[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nandos

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 19:25

Hee dat is al prima nieuws! En fijn zeg dat Poppy zich zo goed gedragen heeft, echt knap voor zon kleintje! Ben benieuwd wat de antibiotica gaat doen, hopelijk slaat t snel aan. Misschien ook eens proberen het voordroog te weken. Mijn merrie kan soms zelfs geen voordroog verdragen als het niet 'nat' genoeg is. Dan stuift het toch (voor mij niet zichtbaar iig) blijkbaar? Wie weet zie je vooruitgang.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 19:33

Het zit ook niet in de stof, maar puur het slijm vanuit de longen...

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 21:59

Toch goed nieuws kitty!

Volgende week vrijdag komt de dierenarts weer bij ons een check doen ben erg benieuwd want woensdag hoeste hij nog aardig veel en wou tijdens het korte ritje ook niet aandrijven dacht even hem beweging geven. Gister dan nog een keer even geprobeerd te rijden hoorde totaal niks geen rare ademshaling wou zelfs eigenlijk werken Maarja mocht niet van mij. En vandaag zo hij was een bom druk wou wegschieten zijn energie is gewoon te hoog nu maar rij niet langer dan 20 a 25 min en niet galoperen. Paard is het ook zat dat ie nu al 2 weken weinig mag doen. Ik hoop dat de dierenarts volgende week zegt van klinkt beter je mag gaan opbouwen dat we gewoon weer over een maand aan de start kunnen en 15 april onze clinic nog kunnen rijden..

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 22:08

@ trysteffy, mijn merrie heeft veel slijm in de luchtwegen, mogelijk ten gevolgen van een stofallergie. Vorig jaar veel medicatie geprobeerd, maar niet schoon geworden helaas. September voor het laatst geweest voor een controle en ik kijk nu met de dag wat wel en niet kan. Ze doet het opzich wel goed *klopt af* Vandaag wel 3x hoesten, hopelijk was dat een eenmalig iets.
Ander filmpje dat ik er naast liep https://youtu.be/6wiMO-OGkZo .

Soms ebt de medicatie nog wat na, hopelijk knapt je paard op zo na de laatste pompjes. Wanneer komt de DA? Is die al geweest voor controle? )Oh ik lees het net, vrijdag. Hoop dat hij over de week nog wat opknapt.
Komt hij verder wel buiten naast de beweging die hij krijgt? Hoe oud is hij? Lastig dat hij zo druk wordt.

@ Kittydrylan, agos, arme baby. Maar wat zoet hoe ze het allemaal ondergaat zeg. Hopelijk dat de antibiotica aanslaat! Naar hoestje heeft ze :(:)

Ook al is het niet stof, het kan wel irriteren nu de boel zo gevoelig is. Vandaar dat er dan vaak nog wel eens wordt geadviseerd het voer toch even nat te maken.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 22:19

Hij heeft een buitenbox en staat alleen snachts op stal de rest van de dag van uur of 7a 8 in het weekend en door de weeks rond 6/7 tot uur of 8/9 savonds staat ie buiten eerste paar uur op de stenen paddock en later in de middag in de zandpaddock. Hij krijgt nu als enige kuil inplaats hooi.
De pompjes waren zondag al op.. en hij heeft ook antibiotica voor 5 dagen toen gehad.

Ik rij dan ook nog wedstrijden met hem nu dan op het moment niet wegens het hoesten.

Die van mij hoor je dan zo ademen in draf als ie slechte dagen heeft.

Hij is trouwens 11 word in mei 12

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 13:22

Afbeelding

Afbeelding

Nou, op 15 februari kwam de dierenarts want ik vond wat slijm en mijn merrie oogde niet 100% fit.
De dierenarts dacht dat het meeviel, maar wilde toch behandelen om erger te voorkomen.

