Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 19:47

Hoi ;( Hebben jullie nog tips om de buut bij mijn paard naar binnen te krijgen?
Ze is helaas (door de Cushing) zwaar hoefbevangen.

Heb met wormspuit-ding met appelmoes geprobeerd, slobber, geweekte brokjes, luzerne.
heeel veel appelmoes met geweekte brokjes.

Ik weet het echt even niet meer. Ze staat al op speciaal beslag.

JustAndy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 20:06

Bij die van mij werkt het eigenlijk alleen met een spuit in de mond geven. Ik doe dat dan met vla...dat vind ze lekker :+

Balen dat ze zo bevangen is...hopelijk komt ze er snel bovenop!!

Moet je ook tranqigel erbij geven?

Melody21

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 20:31

Dank je JustAndy..
Nee alleen buut. Nouja en de Pergolide dan.

Juut88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 20:59

Mijn pony krijgt sinds gisteren ook buut. Ik hoorde vandaag een aparte tip over het geven ervan: boterham dun smeren, beetje poedersuiker, medicatie erdoorheen, dubbel vouwen en uit de hand voeren.
Geen idee of het werkt, en poedersuiker lijkt me ook niet heel gezond, maar het schijnt te werken volgens degene die het me vertelde.
Voorlopig is mijn pony nog tevreden als ik het in een lepeltje appelmoes stop, want ze heeft zo lang niks lekkers gehad ivm hoefbevangenheid.

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 10:13

Als Indy echt niet wilde: Water in spuitje met de buut en achterin zijn mond spuiten. En met de pergolide hetzelfde. Alleen moest ik die even fijnstampen ;)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 10:17

Toen willy buut kreeg, deden we dat volgens mij ook met water in een spuitje gemengd, evt een beetje suiker erbij roeren (tijdens het mengen/oplossen) zodat het niet zo bitter is. Dat pietsje suiker gaat ie niet dood van en maakt het wel wat smakelijker waardoor je het waarschijnlijk beter naar binnen krijgt.

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 11:45

Hey, bedankt voor de tips. Helaas is het met een spuitje in de mond doen geen optie. Ik heb het een paar keer geprobeerd (gemengt met appelmoes) maar het is een hels gevecht. Inmiddels dikke bult op mijn hoofd van het steigeren.

DameBlanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 12:06

Hallo allemaal, ik denk ook dat mijn pony van 22 Cushing heeft, maar nog in het begin stadium. Ik scheer haar nu 2 a 3 keer per jaar sinds 2 jaar. Ze drinkt en plast veel, zweet veel (al heeft ze dat al van af haar 7e gedaan). Met rijden nog in zeer goede conditie (soms te goed naar mijn meening ;) ) Ze heeft nauwelijks kuiltjes boven haar ogen, haar manen, staart en sokken groeien als kool. En begint vet ophoping bij haar hals te krijgen.

Deze zomer heeft ze ook veel jeuk in haar staart en manen kam en plekken op haar hals en onder haar buik die echt jeuken.

Ze krijgt eigenlijk geen supplementen, alleen als ze in de winter s'avonds op stal gaan korrels voor de luchtwegen. Nu vroeg ik me af of ik al met medicijnen voor de cushing moet beginnen of dat het beter is dit zo lang mogelijk uit te stellen. En of ik iets tegen de jeuk kan doen.

Ik heb hier en daar mee gelezen, maar nog niet alle 124 pagina's gehad, dus sorry als ik iets dubbel vraag. Of vraag naar de bekende weg (deze is bij mij helaas nog niet bekent) :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 12:49

Melody21 schreef:
Hey, bedankt voor de tips. Helaas is het met een spuitje in de mond doen geen optie. Ik heb het een paar keer geprobeerd (gemengt met appelmoes) maar het is een hels gevecht. Inmiddels dikke bult op mijn hoofd van het steigeren.

Dat is heel lastig. Dan misschien door een klein beetje mueslie of slobber mengen daar goed doorheen roeren zodat het goed is opgenomen?
Is er iets wat je paard heel erg lekker vindt?

