[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lunatic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 15:05

Ik heb mijn Shetmix ook een RSIH op en hij zweet er helemaal niet onder, ook niet met de extreme hitte van de afgelopen tijd. Onder de donkerblauwe Everline eczeemdekens van vorig jaar zweette hij trouwens ook niet. Misschien heb ik gewoon een coole Shet :D

Nu hij de RSIH heeft, heb er 2, moet ik zeggen dat ik er ontzettend tevreden over ben. Ze gaan niet stuk (hij heeft een jonger broertje met uitstekend gebit...), ze blijven goed liggen en hij vindt het fijn dat er geen deken meer over zijn hoofd hoeft. Ter illustratie, hij heeft de kleinste maat 4,3 en is 1 meter hoog.

Afbeelding

Wel heb ik de oortjes naar binnen gevouwen en vastgenaaid, omdat zijn broertje daar steeds aan hing en de oortjes toch niet bleven zitten.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 15:18

Ooowh wat schattig!! <3
Onze rsi is wel gescheurd, maar scheurt niet verder dus er zitten wel wat losse stukjes aan en wat gaatjes in...de klitteband aan de voorkant was er na een paar dagen al af. :+
Ik ben bang dat het er bij ons nog ietsiepietsie ruiger aan toe gaat :D
Maar de vorige pagony/soortgelijke stof was dan allaaaaang helemaal kapot, we gebruikten gemiddeld twee/a drie per seizoen, met elke dag bijna naaiwerk, dus dit is een enorme verbetering!

Peachy

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 15:26

Lunatic ziet er goed uit! Alleen wordt hij nu bv niet gestoken in dat driehoekje aan de onderkant van de hals?
Die van mij zie ik daar nm echt voor aan.

Ik zat heel erg te twijfelen vandaag of ik de deken af moest halen vanwege de hitte. Alleen de laatste keer dat ik dat deed heeft hij een paar dagen later zijn staart lopen schuren (tenminste ik denk dat het komt vanwege dat ene dagje zonder deken). Dus ik durfde het niet aan, hoewel hij wel stond te zweten. Wat doen jullie ermee?

Ik moet zeggen de deken (QHP) die ik nu heb op liggen is echt heel sterk. Hij heeft hem nu denk ik 4 maanden op en er zitten nog geen gaatjes/scheuren in (Gauw afkloppen!).

Lunatic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 15:46

@ MirandaFuego: inderdaad mis ik het dagelijkse naaien van alle gaten en scheuren in de Everlines helemaal niet. Jagger bleef ze maar stuk trekken met zijn tanden. Daarom heb ik nu dit seizoen voor het eerst voor de RSIH gekozen (en gebruik ik regelmatig anti-bijt met cayennepeper :Y) ). Ook omdat ik vanwege zijn maat niet zoveel andere opties heb qua dekens.

@ Peachy: James reageert alleen bij manen, staart en onderlijn. Nooit in dat driehoekje zeg maar, nu moet ik wel zeggen dat zijn koppie de hele dag staat te grazen en dat hoekje dan dicht zit ;) . Ik gebruik wel alsnog vliegenspray en gel om zijn hoofd, buik en vooral rond zijn koker te beschermen.
Na het wassen laat ik hem vaak de middag bloot staan, maar dan tussen de zonsop- en zonsondergang. Dus voordat de muggen weer massaal naar beneden komen doe ik de deken dan weer op.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 15:51

Ah dat scheelt al ;)

Die van mij zou daar gestoken worden door dazen niet door mugjes die zitten idd alleen bij zijn manen, staart en buik.

Die ene dag dat hij bloot stond was ook pas vanaf een uur of 11 s ochtends tot een uur of 6 savonds.

Zit trouwens bij die deken geen buikflap?

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 16:34

Nog even een vraagje.. Hoe weten jullie welke maat RSIH goed valt? Ik vind het zo lastig om een deken te bestellen via internet als ik niet zeker weet of ie past, tenminste.. voor dat geld. :o

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 16:44

Rianne_ schreef:
Nog even een vraagje.. Hoe weten jullie welke maat RSIH goed valt? Ik vind het zo lastig om een deken te bestellen via internet als ik niet zeker weet of ie past, tenminste.. voor dat geld. :o

Kun je niet heel stout eerst in de buurt 1 kopen, passen en terug brengen?

