[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

taggart

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 19:33

Kels staat gewoon 24/7 met rambo op buiten in de wei

Haar manen zijn vanaf deze deken weer helemaal mooi aangegroeid en daar heeft ze ook geen jeuk meer aan
Alleen de voorpluk en oren heeft ze in juni geschuurd, daar was ze flink wond
En de buiknaad had ze ook wat plekjes
Nu smeer ik het weer iedere dag in of om de dag (met exzeemspul van de DA) en is alles weer mooi genezen
Af en toe lekker wassen na het rijden en nu gaat het eigenlijk heel goed met haar

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 22:42

Ik geef nu 3 dagen geen pavo vital meer, tot nu toe weinig geschuur. Wel minimaal 3x rollen na t douchen. Zweten onder rsih doet hij hier helaas wel. Maarja, bij kiezen tussen jeuk of zweet.. Keuze snel gemaakt

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 11:53

Hij heeft geen jeuk van de deken, dit is hij gewend en hij deed t ook al voordat de deken opging.
Hij schuurt ook niet aan een stuk door. Ze staan in de wei en kunnen zelf heen en weer lopen
om in de schaduw te gaan staan en te drinken. Vaak schuurt hij dan even aan de schuilstal.
Eigenlijk wil ik m vandaag even goed wassen, met de shampoo waar ik m altijd mee was.

MyKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 09:47

Mijn pony's hebben ook luis gehad een aantal weken geleden, dat was vogel luis.
Van de dierenarts een fles gehad (dacht ivermectine)wat over hun rug moest en het is helemaal over.

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 10:09

Heeft iemand ervaring met PROB olie KLIK? Ik gebruik nu derfen, zo 1 x in de 2 - 3 dagen, werkt redelijk, maar deze week met het hele warme weer toch weer aan de staart geschuurd |(

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 12:18

Ziviaantje schreef:
Heeft iemand ervaring met PROB olie KLIK? Ik gebruik nu derfen, zo 1 x in de 2 - 3 dagen, werkt redelijk, maar deze week met het hele warme weer toch weer aan de staart geschuurd |(

Heeft je paard dan wel een deken op?

Senna's outfit:
https://lh6.googleusercontent.com/-JvQatcPvHjY/UBJqXuAdSsI/AAAAAAAABjE/yUp42irkPis/s512/foto%2520%252810%2529.JPG
Zoektocht naar een goede vliegenkap opgegeven (heb er dit jaar al 6 gekocht, zitten allemaal niet goed), dus nu maar een vliegennetje opgedaan.

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 12:40

Flosje446 schreef:
Ziviaantje schreef:

Heeft je paard dan wel een deken op?

Senna's outfit:
https://lh6.googleusercontent.com/-JvQatcPvHjY/UBJqXuAdSsI/AAAAAAAABjE/yUp42irkPis/s512/foto%2520%252810%2529.JPG
Zoektocht naar een goede vliegenkap opgegeven (heb er dit jaar al 6 gekocht, zitten allemaal niet goed), dus nu maar een vliegennetje opgedaan.

Nee, ze heeft geen deken. Zolang het alleen een beetje schuren aan de staartwortel blijft en het redelijk te onderdrukken is met derfen ga ik haar niet plagen met een deken. Als ze nou helemaal vol met plekken zat was het een ander verhaal :+

lataar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 16:54

hallo iedereen,
ik val even binnen met een vraag.
In boeken en op Google en de zoekfunctie van bokt kon ik niet heel veel vinden over dit onderwerp.
ik vraag me af of dat fruitbomen ook kunnen bijdragen aan zomereczeem.
In onze wei staan 10 fruit bomen, appels, peren, pruimen .. nog meer appels.
ik las een klein berichtje op bokt in een voorgaand zomereczeem topic dat de mugjes extra aangetrokken wordt door deze bomen.
wat denken jullie?

alvast bedankt, groetjes!