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:07

Wat raar dat jullie allemaal vaak problemen hebben met het geven van medicijnen. Of ik heb heel gemakkelijke paarden, maar dat geloof ik niet echt.Ik heb er nl altijd zo rond de 30 en dan zou er toch ook wel een moeilijke tussen moeten zitten. Bovendien heb ik al meer dan 40 jaar paarden en nog nooit problemen gehad.
Ik geef altijd elke dag slobber. Of geweekte grasbrok of SubliSeniores of slobber van bv Subli of Hartog of welk merk dan ook. Dat is nat en daar gaan gewoon de medicijnen in) de poedervorm bv Equipalazone (buut).
Geen paard die ooit raar heeft staan kijken dat er iets door zijn eten heen zat. Alle bakken gaan gewoon schoon leeg, elke dag met of zonder medicijnen. Met spuitjes heb ik nog nooit hoeven knoeien. Het enige wat ik nog wel doe is een pil in een stukje brood, daar een deegbolletje van maken en dan voeren met direkt een gewoon stukje brood er achteraan. Nog nooit een probleem gehad. Trouwens ook niet met het geven van wormenkuren. Misschien toch een kwestie van oefening? Ik doe het natuurlijk heel vaak omdat we veel dieren hebben.
Misschien nog een tip. Neem een appeltje, boor daar het klokhuis uit tot ongeveer de helft van de appel, doe het medicijn erin en doe het uitgeboorde stuk er weer op. En voer dat zo aan paard of pony.

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:29

Ligt er aan hoe Indy zich voelt. Hij zit nu goed in zijn vel en eet het pilletje in een handje muesli zo op. Hij glimlacht er nog net niet bij! Haha, maar heb ook periodes gehad dat ik bijv. buut met niets of niemand erin kreeg. En de pergolide dan ook niet, want dan is hij zo wantrouwend als ik weet niet hoe. En toen had hij het hard nodig! Dus dat is heel wisselend en dus geen pijl op te trekken... Voorheen ook nooit problemen mee gehad, meneer at ALLES met of zonder raar bijsmaakje.
In ieder geval suc6 ermee Melody21.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:37

Klopt wel een beetje inderdaad Indy, op de momenten dat ze het meest last van cushing hebben zijn ze zowiezo al wantrouwend en er werd door willy in die tijd zowiezo slechter gegeten. Als je dan ook nog met pilletjes en poeders in de weer ging dan had ie een tijdje zoiets van "nou dát doen we maar niet" :D .
Nu hij zich weer veel beter voelt, eet ie alles weer en ook zijn boterham met pilletjes gaat zo naar binnen. Meestal lijkt het zo te zijn met cushingpaarden dat des te slechter ze zich voelen, des te minder ze "zomaar" aannemen en opeten.

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:56

@ dameblanche: Ik zou met je DA overleggen en hem eventueel op cushing testen zodat je zekerheid hebt? Ik moet zeggen dat ik meteen begonnen ben met de pergolide, zodra bekend was dat hij cushing had. Ik vond het verschrikkelijk om te zien hoe hij eraan toe was. Een hoopje ellende was het. En ik moet zeggen: beste keus die ik ooit gemaakt heb voor hem. Maar nogmaals dit is allemaal paardafhankelijk. Ik weet niet hoe jouw paardje zich eronder voelt. Ik heb Indy al 17 jaar en ik wist zeker dat het foute boel was. En iedereen om mij heen vond het wel meevallen. Ik was emotioneel te betrokken. Totdat de uiterlijke symptomen dusdanig zichtbaar werden dat ze er niet meer omheen konden.

DameBlanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 15:06

Indy1990: ik moet zeggen dat ze qua karakter in die 15 jaar dat ik haar heb niet is veranderd het is nog steeds een erig werkwillige vrolijke pony. Nu moet ik ook zeggen dat ze sinds we 4 jaar terug verhuisd zijn van een grote manege naar een klein stalletje (6 paardjes) eigenlijk alleen maar beter is geworden in alles.

