[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:02

elibeest schreef:
Zijn er mensen die ervaring hebben met drachtige merries met IR?

Ben ik ook wel benieuwd naar.. En zou een veulentje goed kunnen zijn? En zou je misschien in Utrecht kliniek o.i.d kunnen laten onderzoeken of IR erfelijk is bij je paard, of dat het ontwikkeld is door te lang te zwaar e.d...

Anoniem

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:20

is het voor een suiker gevoelige pony beter voordroog voeren of hooi...
(algemeen genomen)
aangezien mijne nu hoest,maak ik hooi nat(te stoffig).

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 23:54

Anoniem schreef:
is het voor een suiker gevoelige pony beter voordroog voeren of hooi...
(algemeen genomen)
aangezien mijne nu hoest,maak ik hooi nat(te stoffig).

ik zou zeggen hooi, voordroog is vaak te wisselend van kwaliteit of dat moet heel droog zijn

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 23:13

Ik denk dat IR misschien wel erfelijk is, maar dat het vooral naar buiten komt na hun 15de. Zou idd wel mooi zijn als er onderzoek naar gedaan wordt qua erfelijkheid. Ik denk ook dat IR voornamelijk voorkomt bij sobere rassen.
Mijn ervaring met het fokken van een veulentje bij mijn IR pony was erg positief.
De dracht was voor die van mij totaal geen probleem. Bij de hengstenhouderij liet ik haar wel staan op een kaal landje/paddock, maar naarmate de dracht vorderde hoe meer ik haar kon voeren :) Zo kreeg ze ook behoorlijk wat merriebrok :) Wel verdeeld over meerdere hoeveelheden per dag (dus niet ineens een bult) En toen het veulen er eenmaal was en die ze toen ook zoogde kon ze zelfs ook op het weiland. Wel zorgde ik ervoor dat het weiland niet te groot was. Haar veulen was wel enorm groot geworden :D (meer dan 15 cm verschil met moeder en vader)maar of dat iets met IR te maken heeft?

Ik heb die van mij op een goede kwaliteit hooi van 1.5 jaar terug. Heb de hele partij opgekocht :D Heb graszaadhooi geprobeerd, dat viel erg tegen. Volgens mijn DA kan kuil, maar dan moet het al geweekt zijn. Vaak is hooi ook constanter qua kwaliteit.

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 23:36

Na hun 15de.. Mijne is pas 8! Haha :P Ik heb de dierenarts gemaild, dat ik een bloed-onderzoek wil en dan niet alleen op IR maar ook op tekorten e.d, zo snel mogelijk. En ik heb net het IR onderzoek van 2 jaar geleden van Laarakker binnengekregen (Mag ik even voor gaan zitten 76 pagina's in het engels...).

Ik schrok een paar dagen geleden wel een beetje van de hoeven van mijn paardje. Ineens best 'platvoetig' of iets, en dat is me nooit eerder opgevallen, en ze is pas paar weken geleden bekapt, en normaal gaat het nooit zo snel.. (Ja vorig jaar toen het mis ging en ze een half jaar hoefbevangen was) Dus ik denk dat ik de kritieke fase in ga... wish me luck! En dan over een paar weken ook nog inenting.. en heb al geregeld dat ze alleen influenza krijgt, zodat het niet zo hard aankomt hopelijk.. Ik ga een beetje stressen... Morgen komt de hoefsmid, dan hopelijk snel het bloed-onderzoek, we zitten in ieder geval niet stil!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 15:08

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 23:34

@ SuperRoos Ik heb het topic gezien en ik moet echt zeggen: Respect! Wat heb je dat goed voor elkaar gekregen!!

----

Alvast dit van te voren: ook respect als je de hele lap tekst hieronder gaat lezen, maar ik zou het wel waderen :)

Ik heb vorige week te horen gekregen dat mijn merrie IR is. Het is een ijslandse dame van 7 jaar oud, geboren in NL. Ik heb haar nu ruim ander half jaar en ben al van begin af aan echt aan het klooien geweest met haar. Ze voelde altijd strak in haar lichaam, niet voorwaarts, niet willen lopen, niet willen inbuigen, aan de longeerlijn flippen, met galop bokken etc. Ze was niet gemeen maar ze keerde of in haarzelf of zette alles vast en werd dan wat onvoorspelbaar. Ze oogde ook vaak helemaal in haarzelf gekeerd, kon weinig vinden waar ze echt plezier in had.

Toen ze bij me kwam had ik haar al flink verminderd met krachtvoer. Ze kreeg bij de vorige eigenaresse 2 kg sportbrok maar die had het weide management wel kleurig voor elkaar. Ik heb haar naar halve schep voer per dag gedaan en op de stal waar ik sta komen ze van ongv 11 a 12 uur tot 16.00/16.30 naar buiten (echt een piep tijd) op gras. Verder staat ze op stro.

