Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:15

Ik krijg ineens allemaal PB's van mensen die van mij de locaties willen weten waar het vastgesteld is.
DIE HEB IK NIET. In het nieuws zeiden ze dat er nu 5 locaties zijn die bevestigd zijn, namen hebben ze alleen niet genoemd.
Gelieve mij hier niet meer over te PB-en, ik weet niet meer dan jullie.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Marjoow schreef:
marjolein_el schreef:
Het virus is tot nu toe alleen in het oosten van het land toch? Ik zou morgen met vriendinnen gaan rijden waarvan er 2 bij mij op stal zijn en 2 van buitenaf komen. Ik woon in noordwest nederland, ik neem aan dat dit dan nog wel veilig is toch? Of zouden jullie het risico niet nemen?
De lessen gaan hier wel gewoon door.

Het zit in Zuidholland en Gelderland ;)

En Twente :).

marjolein_el

heb al een stukje terug gelezen maar ik kon mijn antwoord niet echt vinden, ga geen 10 pagina's teruglezen. :o Hmm.. nou ik ga het er even met die meiden over hebben.

paardjes123

Bij mij op stal in Den Helder zijn ook voorzorgmaatregelen genomen, paarden gaan niet het erf op/af en alleen eigenaren worden toe gelaten op het erf. De stal eigenaar had het er over dat een km of 30 hier vandaan ook Rhino was geconstateerd(zal geen namen noem). Of dit waar is weet ik natuurlijk niet, maar hier geen risico...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:16

ietjelover schreef:
rubber laarzen is niet echt slim als je gekke paarden hebt!

Met schoenen door drassig land is ook geen goed idee anders ;)
Mijn DA loopt trouwens steevast op rubber laarzen, denk dat dat ook met ontsmetten te maken heeft.
Maar jullie kiezen er dan dus voor de komende maanden geen smid te laten komen?

youngster

*** heb ik nagevraagd en daar is niks. Wel een plaatst daar vlakbij wat verdacht word, daar ben ik ook nog mee bezig!
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 03-03-12 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote en plaatsnaam verwijderd.

Silence

Ik zeg niet dat die nieuw is ;)
Ik gaf de link alleen omdat marjolein_el dacht dat het alleen in het oosten zat.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:17

marjolein_el schreef:
heb al een stukje terug gelezen maar ik kon mijn antwoord niet echt vinden, ga geen 10 pagina's teruglezen. :o Hmm.. nou ik ga het er even met die meiden over hebben.

Ik zou het niet doen :). Er wordt ook geadviseerd thuis te blijven, dus waarom risico nemen als het niet noodzakelijk is?

Marjo

_San87_ schreef:
Marjoow schreef:

Het zit in Zuidholland en Gelderland ;)

Ik benoemde de provincies, volgens mij is Twente geen provincie ;)

ThePast03

Er komt geen lijst met plaatsnamen met verdachte bedrijven.
De reden waarom wij niet toestaan om plaatsnamen te noemen is om onnodige paniek en speculaties te voorkomen.
Als je een verdacht bedrijf denkt te weten neem dan even contact op met één van de leden van de Nieuwsredactie zodat die de melding verder uit kunnen zoeken.
Als een verdacht bedrijf inderdaad besmet blijkt te zijn met Rhino en de eigenaar van het bedrijf zijn goedkeuring geeft dan wordt het in het topic op VN gemeld. Als een bedrijf niet besmet blijkt te zijn met Rhino wordt het in bepaalde gevallen ook gemeld.
Als een bedrijf helemaal niet mee wil werken houdt het voor ons op, maar dat is geen vrijbrief om hier in het topic over zo'n bedrijf te praten.

Science90

nicky_rilana schreef:
cynthiar schreef:
Ik hoorde vanmiddag ook een plaats in zuid-holland waar 2 weken geleden een wedstrijd is afgelast vanwege Rhino. Die hier nog niet genoemd is.
Dus zou wel fijn zijn als er ook een lijstje komt met plaatsnamen van verdachte bedrijven.

Wij worden trouwens ook geadviseerd niet meer het terrein af te gaan, en mensen van buiten het terrein mogen er niet op. Goeie maatregel. We hebben al 5 jaar geleden alle ellende van Droes gehad, dus laat de Rhino maar wegblijven!

een lijstje dat wordt een hele lijst hoor !!

Volgens mij is er al veel meer bekend, maar houden bedrijven het stil omdat ze bang zijn klanten te verliezen.
Hier vlakbij is ook een 'verdachte' stal, waarvan ik zéker weet dat het daar is, het is ook door meerdere mensen bevestigd, ook de DA is geweest, maar voor de media blijven ze ontkennen... Tja, egoïstische lui... Tot gisteren hebben ze nog wedstrijden met die beesten gereden in Bathmen, en vorige week in Mariënheem. Ik snap niet dat de KNHS er niet meer opzit. :n

Pascha

Gisteren is nog wel gewoon de GMB competitie (finale) in Bathmen (overijssel) verreden. Uit alle regio's kwamen ze daar springen.
Dus als daar een besmet paard liep, gaat deze zich als een olievlek verspreiden hier in het oosten. Ik snap niet waarom die finale niet afgelast is!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:18

Arabesk schreef:
Eigenlijk zou achteraf de namen van pensionstallen of maneges die opzettelijk de boel geheim hielden op een zwarte lijst moeten komen openbaar op internet.

Dát motiveert een volgende keer dan wel om eerlijkheid te geven en openheid in zaken. :Y)

Maar is wel lastig aan te tonen, tenzij je een DA hebt die lekt.

