[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Inoterry

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:56

Ino krijgt voordroogkuil, granenmix en zelf geef ik iedere dag nog een beetje slobber. Ik had liever gehad dat hij hooi zou krijgen maar ik kijk eerst wel wat hij op de voordroog doet. Voorlopig heeft paardlief het zo naar zijn zin dat hij weer denkt dat hij een jonge hengst is Clown .

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:57

haha nou fijn dat hij zich zo goed voelt!!

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:06

Ik zit nu met smart op de hoefsmid te wachten. Ik ben namelijk beniewd hoe nu met het schuddebollen is onder het rijden. Ik heb hem in de wei nog niet zien schudden, zelfs niet als hij als een gek loopt te crossen. En dat crossen doet hij op het moment nogal vaak Haha! .

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:42

Ik heb even jullie ervaring nodig.

Ik heb voor morgen een afspraak gemaakt bij de DA om bloed te laten prikken. Vanmiddag word ik door de DA zelf gebeld. Hij vraagt waarom ik bloed wil laten prikken. Ik zeg dat ik denk dat mijn paard pollenallergie heeft en dat ik een verklaring wil zodat ik op de wedstrijden met een neusnetje mag rijden. Hij zegt: waarom denk je dat hij pollenallergie heeft, het kan vanalles zijn. En ik kan wel bloedprikken maar daardoor kom je er nog niet achter of hij pollenallergie heeft. Er kan dan alleen aangetoont worden dat hij een alergiese reactie vertoont. Maar waarop kun je niet zien. Hij gaat wel akkoord om bloed te laten prikken. Maar ik heb zo mijn twijfels bij zijn verhaal. Als wij bloed laten prikken dan kun je toch ook zien waarvoor je allergies bent?? Kun je dat bij een paard dan niet aantonen?? Hoe weten jullie anders dat je paard pollenallergie heeft? Ik las paar dagen geleden zelf hier dat iemand zei dat haar paard voor 7 pollen allergies is. Volgens mij heeft mij DA het verkeerd of niet?

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 23:41

Bij mijn hondje is er na bloedonderzoek uitgekomen dat hij huisstofmijt, vlooien en huisschimmelallergie heeft. Ik zie dus niet in waarom er geen pollenallergie uit een bloedonderzoek van een paard kan komen.
Bij mijn paard is er niet met bloedonderzoek uitgekomen dat hij pollenallergie heeft, daar ben ik zelf achter gekomen met behulp van een schud dagboek. Ik heb er toen Ino begon met schudden verschillende dierenartsen bij gehad en ze wisten geen van allen wat ze er mee aan moesten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 05:56

ap is getest met een biotensor...en daar kwamen bij hem een aantal grassen etc uit

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 07:57

Wat is daar voor iets een biotensor? Maar met zo'n test kun je dat ook als bewijs aantonen op de wedstrijd? Want voor de KNHS heb je toch een verklaring nodig om met een neusnetje te mogen rijden??

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 09:37

als je info wilt over de biotensor dan moet je josefien hier op bokt een berichtje sturen, zij heeft het voor me uitgezocht.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:15

biancanij schreef:
Ik heb even jullie ervaring nodig.

Ik heb voor morgen een afspraak gemaakt bij de DA om bloed te laten prikken. Vanmiddag word ik door de DA zelf gebeld. Hij vraagt waarom ik bloed wil laten prikken. Ik zeg dat ik denk dat mijn paard pollenallergie heeft en dat ik een verklaring wil zodat ik op de wedstrijden met een neusnetje mag rijden. Hij zegt: waarom denk je dat hij pollenallergie heeft, het kan vanalles zijn. En ik kan wel bloedprikken maar daardoor kom je er nog niet achter of hij pollenallergie heeft. Er kan dan alleen aangetoont worden dat hij een alergiese reactie vertoont. Maar waarop kun je niet zien. Hij gaat wel akkoord om bloed te laten prikken. Maar ik heb zo mijn twijfels bij zijn verhaal. Als wij bloed laten prikken dan kun je toch ook zien waarvoor je allergies bent?? Kun je dat bij een paard dan niet aantonen?? Hoe weten jullie anders dat je paard pollenallergie heeft? Ik las paar dagen geleden zelf hier dat iemand zei dat haar paard voor 7 pollen allergies is. Volgens mij heeft mij DA het verkeerd of niet?

via bloed kun je de allergien niet aantonen. Daar zul je een andere test voor moeten doen... Maar het hoeft niet echt heel ingewikkeld te zijn om zo'n verklaring te krijgen. Bij Gizmo schreef de DA tussendoor even snel een briefje en dat was het.. Dat ben ik nu weer van plan, ga er geen geld aan spenderen iig voor zo'n verklaring...

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:17

biancanij schreef:
Wat is daar voor iets een biotensor? Maar met zo'n test kun je dat ook als bewijs aantonen op de wedstrijd? Want voor de KNHS heb je toch een verklaring nodig om met een neusnetje te mogen rijden??