In het begin dacht ik dat ze gewoon nooit geleerd had haar achterhand te ontspannen en alleen geleerd had om haar rug te spannen. Ze is namelijk vrij ouderwets ingetolt. Dus osteopaat erbij gehaald, zadelpasser en lessen genomen. Het werd alleen niet beter, ze wilde alleen op het harde lopen, bleef niet voorwaarts of ging weer vastzetten etc. Thermografie laten doen en daar zagen we grote afwijkingen, vooral bij haar achterknieen. Dit was vorig jaar lente/zomer dat ik dit heb laten doen.

Doorverwezen naar kliniek. Daar benen uitverdoofd, echo knieen en pezen, foto's rug...niets te vinden. Moest haar stil zetten (wel half uur lopen per dag) en metacam geven om te kijken of het zou verbeteren. Daarna weer terug komen. Er was niet veel verbetering te zien, behandeld door fysio en hoefsmid heeft haar achter nog iets binnendoor gezet. Heel langzaam mocht ik met haar wat longeren. Dit werd echter helemaal niets, ze zet het op een rennen als je iets meer vraagt. Ik werk niet met hulpmiddelen, zet haar niet vast. Longeer met kaptoom in een longeercircel maar het was duidelijk dat het echt averrechts ging werken.

Door al het stilstaan en weinige bewegen werd ze natuurlijk zwaarder want al met al was het een lange periode waarin ik het advies kreeg haar niet te rijden maar alleen te wandelen of te longeren. In die tijd kreeg ze ook al een stuk minder ruwvoer gezien ze stro bij kon eten en echt te dik werd. Ik ben met haar gaan fietsen, hardlopen, wandelen maar kreeg zelf een knie blessure....

Ah fijn, eind zomer het rijden toch weer kunnen oppakken en heel rustig aan begonnen. Daarna weer gaan lessen en rechtrichten. Steeds meer kilometers gemaakt maar het bleef me dwars zitten. Dezelfde problemen bleven terug komen en in de bak is ze al helemaal niet vooruit te krijgen. Altijd strak in de spieren.

Ik ben weer meer gaan lezen want ik heb mezelf 100x de schuld gegeven, gezegd me niet aan te stellen, me 100x afgevraagd of ik haar niet totaal verkeerd trainde etc maar ik wist niet meer waar ik het moest gaan zoeken. Het laatste wat ik nog wilde uitzoeken was haar bloed, zeker ook omdat ik symptomen van IR herkende en ik het eigenlijk vreemd vond dat ze nooit op bloed getest is.

Dit dus gedaan en daar is IR uitgekomen. Behoorlijk lastig als je op een stal staat waar je het niet allemaal zelf kan regelen en je een pensioneigenaar hebt die je er echt van moet overtuigen dat het niet zielig is als ze geen brok krijgt, dat ze geen bergen met hooi hoeft (is kwalitatief goed hooi daar)

Blijf nu eigenlijk nog met heel veel vragen zitten en word er niet veel wijzer van, natuurlijk pas ik het beleid rondom mijn paard nu nog meer aan maar er is me zoveel onduidelijk.

Even samengevat hoe ik het op dit moment ga proberen aan te pakken met haar:
- Ze staat op stal op stro
- Gaat dus (helaas) van 11/12 tot 16/17 naar buiten op kort gras. Ik weet niet welk soort gras er is ingezaaid
- Geen brok meer
- Ze heeft altijd al een liksteen gehad en heeft die nu dus nog steeds (is ze ook erg actief mee)
- Ze krijgt s ochtends half 6 en s avonds 8 uur ruwvoer
-Ik heb van de dierenarts nu een detox kur gekregen en supplementen. Gluco balance
- Ik probeer haar 5 keer per week te trainen waarvan 1x les en gemiddeld genomen rij ik 3 x per week buiten variërend van 40 minuten tot ruim anderhalf uur.
- Heb een vriendin die met haar pony ment en we gaan proberen om mijn paard als handpaard mee te nemen zodat we ook zonder ruiter op een veiligere manier dan met de fiets kilometers kunnen maken. (ik zit zelf namelijk ook nog steeds met een slechte knie) Ook om het voor haar iets leuker te maken, met een ander paard wil ze meestal net iets meer lopen.