En dus 10 dagen Ventipulmin, kuurtje van Audevard, ik gaf al fenegriek en mijn hooi zit in een stomer en ze loopt 24/7 in en uit.
Ik geef wat stro bij, maar dat spuit ik eerst helemaal nat.

Nu zijn we een maand verder en ik hoor haar gisteren ineens weer hoesten.... en vind gisteren en vandaag slijm. Zie foto's.
Eergisteren was ik redelijk aan het eind van de dag gaan rijden, en ze was wat nat.... maar had lang uitgestapt, lekker gerold, en het was donderdag erg warm dus ik wilde geen deken op doen.

Dus.... wat zou het nou zijn? Toch stof? Toch nog een ontsteking? Of toch verkouden?
Ik ga maandag maar weer bellen, maar misschien dat iemand iets zinnigs kan zeggen n.a.v. de kleur en samenstelling van het snot op de foto's.....

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 11:56

Verdorie, oude pony is toch weer echt gaan hoesten. Ik wil eigenlijk niet nu al aan de ventipulmin beginnen. We moeten nog een hele zomer. Welke luchtweg supplementen hebben jullie gegeven en werkte die bij jullie?

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 13:52

Ik geef de luchtwegen mix van de paardendrogist, moet zeggen dat die van mij daar wel echt baat bij heeft. Alleen hij krijgt wel de hoogste dosis, dus ik ben er vrij snel doorheen en jammer genoeg is het wel vrij prijzig dan.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 16:48

Ik geef Mucolyt van St. Hippolyt. In aanschaf misschien wel duur, maar doe er erg lang mee en ben er echt al jaren over te spreken. Als die van mij weer begint met hoesten, geef ik een keer iets meer dan onderhoudsdosis en is het weer klaar. Tot nu toe is dit het enige supplement wat echt helpt bij de mijne.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 00:17

Bij ons was de dierenarts vanmiddag voor controle geweest en kon niks meer horen van vast zittend slijm of iets wij hebben weer goedkeuring gekregen om weer lekker aan het werk te gaan :D

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 19:51

trysteffy schreef:
Bij ons was de dierenarts vanmiddag voor controle geweest en kon niks meer horen van vast zittend slijm of iets wij hebben weer goedkeuring gekregen om weer lekker aan het werk te gaan :D

goed nieuws :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 22:12

Ik geef nu Foran Breatheze, is wel doping maar ik hoop dat het werkt.
Moet ik 7 dagen geven, zit nu op dag 2.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 22:15

Hier lijkt de AB goed aan te slaan! Al zeker 2 dagen niets meer gehoord. *\o/* Nog tot vrijdag ochtend doorgaan.

Op baasje na, ik hoest vanaf donderdag al flink :')

Yelizaveta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 23:36

Mijn paard zit ook al een aantal weken met een hoest. Geen snot enkel na het rijden soms doorzichtig snot. Dierenarts is een week en half geleden geweest. Ze heeft siroop (dilaterol) en antibiotica gekregen, het is al veel gebeterd in de paddock/wei hoor ik haar niet meer hoesten. Nu begin ik stil aan terug te rijden, en ik schrok ervan dat ze in draf en galop serieus hoest. Klinkt al een droge hoest, een paar keer na elkaar. Ze had geen snot en dit is al een paar dagen.
Ik had gehoopt dat het over was maar blijkbaar niet. En de medicatie is bijna op ('s morgens en 's avonds 4 pompjes siroop en een soeplepel antibiotica). Ik twijfel om de dierenarts terug te bellen maar de personen in mijn omgeving zeggen dat het wel over gaat. Binnekort gaat ze terug de wei op. Het hooi word altijd ondergedompeld doen we al jaren. Elke winter heeft ze een lichte hoest van het stof denken we maar nu is het wel heel erg..
Is het misschien het slijm dat loskomt bij inspanning? Ik dacht er ook aan om fenegriek bij te geven, dat heb ik nog niet geprobeerd.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 11:37

Draf en zeker galop vraagt veel meer van de longen dan stap of rust, dus kan best dat er slijm loskomt maar kan ook dat de longen nog erg gevoelig zijn. Beweging is goed, maar ik zou een paard dat hoest nooit zwaar aan het werk zetten. Lekker veel stappen (nu met dit mooie weer lekker wandelen samen *D )en wat kleine meters draf zodat het slijm loskomt is altijd goed, als ze nog hoest zou ik iig galop even weglaten.

