[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Plaisir

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:41

Ze kon het wel, de tralies stond ver genoeg uit elkaar om het te doen, en op haar drink- & voerbak kon het makkelijk maar op een of andere manier deed ze het gewoon niet daar..

Jammer dat de eigenaar zo doet, is toch fijner als je paard geen luchtzuigt :).

IneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 18:35

Kom hier ook even binnengevallen.. Ook al is het even geleden dat hier nog gereageerd os.
Mijn merrie zuigt lucht, maar moet nu noodgedwongen binnen blijven door een spierscheur.
Dit gaat dus zeker zo'n 6 weken zijn.
Maar ik merk dat ze nu dus al terug gaat luchtzuigen.. ( Ze staat normaal altijd buiten.. )
Heeft iemand tips?

Alvast bedankt!

TijnieJjJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 22:53

Hallo,

Ik heb even een vraagje. Hopenlijk dat iemand me kan helpen.
Een paardje bij ons op stal is ook een echte luchtzuiger.
Het enige waar hij nu nog aan lucht zuigt is zijn drinkbak.
Nu lees ik over een rubber om de rand van de drinkbak heen, ik ben erg benieuwd waar ik deze kan kopen/bestellen.
Ook las ik iets over een beschermhouder om de drinkbak, alleen vraag ik me dan af of het paard niet gewoon aan de houder gaat zuigen? Als iemand me kan helpen zou diegene mij dan even willen PB'en? Alvast bedankt!

sb300786

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 21:36

IneV schreef:
Kom hier ook even binnengevallen.. Ook al is het even geleden dat hier nog gereageerd os.
Mijn merrie zuigt lucht, maar moet nu noodgedwongen binnen blijven door een spierscheur.
Dit gaat dus zeker zo'n 6 weken zijn.
Maar ik merk dat ze nu dus al terug gaat luchtzuigen.. ( Ze staat normaal altijd buiten.. )
Heeft iemand tips?

Alvast bedankt!

Genoeg ruwvoer (i.v.m. maagzweren anders!). Desnoods oud stengelig hooi in een hooinet, het gaat om de aanmaak van speeksel namelijk. En een voerbal, dat is het meest natuurlijk (ondanks dat er krachtvoer in moet).

sb300786

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 21:37

sb300786 schreef:
Een paard luchtzuigt niet zomaar. Luchtzuigen is stereotypisch gedrag en doet een paard omdat hij het 1. aangeleerd heeft van eerdere slechte periodes of 2. nu nog steeds niet lekker in zijn vel zit.

Luchtzuigende paarden hebben (redelijk) vaak maagzweren (OH EN LET WEL: DAT KOMT NIET DOOR HET LUCHTZUIGEN, EEN PAARD GAAT LUCHTZUIGEN OMDAT HIJ EEN MAAGZWEER KRIJGT). Een paard is er namelijk op gebouwd 16 uur per dag te eten ongeveer. Als je paard op zaagsel of vlas staat kan het niet, of als je hem niet veel ruwvoer geeft en te hoog in het krachtvoer zet. Een paard MOET zoveel per dag kauwen omdat hij speeksel aanmaakt (dat is bij een mens anders, maar bij paarden maken ze alleen speeksel aan als ze kauwen) die voorkomt dat maagzuur de maag aantast. Als hij dus niet altijd heeft kunnen kauwen (vroeger of nu) zal hij gaan luchtzuigen om zo speeksel aan te kunnen maken (vaak in combinatie met kribbenbijten).

Je kunt met een paar homeopatische middeltjes een maagzweer verhelpen maar je kunt ook de veearts langs laten komen om het te controleren. Zeker als je paard luchtzuigt, nadat hij heeft gegeten (duidt eigenlijk altijd op een maagzweer).

Je mag een paard met stereotypische gedragingen NOOIT van zijn stereotypische gedragingen afhelpen door het te blokkeren (dmv muilkorven, prikkeldraad, anti-bijt, luchtzuigbanden, etc). Zo'n paard doet het niet voor niets en zal zich nog depressiever voelen als hij het niet meer mag of kan doen.

