Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dominiqu389

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 14:11

Ik mocht helaas geen nieuw topic openen over de maagzweren bij mijn paard,
dus hieronder dan maar zijn verhaal. Ik hoop dat iemand mij/mijn paard kan helpen.

Ik heb mijn (spring)paard vanaf z'n 2e jaar, hij is nu 9 jaar.
2 jaar geleden is hij voor het eerst ziek geworden. Een week in een kliniek gestaan, ze dachten dat hij koliek had. Veel onderzoeken gedaan, meer is er dan ook niet uitgekomen. Na een dikke week werd hij langzaam weer beter te pas, toen mocht hij weer naar huis en hij werd weer helemaal de oude.
Alles weer opgepakt en er was niks meer aan de hand.

Afgelopen voorjaar werd hij opnieuw ziek. Weer naar de kliniek, een dikke week gestaan. Ze dacht dat een darmlus over zijn milt lag, dus een soort koliek. Ze zijn veel met hem bezig geweest en weer veel onderzoeken gedaan. Na die week knapte hij ineens weer langzaam op, hij mocht naar huis! Ze twijfelden of het wel die darmlus geweest was, of een ander soort koliek.
Maar hij werd weer helemaal beter en langzaam hebben we alles weer opgebouwd. Deze zomer erg goede springwedstrijden gereden, en we wilden eind aankomende winter overgaan naar de klasse M.

Maar een aantal weken terug werd hij ineens weer erg ziek. De dierenartsen van de eerste kliniek waren op vakantie. Dus hebben we hem naar een andere kliniek gebracht. Veel onderzoeken, waaronder een echo van de buik en een bloedproef. Uit beide niks uitgekomen. Paard eerst naar huis, maar het ging maar niet beter met hem. Terug naar de kliniek, ze wilden een endoscopie (met een camera in de maag kijken) maken. Toen eindelijk werd ontdekt wat hij heeft!

Twee grote maagzweren in zijn maag en een aantal kleine erom heen.

Hij kreeg een kuur (pasta) en daarmee moest het overgaan. Nu na een aantal weken is hij nog steeds ziek. We zijn weer met een nieuwe kuur begonnen. 's Ochtends is hij steeds goed te pas, maar 's middags en 's avonds steeds erg ziek en eet dan ook weinig. Daarom is hij nog steeds erg mager en ingevallen. Ik heb al speciale muesli, slobber en daily plus voor hem gekocht. Hier eet hij redelijk goed van.

Vandaag is de laatste dag van de kuur. Maar wat moeten we dan???
Ik hoop dat iemand hier ervaringen mee heeft of een deskundige weet die veel verstand heeft van maagzweren.

Mijn paard heeft hier gewoon veel te lang mee rondgelopen, snap eigenlijk niet dat er twee jaar geleden niet een endoscopie van z'n maag is gemaakt. Maargoed daar hebben we niks meer aan, ik kijk nu naar de toekomst en mijn wens is om mijn paard weer gezond en gelukkig te krijgen! Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Alvast bedankt!

damian23

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 14:13

Dan zal ik hier even op je berichtje reageren.

Weet je ook wat de oorzaak van de maagzweren is? Te weinig ruwvoer, stress?

Ik heb ook een paard met maagzweren gehad. Wat helpt is voldoende ruwvoer verdeeld over de dag. Luzerne (minimaal 500 gram per keer) en bietenpulp met hierdoor magnesium. Die verlaagd de zuurgraad in de maag. Succes met herstel.

Dominiqu389

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 14:21

Nee waarschijnlijk is het dus twee jaar geleden ontstaan. Maar ik kan me niet herinneren dat er toen iets speciaals/stressvols is gebeurd. Ruwvoer let ik altijd erg goed op, verdeel het over de hele dag, ook loopt hij overdag in de weide.

Magnesium, is dat verkrijgbaar in een poedervorm?
Bedankt voor je reactie nogmaals!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 14:32

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 14:36

@gett: wat jij omschrijft zou op een maagzweer kunnen wijzen. Geeft longeren met en zonder longeersingel verschil?

@dominique: met pasta bedoel je waarschijnlijk Gastrogard. Hoeveel dagen telde de kuur? Zit er een afbouwfase in? Bij ernstige maagzweren spreek je toch minimaal over 3 weken volledige dosis, 2-3 weken afbouwen en daarna liefst nog iets ondersteunend achterna. En vooral voerbeleid aanpassen. Hoeveel krachtvoer geef je? Want zelfs bij onbeperkte toegang tot ruwvoer en weidegang kan de krachtvoergift de achillespees zijn en dan heb je maar een kleine stressfactor nodig om de boel te doen opflakkeren.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 15:56

Met mijn twenter gaat het intussen al zo lang goed, dat ik het wel aandurf mijn voorraad Abler naar iemand te doen die het harder nodig heeft dan ik. Gaat om zo'n 70 zakjes houdbaar tot najaar 2016. Mocht ik er iemand mee kunnen helpen, stuur dan even een pb!