Welke bodembedekking staat ze? Stro is ook erg stoffig en kan dus ook voor hoesten zorgen. Zeker als ze last heeft van het stof en er nu zo gevoelig voor is. En verder, je dierenarts kan je gewoon bellen of een bericht sturen voor advies. Hoesten moet je serieus nemen en als het bij jou niet goed voelt, luister dan naar je buikgevoel. Ik herken heel erg dat andere mensen zeggen "oh dat gaat wel over" "een hoestje is niet zo erg dat gaat wel over". Beter een keertje te veel contact met de dierenarts dan te weinig :)

Yelizaveta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 19:21

Ze staat al heel de winter 24/7 buiten, in de schuilstal ligt wel stro maar daar staat ze niet veel in.
We maken vooral buitenritten in het zweet werken zeker niet nu dat ze ziekjes is. Ik ga nog even wachten tot de medicatie op is. Deze week gaan ze terug de wei op en dan krijgt ze geen hooi meer. Dus nog even afwachten, het laatste dat ik wil is dat het chronisch zou worden. Arm paardje :(:)
Bedankt voor de tips!

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 13:49

helaas, helaas ga ik mijn verhaal hier toch neerzetten :(
Ik heb een shetlandpony van bijna 7 jaar. een goede 2 maand geleden toen de masseur er was om haar te masseren merkte ik op dat ze een het hoesten was. Even aangekeken maar het werd eigenlijk alleen maar ergen. Tijdens het mennen eens geteld 49!!!! keer. van begin tot eind. Begon al bij het inspannen dus ze had nog geen inspanning geweest.
Dierenarts gebeld en op het spreekuur geweest. ze kreeg een kuur van 10 dagen maar het beterde nogsteeds niet. Dierenarts weer gebeld en een 2e kuur ernaast van 10 dagen.
hehe het ging al wat beter! maar helaas toen ook die 10 dagen voorbij waren begon ze weer van begin af aan :(
ze staat overdag in de weide en snachts in een stal die volledig open is (geen tocht!)
ze krijgt al nat hooi gevoerd. en ik ben sinds afgelopen vrijdag begonnen met fenegriek.

Ik heb net de dierenarts weer aan de telefoon gehad en die raadde aan om eens in de luchtpijp een kijkje te nemen.

Hebben jullie verder nog tips?

Hier trouwens een filmpje van vorige weerk:
https://www.youtube.com/watch?v=yM-Bd9JqsuQ

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 16:04

claudiadvx schreef:
helaas, helaas ga ik mijn verhaal hier toch neerzetten :(
Ik heb een shetlandpony van bijna 7 jaar. een goede 2 maand geleden toen de masseur er was om haar te masseren merkte ik op dat ze een het hoesten was. Even aangekeken maar het werd eigenlijk alleen maar ergen. Tijdens het mennen eens geteld 49!!!! keer. van begin tot eind. Begon al bij het inspannen dus ze had nog geen inspanning geweest.
Dierenarts gebeld en op het spreekuur geweest. ze kreeg een kuur van 10 dagen maar het beterde nogsteeds niet. Dierenarts weer gebeld en een 2e kuur ernaast van 10 dagen.
hehe het ging al wat beter! maar helaas toen ook die 10 dagen voorbij waren begon ze weer van begin af aan :(
ze staat overdag in de weide en snachts in een stal die volledig open is (geen tocht!)
ze krijgt al nat hooi gevoerd. en ik ben sinds afgelopen vrijdag begonnen met fenegriek.

