Jammer dat de eigenaar zo doet, is toch fijner als je paard geen luchtzuigt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
IneV schreef:Kom hier ook even binnengevallen.. Ook al is het even geleden dat hier nog gereageerd os.
Mijn merrie zuigt lucht, maar moet nu noodgedwongen binnen blijven door een spierscheur.
Dit gaat dus zeker zo'n 6 weken zijn.
Maar ik merk dat ze nu dus al terug gaat luchtzuigen.. ( Ze staat normaal altijd buiten.. )
Heeft iemand tips?
Alvast bedankt!
sb300786 schreef:Een paard luchtzuigt niet zomaar. Luchtzuigen is stereotypisch gedrag en doet een paard omdat hij het 1. aangeleerd heeft van eerdere slechte periodes of 2. nu nog steeds niet lekker in zijn vel zit.
Luchtzuigende paarden hebben (redelijk) vaak maagzweren (OH EN LET WEL: DAT KOMT NIET DOOR HET LUCHTZUIGEN, EEN PAARD GAAT LUCHTZUIGEN OMDAT HIJ EEN MAAGZWEER KRIJGT). Een paard is er namelijk op gebouwd 16 uur per dag te eten ongeveer. Als je paard op zaagsel of vlas staat kan het niet, of als je hem niet veel ruwvoer geeft en te hoog in het krachtvoer zet. Een paard MOET zoveel per dag kauwen omdat hij speeksel aanmaakt (dat is bij een mens anders, maar bij paarden maken ze alleen speeksel aan als ze kauwen) die voorkomt dat maagzuur de maag aantast. Als hij dus niet altijd heeft kunnen kauwen (vroeger of nu) zal hij gaan luchtzuigen om zo speeksel aan te kunnen maken (vaak in combinatie met kribbenbijten).
Je kunt met een paar homeopatische middeltjes een maagzweer verhelpen maar je kunt ook de veearts langs laten komen om het te controleren. Zeker als je paard luchtzuigt, nadat hij heeft gegeten (duidt eigenlijk altijd op een maagzweer).
Je mag een paard met stereotypische gedragingen NOOIT van zijn stereotypische gedragingen afhelpen door het te blokkeren (dmv muilkorven, prikkeldraad, anti-bijt, luchtzuigbanden, etc). Zo'n paard doet het niet voor niets en zal zich nog depressiever voelen als hij het niet meer mag of kan doen.
De beste oplossing is om:
1. Dierenarts diagnose te laten stellen of hij idd een maagzweer heeft
2. Onbeperkt ruwvoer geven (even afhankelijk van je pony: als je een pony hebt die snel dik wordt kun je oud, stekelig, taai hooi geven (let op: niet stoffig!) en in een hooinet. Het gaat immers om het kauwen, niet de hoeveelheid)
3. Het paard zoveel mogelijk naar buiten (met soortgenoten en ETEN) gooien
Veel succes ermee, mocht er iets zijn, PB me maar. Ik ben DA.
TijnieJjJ schreef:Hallo,
Ik heb even een vraagje. Hopenlijk dat iemand me kan helpen.
Een paardje bij ons op stal is ook een echte luchtzuiger.
Het enige waar hij nu nog aan lucht zuigt is zijn drinkbak.
Nu lees ik over een rubber om de rand van de drinkbak heen, ik ben erg benieuwd waar ik deze kan kopen/bestellen.
Ook las ik iets over een beschermhouder om de drinkbak, alleen vraag ik me dan af of het paard niet gewoon aan de houder gaat zuigen? Als iemand me kan helpen zou diegene mij dan even willen PB'en? Alvast bedankt!
elibeest schreef:Dan hebben ze dat weer "her-ontdekt" want als je de oude boeken er op na slaat, van zeg maar 30/40 jaar geleden werd er ook op gehamerd dat je eerst ruwvoer moest geven, en daarna pas krachtvoer.
Citaat:Hai,
Ja dat is een lastig probleem inderdaad!