Ik zal inderdaad weer eens contact op nemen met mijn DA al vindt hij dat ze voor haar leeftijd nog super in haar vel zit, maar ik wil het liever voor zijn.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 15:47

Dameblanche: veel drinken en plassen en de vetophopingen op hals en nek en boven de ogen zouden al een beetje op suikerziekte achtige verschijnselen die bij cushing optreden kunnen duiden inderdaad. En als het cushing is dan is het beter te starten met behandelen als het paard nog goed is dan als het verslechtert (hoefbevangen e.d.) want een paard dat eenmaal hoefbevangen is geweest, heeft wel slechtere kansen op een goed herstel dan een paard dat niet bevangen is geweest. Ik hoop dat je Da een beetje verstand van zaken heeft, want niet alle DA's komen regelmatig in contact met cushing paarden en hebben hun kennis dus niet altijd op orde.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 15:53

@ Dameblanche. De dingen die jij beschrijft wijzen wel op Cushing. Ik heb gemerkt dat niet elke DA hier in mee wil gaan. Nu pas heb ik iemand die echt meedenkt en niet bij voorbaat al denkt:" daar heb je haar weer". Als je heel lang meedraait in de paardenwereld heb je al heel veel dingen gezien. En het is toch zo dat je zelf je paard het beste kent. Misschien dat jouw DA wel de verschijnselen goed herkent.

Ik heb ook lang lopen twijfelen over onze Fjord, maar mede dankzij dit topic, heb ik de DA ook kunnen overtuigen van het nut van Pergolide.

Helaas had ik verder geen ervaringen met Cushing. Ik kende de verschijnselen wel en nu onze Fjord het heeft, zie ik heel veel verschil met andere oude niet- Cushingpaarden.
Jelke is, nu hij aan de Pergolide is, weer heel vrolijk en doet ook weer gewoon. Aan zijn vacht zie ik nog niet dat het beter gaat, dus blijf ik hem scheren , als dat nodig is. Verder heeft hij nu nergens last van. Niet van ontstekingen, mok of andere infecties.Voordat hij aan de Pergolide was, moest hij elke drie maand ongeveer aan de antibiotica.Jelke is trouwens 21 jaar.

Zelf heb ik trouwens nog wel een vraagje. Misschien dat iemand het weet. Cushing is niet te genezen. Je remt dus de verschijnselen met de medicijnen.Maar hoelang kunnen ze nog verder op deze manier? Gaan ze uiteindelijk toch dood aan de tumor? Is er iemand die dit weet?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 16:01

Volgens mij is het feit dat de tumor er zit zelf niet eens het ergst of persé dodelijk, maar juist het feit dat het paard daardoor zoveel cortisol aanmaakt en daardoor zichzelf van binnen uit vergiftigd en de hele hormoonhuishouding verpest dat is het probleem.

De meeste paarden bezwijken naar mijn idee aan de bijverschijnselen: steeds terugkerende hoefbevangenheid, longontstekingen, toevallen die niet beheersbaar zijn, (suikerziekte, huidproblemen of andere ontstekingen in mond/holtes/hoeven die maar niet willen herstellen).
Paarden hebben dan geen leefbaar leven meer en dat is dan meestal de aanleiding om het dier in te laten slapen.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 16:17

@Fargo. Dan zou het dus zo kunnen zijn, dat het dier met Pergolide zo oud kan worden dat het uiteindelijk op "normale" manier aan zijn einde komt? Of is het zo dat uiteindelijk ook de Pergolide niet meer helpt?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 16:26

Volgens mij is het niet helemaal duidelijk hoe lang pergolide gegeven kan worden of beter gezegd effect geeft. Het wordt voor zover ik weet het langst in VS gegeven en je kunt "later" ook best nog hoger met de dosis als het uiteindelijk slechter zou gaan werken.

Willy krijgt het nu vanaf januari 2007 (dus ruim 3,5 jaar). Ik heb wel het idee dat hij nu een hogere dosis (of eigenlijk zijn echte dosis op basis van zijn gewicht) nodig heeft, terwijl hij eerder met minder toe kon. Maar ligt dit nu aan de verminderde werking van pergolide of gaat Willy gewoon achteruit.. Dat is natuurlijk ook nog eens de vraag.