Ik schat in dat er dan wel een handtekening van een DA op moet staan!

Mss kun je het via Laarakker krijgen? Die is DA en meet ook paarden door (Lecherantenne) op allergieën.

Viper03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:44

Volgens mij mag je gewoon met een neusnetje rijden en hoef je er geen verklaring voor te hebben.....ik ga het eens opzoeken!

Viper03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:48

Hmm toch niet:

KNHS

Een deelnemer mag gebruik maken van een oor- en/of neusnetje bij het paard
tijdens de wedstrijd, wanneer:
a. Er een dierenartsverklaring bij het paspoort van het paard is gevoegd, waarin
is aangegeven waarom het gebruik van een oor- en/of neusnetje noodzakelijk
is en waarin het levensnummer en het transpondernummer van het desbetreffende
paard is opgenomen;
b. het oor- en/of neusnetje geen opvallende, afwijkende, lichtgevende of fluorescerende
kleur heeft;
c. het neusnetje uitsluitend de neus van het paard bedekt; het bit (of in de klasse
Z1 en hoger de stang en trens) moet zichtbaar zijn. Daarbij geldt dat het netje
niet mag knellen;
d. het oornetje de ogen van het paard niet bedekt, het orenspel niet belemmerd
wordt en het oriëntatievermogen niet wordt beïnvloed.
e. Het gebruik van een oor- en/of neusnetje kan op ieder moment door een
official onderzocht worden. Wanneer er onjuist gebruik van wordt gemaakt,
kan een official overgaan tot het uitsluiten van de combinatie. Wanneer het
onjuiste gebruik in strijd is met de Gedragscode Welzijn van het Paard (en als
wreedheid kan worden aangemerkt) volgt diskwalificatie en wordt aan de KNHS
gerapporteerd.
f. Wanneer geen verklaring van de dierenarts met de gevraagde gegevens kan
worden overlegd, dient het oor- en/of neusnetje te worden verwijderd alvorens
(verder) kan worden deelgenomen.
g. De deelnemer is ervoor verantwoordelijk dat juist gebruik wordt gemaakt van
het oor- en/of neusnetje.
h. De deelnemer is ervoor verantwoordelijk dat aan het gestelde in lid 7 sub a van
dit artikel is voldaan.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:52

ik wil aankomende zondag nog starten met netje, maar verklaring dierenarts is nog niet binnen. als je eenmaal gestart bent kunnen ze je dus niet meer diskwalificeren hiervoor? misschien dat ik het toch maar gewoon probeer dan... anders is het sowieso niet et doen als het beetje zonnig weertje is...

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 14:46

Nou de DA sprak vrijdag al weer heel anders, hij kan het bloed laten onderzoeken op een allergie voor pollen. Welke pollen weet je dan niet, maar dat hoef ik ook niet te weten. Als ik maar de verklaring heb en met netjes kan rijden. Daarna ga ik wel opzoek na nog een of ander medicijn erbij dat extra helpt.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 19:37

Maarja kost je dan in ieder geval wel veel meer geld dan alleen een verklaring en dat is voldoende voor de wedstrijden... Ik zou iig geen bloedtest laten doen, dattie pollenallergie heeft weet je eigenlijk al Knipoog

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 19:38

Heeft iemand hier ook trouwens dat mensen je zeggen dat het onzin is met zon netje te rijden. Vandaag ook weer mensen die dan zeggen dat het tussen je eigen oren zit... Niet dat ik me daar nou enigszins iets van aantrek, maar kan me er wel weer aan ergeren... Ik hoop dat die mensen ook eens zo'n paard te rijden krijgen Nagelbijten / Gniffelen

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:48

Er is bij Ino een DA geweest die gewoon doodleuk zij dat ik dan maar moest leren rijden, dan zou hij wel ophouden met dat geschud. Toen ik vroeg waarom Ino in de binnenbak dan niet schudde kreeg ik ook te horen dat het wel mijn eigen idee zou zijn.
De volgende DA kwam niet verder dan dat we hem maar eens flink op zijn kop moesten geven want hij stelt zich aan.
De volgende 3 kwamen ook al met niks beters.
Ik heb in het verleden van andere mensen ook wel eens van dergelijke opmerkingen gehoord, maar daar kan ik niet zo mee zitten. Het waren vooral mensen die toch al niet zo snugger zijn die dat soort opmerkingen plaatsten (zelf op een 2 jarige gaan zitten. Of bij ieder spettertje een regendeken op doen anders vat ze kou, ook al is het 30 graden, enz).
Van dat soort idioten kan ik het wel hebben. Ik verwacht dit soort opmerkingen juist niet van een DA.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:50

