode de medicatie ophogen.
Ikzelf doe het niet.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 19:53

Hoi Jotoma :wave: Het zou mij bijzonder verbazen als Jai PPID zou hebben. IR zou, denk ik, wel kunnen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 20:13

He Waratje :) mij ook, dus ik hoop dat de hoefbevangenheid met een grote sisser afloopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:35

Ik kom weer even uit de meelees modus :)

Even uit m'n topic gekopieerd:

Hoi bokkers,

Ik hoop dat er hier mensen zitten die veel verstand hebben van voer. Ik heb er te weinig verstand van en googelen brengt me alleen verder in verwarring.

Het gaat om een 29 jarige c pony. Cushing patient en gevoelig voor hoefbevangenheid. Ze is nu veel te mager. Ze gaat snachts op stal en overdag op het land, veel gras staat daar helaas niet. Op stal krijgt ze goed en veel hooi.

Verder krijgt ze:
Een halve emmer pavo slobber mash.
Een schep pavo 18 plus.
Een halve grasbrok (summerfit).

Ze komt op dit moment niks aan en is vreselijk mager. Haar medicijnen voor Cushing krijgt ze. Ze is natuurlijk al oud maar verder nog vol levenslust.

Mevrouw is helaas een kieskeurige eter. Seniores priores, bietenpulp en lijnzaad lust ze niet.

Wat is verstandig om te doen? Eventueel bloed laten prikken of is dit overdreven? Welk voer raden jullie aan? Ik las dat snijmais ook een optie is maar is dit niet veel te pittig? Zie ik iets over het hoofd?

Alvast bedankt!

Ik vraag het hier ook maar even... Weten jullie een goede dikmaker?
Ik vind het zo lastig en het maakt me best verdrietig dat m'n oudje echt graatmager is op dit moment :(

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:45

Weet je zeker of ze haar hooi ook daadwerkelijk nog binnen krijgt.
De mijne probeerde het ook nog te eten maar kreeg het niet meer weg.
Compact gras is dan een goede vervanger voor hooi.
Verder raad ik je de Masters seniorenslobber aan. Mijn paard vind dat heerlijk. Die lust ook geen bietenpulp, maar hier doet ie een moord voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:49

cynthiar schreef:
Weet je zeker of ze haar hooi ook daadwerkelijk nog binnen krijgt.
De mijne probeerde het ook nog te eten maar kreeg het niet meer weg.
Compact gras is dan een goede vervanger voor hooi.
Verder raad ik je de Masters seniorenslobber aan. Mijn paard vind dat heerlijk. Die lust ook geen bietenpulp, maar hier doet ie een moord voor.

Hooi eet ze voor 90% op, haar tanden zijn afgelopen augustus nog nagekeken. Maar misschien is het wel verstandig om de compact gras bij te gaan voeren. Is dat ook van masters?
De slobber ga ik ook naar kijken!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:56

Ik geef mijn oude dame nu geweekte luzerne brokjes van Agrobs met wat zemelen erbij. Is ook een eiwitrijk voer dat redelijk veilig kan. Daarnaast krijgt ze nu ook wat meer Cushcare Condition van D&H, dat zet ook wat aan. Beide zijn te bestellen bij Equiculinair, daar kun je ook goed advies krijgen.