Ik heb net de dierenarts weer aan de telefoon gehad en die raadde aan om eens in de luchtpijp een kijkje te nemen.

Hebben jullie verder nog tips?

Hier trouwens een filmpje van vorige weerk:
https://www.youtube.com/watch?v=yM-Bd9JqsuQ

lijkt mij een goed idee om dat van binnen te bekijken die hoest komt wel diep weg zo te zien is er ook snot? :(:)

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 16:51

Nee het is echt alleen een hele droge hoest. De medicijnen waren om het allemaal los te krijgen maar het heeft helaas niet geholpen

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 17:49

Ik kom meelezen.
Ponybeest heeft hooikoorts, en is wat gevoelig als er een virusje heerst op stal.
Hij lijkt meer klachten te hebben als vorig jaar, maar alles kucht hier op stal.
Verder is hij wel happy en fit, niet benauwd, puur de hooikoorts en een droge kuch 1x per dag momenteel.
Hij krijgt pulmar hoestkruiden, en voor de slechte dagen mag hij flixotide pufjes.
De afspraak is dat ik het zonder ga proberen, en als hij hoest door bijvoorbeeld een virus, of de hooikoorts erg opspeelt pufjes.
Héél erg noodzaak is het niet, maar ik heb het liever in huis voor hem.
Voordeel is ook dat de dierenarts er al was voor zijn gebit, dus gelijk in 1x gedaan.
Moeders had ook nog een puf seretide die voor haar niet goed is, dus die gaat in zijn medicijnbox erbij.
Verder wil ik na wat dagen puffen kijken of hij dat klachtenvrij is, zo niet ga ik loratadine of cetirizine proberen. :)

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 08:56

Die cetrizine is dat niet voor mensen? Werkt dat ook? Neem deze nl zelf voor mn hooikoorts

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 21:25

Mijn paard heeft al jaren wisselende luchtwegklachten.
Zo hoor ik hem dagen/weken niet en dan ineens hoor ik hem weer.
Vaak is het een droge kuch, soms komt er ook wat doorzichtig/witte snot uit zijn neus dan.
In rust hoor ik hem eigenlijk nooit, het is vooral met arbeid, ik denk dat het slijm dan een beetje los komt en vaak kucht die dan even een paar x goed en dan hoor ik hem niet meer.
Verder is hij dan ook gewoon heel vrolijk en wilt graag bewegen dus ik heb niet het idee dat het hem heel erg dwars zit.
Ik hou het bij mijn paard maar op een ''stofallergie'', hij staat heel het jaar 24/7 buiten, krijgt natgemaakt hooi en in de inloopstal ligt vlas.
Hij is hier echt al zo vaak voor behandeld, zowel regulier als alternatief (Erik Laarakker etc..)
Ondanks alle behandelingen die hij heeft gehad hoor ik hem gewoon zo nu en doen hoesten.
Vandaag is Reinhold Garbe langs geweest en die heeft hem iets gegeven hiervoor, ik ben benieuwd, wie weet helpt het.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 15:03

moonfish13 schreef:
Ik kom meelezen.
Ponybeest heeft hooikoorts, en is wat gevoelig als er een virusje heerst op stal.
Hij lijkt meer klachten te hebben als vorig jaar, maar alles kucht hier op stal.
Verder is hij wel happy en fit, niet benauwd, puur de hooikoorts en een droge kuch 1x per dag momenteel.
Hij krijgt pulmar hoestkruiden, en voor de slechte dagen mag hij flixotide pufjes.
De afspraak is dat ik het zonder ga proberen, en als hij hoest door bijvoorbeeld een virus, of de hooikoorts erg opspeelt pufjes.
Héél erg noodzaak is het niet, maar ik heb het liever in huis voor hem.
Voordeel is ook dat de dierenarts er al was voor zijn gebit, dus gelijk in 1x gedaan.
Moeders had ook nog een puf seretide die voor haar niet goed is, dus die gaat in zijn medicijnbox erbij.
Verder wil ik na wat dagen puffen kijken of hij dat klachtenvrij is, zo niet ga ik loratadine of cetirizine proberen. :)