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 16:47

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 16:56

Rianne_ schreef:

Hier zie je gelijk de vergelijkingsmaat erbij, wij hebben *145 rambo=195 andere 'oude normale maat'* voor onze tink.
http://www.paardendrogist.nl/product/156/668/rambo_sweetitch_hoody/117101/41339/

Onze tink heeft trouwens ook geen last op dat open bosrstplekje, al zou je dat verwachten, idd staan ze bijna de hele dag met hun koppie naar beneden...bij de deken zit geen buikflap, maar de onderkant is wel een beetje dicht, niet goed genoeg voor buikklachten!

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 17:16

Colonel staat nu even onder een Sectolin vliegendeken met hals en buikflap, en vanmiddag heb ik ook de hoofdkap erbij omgedaan want hij heeft heel veel last van vliegen om zijn ogen. De Boett deken was zo enorm vies dat die even gewassen moet worden. Is trouwens ook wel erg warm nu. Het grootste deel van de dag staat hij rustig te grazen of te niksen, alleen bij de waterbak wil hij wel schuren. Zijn hoofd zit vol schuurplekken, sommige zijn een beetje open. Ik hoop op snel koeler weer, dit is echt niet fijn.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:01

Bobo heeft een hele bult op zijn kaak. Ik vermoed dat hij zijn achterbeen iets te fanatiek er tegen aan gezet heeft in een oging zichzelf te krabben.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 23:01

kunnen jullie paarden wel op stal of in een bak staan ? die van mij begint meteen als een gek te schuren als ze op stal komt of in de bak. ik heb haar nu maar in de wei 24 uur want ze schuurt door alle dekens heen en vervolgens haar huid |( ik heb een RSIH op sinds een week en ik heb Derfen besteld ik ben benieuwd.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 00:10

helaas voor de veiligheid van mijn pony, heeft de loopstal rondom aan de binnenkant schrikdraad (anders gaat ze tot bloedens toe door)
de enige die kunnen krabbelen zijn haar 2 vrienden

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 00:28

yvonnedv schreef:
Bobo heeft een hele bult op zijn kaak. Ik vermoed dat hij zijn achterbeen iets te fanatiek er tegen aan gezet heeft in een oging zichzelf te krabben.

Uitkijken met bulten in de buurt van de kaak. Vooral als ze tussen de kaken zit, want dan is het vaak droes.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 05:43

Uriah schreef:
kunnen jullie paarden wel op stal of in een bak staan ? die van mij begint meteen als een gek te schuren als ze op stal komt of in de bak. ik heb haar nu maar in de wei 24 uur want ze schuurt door alle dekens heen en vervolgens haar huid |( ik heb een RSIH op sinds een week en ik heb Derfen besteld ik ben benieuwd.

Ik heb een nieuwe RSIH liggen en gebruik sinds 4 dagen Derfen. De deken blijft nog in de verpakking want ik heb hem niet meer echt zien schuren! De kapotte plekken zien er nu rustig uit; geen bloed meer. Hij kan schuren want ze staan met dit warme weer graag in een stuk paddock waar bomen staan. Soms schuurt hij heel even maar het lijkt wel alsof hij dat uit een gewoonte doet want het is maar even. Voor de Derfen was iedere waterbak/paal/boom/etc niet veilig. Ik wil nog niet juichen maar het ziet ernaar uit dat dit middel bij dit paard werkt (of het zou door de drainage moeten komen die hij sinds een week of 2/3 krijgt). Als het zo doorgaat heb ik een nieuwe RSIH 6'6 te koop.....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 06:04

Eva___ schreef:
Flur haar manen nu en ze is een zware "eczemer" :)
Dan maar te denken dat vorig jaar deze tijd ze volledig kapot waren en open gekrabd! :)
Allemaal dankzij die producten! Ze heeft wel "roos" laten we maar zeggen maar ze krabt echt niet meer veel :n

http://img692.imageshack.us/i/1004022.jpg/
http://img411.imageshack.us/i/1004023.jpg/

(Ze zien er vettig uit door de creme)

mooi dat de manen alweer groeien,ben alleen even kwijt waar je mee smeert?
ze is nog wel wat aan de zware kant zo te zien he

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 07:13

Rianne_ schreef:

Ik heb al een Amigo deken, een ongevoerde regendeken en in principe valt de RSIH hetzelfde. Ik moet zeggen dat ze de onderste sluiting al kapot heeft nu binnen een paar weken, maar daar mag ik foto's van opsturen dus ik heb er alle vertrouwen in dat dat netjes opgelost gaat worden. Ik heb een Fries met een behoorlijke boeg, daar kán wel eens problemen mee komen heb ik begrepen wbt schuurplekken van de deken omdat ie voor net wat te smal zou zijn. Zelf nog geen ervaring mee, de reserve pyaam die eraan komt voor Bregh is een QHP speciaal voor Friezen, dus ik ben benieuwd, dan heb ik meteen vergelijkingsmateriaal.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 07:16

Trouwens echt een heeeel sketige foto van je shetje Lunatic!!