Marjoow schreef:
_San87_ schreef:

Ik benoemde de provincies, volgens mij is Twente geen provincie ;)

Volgens mij ligt Twente ook niet in Gelderland.

Pascha schreef:
Gisteren is nog wel gewoon de GMB competitie (finale) in Bathmen (overijssel) verreden. Uit alle regio's kwamen ze daar springen.
Dus als daar een besmet paard liep, gaat deze zich als een olievlek verspreiden hier in het oosten. Ik snap niet waarom die finale niet afgelast is!

Van de stal uit Twente hebben ze daar niet meer gereden, maar de donderdag nog wel. Toen er ook paarden waren overal vandaan.

opisop_shop

spiritdancer, in welke regio is die stal?

en wat betreft de vraag of bokt bang is voor claims door niet-terecht genoemde stallen op bokt; als daardoor stallen niet genoemd worden waar naderhand wel duidelijk uitbraak blijkt te zijn (geweest) en bokt dat verwijdert, kun je dan ook een claim neerleggen bij bokt als jij je paard daardoor verliest? :+

Yelly

Op Facebook zijn ook al de nodige geruchten te lezen..

Een aantal stallen hier in de omgeving (Noord-Holland) hebben geloof ik ook al maatregelen genomen :)
Laatst bijgewerkt door Yelly op 03-03-12 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

miranda_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:19

Oke! Meld je dat dan in dit topic of mag dat niet?
Wij hebben namelijk een drachtige merrie op stal staan.
(in Houten)
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 03-03-12 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd.

Science90

Marga schreef:
Er komt geen lijst met plaatsnamen met verdachte bedrijven.
De reden waarom wij niet toestaan om plaatsnamen te noemen is om onnodige paniek en speculaties te voorkomen.
Als je een verdacht bedrijf denkt te weten neem dan even contact op met één van de leden van de Nieuwsredactie zodat die de melding verder uit kunnen zoeken.
Als een verdacht bedrijf inderdaad besmet blijkt te zijn met Rhino en de eigenaar van het bedrijf zijn goedkeuring geeft dan wordt het in het topic op VN gemeld. Als een bedrijf niet besmet blijkt te zijn met Rhino wordt het in bepaalde gevallen ook gemeld.
Als een bedrijf helemaal niet mee wil werken houdt het voor ons op, maar dat is geen vrijbrief om hier in het topic over zo'n bedrijf te praten.

dat is toch belachelijk. Waarom moet een bedrijf toestemming geven als het totaal duidelijk is dat het er heerst??? Dat is echt ontzettend egoïstisch en bovendien kunnen ze niks doen als het gepubliceerd wordt zónder toestemming als het echt waar is! Het gaat wel om de veiligheid van honderden/duizenden paarden en de gemoedsrust van hun baasjes.

tientjeh

Hier ga ik maandag nog wel naar de hoefsmid toe. Gelijk om 9 uur en ben direct de eerste.

Science90

Pascha schreef:

in Bathmen liepen gisteren besmette paarden!

tientjeh

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:21

besmette in abortus variant neem ik dan aan.

youngster

miranda_x schreef:
youngster schreef:

... heb ik nagevraagd en daar is niks. Wel een plaatst daar vlakbij wat verdacht word, daar ben ik ook nog mee bezig!

Oke! Meld je dat dan in dit topic of mag dat niet?
Wij hebben namelijk een drachtige merrie op stal staan.
(in Houten)

Als het niet zo is dan meld ik dat zeker. Als het wel zo is dan zal dat op de voorpagina komen als het van de eigenaren mag. Daar zit je natuurlijk ook nog mee.

edit: ik zie dat ik ook niks mag ontkrachten...
Laatst bijgewerkt door youngster op 03-03-12 21:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Sprintje

Waarom wil iedereen zo graag de precieze stalnamen / plaatsen weten. Ik denk dat de booschap nu toch wel duidelijk is dat het niet zoveel uit maakt waar je in Nederland zit, maar dat je sowieso voorzichtig moet zijn en je paard niet onnodig moet verplaatsen.
Er zullen vast nog meer verdachten stallen komen en helaas ook bevestigde. Maar voor nu maakt het in mijn ogen niet zo gek veel uit waat deze zich bevinden. Voor iedereen dezelfde maatregelen

Arabesk

Citaat:
Het rhinovirus is een stuk groter dan het influenzavirus en blijft daarom moeilijker in de lucht hangen. De gevarenzone ligt in enige meters stilstaande lucht en niet in de kilometers buitenlucht die we bij influenza noteren. Een besmetting met rhino komt meestal door direct contact tussen paarden of gezamenlijke aanwezigheid in een ruimte.

Je hebt dus nodig:

- veel paarden in een kleine ruimte met stilstaande lucht

Van rondlopen op een buitenterrein is de kans dus heeeeeeel klein dat je paard het oploopt.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:22

demo_love schreef:
dat is toch belachelijk. Waarom moet een bedrijf toestemming geven als het totaal duidelijk is dat het er heerst??? Dat is echt ontzettend egoïstisch en bovendien kunnen ze niks doen als het gepubliceerd wordt zónder toestemming als het echt waar is! Het gaat wel om de veiligheid van honderden/duizenden paarden en de gemoedsrust van hun baasjes.

Er moet toestemming gegeven worden omdat er voor Rhino geen meldingsplicht is.

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:22

Ik vind het trouwens ook belachelijk dat sommige bedrijven een besmetting stil schijnen te houden uit angst voor negatieve publiciteit.. Het kan de beste stallen overkomen, toch? Het verzwijgen en de roddels die daaruit ontstaan lijken mij een groter probleem met betrekking tot negatieve publiciteit.. Dom!