De vragen die ik heb zijn ->
- Hebben jullie nog adviezen voor me? (ik heb het topic geprobeerd door te lezen maar het is nogal veel)
- Kan ik haar qua spieren nog op andere manieren helpen?
- Hoe zit het met het aerobe en anaerobe energie systeem van het paard en IR. Anaerobe wordt de glucose aangesproken maar heb je lactose als bijproduct. Is dit de oorzaak van stramme spieren gezien het overschot aan glucose?
- Hebben jullie er ervaring mee dat een paard het werk uiteindelijk wel leuk gaat vinden? En dan heb ik het alleen nog maar over afstanden rijden en niet specifiek het dressuurwerk. Of andere tips om het paard te motiveren?
- Zijn heel veel ziekten niet te herleiden naar IR of te wel als ik artikelen lees lijkt het soms bijna wel alsof IR eigenlijk de hoofdoorzaak is van tal van ziektebeelden die we al hebben (hoefbevangen, spierbevangen, overgewicht etc)
- En dit is misschien een beetje een vage of rare vraag maar mijn paard kan zo wisselen qua hoe ze in haar vel zit (ik heb al gecheckt of het verband hield met mijn stemming maar geen duidelijk verband kunnen vinden). Heel soms (ongeveer 1 a 2x per maand) loopt ze namelijk de sterren van de hemel en soms gaat het gewoon even wat makkelijker. Kan dit wisselen door bijvoorbeeld hoeveel fructaan ze op een dag hebben gehad? Of is dit een rare gedachte?

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 01:42

mirjam_kl schreef:
@ SuperRoos Ik heb het topic gezien en ik moet echt zeggen: Respect! Wat heb je dat goed voor elkaar gekregen!!

----

Alvast dit van te voren: ook respect als je de hele lap tekst hieronder gaat lezen, maar ik zou het wel waderen :)

Ik heb vorige week te horen gekregen dat mijn merrie IR is. Het is een ijslandse dame van 7 jaar oud, geboren in NL. Ik heb haar nu ruim ander half jaar en ben al van begin af aan echt aan het klooien geweest met haar. Ze voelde altijd strak in haar lichaam, niet voorwaarts, niet willen lopen, niet willen inbuigen, aan de longeerlijn flippen, met galop bokken etc. Ze was niet gemeen maar ze keerde of in haarzelf of zette alles vast en werd dan wat onvoorspelbaar. Ze oogde ook vaak helemaal in haarzelf gekeerd, kon weinig vinden waar ze echt plezier in had.

Toen ze bij me kwam had ik haar al flink verminderd met krachtvoer. Ze kreeg bij de vorige eigenaresse 2 kg sportbrok maar die had het weide management wel kleurig voor elkaar. Ik heb haar naar halve schep voer per dag gedaan en op de stal waar ik sta komen ze van ongv 11 a 12 uur tot 16.00/16.30 naar buiten (echt een piep tijd) op gras. Verder staat ze op stro.

In het begin dacht ik dat ze gewoon nooit geleerd had haar achterhand te ontspannen en alleen geleerd had om haar rug te spannen. Ze is namelijk vrij ouderwets ingetolt. Dus osteopaat erbij gehaald, zadelpasser en lessen genomen. Het werd alleen niet beter, ze wilde alleen op het harde lopen, bleef niet voorwaarts of ging weer vastzetten etc. Thermografie laten doen en daar zagen we grote afwijkingen, vooral bij haar achterknieen. Dit was vorig jaar lente/zomer dat ik dit heb laten doen.

Doorverwezen naar kliniek. Daar benen uitverdoofd, echo knieen en pezen, foto's rug...niets te vinden. Moest haar stil zetten (wel half uur lopen per dag) en metacam geven om te kijken of het zou verbeteren. Daarna weer terug komen. Er was niet veel verbetering te zien, behandeld door fysio en hoefsmid heeft haar achter nog iets binnendoor gezet. Heel langzaam mocht ik met haar wat longeren. Dit werd echter helemaal niets, ze zet het op een rennen als je iets meer vraagt. Ik werk niet met hulpmiddelen, zet haar niet vast. Longeer met kaptoom in een longeercircel maar het was duidelijk dat het echt averrechts ging werken.

Door al het stilstaan en weinige bewegen werd ze natuurlijk zwaarder want al met al was het een lange periode waarin ik het advies kreeg haar niet te rijden maar alleen te wandelen of te longeren. In die tijd kreeg ze ook al een stuk minder ruwvoer gezien ze stro bij kon eten en echt te dik werd. Ik ben met haar gaan fietsen, hardlopen, wandelen maar kreeg zelf een knie blessure....

Ah fijn, eind zomer het rijden toch weer kunnen oppakken en heel rustig aan begonnen. Daarna weer gaan lessen en rechtrichten. Steeds meer kilometers gemaakt maar het bleef me dwars zitten. Dezelfde problemen bleven terug komen en in de bak is ze al helemaal niet vooruit te krijgen. Altijd strak in de spieren.

Ik ben weer meer gaan lezen want ik heb mezelf 100x de schuld gegeven, gezegd me niet aan te stellen, me 100x afgevraagd of ik haar niet totaal verkeerd trainde etc maar ik wist niet meer waar ik het moest gaan zoeken. Het laatste wat ik nog wilde uitzoeken was haar bloed, zeker ook omdat ik symptomen van IR herkende en ik het eigenlijk vreemd vond dat ze nooit op bloed getest is.