De beste oplossing is om:
1. Dierenarts diagnose te laten stellen of hij idd een maagzweer heeft
2. Onbeperkt ruwvoer geven (even afhankelijk van je pony: als je een pony hebt die snel dik wordt kun je oud, stekelig, taai hooi geven (let op: niet stoffig!) en in een hooinet. Het gaat immers om het kauwen, niet de hoeveelheid)
3. Het paard zoveel mogelijk naar buiten (met soortgenoten en ETEN) gooien

Veel succes ermee, mocht er iets zijn, PB me maar. Ik ben DA. ;)

sb300786

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 21:38

TijnieJjJ schreef:
Hallo,

Ik heb even een vraagje. Hopenlijk dat iemand me kan helpen.
Een paardje bij ons op stal is ook een echte luchtzuiger.
Het enige waar hij nu nog aan lucht zuigt is zijn drinkbak.
Nu lees ik over een rubber om de rand van de drinkbak heen, ik ben erg benieuwd waar ik deze kan kopen/bestellen.
Ook las ik iets over een beschermhouder om de drinkbak, alleen vraag ik me dan af of het paard niet gewoon aan de houder gaat zuigen? Als iemand me kan helpen zou diegene mij dan even willen PB'en? Alvast bedankt!

Dus als je mijn verhaaltje even leest, je mag het niet WEGHALEN. Je moet aan het welzijn van het paard iets doen of het accepteren in zekere zin. Anders voelt het paard zich des te ongelukkiger.

sb300786

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 21:40

elibeest schreef:
Dan hebben ze dat weer "her-ontdekt" want als je de oude boeken er op na slaat, van zeg maar 30/40 jaar geleden werd er ook op gehamerd dat je eerst ruwvoer moest geven, en daarna pas krachtvoer.

Het staat zelfs op zakken krachtvoer als voeradvies. Het is belangrijk voor de maag-darmfuntie, de stofwisseling en de speekselaanmaak.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 23:04

Nou SB heeft het allemaal al opgeschreven. Niets aan toe te voegen. Behalve dan misschien: verander je eigen houding. Maak je er niet zo druk om en laat ze lekker luchtzuigen. Mijn eigen merrie zuigt al jaren, ik heb haar luchtzuigplek zachter gemaakt (vroeger met rubber, tegenwoordig met stukken zeil die makkelijker te vervangen zijn). Daardoor hou je de tanden heel. Als je kunt, maak de luchtzuigplek wat lager. Hierdoor hebben ze minder kans op een onderhals en kweken ze de bovenhalsspier. Heb jij er ook nog wat aan ;)

Mijn Lan is inmiddels 15. Nooit koliek gehad, eerder te dik dan te mager (staat op een grote wei overdag) en geen van haar drie veulens (die ze het keurig heeft voorgedaan) is ooit gaan luchtzuigen. Terwijl haar jongste zoon (nu zes) toch echt nog steeds in de stal naast zijn moeder staat.

Succes!

sb300786

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 10:13

Ja dat klopt. Ik werd net ge PBt door een meisje wiens paard alleen luchtzuigt als zij binnenkomt. Ik had haar dit geschreven (het gaat hierom ook om je houding richting je paard):

Citaat:
Hai,

Ja dat is een lastig probleem inderdaad!

Ik had al uitgelegd in het topic wat de basis principes zijn dat je paard NIET gaat luchtzuigen:
1. voldoende weidegang/geen sociale afzondering
2. voldoende ruwvoer/16 uur per dag eten (onbeperkt)
3. geen (chronische) stress

Ik kan een klein beetje uit je verhaal opmaken dat misschien punt 3 een kleine rol kan meespelen. Ik zeg bij voorbaat dat het het niet hoeft te zijn, en dat jullie niet bij voorbaat slecht zijn voor je paard.