die van mij zal wel hetzelfde wat hebben als die van jou. ook een soort hooikoorts aangeien ze er alleeen in de lente/zomer last van heeft.nu heeft ze er nog geen last van maar dat zal niet lang meer duren alleen de mijne word altijd zo benauwd. wat zonder medicijnen ook niet weg gaat. zelfs niet als het winter word dan heeft ze een prednisonkuur nodig om er af te komen.hoe lang puf jij? ik heb het maximaal 3 weken achter elkaar gedaan. maar ga binnenkort weer starten en da n hou ik haar het hele seizoen er aan

Zyffah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 22:55

Ik meld me hier ook maar! Ik heb een 26 jarige pony die dampig is. Hij zit nu voor het eerst in zn leven aan de respulmin. Ik heb ook pulmitranq besteld, we gaan zien of het werkt.

Als dit allemaal niet aanslaat overweeg ik vernevelaar te kopen voor hem. En dan een zoutoplossing te vernevelen en vervolgens stappen. Net zoals ze in Utrecht doen in de dampbox. Iemand hier die ook zon ding heeft?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 23:00

Olejon: Gelukkig heeft mijn pony het niet benauwd, maar bij briest zich suf en heeft erge kriebel aan zijn neus.
En een droge kuch soms, soms weken niet, soms ineens dagen een of twee kuchjes.
Als er wat heerst doet hij ook mee, nooit veel erger als hierboven beschreven.
Hoestkruiden verlichten dit al flink, vorig jaar was hij zo klachtenvrij.
Ik heb het advies gekregen als hij hoest of last lijkt te hebben een dag of 3 te puffen.
Hij mag 2x daags maximaal 6 pufjes flixotide 250.

Ik weet alleen nu niet wat ik denken moet.
Door wat vage dingen, zoals hoefproblemen, rare weerstandsgerelateerde dingen heb ik hem behandeld met fasinex voor leverbot.
Hij heeft op een risicoweide gestaan namelijk, en uitsluiten kan niet.
De kans is redelijk aanwezig dat hij leverbot had volgens de da
De dag na de fasinex stopte hij met eten, hij had last van zijn tanden, en achteraf liep hij al twee weken net niet lekker aan de longe.
Ik weet dit aan misschien wat vast in zijn rug, hij pakte de aanleuning niet lekker.
Woensdag is de tandarts geweest en hij begon daarna gelijk blij te eten.
Gelijk zijn allergieklachten besproken, en de flixotide gekregen.
Nu heb ik net de derde dag puffen gehad, twee dagen 1x daags 4 pufjes en vandaag heb ik er 2 gegeven.
De droge kuch is nu geen droge kuch meer, maar hij hoest het zo weg, het zit ook niet diep in zijn longen, het lijkt in zijn neus en keel te zitten, zoiets.
Vandaag voor het eerst gelongeerd, en hij was helemaal hyper.
Zo hard heb ik hem in de twee jaar dat ik hem heb nog nooit zien gaan, hij was nooit van het gek doen, op een jolig bokje aan de longe na.
Nu zit ik me dus zwaar af te vragen wat er loos was, of hij inderdaad leverbot had en zich nu fitter voelt, of dat de flixotide hem oplucht.
Hij is nooit benauwd geweest, en ik heb even geen idee. :+
Zou hij van 4 pufjes flixotide wappie kunnen worden qua gedrag?

Ik ga komende weken eens goed kijken hoe hij het doet, of hij zonder puffen anders is als met, of dat gewoon blijkt dat hij inderdaad leverbot had.
Mijn enige vraagteken is nu of ze hyper kunnen worden van flixotide als bijwerking?