Dit dus gedaan en daar is IR uitgekomen. Behoorlijk lastig als je op een stal staat waar je het niet allemaal zelf kan regelen en je een pensioneigenaar hebt die je er echt van moet overtuigen dat het niet zielig is als ze geen brok krijgt, dat ze geen bergen met hooi hoeft (is kwalitatief goed hooi daar)

Blijf nu eigenlijk nog met heel veel vragen zitten en word er niet veel wijzer van, natuurlijk pas ik het beleid rondom mijn paard nu nog meer aan maar er is me zoveel onduidelijk.

- Gaat dus (helaas) van 11/12 tot 16/17 naar buiten op kort gras. Ik weet niet welk soort gras er is ingezaaid
- Geen brok meer
- Ze heeft altijd al een liksteen gehad en heeft die nu dus nog steeds (is ze ook erg actief mee)
-Ik heb van de dierenarts nu een detox kur gekregen en supplementen. Gluco balance
- Ik probeer haar 5 keer per week te trainen waarvan 1x les en gemiddeld genomen rij ik 3 x per week buiten variërend van 40 minuten tot ruim anderhalf uur.
- Heb een vriendin die met haar pony ment en we gaan proberen om mijn paard als handpaard mee te nemen zodat we ook zonder ruiter op een veiligere manier dan met de fiets kilometers kunnen maken. (ik zit zelf namelijk ook nog steeds met een slechte knie) Ook om het voor haar iets leuker te maken, met een ander paard wil ze meestal net iets meer lopen.

- Hebben jullie nog adviezen voor me? (ik heb het topic geprobeerd door te lezen maar het is nogal veel)
- Hoe zit het met het aerobe en anaerobe energie systeem van het paard en IR. Anaerobe wordt de glucose aangesproken maar heb je lactose als bijproduct. Is dit de oorzaak van stramme spieren gezien het overschot aan glucose?
- Hebben jullie er ervaring mee dat een paard het werk uiteindelijk wel leuk gaat vinden? En dan heb ik het alleen nog maar over afstanden rijden en niet specifiek het dressuurwerk. Of andere tips om het paard te motiveren?
- Zijn heel veel ziekten niet te herleiden naar IR of te wel als ik artikelen lees lijkt het soms bijna wel alsof IR eigenlijk de hoofdoorzaak is van tal van ziektebeelden die we al hebben (hoefbevangen, spierbevangen, overgewicht etc)
- En dit is misschien een beetje een vage of rare vraag maar mijn paard kan zo wisselen qua hoe ze in haar vel zit (ik heb al gecheckt of het verband hield met mijn stemming maar geen duidelijk verband kunnen vinden). Heel soms (ongeveer 1 a 2x per maand) loopt ze namelijk de sterren van de hemel en soms gaat het gewoon even wat makkelijker. Kan dit wisselen door bijvoorbeeld hoeveel fructaan ze op een dag hebben gehad? Of is dit een rare gedachte?

Tjee.... veel vragen.
Maar ga proberen mijn visie en ervaringen met je te delen.
ik heb een IR reus van 1.86. Ben nog wel aan het stoeien met voer daar hij,eten wat de dierenarts voorschrijft niet te vreten vind en dat ie dus ook te weinig binnen krijgt.

Belangrijk is dat je nu een proces gaat starten om ze weer van het overschot aan glucose in het lichaam te normaliseren. Bij het ene paard gaat dat sneller dan het andere paard. Ik heb het topic wel door gelezen eheb veel goeie ervaringen gelezen aangaande de gluco balance.
Het strak en moeilijk in het lijf worden is allemaal een onderdeel van, het wordt echt beter naarmate ze van de suiker af zijn duurde bij die van mij ongeveer een maand.
Het beste is om je paard te blijven trainen maar er gewoon wel rekening mee te houden door veelmte stappen etc en flexibiliteitsoefeningen te doen.
Wat geef je nu ipv brok en geef je kuil of hooi. Als je op zoek. gaat naar voer heeft bijna elk merk welmiets waar weinig suiker ennniet te vergeten zetmeel in zit. voor de broodnodige extra energie kun je omega olie geven of gewone olie, voor de spieren pure magnesium, in veel,supplementen zit namelijk dextrose verwerkt dus suiker, en daar wil je nu net vanaf.

Bij sommige paarden is het een proces wat terug gedraaid kan worden andere paarden blijven voor altijd IR maar met goed stabielvoermanagement kom je een heel eind.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 10:20

mirjam_kl schreef:
- Geen brok meer

Heb alles even gelezen van je. Heb je misschien ook een foto van haar?