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 20:12

Kan heel goed, hier staan ze ook sinds vorig jaar in een boomgaard en daarvoor schuurde ze nooit.
Nu kunnen ze natuurlijk ook tegen de bomen schuren en hiervoor hadden ze geen schuurmogelijkheden in de wei.
Ik weet niet of er bij jou al fruit van de bomen valt?
Dat scheelt natuurlijk ook veel, veel suikers en afvalstoffen, dikkere paardjes vatbaarder voor mugjes.

lataar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 20:46

he! ja het fruit valt al van de bomen. ze eten het fruit niet en zijn goed op gewicht, ze kunnen er niet meer doorheen lopen. ze staan er wel net 2 meter naast...(fruit valt niet in hun bak) en 2 weken geleden toen er nog niks op de grond lag liepen ze er gewoon nog doorheen.
(ze eten het niet als het aan de boom hangt)

hadden jou paarden wel andere kenmerken van zomer eczeem voor dat je ze in de boomgaard zette?
ik ben benieuwd ofdat het inderdaad waar is dat die mugjes op die bomen af komen
OF zou het ook kunnen dat paarden niet perse allergisch zijn van de mugjes maar van de bomen zelf?
ik heb nu opeens nog een paard die ernstig schuurt.. (helft van de staart weg)
(geen beestjes, goed ontwormt, en ze schuurt te heftig voor een beetje zweet van de hitte)
natuurlijk weet ik niet of het echt zomer eczeem is... ze schuurt nog niet zo lang maar het is wel heel typerend
ik let altijd goed op wat ze eten, en of ze niks tekort komen.
ook zijn ze allemaal netjes op gewicht.
2 paarden .. geen familie van elkaar. wel zelfde omgeving..

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 22:34

Nee niks. Maar ik denk dat het bij mij een combinatie is, er zijn heel veel bomen, natuurlijke drinkput en in een weitje veel klavers. Vorig jaar hebben ze wel veel fruit gegeten en dat ging goed tot dat ik ze op een wei zette waar redelijk wat klavers stonden, toen is het fout gegaan. Dit jaar probeer ik dat allemaal te voorkomen maar de haf heeft toch zijn staart geschuurd + een stukje manen. ( Steeds als hij in de boomgaard stond.) En de welshcob had pas korstjes nadat hij op het klaverweitje heeft gestaan, hem eraf gehaald, 1x derfen en klitwortellotion en het was weg.

Misschien zijn ze bij jouw allergisch voor de bomen dat kan ook best.
Het is iig wel toevallig dat ze beide reageren op hun omgeving.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 22:56

Hier helaas toch behoorlijk wat last :( Derfen helpt wel goed.
Heeft er iemand een tip om vette manen tegen te gaan? Mijn ruin had het vorig jaar ookal, maar heb het idee dat de teershampoo ervoor zorgt dat de manen nog vetter worden.
Deken ligt nu in bad in de week, dus die is ook weer fris. Wou de manen eerst wassen met gewone shampoo om de vettigheid weg te spoelen, en daarna nog een keer met teershampoo tegen de jeuk.
Iemand tips?

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 23:38

EquiPhoto schreef:
Hier helaas toch behoorlijk wat last :( Derfen helpt wel goed.
Heeft er iemand een tip om vette manen tegen te gaan? Mijn ruin had het vorig jaar ookal, maar heb het idee dat de teershampoo ervoor zorgt dat de manen nog vetter worden.
Deken ligt nu in bad in de week, dus die is ook weer fris. Wou de manen eerst wassen met gewone shampoo om de vettigheid weg te spoelen, en daarna nog een keer met teershampoo tegen de jeuk.
Iemand tips?

Ik heb bij "de Tuinen" teatree shampoo gekocht om de vette troep van derfen eruit te kunnen wassen en dit werkt prima! En anders babyshampoo, dat heb ik voor haar billen gebruikt die op één of andere manier ook vettig werden door de derfen :+

beccy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 10:41

Beste allemaal,

Sorry dat ik zo kom binnenvallen...
Maar heb een vraag..Mijn haf heeft sinds vorig jaar erg veel last van zomereczeem. Dit jaar lijkt het veel erger te zijn en staat ze ook sinds het voorjaar al onder een Rambo sweet itch deken. Daarmee leek het beter te gaan alleen begint ze nu heel erg haar hoofd te schuren..Tot bloedens toe! Ben dus op zoek naar of een hele goede hoofdkap of een andere deken met hoofdkap..Wie o wie kan me helpen? Eentje die liefst moeilijk uit te krijgen is..