De ervaringscijfers zullen in VS wel beschikbaar zijn. Ik dacht me te herinneren ongeveer 5 jaar oid.

Verder heeft Pergolide een bijwerking waardoor het bij mensen inmiddels in VS niet meer wordt voorgeschreven; werkt in op hartklep - dacht ik (google maar eens).
Maar in verhouding krijgen paarden een veel lagere dosis binnen dan mensen. Mensen krijgen 1 tot 1,5 mg en zijn bij wijze van spreken max 100 kg, terwijl dezelfde dosis bij paarden van 700 tot 800 kg voldoet.

Edit: om je vraag te beantwoorden, ja dat zou het geval kunnen zijn, dat de basisconditie van je paard in balans is en hij uiteindelijk van ouderdom sterft bijvoorbeeld. Ik denk dat onbehandelde paarden (maar ook behandelde paarden die hoefbevangen zijn geweest) vaak aan de bijwerkingen en complicaties overlijden dan wel worden ingeslapen.

DaphneHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 19:06

Melody21 schreef:

Bij mijn draakje ( hij eet alles op en spuugt de pillen voor mijn voeten weer uit) werkt een boterham met dun laagje appelstroop het beste, en dan is ie ook nog eens zo verwend dat hij t liefst witbrood wil. Maar ja van mij mag die, als hij zijn pillen maar neemt.

MMBFF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 19:12

niet dat dit kan helpen ofz maar :
Bij mij op de manege stond een superlieve pony: Rainbow hij had de ziekte van cushing begon te stampen in de les en ging stilstaan toen in een les vertelde onze instructrice dat Rainbow moest worden ingeslapen... het is nu al een paar maanden geleden maar ik ben er nog niet overheen Ik mis hem..
Sterkte :(:)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 19:35

Ik wilde even vertellen dat Illo altijd op de wei best last had van diarree. Een symtoom van Cushing. Nu hij sinds oktober op de provarium breeding staat, heeft hij deze zomer geen last meer van diarree. Dus ik denk dat de provarium breeding toch wel helpt, ook al ontkennen sommige mensen dat.
Wat ik me eigenlijk ook nog afvraag, produceert de bijnier alleen meer cortisonen of ook andere hormonen meer dan normaal door die tumor?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 20:16

cynthiar schreef:
Dus ik denk dat de provarium breeding toch wel helpt, ook al ontkennen sommige mensen dat.

Provarium breeding helpt niet om het ACTH omlaag te brengen, inmiddels is dat al veel meer bevestigd dan een onderzoek. Google maar eens op vitex agnus castus en equine en/of horse. Wie weet helpt het wel hoor tegen diarree of met verharen, maar het helpt echt niet om ACTH te verlagen. ik vind wel dat mensen ook deze kant horen te weten. Inmiddels weet ik ook dat me dat niet in dank wordt afgenomen.
Inmiddels is ook gebleken dat het geen tumor is in de hypofyse maar dat de hypofyse bij paarden gewoon anders is als bij mensen en honden, daarom heet het ook geen ziekte van Cushing meer maar PPID. Parden zijn nu eenmaal geen honden of mensen. Paarden zijn grazers.
PPID wordt ook vaak verward met EMS. Een goede diagnose door een dierenarts en niet via internet is dus wel van belang wil je het paard de juiste medicatie en/of behandeling geven.
Het gaat er niet om dat mensen zoals ik de werking van provarium breeding ontkennen, het gaat om wetenschappelijk onderzoek die dat beweert, dat onderzoek is belangrijk en wie weet door steeds meer onderzoek zijn paarden echt te helpen en wordt de oorzaak ook gevonden.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:19

Daarom vroeg ik me ook af of er ook andere hormonen meer geproduceerd worden, en als dat zo is werkt misschien de provarium breeding wel daar op.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:22

Dus het is echt geen tumor bij paarden, of in sommige gevallen wel maar niet in elk geval?
Als het geen tumor is is het dan een vergroting van de hypofyse oid? Ben wel blij om te horen dat het geen tumor is, dat klinkt zo erg.