De gluco balance is inderdaad een goede tip, ik heb mijn paard daar zo'n 3 jaar op gehad sinds de diagnose en dat heeft goed meegeholpen in het hele proces.
Wat echter een enorme valkuil is, is dat mensen krachtvoer gaan schrappen uit het dieet. Op zich is dit logisch maar de kwaliteit van hooi en gras in ons land is niet meer de kwaliteit die het geweest is en dus moet je wel zorgen dat je paard alle vitaminen uit andere dingen binnen krijgt.
Die van mij kreeg ook omega 3,6,en 9 olie erbij en een goed vitamine supplement.
Dierenartsen hadden mij hier niet voor gewaarschuwd en dus heeft hij de eerste periode ook nog eens ernstige tekorten bij zijn IR opgelopen wat hem alleen maar meer de vernieling in hielp.
Ik kon toendertijd in NL geen mooie brok vinden, was dan wel zonder suikers, zat er weer wortel in etc.. Misschien is dat nu beter te verkrijgen maar heb die van mij lang op Agrobs aspero gehad. Vrij van suikers etc.

Het gras, is dat zandgrond, kleigrond etc? Op zandgrond kan gras slecht groeien en maakt het veel fructaan aan, op kleigrond (vruchtbaar) is dit veel minder

Liksteen met mate aan gaan bieden, die van mij at hem met een paar uur op, is allemaal extra belasting voor de nieren, wil je niet hebben. Krijgen ze nog meer dorst, hou je die cirkel ook weer in stand, dat drinken werd bij die van mij bijna dwangmatig..

Kijk per dag echt hoeveel ze qua werken aan kan, soms zijn ze zo stijf of humeurig dat je echt je werk aan moet passen.. Ze zijn zo hard voor zichzelf maar kunnen zich erg beroerd voelen van dit alles..

Mijn paard werd weer gemotiveerd toen hij beter was dus dat komt vanzelf weer terug..

Het lijkt er inderdaad op dat veel ziekten te herleiden zijn naar IR, ze weten er nog zo weinig over..

Het wisselende humeur is zeer typerend voor paarden met IR. Mijn paard ging van zeer betrouwbaar en bomproof, super vriendelijk, naar een chagrijnig paard dat beet, stijgerde, niet meer van het erf wilde, trailer niet meer in wilde etc... En ook dat verschilde soms per dag, op een goede dag zag je ineens zijn oude karakter, volgende dag was het weer helemaal mis..

Hopelijk heb je hier wat aan..

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 12:08

Mijn shet krijgt geen gras (staat op steen/rubber en deel modder/zand), alleen eet ze de randjes soms kaal onder het lint door. Ze krijgt ook GB in onderhoudsdosering, en daarnaast elke dag een handje PAVO Care 4 life. Eerder heb ik geprobeerd met Nature's best, maar dat viel niet zo goed. Shet is aardig actief, heeft een brijijdertje en ik wandel met haar. Die van mij drinkt inderdaad wel meer, dus ik let wel extra goed op dat er veel water staat. Sinds kort eet ze elke dag een (kleine :D) wortel erbij (omdat de rest dan ook krijgt), vindt ze heerlijk en tot nu toe geen problemen.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:06

Wortel bevat echt enorm veel suiker, pas daarmee op wanneer een IR paard niet stabiel is..

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:39

Citaat:
Tjee.... veel vragen.
Maar ga proberen mijn visie en ervaringen met je te delen.
ik heb een IR reus van 1.86. Ben nog wel aan het stoeien met voer daar hij,eten wat de dierenarts voorschrijft niet te vreten vind en dat ie dus ook te weinig binnen krijgt.

Belangrijk is dat je nu een proces gaat starten om ze weer van het overschot aan glucose in het lichaam te normaliseren. Bij het ene paard gaat dat sneller dan het andere paard. Ik heb het topic wel door gelezen eheb veel goeie ervaringen gelezen aangaande de gluco balance.
Het strak en moeilijk in het lijf worden is allemaal een onderdeel van, het wordt echt beter naarmate ze van de suiker af zijn duurde bij die van mij ongeveer een maand.
Het beste is om je paard te blijven trainen maar er gewoon wel rekening mee te houden door veelmte stappen etc en flexibiliteitsoefeningen te doen.
Wat geef je nu ipv brok en geef je kuil of hooi. Als je op zoek. gaat naar voer heeft bijna elk merk welmiets waar weinig suiker ennniet te vergeten zetmeel in zit. voor de broodnodige extra energie kun je omega olie geven of gewone olie, voor de spieren pure magnesium, in veel,supplementen zit namelijk dextrose verwerkt dus suiker, en daar wil je nu net vanaf.

Bij sommige paarden is het een proces wat terug gedraaid kan worden andere paarden blijven voor altijd IR maar met goed stabielvoermanagement kom je een heel eind.