Mijn vriendin heeft een wever. Dit paard ging weven omdat hij in sociale afzondering (altijd alleen) stond en zonder beweging in een donkere stal. Dat paard staat nu in een groepsstal met soortgenoten, hij gaat 10 uur per dag de wei in, hij krijgt onbeperkt ruwvoer maar hij weeft als hij "stress" krijgt. Als mijn vriendin hem op gaat zadelen en wegloopt gaat hij weven. Hij is dan gewend dat mijn vriendin terug loopt en hem een klap geeft. Want hij mag niet weven! Dat is: negatieve aandacht. Dit paard staat duidelijk te vragen om aandacht omdat hij WEET dat ze terugloopt als hij weeft. Hij kan ook gaan weven als je boos op hem bent. Mijn vriendin loopt dan boos op hem af, en hij voelt dat. Maar hoe zou jij je voelen als vluchtdier? Er komt een roofdier op je af en je staat vastgebonden aan een muur!?!?! Snap je wat ik bedoel?

Ik denk dat jouw paard zo'n zelfde iets heeft. Hij wordt zenuwachtig bij jouw binnenkomst, hij weet dat je gaat rijden of iets anders. Dat wil niet zeggen dat hij dat niet leuk vindt, maar hij wordt er nerveus van. Een paard met stress valt terug in zijn stereotypische gedrag, dus: luchtzuigen.

Ik kan weinig advies hierover geven omdat het een idee is van het paard zelf. Je kunt proberen (ik weet niet of je altijd rijdt als je er bent), alleen te komen en te gaan borstelen, of alleen naar hem te kijken een appeltje te geven en weer weg te gaan. Zorg dat hij zich op zijn gemak voelt bij jou/jullie en dat hij weet dat het goed is. Dat kan heel lang duren, maar het kan ook niet overgaan, omdat het paard zich dit heeft aangewend. Je moet het vooral negeren, genoeg ruwvoer en afleiding geven, en je moet het vooral niet proberen te stoppen d.m.v. muilkorven of luchtzuigbanden of anti-bijt... Gewoon lekker laten gaan als het niet beter wordt, het is geen gevaarlijk stereotypisch gedrag (zoals weven wel is). Ze kunnen makkelijk 30 worden met luchtzuigen, alleen zijn tanden zullen wat harder slijten...

Succes ermee!

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 00:09

Kom me hier ook effe melden,heb niet het gehele topic doorgelezen maar hier en daar toch al wat interessante tips tegen gekomen.
Ik heb sinds 2 maand een 3,5 jarige merrie gekocht,een luchtzuiger dus.Volgens de vorige eigenaren heeft ze als jong paard altijd buiten gelopen,maar ze is het dus toch gaan doen(grootvader = OOseven,de verklaring volgens hun).Maakt mij ook weinig uit,ik heb een goed paard een pak goedkoper kunnen kopen.

Ze heeft eerst 2 weken thuis op de wei gestaan(met open stallen),samen met mijn 2 andere paarden.Enkel rond etenstijd(als ze dus aan de stallen staan),zag ik haar luchtzuigen.
Nu heeft ze net 6 weken op de manege gestaan(om zadelmak te maken,was volledig groen).Daar stond ze ook in een stal met uitloop,maar ze bleef meestal binnen staan omdat haar buurman niet buiten kon en dus ook binnen stond.
Eigenlijk zag ik haar daar ook niet vaak zuigen,enkel tijdens het eten en na het rijden(stress?)Ook zei de staleigenaar dat als ze aan het werken waren in de stal,ze het ook vaak deed(ook stress veronderstel ik).
Wel is ze op die 6 weken enorm af gevallen,ze ziet er momenteel echt niet goed uit.Gewoon een dipje van het zadelmak maken,stress-meer zuigen door het binnenstaan?
Wel kregen de paarden daar vrij veel kuilmais gevoederd.Nu weet ik dat de grootste problemen ontstaan door een te hoge zuurtegraad in de maag,en die kuilmais ruikt erg zuur:is dit hetzelfde soort 'zuur' of heeft dit niets met mekaar te maken?