Eva, ziet er goed uit! Mag ik ook weten waar je mee smeert?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 07:29

maXcomX schreef:
yvonnedv schreef:

Uitkijken met bulten in de buurt van de kaak. Vooral als ze tussen de kaken zit, want dan is het vaak droes.

Het lijkt niet op droes, het zit echt aan de zijkant van de kaak, onder het oog zeg maar.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 09:01

niet geprikt door een beest en dan een hevige reactie daarop gegeven?

mvanaarle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 09:20

Kan iemand mij vertellen hoe de rambo sweet itch hoody valt? Ik heb nu een Pagony flycooler (met hals) voor mijn paard, 3-jarige arabische merrie van ongeveer 153 hoog. De Pagony heb ik in de maat 175, maar deze glijdt wat naar achteren waardoor de voorkant helemaal strak komt te staan.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 10:19

Breghje schreef:
Rianne_ schreef:

Ik heb al een Amigo deken, een ongevoerde regendeken en in principe valt de RSIH hetzelfde.

Die ervaring heb ik ook en dan ook dus dat ik van de RSIH en de Amigo ongevoerde regendeken een kleinere maat moet hebben dan normaal (normaal 205 en van de RSIH/Amigo 198).

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 11:24

Die Rambo Sweet itch Hoody ziet er wel goed uit zeg..
Mijn deken (sectolin) zakt steeds vanaf de hals half naar beneden en na een keertje rollen hangt die deken helemaal scheef :\ ..die RSIH is volgens mij superstevig, en als ze dan idd ook niet zo zweten misschien niet zo slechte koop.
Probleem is dus dat mijn pony klein is, maar wel een behoorlijke boeg heeft (tinker), waardoor die aan de voorkant te strak zit, en van achter weer te ruim..

Heb het met mijn veearts over Insol gehad;
Citaat:
Een andere mogelijkheid van behandeling is om het paard een dubbele dosis enting tegen schimmel te geven. Deze enting wordt gegeven in 2 keer. Tussen beide entingen zit ongeveer 10 dagen. De enting bestaat uit het middel Insol Dermatophyton. Een bijwerking van deze enting is dat de eczeemklachten minder worden of zelfs verdwijnen. 95% van de paarden die deze entingen krijgen heeft baat bij deze behandeling

Zij gaf aan dat hier echter weinig resultaat op te behalen valt, zijn schijnbaar toch weinig paarden die er baat bij hebben. Ze had het wel over zogenaamde "cavaless" (weet niet of ik het goed schrijf?). Ingevoerd door 'Jansen' Dit is een behandeling van 3 maanden waarbij je elke morgen een stof via de mond toedient, en dit leverde wel erg goede resultaten op. Was rond de 80,- voor 3 maanden. Echter kun je daar beter aan het begin van het seizoen mee starten. Wij willen dus volgend voorjaar met deze methode beginnen.

edit; om hem van de jeuk te verlossen zou ik hem eventueel ook op de prednisolon kunnen zetten, dan heeft hij sowieso geen jeuk meer, maar dat lost verder het probleem niet op, en langdurig prednisolon geven schijnt ook niet goed te zijn.

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 11:45

Breghje schreef:
Trouwens echt een heeeel sketige foto van je shetje Lunatic!!

Eva, ziet er goed uit! Mag ik ook weten waar je mee smeert?

Okozon :)
Vorig jaar voor het eerst gebruikt, nu heeft ze het veel minder erg...
Het bestaat uit een creme voor elke dag, een supplement om te drinken (die je geeft met een spuit) en een blauwe lotion die je moet gebruiken na het wassen met een speciale shampoo :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 11:49

Bij onze tink valt de rsi hetzelfde als haar gewone maat.
Zij heeft ook een beetje 'rare' boeg, ze is breed maar heeft nogal een puntborst.
De rsi ligt wel goed, ze heeft er geen schuurplekken van en hij ligt nooit scheef, dat is echt super!
De pagony is nogal rekbaar dus als hij daardoor naar achter zakt zou ik niet kleiner nemen.
@Eva, fijn he, die manen weer lang!
De onze ook, helemaal vreemd dat je opeens die manen moet gaan uitborstelen en ze zo lang zijn!