Bedankt voor je uitgebreide antwoord en het lezen van de hele lap tekst niet te vergeten :) Ik zal even antwoorden proberen te geven ->

- De gluco balance heb ik nu van de dierenarts gekregen en samen met dat een detox kur van hetzelfde merk. Ik moet die detox kur (druppels over een stukje brood) gewoon geven tot het op is en de gluco balance eerste week 2 maatschepjes per dag en daarna 1 schepje per dag.
- Ik hield gelukkig al rekening met haar humeur met het trainen want meestal was het al wel zichtbaar als ik op stal aankwam, moet erbij zeggen dat ik ook echt wel eens heb geprobeerd door te pakken maar dat werkte averechts dus probeer altijd een soort middenweg te vinden. Veel stappen is ook al onderdeel van de training, daarnaast zat ik te denken om het werken aan de hand op te gaan pakken. Ze lijkt dit best leuk te vinden en ik weet gelukkig iemand in de buurt die hierin les geeft.
- Ik geef hooi, het is wel in van die grote balen verpakt maar is niet vochtig of donker van kleur. Vraag me altijd af of het dan hooi is of voordroog. Het is stengelig en wat gelig van kleur. De dierenarts vertelde me dat de gluco ballance ook is om eventuele tekorten aan te vullen, maar vraag me nu dus af of dit waar is?

Citaat:
Heb alles even gelezen van je. Heb je misschien ook een foto van haar?

De gluco balance is inderdaad een goede tip, ik heb mijn paard daar zo'n 3 jaar op gehad sinds de diagnose en dat heeft goed meegeholpen in het hele proces.
Wat echter een enorme valkuil is, is dat mensen krachtvoer gaan schrappen uit het dieet. Op zich is dit logisch maar de kwaliteit van hooi en gras in ons land is niet meer de kwaliteit die het geweest is en dus moet je wel zorgen dat je paard alle vitaminen uit andere dingen binnen krijgt.
Die van mij kreeg ook omega 3,6,en 9 olie erbij en een goed vitamine supplement.
Dierenartsen hadden mij hier niet voor gewaarschuwd en dus heeft hij de eerste periode ook nog eens ernstige tekorten bij zijn IR opgelopen wat hem alleen maar meer de vernieling in hielp.
Ik kon toendertijd in NL geen mooie brok vinden, was dan wel zonder suikers, zat er weer wortel in etc.. Misschien is dat nu beter te verkrijgen maar heb die van mij lang op Agrobs aspero gehad. Vrij van suikers etc.

Het gras, is dat zandgrond, kleigrond etc? Op zandgrond kan gras slecht groeien en maakt het veel fructaan aan, op kleigrond (vruchtbaar) is dit veel minder

Liksteen met mate aan gaan bieden, die van mij at hem met een paar uur op, is allemaal extra belasting voor de nieren, wil je niet hebben. Krijgen ze nog meer dorst, hou je die cirkel ook weer in stand, dat drinken werd bij die van mij bijna dwangmatig..

Kijk per dag echt hoeveel ze qua werken aan kan, soms zijn ze zo stijf of humeurig dat je echt je werk aan moet passen.. Ze zijn zo hard voor zichzelf maar kunnen zich erg beroerd voelen van dit alles..

Mijn paard werd weer gemotiveerd toen hij beter was dus dat komt vanzelf weer terug..

Het lijkt er inderdaad op dat veel ziekten te herleiden zijn naar IR, ze weten er nog zo weinig over..

Het wisselende humeur is zeer typerend voor paarden met IR. Mijn paard ging van zeer betrouwbaar en bomproof, super vriendelijk, naar een chagrijnig paard dat beet, stijgerde, niet meer van het erf wilde, trailer niet meer in wilde etc... En ook dat verschilde soms per dag, op een goede dag zag je ineens zijn oude karakter, volgende dag was het weer helemaal mis..

Hopelijk heb je hier wat aan..

Ook bedankt voor je uitgebreide reactie en het lezen van alles.

- Ik heb foto's van haar maar niet heel recent, ik zou ze even kunnen pb'en.
- Ik heb haar nu dus op de gluco balance staan en ik heb van de DA een detox kur van hetzelfde merk meegekregen.
- Ik heb inderdaad het advies gehad om al het krachtvoer te schappen. DA zei dat de glucobalance tekorten zou aanvullen maar dit is dus niet zo? Heb gelukkig al vaker naar ander voer gekeken dus zeker een goede tip om uit te proberen want dat kan dan een behoorlijke valkuil zijn waar ik zo in zou stappen. Er is nu inderdaad vrij veel te vinden maar ook vrij veel producten met valse beloften als ik alles lees.
- Het hooi hier wordt van eigen land gehaald, is grof en geel achtig. Het gras is op kleigrond.
- Liksteen doet ze ongeveer 2 maand mee en ik merk niet dat ze extreem veel drinkt. Ze is er alleen actiever mee dan mijn andere paard en dan vooral na het rijden.
- Prettig om te horen dat het inderdaad kenmerkend is voor IR dat wisselende. Het is natuurlijk helemaal niet leuk maar ik heb zo met mijn handen in het haar gezeten en niemand wilde me eigenlijk echt geloven dat er iets niet klopte met dit paard. Ik had soms een super werkwillig paardje onder me waar ik zo uren mee door wilde rijden en andere keren voelde ik me een beul die op een paard zat dat echt niet wilde. Ik ga nog wel een tussen het rijden door een stuk wandelen, merk dat ze dat prettig vind zeker als de spanningen wat oplopen. Dus als ik merkte dat ik teveel spanning onder me kreeg en/of zelf daardoor gespannen was stapte ik gewoon af en bleven we wandelen tot het weer goed voelde of tot we thuis waren.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:52