Sinds gisteren staat ze terug thuis bij haar kameraden,24/7 op de wei,veel hooi en Zuppa,beetje krachtvoer en GEEN mais meer.Hoop dat ze nu een beetje opknapt en hopelijk kunnen we dan in het voorjaar onze eerste wedstrijdjes starten!!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 13:14

ik zou geen enkel paard kuilmais voeren en dus ook geen luchtzuiger. Welke koeienboer geeft daar nu koeienvoer aan de paarden..

paris20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 00:51

hoi hoi ik heb een vraagje, ik heb dus ook een luchtzuiger.
hij is 6 jaar en ziet er super uit niet mager maar mooi vol en goed in de spieren hij doet t ene keer vaker dan de andere keer.
ik heb hem nu een maandje ofzo en kreeg er zo'n miracle band bij, die heb ik nu gewoon elke dag om maar ik lees veel over beschadigingen van de hals enz.
Nu ben ik dus op zoek naar manieren om het dragelijker voor hem e maken en mogelijk de band af te laten, hij krijgt 3 keer per dag ruwvoer en 2 keer kleine hoeveelheid brok met luzerne.
wie kan mij helpen? ik wil graag dat hij happy is en heb niet zo veel verstand over het luchtzuigen, weet wel van de maagproblemen enz.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 01:10

Gewoon afdoen die band.
Beschadigingen kunnen aan de buitenkant zitten, maar ook aan de binnenkant. Er kunnen inwendige wonden ontstaan die je te laat ziet.

de band doet niets anders dan symtoomonderdrukken. Het leert ze het niet af of zo en veel paarden zuigen er doorheen.
Van luchtzuigen krijgen ze niks, behalve hooguit sneller afgesleten tanden. Dat kun je oplossen door de luchtzuigplek te bekleden met rubber of goede kwaliteit zeil (wat je dan wel met enige regelmaat moet vervangen).

paris20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 01:15

Anya schreef:
Gewoon afdoen die band.
Beschadigingen kunnen aan de buitenkant zitten, maar ook aan de binnenkant. Er kunnen inwendige wonden ontstaan die je te laat ziet.

de band doet niets anders dan symtoomonderdrukken. Het leert ze het niet af of zo en veel paarden zuigen er doorheen.
Van luchtzuigen krijgen ze niks, behalve hooguit sneller afgesleten tanden. Dat kun je oplossen door de luchtzuigplek te bekleden met rubber of goede kwaliteit zeil (wat je dan wel met enige regelmaat moet vervangen).

ok, ja ik kon op de band zien hoe strak hun m altijd deden en dat bevalt me tog niet zo vind t beetje eng wand ik heb t iedee dat zijn keel afgeknepen word |( .
ik heb ook rondgekeken voor iets voor zijn maag het valt me op dat de meeste middelen behoorlijk duur zijn, welke is een beetje betaalbaar? en waar te vinden groetjes

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 01:22

betaalbaar is maagcompositum. Maar daar leren ze het niet van af. Het kan wel minder worden. Belangrijk is het voer. Voldoende hooi en niet teveel brok over verschillende porties per dag. Stro in de stal om te knabbelen. En liefst weidegang.

Verder: eerst hooi en dan pas brok voeren. Brok maakt de maag zuurder, dus dat vergroot de kans op luchtzuigen.

paris20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 11:56

ok bedankt! ik ga vandaag even met mijn veearts overleggen over die band en eventueel een middel voor de maag enz, helaas heb ik in de wintermaanden niet de mogelijkheid tot een weide, sta op een manege maar wel padock waar hij elke dag in staat. groetjes

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 10:33

ben ik ook weer een keer!

er bleek na onderzoek toch dat de lucht alleen in de slokdarm/luchtpijp komt en gelijk weer uitgeblazen wordt?