Roos_s schreef:
Heeft iemand hier ook trouwens dat mensen je zeggen dat het onzin is met zon netje te rijden. Vandaag ook weer mensen die dan zeggen dat het tussen je eigen oren zit... Niet dat ik me daar nou enigszins iets van aantrek, maar kan me er wel weer aan ergeren... Ik hoop dat die mensen ook eens zo'n paard te rijden krijgen Nagelbijten / Gniffelen

duuh vreselijk zulke mensen,dan zeg ik meestal zoiets van ja joh en tussen jouw oren zit zeker wel ales goed?
Clown Vork Knipoog

ze hebben mij zo vaak verteld dat ap niks mankeerde blabla en dat het onzin was enzo..
nou tot ze zagen dat meneer dus echt elk voorjaar heftig staat te schudden.

en nu hoor je ze niet meer maar ja,wie hoort er nou ook over een paard met hooikoorts?
klinkt toch ook te zot?

gelukkig heeft het paard van mijn eigen veearts ook hooikoorts dus zij geloofd me wel Haha!

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 22:22

Roos_s schreef:
Maarja kost je dan in ieder geval wel veel meer geld dan alleen een verklaring en dat is voldoende voor de wedstrijden... Ik zou iig geen bloedtest laten doen, dattie pollenallergie heeft weet je eigenlijk al Knipoog

De DA schrijft niet zomaar een verklaring. Welke DA heb jij dan? Maar ik wil het zelf ook zeker weten dat het van de pollen komt en niet ergens anders van. Want ik twijfel daar soms nogal aan. En inderdaad ook ik dacht wat een onzin die netjes, tot mijn paard ook begon te schudden. Maar wat mij wel opvalt is dat ineens steeds meer paarden er last van krijgen. Of althans steeds meer mensen met zo'n ding zien rijden omdat ze denken dat het paard daardoor onrustig is. Ik vind soms dat de mensen nogal te ver gaan en het paard geen paard laten zijn. Maar als je paard inderdaad pollenallergie heeft (wat helaas echt bestaat) dan is zo'n netje wel een uitkomst. Vandaag liep Uniek gelukkig niet meer te schudden.

Wat ik mij nou afvraag is of een paard dat pollenallergie heeft moet die dan in de wei ook zo'n netje om? Lijkt mij toch wel???? Want dan komen ze toch veel met pollen in aanraking???

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 14:12

Ja, die van mij heeft in de wei een Fieldrelief mask op. Daar zit ook een pollennetje aan.

Gisteren heb ik eens zonder netje geprobeerd te rijden en het was echt een ramp! Na 10 minuten schudden en vechten toch maar het netje op gedaan en het was echt een wereld van verschil! Voorlopig toch maar even ophouden dan maar...

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 14:38

Ino heeft in de wei wel zijn field relief op maar dan zonder neusnetje. Het masker vind hij prima maar dat netje moet van zijn neus af Clown . Zolang hij in de wei staat te grazen heeft hij toch nergens last van en het netje houd toch de pollen niet tegen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 14:39

momenteel zie ik trouwens in zowat elke wei wel headshakers staan...
wat hebben de paarden veel last van vliegen zeg!!!

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 18:20

biancanij schreef:
Roos_s schreef:

De DA schrijft niet zomaar een verklaring. Welke DA heb jij dan? Maar ik wil het zelf ook zeker weten dat het van de pollen komt en niet ergens anders van. Want ik twijfel daar soms nogal aan. En inderdaad ook ik dacht wat een onzin die netjes, tot mijn paard ook begon te schudden. Maar wat mij wel opvalt is dat ineens steeds meer paarden er last van krijgen. Of althans steeds meer mensen met zo'n ding zien rijden omdat ze denken dat het paard daardoor onrustig is. Ik vind soms dat de mensen nogal te ver gaan en het paard geen paard laten zijn. Maar als je paard inderdaad pollenallergie heeft (wat helaas echt bestaat) dan is zo'n netje wel een uitkomst. Vandaag liep Uniek gelukkig niet meer te schudden.

Wat ik mij nou afvraag is of een paard dat pollenallergie heeft moet die dan in de wei ook zo'n netje om? Lijkt mij toch wel???? Want dan komen ze toch veel met pollen in aanraking???

Bij gizmo een man met husky's bij dierenasiel in de buurt (weet niet hoe het heet) En nu via lars zn werk wil het ook schrijven. Het is ook geen recept, dus zou niet weten waarom ze daar veel gegevens voor willen hebben.
Is misschien wel beter voor het paard tegen de pollen dat netje in de wei, maar dat blijft niet lang heel, dus meestal maar niet op....

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 18:22

en oja, denk dat het afweersysteem van de paarden beetje aan het achteruit gaan is.. Zijn ook steeds meer paarden met zomerexceem.. Maar met pollenallergie kan het ook zijn dat er steeds meer bekent over is...

Sancerre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 23:51

De mijne krijgt last bij verhoogde ademhaling en niet als ze in de wei loopt. Dan heeft ze slierten voor de ogen hangen en gaat het verder goed.
Ik heb een dierenartsverklaring en jury's vragen soms waar het netje voor is, sommige zien het niet eens (paard is zwartbruin). Ik kan weer heerlijk buiten rijden. :-D