Bij mijn weten vult de Glucobalance geen tekorten aan, ik merk dat Winnie er beter mee is, dat het helpt om de suikers die hij toch nog binnen krijgt beter te verwerken.
Ik geef Glucobalance op aanraden van mijn hoefsmid (!) omdat mijn dierenarts niet bekend was met IR, en hij wel. Winnie doet het er "beter" mee, hij krijgt hooi (tweede snede) een handje Safe & Sound, aangevuld met Ultimate Balancer om de "tekorten" op te vangen.
Sinds dit dieet doet hij het veel beter, vermageren.... doet hij niet maar hij drinkt véél minder dan vroeger toen de IR nog niet was vastgesteld.
Voor de rest... krijgt hij niets momenteel en in het "grasseizoen" krijgen mijn paardjes strookbegrazing of een soort paddocks' Paradise...

Wanneer ik gras te veel heb, vraag ik een paardje van een kennis om als grasmaaier te dienen of laat ik het mee maaien door de buurman die zelf hooit...

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 16:32

Wortel idd niet zomaar geven hoor! Mijn shet is al langere tijd stabiel en krijgt een klein worteltje als de rest een emmer leeg eet :D

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 17:57

Glucobalance werkt voornamelijk op de alvleesklier.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 18:08

caroline_max schreef:
Wortel idd niet zomaar geven hoor! Mijn shet is al langere tijd stabiel en krijgt een klein worteltje als de rest een emmer leeg eet :D

Snap ik ;-) maar dacht ik benoem het even snel voordat iemand denkt dat je bij IR gerust een wortel kan geven :-)

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 19:50

@SR; Ja heel goed, wil niet dat er wel een problemen krijgt door wortels. Had ik er ook even bij moeten zetten zelf!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 11:20

MaiNat schreef:
Ik denk dat IR misschien wel erfelijk is, maar dat het vooral naar buiten komt na hun 15de. Zou idd wel mooi zijn als er onderzoek naar gedaan wordt qua erfelijkheid. Ik denk ook dat IR voornamelijk voorkomt bij sobere rassen.
Mijn ervaring met het fokken van een veulentje bij mijn IR pony was erg positief.
De dracht was voor die van mij totaal geen probleem. Bij de hengstenhouderij liet ik haar wel staan op een kaal landje/paddock, maar naarmate de dracht vorderde hoe meer ik haar kon voeren :) Zo kreeg ze ook behoorlijk wat merriebrok :) Wel verdeeld over meerdere hoeveelheden per dag (dus niet ineens een bult) En toen het veulen er eenmaal was en die ze toen ook zoogde kon ze zelfs ook op het weiland. Wel zorgde ik ervoor dat het weiland niet te groot was. Haar veulen was wel enorm groot geworden :D (meer dan 15 cm verschil met moeder en vader)maar of dat iets met IR te maken heeft?

Ik heb die van mij op een goede kwaliteit hooi van 1.5 jaar terug. Heb de hele partij opgekocht :D Heb graszaadhooi geprobeerd, dat viel erg tegen. Volgens mijn DA kan kuil, maar dan moet het al geweekt zijn. Vaak is hooi ook constanter qua kwaliteit.

Mijn pony was 8 toen er bij hem IR werd gevonden. Hij was zeker niet te dik en de uiterlijke kenmerken als vetpocket bij staartimplant en harde manenkam, waren echt minimaal. Juist omdat ik hem vanaf zijn 4e al heb, vielen mij symptomen als minder werklustig en stijver op de spieren op. Maar zou je zo'n dier op zijn 8e pas kopen, loopt ie glansrijk een keuring door en weet jij niet wat wel en niet normaal is bij zo'n paard.
Daarom denk ik dat er meer IR paarden zijn dan wij met zn allen denken. Het is zeker zo dat het ene paard er gevoeliger voor is dan het andere maar de resistentie tegen suikers bouwt zich over een aantal jaren op eer het paard symptomen gaat vertonen. Bij mij op stal lopen er zeker een stuk of 4 paarden waarvan ik op uiterlijkheden vermoed dat ze ook IR hebben of dat in ieder geval aan het opbouwen zijn. Maar eigenaren willen dat niet horen hoor; die zien graag hun paarden te dik en de harde manenkam interpreteren ze als een mooi gespierde hals.
Het is ook niet normaal hoeveel suiker de paarden in het algemeen wordt aangeboden. Bijna overal zit het in: het voer, de muesli, vitaminesupplementen, medicijnen en een overdaad aan onnodige extraatjes als wortels, appels en niet te vergeten de lickits (zou verboden moeten worden).
Ik denk vooral dat staleigenaren (als deskundigen) meer attent zouden moeten zijn op het voerbeleid en eigenaren meer en beter zouden moeten voorlichten. Maar ook dat is een utopie want staleigenaren gaan meestal juist niet mee met ontwikkelingen op dat gebied onder het mom van mijn vader, grootvader etc deed het al zo dus dat is goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 14:52