daar ben ik het dus niet mee eens

mijn fjordenmerrie (drachtig) staat op onze eigen stal 24/7 in een inloopstal met paddock met onbeperkt ruwvoer
ze was zo dik geworden dan mijn singel nog maar op het eerste gaatje pastte (beide kanten)

er is niks gewijzigd in haar situatie dan dat we alles 'luchtzuigvrij' hebben gemaakt (lint óp de palen ipv ervoor, gaatjesrekken voor de plekken in stal waar ze kon zuigen, etc)
en ze is me toch afgevallen!
singel kan spontaan op 3e gaatje aan beide kanten
dus ze hield wel degelijk lucht binnen :j
ook liet ze altijd veel scheten
(verder is er qua voer ook niks veranderd, dus kan ook niet door extra lucht door eten oid)

de stal
http://www.mijnalbum.nl/Foto-I6EEDAN4-G.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-IPJZJLTK-G.jpg

dus ik ben benieuwd waar dat onderzoek op gebaseerd was, want voor mij blijkt nu heel duidelijk (na 2 weken!) dat dat niet het geval is!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 10:40

als je even terugleest naar dat onderzoek dan kun je lezen dat dit in een kliniek is gedaan met een flink aantal luchtzuigers en dat daarvoor endoscopie en fluoroskopie is gebruikt.

There is confusion in the veterinary literature concerning the definition of oral based stereotypies in the horse. This study reports the use of fluoroscopy and endoscopy during cribbiting/wind-sucking in afflicted horses. This permitted observations of movements of the pharyngeal and oesophageal tissues and of the air column within during the stereotypic behaviour. The findings reported show that the sequence of events during crib-biting/wind-sucking is not related to deglutition and that air is not swallowed to the stomach.

kortom: als je paard afvalt, kan dat best, maar het heeft niets te maken met lucht die door het luchtzuigen wordt ingeslikt. Ik denk persoonlijk eerder dat doordat jij de stal luchtzuigvrij hebt gemaakt, je haar haar methode van luchtzuigen hebt afgepakt waardoor je paard een stukje minder mogelijkheden heeft om voor haar normaal gedrag te vertonen. Dat jij vindt dat de lucht wel wordt ingeslikt, zal zo zijn. Maar ik ben geneigd het wetenschappelijk onderzoek te geloven en niet jouw idee daarover.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 10:46

Cindy: de lucht die jouw paard binnenhoudt en de scheten die ze laat, zijn het gevolg van gassen geproduceerd in het maagdarmkanaal. In het maagdarmkanaal zitten bacterieën, deze scheiden gassen uit bij de vertering van voedsel. Dit gebeurt met name in de blinde darm en dikke darm. Op het moment dat jouw paard erg veel gassen vasthoudt en veel scheten laat, zou het goed kunnen zijn dat haar maagdarmkanaal niet helemaal goed functioneert. De reden hier van kan stress zijn en de stress zóu kunnen komen door het feit dat je je paard álle mogelijkheid tot luchtzuigen hebt ontnomen, maar kan ook andere oorzaken hebben.
Ik zou dus eens kijken naar middelen om de werking van het maagdarmkanaal te ondersteunen.
De lucht die de paarden met luchtzuigen binnen krijgen, wordt inderdaad weer uitgeblazen. Soms komt er toch een klein beetje van die lucht binnen, dit is echter nooit en te nimmer genoeg om te leiden tot opgezette buiken en scheten laten en de samenstelling van de lucht is héél anders dan de samenstelling van de lucht in scheten. Ja ook daar heeft men naar gekeken. ;)

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 10:51

Anya schreef:
kortom: als je paard afvalt, kan dat best, maar het heeft niets te maken met lucht die door het luchtzuigen wordt ingeslikt. Ik denk persoonlijk eerder dat doordat jij de stal luchtzuigvrij hebt gemaakt, je haar haar methode van luchtzuigen hebt afgepakt waardoor je paard een stukje minder mogelijkheden heeft om voor haar normaal gedrag te vertonen. Dat jij vindt dat de lucht wel wordt ingeslikt, zal zo zijn. Maar ik ben geneigd het wetenschappelijk onderzoek te geloven en niet jouw idee daarover.