Ik had al uitgelegd in het topic wat de basis principes zijn dat je paard NIET gaat luchtzuigen:
1. voldoende weidegang/geen sociale afzondering
2. voldoende ruwvoer/16 uur per dag eten (onbeperkt)
3. geen (chronische) stress
Ik kan een klein beetje uit je verhaal opmaken dat misschien punt 3 een kleine rol kan meespelen. Ik zeg bij voorbaat dat het het niet hoeft te zijn, en dat jullie niet bij voorbaat slecht zijn voor je paard.
Mijn vriendin heeft een wever. Dit paard ging weven omdat hij in sociale afzondering (altijd alleen) stond en zonder beweging in een donkere stal. Dat paard staat nu in een groepsstal met soortgenoten, hij gaat 10 uur per dag de wei in, hij krijgt onbeperkt ruwvoer maar hij weeft als hij "stress" krijgt. Als mijn vriendin hem op gaat zadelen en wegloopt gaat hij weven. Hij is dan gewend dat mijn vriendin terug loopt en hem een klap geeft. Want hij mag niet weven! Dat is: negatieve aandacht. Dit paard staat duidelijk te vragen om aandacht omdat hij WEET dat ze terugloopt als hij weeft. Hij kan ook gaan weven als je boos op hem bent. Mijn vriendin loopt dan boos op hem af, en hij voelt dat. Maar hoe zou jij je voelen als vluchtdier? Er komt een roofdier op je af en je staat vastgebonden aan een muur!?!?! Snap je wat ik bedoel?
Ik denk dat jouw paard zo'n zelfde iets heeft. Hij wordt zenuwachtig bij jouw binnenkomst, hij weet dat je gaat rijden of iets anders. Dat wil niet zeggen dat hij dat niet leuk vindt, maar hij wordt er nerveus van. Een paard met stress valt terug in zijn stereotypische gedrag, dus: luchtzuigen.
Ik kan weinig advies hierover geven omdat het een idee is van het paard zelf. Je kunt proberen (ik weet niet of je altijd rijdt als je er bent), alleen te komen en te gaan borstelen, of alleen naar hem te kijken een appeltje te geven en weer weg te gaan. Zorg dat hij zich op zijn gemak voelt bij jou/jullie en dat hij weet dat het goed is. Dat kan heel lang duren, maar het kan ook niet overgaan, omdat het paard zich dit heeft aangewend. Je moet het vooral negeren, genoeg ruwvoer en afleiding geven, en je moet het vooral niet proberen te stoppen d.m.v. muilkorven of luchtzuigbanden of anti-bijt... Gewoon lekker laten gaan als het niet beter wordt, het is geen gevaarlijk stereotypisch gedrag (zoals weven wel is). Ze kunnen makkelijk 30 worden met luchtzuigen, alleen zijn tanden zullen wat harder slijten...
Succes ermee!
Anya schreef:Gewoon afdoen die band.
Beschadigingen kunnen aan de buitenkant zitten, maar ook aan de binnenkant. Er kunnen inwendige wonden ontstaan die je te laat ziet.
de band doet niets anders dan symtoomonderdrukken. Het leert ze het niet af of zo en veel paarden zuigen er doorheen.
Van luchtzuigen krijgen ze niks, behalve hooguit sneller afgesleten tanden. Dat kun je oplossen door de luchtzuigplek te bekleden met rubber of goede kwaliteit zeil (wat je dan wel met enige regelmaat moet vervangen).
Anya schreef:kortom: als je paard afvalt, kan dat best, maar het heeft niets te maken met lucht die door het luchtzuigen wordt ingeslikt. Ik denk persoonlijk eerder dat doordat jij de stal luchtzuigvrij hebt gemaakt, je haar haar methode van luchtzuigen hebt afgepakt waardoor je paard een stukje minder mogelijkheden heeft om voor haar normaal gedrag te vertonen. Dat jij vindt dat de lucht wel wordt ingeslikt, zal zo zijn. Maar ik ben geneigd het wetenschappelijk onderzoek te geloven en niet jouw idee daarover.