Babootje schreef:
Ik denk vooral dat staleigenaren (als deskundigen) meer attent zouden moeten zijn op het voerbeleid en eigenaren meer en beter zouden moeten voorlichten. Maar ook dat is een utopie want staleigenaren gaan meestal juist niet mee met ontwikkelingen op dat gebied onder het mom van mijn vader, grootvader etc deed het al zo dus dat is goed.

Helemaal mee eens...ik heb wel moeite moeten doen om te zorgen dat mijn pony geen wortels en hánden appels meer kreeg(en hopenlijk ook ECHT niet meer krijgt...ook deze zomer niet!).
"Want zoveel suiker zit daar helemaal niet in".

Yellow_Sun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:52

Weet iemand van jullie mss een slobbervariant die weinig suikers bevat? Of is dat ijdele hoop?
Ik voer Kwikbeet bietenpulp, maar de laatste tijd laat ze het liggen, dus als ik er een kleine hoeveelheid van iets anders zou kunnen onder mengen, zou dat zeer handig zijn.

@Mirjam_Kl Het is wss allemaal gezegd, maar het ruwvoer zoveel mogelijk over de dag spreiden om het glucosegehalte zo gelijk mogelijk te houden. Eventueel in een slowfeeder? Ik heb zelf de kleinste little Bit tas net een paar weken in gebruik en ben er erg blij mee. Je liksteen is niet met één of ander snoepsmaakje neem ik aan.
Ik geef Utimate Balancer, ondertussen ook met een klein beetjes Safe and sound onder. ( maar de safe and sound op zich is niet echt een favoriet.)
Wat het werk betreft is het inderdaad zoeken...Voor mij werkte in oktober en november het beste een lichte gemiddelde dag, wat zwaardere dag en dan derde dag een wandeling eventueel 4e dag rust ( stappen, vrij bewegen) Verder dan 15 min draven en galopperen met daarvoor en daarna goed stappen ben ik ook nog niet gekomen. (Terug aan het opbouwen geweest sinds half oktober/ nu gedwongen winterstop)
Hopelijk heb je hier iets aan, al was het maar een steunbetuiging :(:) IR is geen pretje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:58

Misschien wat wiesencobs weken?

Kent hier iemand trouwens wiesenflakes?
Dus de 'schaafsel'variant van wiesencobs?
Ik wil geen cobs voeren ivm steeds nat moeten maken,maar droog stikt de mijne er zowat in..was benieuwd hoe de flakes zijn..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 16:42

Yellow_Sun schreef:
Weet iemand van jullie mss een slobbervariant die weinig suikers bevat? Of is dat ijdele hoop?
Ik voer Kwikbeet bietenpulp, maar de laatste tijd laat ze het liggen, dus als ik er een kleine hoeveelheid van iets anders zou kunnen onder mengen, zou dat zeer handig zijn.
e

Equifyt zupa bevat erg weinig suiker, de hoeveelheid eiwit is een fractie hoger dan van gemiddelde slobbers geloof ik, maar onze tinker doet het er in minmale hoeveelheden goed op. Zitten ook mooie hoeveelheden vitamines en mineralen in. :j

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 18:18

Yellow_Sun schreef:

Ik was ook al op zoek naar een vervanger maar dan vooral omdat de Kwikbeet ontzettend veel zand bevat. Ik spoel het sowieso goed vóór het weken ( aanvankelijk voornamelijk om ijzer weg te spoelen) en ikspoel het ook goed na, ná het weken.
Onvoorstelbaar wat een zan er uit komt.. ik ga 's klagen bij D&H, dit is niet gezond voor paarden!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 19:04

Yellow_Sun schreef:
Weet iemand van jullie mss een slobbervariant die weinig suikers bevat?

Zeker wel! 'Grunmasch' van Agrobs. Speciaal voor IR-paarden en paarden die HB-gevoelig zijn.

http://www.rwdh.nl/agrobs-gruen-mash.html
Dit is de 5 kilo variant maar hij is er ook in een grote zak (=goedkoper).

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 19:27

Dat is natuurlijk wel een slobber, maar niet te vergelijken met bietenpulp.
Er zitten allerlei toevoegingen in die ik niet wil voor mijn paarden.
Als je meer 'basis' wil dan is de wiesenflakes een betere optie.