dat ze dan in 2 weken duidelijk zoveel afvalt?

ze is verder super vrolijk en er is dus verder niks veranderd...

ook laat ze nu nauwelijks geen scheten meer als ik met haar wandel, dus ik vind het wel heel typisch dat toen ze zoog, ze dikker was en veel scheten liet in beweging
en nu is alles sinds 2 weken luchtzuigvrij, ze is veel afgevallen (maar dus niet van chagerijnigheid oid) én laat geen scheten (dus lucht) meer als ze beweegt...

ik denk ook niet dat je blind achter ieder onderzoek kan gaan staan... de wetenschap wisselt voortdurend en ik zeg ook niet per definitie dat ik nu gelijk heb, maar ik vind het wel heel opvallend en denk dus dat het bij mijn merrie wel het geval was....

@ skippy ik lees jouw post met dat ik de mijne wilde plaatsen
maar wat jij zegt klopt qua uitleg ook niet
toen ze kon zuigen, produceerde ze dan volgens jouw theorien veel gassen, want toen was ze opgezet en liet ze scheten ;)
en niet nadat ze niet meer kon zuigen.... (nu dus niet meer opgezet en geen scheten meer, dus ze zou nu juist minder stress hebben dan volgens jouw theorie nu ze niet meer kan zuigen)

ze loopt onder behandeling bij fysio (standaard eens per 3 maanden) en die werkt ook nauw samen met iemand die op haren kan testen hoe haar organen functioneren e.d. en mevrouw is helemaal gezond! als de fysio er is voelt en luistert ze altijd en werkt alles naar behoren en voelt/klinkt het goed aan (wat dus ook werd vastgesteld door die 'haren-test')

verder staat ze dus al máanden samen met hetzelfde vriendje, op dezelfde stal, krijgt ze al máanden onbeperkt ruwvoer, kortom er is echt helemaal niets veranderd dan mogelijkheid tot luchtzuigen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 11:01

Cindy ik raad je toch echt aan eens verder te kijken: dat afvallen kán namelijk ook goed door stress komen! Het feit dat zij niet meer kan zuigen kan ook leiden tot afvallen! Je ontneemt je paard iets dat ze gewoonweg nodig heeft (en ja ook dat is inmiddels in vele onderzoeken aangetoond), daardoor kan zij stress krijgen wat slaat op het maagdarmkanaal en waardoor ze afvalt.

Je leest precies wat in je straatje past, ik geef namelijk aan dat het ook andere oorzaken kan hebben dat ze zoveel lucht had: gras eten bijvoorbeeld...wel eens gehoord van een grasbuik? Bij de vertering van ruwvoer komen ook veel gassen vrij. Júist ruwvoer wordt achterin het maagdarmkanaal verteerd. Het feit dat jouw paard erg buikig was en veel scheten liet, kan ook daarmee samenhangen. Veel paarden die de kans hebben veel ruwvoer te eten, hebben dit. Het feit dat ze nu dan zoveel afvalt kan het gevolg zijn van de stress agv het luchtzuigen dat je haar ontneemt.

Zonde dat jij álles ophangt aan het luchtzuigen...mogelijk is er een ander probleem dat je nu niet ziet agv blind staren op het luchtzuigen. Uiteraard moet je t meenemen in het geheel, maar staar je niet blind op dat als oorzaak.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 11:13

ik vind het jammer dat ik het altijd heel erg met jullie eens ben geweest in dit topic en dat ik nu opeens oogkleppen op heb volgens jullie (jullie willen er óók absoluut niet aan dat het in dit geval misschien wél een keertje anders kon zijn)

mijn merrie heeft al maanden niet op gras gestaan (ivm omploegen en opnieuw inzaaien)

dus de enige reden idd die ik kan bedenken dat ze nu af is gevallen, zou stress zijn door het niet meer luchtzuigen, maar ik ken haar door en door (heb haar van veulen af aan, al meer dan 10 jaar) en ze is op het moment gewoon super vrolijk, heeft appeltjes, zit goed in haar velletje (en dat heb ik meerdere keren anders gezien in haar leven)

dus voor mij was dit duidelijk de oorzaak...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 11:44