Dominiqu389

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 16:44

Bedankt voor jullie antwoorden petitparis en damian23!
Mijn paard krijgt als medicijn omeprazol. Hij krijgt dit nu 14 dagen volledige dosis.
Dus het heeft gewoon meer tijd nodig? + meer medicatie? De DA heeft niet gesproken over een afbouwfase, alleen maar over de hoge kosten van dit medicijn.

Hij krijgt momenteel geen krachtvoer. Alleen muesli natural balance van Havens en Pavo slobber smash. Daarnaast natuurlijk hooi en gras.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 17:10

muesli en slobber zijn ook krachtvoer...

idd veel DA's slaan de afbouwfase over omwille van de kostprijs. Daarom dat velen hier in het topic omeprazole van Abler geven. Dit is betaalbaar, waardoor je langer kan behandelen en rustiger afbouwen zonder dat je je blauw betaald.
Omeprazole remt de aanmaak van maagzuur, als je hier plots mee stopt krijg je een productiepiek van maagzuur waardoor de maagzweren in alle hevigheid kunnen terugkomen.

Mijn paard zit nu in een enorme dip en heb dit besproken met mijn DA en die zei 3 weken minimaal volle dosis en daarna rustig afbouwen en best nog kruiden of pronutrin oid achterna geven.
Persoonlijke ervaring bij mezelf is ook dat 1 maand behandeling vrij krap is om maagzweren te genezen en j e makkelijk op 3maand totaal moet rekenen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 17:23

Ik heb volgens mij iets van drie a vier weken afgebouwd. Eerst de helft en daarna 1/4 van de dosering gastrogard.

Dominiqu389

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 19:40

Klopt, ik bedoelde brokken.
Maar Dankjullie, ik ga morgen de DA bellen om te overleggen over een afbouwfase. Vandaag is namelijk de laatste dag van zn 2e kuur

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 00:07

Metacam is ook niet best voor paarden met maagklachten, toch? Beter dan bute, maar toch niet echt chill he..

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 07:48

Hier ook begonnen met Abler omdat hij na de Pronutrin heel goed was, maar ook weer snel herviel. DA kende Abler niet en raadde daarom dus ook aan om met Pronutrin te werken. De GG is niet te betalen. Hij heeft dus ook weer iets bijgeleerd, soms is Bokt toch wel handig :+ .

Ai Petitparis, hopelijk is ze snel weer beter.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 09:44

Donatella: zelfs als je DA Abler kende, dan mag hij dit officiëel niet promoten. Mijn DA zei me, super datje dat weet en ik heb niks gehoord.
En het ergste is alweer voorbij hoor. Nu straks eens benieuwd naar dat "nieuwe voer".

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 10:12

Ik heb mijn dierenarts de gebruiksaanwijzing van abler laten zien. En het is gewoon hetzelfde als GG, alleen dan illegaal. Dus hij mocht het niet adviseren, dan zit hij fout.
Ik kan echt zo moe worden van die artsen die het afbouwen overslaan en soms zelfs de kuur veel te kort geven... Ik weet niet hoe erg de zweren van mijn paard waren (endoscopie mislukt), maar 4 weken behandelen en 2 week afbouwen was niet genoeg. Daarna nog 6 weken behandeld en weer 2 weken afgebouwd en dat werkte dus wel. Ik had dan wel een paard wat meerdere malen per dag koliekerig was, dus zn maag zal flink erg zijn geweest.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 10:25

veel DA's gaan "in de fout" (te korte behandeling of te snel afbouwen) omwille vd kostprijs van GG.
Ze denken de klant te sparen maar in werkelijk doen ze de kosten uiteindelijk wel hoger oplopen omdat je een 2de keer en langer moet behandelen. Had je beter van het begin wat langer kunnen behandelen en afbouwen.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 17:37

Hoipiepeloii schreef:
Metacam is ook niet best voor paarden met maagklachten, toch? Beter dan bute, maar toch niet echt chill he..

Mijn arts raad Metacam idd ook af...

Ik kreeg vorige zomer (toen cas in de sloot had gelegen en veel spierpijn had) een ander soort pijnstiller... Weet even niet meer precies welke...

Over het heel langzaam afbouwen, heb ik ook nog nooit gehoord van mijn arts.. Heb ik ook echt geleerd van dit topic.. en het klinkt ook gewoon logisch..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 17:48

Zo goed als alle orale ontstekingsremmers zullen wel nefast zijn...