Hopelijk kunnen jullie mij hierin advies geven..

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 11:27

beccy schreef:
Beste allemaal,

Sorry dat ik zo kom binnenvallen...
Maar heb een vraag..Mijn haf heeft sinds vorig jaar erg veel last van zomereczeem. Dit jaar lijkt het veel erger te zijn en staat ze ook sinds het voorjaar al onder een Rambo sweet itch deken. Daarmee leek het beter te gaan alleen begint ze nu heel erg haar hoofd te schuren..Tot bloedens toe! Ben dus op zoek naar of een hele goede hoofdkap of een andere deken met hoofdkap..Wie o wie kan me helpen? Eentje die liefst moeilijk uit te krijgen is..

Hopelijk kunnen jullie mij hierin advies geven..

Heb je van de Rambo Sweet itch deken ook de hoofdkap al geprobeerd?
En doe je verder nog iets naast de deken, andere voeding en de plekken insmeren?
Sinds ik van voeding ben veranderd, is mijn paard er echt al heel veel op vooruitgegaan bijv. :)

beccy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 11:32

ja die kap krijgt ze af :( verder smeer ik ook, maar het lijkt niet veel te helpen helaas..kan je de kappen van paony e.d ook ewoon los ebruiken of moet je deze bevestien aan de deken??

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 12:56

@ Beccy, het lijkt mij dat je andere kappen ook kunt gebruiken die je niet aan de deken hoeft te bevestigen. Maar dat zou ik zelf niet weten, misschien dat er iemand hier in het topic meeleest wat dat zo doet. Ik gebruik bij die van mij geen hoofdkap, want hij schuurt zich daar niet, die heeft gewoon een vliegennetje om voor de vliegen

pony33

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 13:00

beccy schreef:
iemand ervaring met deze maskers??

http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 4038158/64

??

Deze heb ik, ik heb hem niet altijd om, maar vind het een hele fijne, schuurt nergens, sluit goed aan, en blijft goed zitten. Nu is de mijne geen sloper (en de ponies die er bij staan ook niet) :j

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 13:40

Mijn fries heeft ook altijd veel jeuk op haar hoofd, zelfs met vliegenkap. Die eerste van BR lijkt me wel een goede, denk dat ik die ook eens ga proberen. Verder doe ik elke dag derven of hertshoornolie (wel verdund) op haar hoofd. Daarmee is het redelijk onder controle te houden.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 22:21

Beccy, die laatste was bij mij binnen een nacht in reepjes :=

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 00:37

Ik denk toch dat t bij mn paardje een ja, echt exceem niet, maar wel dat t beter is als ie voortaan volledig ingepakt gaat worden. Het is een Fries, dus die zijn vaak ook gevoeliger heb ik mij laten vertellen?

Heeft iemand een tip watt ik op de plekjes kan smeren waar t m zo jeukt?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 09:27

Even klagen.
Nadat meneer vorig jaar binnen een paar dagen een Boett had gesloopt, heb ik het zo lang mogelijk uitgesteld om hem weer onder een eczeemdeken te zetten. Anderhalve week geleden heb ik Jones toch onder een RSIH gezet. En inderdaad, de deken blijft heel en onder de deken minder bijtplekken. Maar ondanks flink smeren met Derfen jeukt hij nu nog meer aan zijn hoofd, voorbenen, liezen en ook zijn boeg weet hij door de deken heen kapot te bijten :(

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 10:03

Mocht iemand interesse hebben, ik heb nog een RSIH maat 191, waar de kinsluiting vanaf is (sloopfjord) en die niet meer helemaal wit is, maar verder nog wel goed gebruikt kan worden.
Mag tegen een leuk prijsje weg, voor iemand die handig is en er zelf nog een sluiting aan kan maken, of iemand die het niet zo veel uit maakt :P

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 10:19

Dott schreef:
Mocht iemand interesse hebben, ik heb nog een RSIH maat 191, waar de kinsluiting vanaf is (sloopfjord) en die niet meer helemaal wit is, maar verder nog wel goed gebruikt kan worden.
Mag tegen een leuk prijsje weg, voor iemand die handig is en er zelf nog een sluiting aan kan maken, of iemand die het niet zo veel uit maakt :P

Je hebt PB