@ SuperRoos Ik heb het topic gezien en ik moet echt zeggen: Respect! Wat heb je dat goed voor elkaar gekregen!!
----
Alvast dit van te voren: ook respect als je de hele lap tekst hieronder gaat lezen, maar ik zou het wel waderen
Ik heb vorige week te horen gekregen dat mijn merrie IR is. Het is een ijslandse dame van 7 jaar oud, geboren in NL. Ik heb haar nu ruim ander half jaar en ben al van begin af aan echt aan het klooien geweest met haar. Ze voelde altijd strak in haar lichaam, niet voorwaarts, niet willen lopen, niet willen inbuigen, aan de longeerlijn flippen, met galop bokken etc. Ze was niet gemeen maar ze keerde of in haarzelf of zette alles vast en werd dan wat onvoorspelbaar. Ze oogde ook vaak helemaal in haarzelf gekeerd, kon weinig vinden waar ze echt plezier in had.
Toen ze bij me kwam had ik haar al flink verminderd met krachtvoer. Ze kreeg bij de vorige eigenaresse 2 kg sportbrok maar die had het weide management wel kleurig voor elkaar. Ik heb haar naar halve schep voer per dag gedaan en op de stal waar ik sta komen ze van ongv 11 a 12 uur tot 16.00/16.30 naar buiten (echt een piep tijd) op gras. Verder staat ze op stro.
In het begin dacht ik dat ze gewoon nooit geleerd had haar achterhand te ontspannen en alleen geleerd had om haar rug te spannen. Ze is namelijk vrij ouderwets ingetolt. Dus osteopaat erbij gehaald, zadelpasser en lessen genomen. Het werd alleen niet beter, ze wilde alleen op het harde lopen, bleef niet voorwaarts of ging weer vastzetten etc. Thermografie laten doen en daar zagen we grote afwijkingen, vooral bij haar achterknieen. Dit was vorig jaar lente/zomer dat ik dit heb laten doen.
Doorverwezen naar kliniek. Daar benen uitverdoofd, echo knieen en pezen, foto's rug...niets te vinden. Moest haar stil zetten (wel half uur lopen per dag) en metacam geven om te kijken of het zou verbeteren. Daarna weer terug komen. Er was niet veel verbetering te zien, behandeld door fysio en hoefsmid heeft haar achter nog iets binnendoor gezet. Heel langzaam mocht ik met haar wat longeren. Dit werd echter helemaal niets, ze zet het op een rennen als je iets meer vraagt. Ik werk niet met hulpmiddelen, zet haar niet vast. Longeer met kaptoom in een longeercircel maar het was duidelijk dat het echt averrechts ging werken.
Door al het stilstaan en weinige bewegen werd ze natuurlijk zwaarder want al met al was het een lange periode waarin ik het advies kreeg haar niet te rijden maar alleen te wandelen of te longeren. In die tijd kreeg ze ook al een stuk minder ruwvoer gezien ze stro bij kon eten en echt te dik werd. Ik ben met haar gaan fietsen, hardlopen, wandelen maar kreeg zelf een knie blessure....
Ah fijn, eind zomer het rijden toch weer kunnen oppakken en heel rustig aan begonnen. Daarna weer gaan lessen en rechtrichten. Steeds meer kilometers gemaakt maar het bleef me dwars zitten. Dezelfde problemen bleven terug komen en in de bak is ze al helemaal niet vooruit te krijgen. Altijd strak in de spieren.
Ik ben weer meer gaan lezen want ik heb mezelf 100x de schuld gegeven, gezegd me niet aan te stellen, me 100x afgevraagd of ik haar niet totaal verkeerd trainde etc maar ik wist niet meer waar ik het moest gaan zoeken. Het laatste wat ik nog wilde uitzoeken was haar bloed, zeker ook omdat ik symptomen van IR herkende en ik het eigenlijk vreemd vond dat ze nooit op bloed getest is.
Dit dus gedaan en daar is IR uitgekomen. Behoorlijk lastig als je op een stal staat waar je het niet allemaal zelf kan regelen en je een pensioneigenaar hebt die je er echt van moet overtuigen dat het niet zielig is als ze geen brok krijgt, dat ze geen bergen met hooi hoeft (is kwalitatief goed hooi daar)
Blijf nu eigenlijk nog met heel veel vragen zitten en word er niet veel wijzer van, natuurlijk pas ik het beleid rondom mijn paard nu nog meer aan maar er is me zoveel onduidelijk.
Even samengevat hoe ik het op dit moment ga proberen aan te pakken met haar:
- Ze staat op stal op stro
- Gaat dus (helaas) van 11/12 tot 16/17 naar buiten op kort gras. Ik weet niet welk soort gras er is ingezaaid
- Geen brok meer
- Ze heeft altijd al een liksteen gehad en heeft die nu dus nog steeds (is ze ook erg actief mee)
- Ze krijgt s ochtends half 6 en s avonds 8 uur ruwvoer
-Ik heb van de dierenarts nu een detox kur gekregen en supplementen. Gluco balance
- Ik probeer haar 5 keer per week te trainen waarvan 1x les en gemiddeld genomen rij ik 3 x per week buiten variërend van 40 minuten tot ruim anderhalf uur.
- Heb een vriendin die met haar pony ment en we gaan proberen om mijn paard als handpaard mee te nemen zodat we ook zonder ruiter op een veiligere manier dan met de fiets kilometers kunnen maken. (ik zit zelf namelijk ook nog steeds met een slechte knie) Ook om het voor haar iets leuker te maken, met een ander paard wil ze meestal net iets meer lopen.
De vragen die ik heb zijn ->
- Hebben jullie nog adviezen voor me? (ik heb het topic geprobeerd door te lezen maar het is nogal veel)
- Kan ik haar qua spieren nog op andere manieren helpen?
- Hoe zit het met het aerobe en anaerobe energie systeem van het paard en IR. Anaerobe wordt de glucose aangesproken maar heb je lactose als bijproduct. Is dit de oorzaak van stramme spieren gezien het overschot aan glucose?
- Hebben jullie er ervaring mee dat een paard het werk uiteindelijk wel leuk gaat vinden? En dan heb ik het alleen nog maar over afstanden rijden en niet specifiek het dressuurwerk. Of andere tips om het paard te motiveren?
- Zijn heel veel ziekten niet te herleiden naar IR of te wel als ik artikelen lees lijkt het soms bijna wel alsof IR eigenlijk de hoofdoorzaak is van tal van ziektebeelden die we al hebben (hoefbevangen, spierbevangen, overgewicht etc)
- En dit is misschien een beetje een vage of rare vraag maar mijn paard kan zo wisselen qua hoe ze in haar vel zit (ik heb al gecheckt of het verband hield met mijn stemming maar geen duidelijk verband kunnen vinden). Heel soms (ongeveer 1 a 2x per maand) loopt ze namelijk de sterren van de hemel en soms gaat het gewoon even wat makkelijker. Kan dit wisselen door bijvoorbeeld hoeveel fructaan ze op een dag hebben gehad? Of is dit een rare gedachte?