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 18:44

Ja het zijn allemaal nsaid's dus niet best voor de maag. Ze heeft een dikke pees en dat moet eerst dun voordat ze kunnen echoën. Kwamen dus aan met metacam. Zat best in dilemma maar heb het uiteindelijk niet gegeven. Wil niet dat ze zich nog beroerder gaat voelen.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 23:42

Hoe gaat het hier met de kinders?

Wij staan nog gelukkig een week op de wei, hebben nieuw hooi wat groener en minder vezelig dus dat geeft wel weer wat slappere mest en wat meer irritatie op de maag. Gelukkig met iets ophogen van de algea vitalis en de maagcompositum houd ik hem redelijk goed. Hij wil alleen de bietenpulp niet meer eten dus daar baal ik wel van moet elke dag weer nieuw trucje uithalen en anders gaan de supplementen ook niet naar binnen dus das niet fijn.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 08:38

Ze staan hier ook nog de hele dag op de wei.

Afgelopen maandag bij Abler besteld en kreeg het gisteren al binnen *\o/*
Ik had eerder al een aantal zakjes over kunnen nemen en ben toen 5 dagen bezig geweest om het "naar binnen te krijgen", en toen eerst maar gestopt. Maar nu een tweede poging wagen...
De korrels mag je niet met water geven maar wel met bv olie of appelmoes, maar dan worden ze toch nog steeds vochtig? Als ik kijk naar de korrels die in haar bak achter bleven is het net of ze afgeven/smelten en dat lijkt mij pas de bedoeling in de maag. Helaas lukt droog geven helemaal niet dus ben toch genoodzaakt te mengen met een plakkerige substantie.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 09:39

hihi.. de kinders....

Helaas gaat het na ruim een week niet meer op wei wat minder met Cas. Hij voelt zich op zich nog wel goed.. maar zijn mest is wisselend en redelijk wat vocht bij zijn mest en wat natte winden... Het kan allemaal veel erger, maar toch weer balen dat hij last heeft van de overgang. Ga het nu eerst proberen met maag supplement van de groene os.
Met rijden heeft hij genoeg energie, maar heeft voor mijn gevoel wat langer de tijd nodig om los te komen...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 10:13

ik doe nu toch ook een scheutje olie door de muesli zodat de korreltjes wat blijven plakken. Heb niet het idee dat de korrels oplossen in olie (vet) appelmoes is wel op waterbasis.

Mijn paard voelt zich ook iets te goed in haar vel, vreet hooi in overvloed en staat gewoonweg vet voor de verandering. Maar heb ze toch maar rust gegeven, omdat haar maag toch fel aftekent en ze haar krachtvoer (2x halve schep) niet goed eet. Bietenpulp wil ze ook niet meer en dit in combi dat ze nu nog sneller over de rooie gaat, laat ik haar maar even met rust.

Lydia2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 10:46

Hoipiepeloii schreef:
Ja het zijn allemaal nsaid's dus niet best voor de maag. Ze heeft een dikke pees en dat moet eerst dun voordat ze kunnen echoën. Kwamen dus aan met metacam. Zat best in dilemma maar heb het uiteindelijk niet gegeven. Wil niet dat ze zich nog beroerder gaat voelen.

Volgens mijn veearts is de minst schadelijk pijnstiller Equioxx. Ik vraag me alleen af of deze wel makkelijk verkrijgbaar is.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 10:51

Die van mij gaat ook iets minder, het lijkt ogenschijnlijk of die niet heel veel last van zijn maag heeft, echter moet ie wel langer loskomen idd met rijden en het eerste kwartier is ie giga kijkerig en daardoor erg terug (achter mn been) en strak. Mest is ook weer wisselnd, beetje bijkomstigheid is ander hooi wat groener is en minder vezelig naar mijn zin iets te zacht waardoor het weer moeilijk te beoordelen is waar het allemaal vandaan komt. Na een kwartier á 20 min is dat ineens weg en is ie mega fijn, super los over de rug voorwaarts en lekker swingend. Ben wel aan het dubben om misschien toch twee zakjes abler preventief te gaan geven. Aan het einde van de week gaan ze ook niet meer de wei op en wil ook niet een giga terugval. Ik ga nog ff met mezlf in conclaaf......

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:39

Lydia2 schreef:
Volgens mijn veearts is de minst schadelijk pijnstiller Equioxx. Ik vraag me alleen af of deze wel makkelijk verkrijgbaar is.

Die heb ik ook een tijdje gebruikt. Ging inderdaad minder slecht. Verkrijgbaar bij de DA, maar wel duur. Maar soms moet je iets...