Maar stress is niet altijd zichtbaar Cindy. Stress kan zich ook lichamelijk uiten, gedragsmatig lijkt er dan niets aan de hand. Het slaat dan vaak op het maagdarmkanaal, lichamelijk kunnen ze dan bijv. erg afvallen, .
Hooi is ook ruwvoer, gaat dus niet alleen om gras. ;)

Oogkleppen heb ik niet genoemd. Ik geef alleen aan dat je je IMO erg blind staart op het luchtzuigen terwijl er heel goed meer aan de hand kan zijn. Heb je het maagcompositum of iets soortgelijks al eens geprobeerd?

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 12:56

Mijn paard (flinke luchtzuiger) heeft 4 en 3 weken geleden ernstige gaskoliek gehad. Ze is er nog steeds niet helemaal bovenop. Ik heb van mijn veearts nogmaals de duidelijke bevestiging gehad dat dit niet door luchtzuigen kan komen. Gas is heel wat anders dan lucht en wordt veroorzaakt door bacteriën. Lucht komt niet of nauwelijks in de darmen (darmen zijn echt enorm lang, dus is vrijwel onmogelijk, voor het daar is...) In het geval van mijn paard was de oorzaak een flinke verstoring in de spijsvertering. Ook ik moet toegeven dat ik begon te twijfelen door alle indianenverhalen; ze had zichzelf zo enorm opgeblazen, het was net een ballon. Zou het dan toch.......?
Een maagzweer is uitgesloten en we pakken nu de bacteriële huishouding aan en ook zit er een schimmel in de darmen. Met de medicatie gaat ze langzaamaan een stukje beter. Voorheen was ze dik, glanzend en vol energie... nu is ze ingevallen, dof op het haar. Gelukkig begint haar vrolijkheid en joligheid weer een beetje terug te komen. Ze poept goed, eet goed en kijkt weer helder uit haar ogen. Maar oorzaak luchtzuigen is echt uitgesloten en ik weet hoe ongelukkig ze wordt als ik haar het luchtzuigen zou ontnemen.
Ze is nog lang niet de oude, maar volgens de veearts komt het wel goed. En lekker 'laten zuigen'.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 14:45

Cindy ik verwijt je niet dat je je blind staart. Ik geef aan dat mensen de neiging hebben om een oorzaak aan te wijzen die voor hen handig is. Zoals jij nu doet met het luchtzuigen. Ze wordt mager want ze luchtzuigt niet meer. Ik denk eerder dat je haar stress bezorgt omdat ze niet meer kan luchtzuigen en dat ze daardoor magerder wordt. Ik denk dit met name omdat er niet maar één onderzoek is naar luchtzuigers en waar die lucht blijft of maar één onderzoek naar maagdarmkanaal en de risioco's op koliek. Er is al lang aangetoond dat luchtzuigers niet meer kans lopen op koliek dan niet-luchtzuigers. En er is aangetoond dat de grootste oorzaken van gaskoliek zijn gelegen in óf het voer, of wormen, of een zwak maagdarmkanaal.

Zo is ook aangetoond dat paarden niet dikker (vroeger zeiden ze dunner trouwens) worden van luchtzuigen. Ook daar is onderzoek naar gedaan. Dus als jij dat gevoel hebt, dan kan dat best. Maar probeer ook open te staan voor andere oorzaken. En het klopt dat de wetenschap steeds verder komt, daarom zijn er tegenwoordig veel onderzoeken die hetzelfde aan uitkomst hebben. Toen ik mijn luchtzuiger kocht was er maar eentje: middelen om de maag minder zuur te maken (toen waren dat nog heel dure rennies) helpen.

Gelukkig is jouw veearts van de generatie die zijn onderzoek goed bijhoudt 4everhobbes :j