[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kylah

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 19:07

ja kan zeker met eten te maken hebben. Te eenzijdig voer, te vet voer, in het Nederlandse gras zit tegenwoordig ook niet veel meer. Kan me voorstellen dat hij in spanje droger voer krijgt dan dat je hem nu kan geven?

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 19:35

@Kyla, welke allergietest is dat precies? Waar heb je dat laten doen? Die immuuntherapie spreekt mij ook aan. Ik begreep dat een allergietest bij paarden lastig is en niet altijd juist uitgevoerd/ geïnterpreteerd worden, maar dat er wel nieuwere tests zijn.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 19:41

Hier een AndaxArabier kruising, ook met eczeem. Overigens had ze daar ook al jeuk, maar ze stond daar heel veel binnen en werd om de dag gewassen dus het was niet echt zichtbaar.
Mijn PRE ruin past heel goed in de vliegendeken van Dominick, weet niet of ze ook een eczeemdeken hebben. De vliegendeken is in ieder geval perfect voor mijn ronde en korte Spanjaard.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 20:08

Ik heb zojuist een snuggyhoods deken en hoofdkap besteld.
Benieuwd hoe hij bevalt.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 20:11

En net toen ik Alex zijn voorpluk omhoog deed, echt precies op de rand waar de voorpluk begint toch een klein wondje. -O-

Iemand nog een middeltje dat het herstel bevorderd(geen sprays of zalfjes met een rare geur, daar rent hij keihard voor weg)? Of mag je op een open wondje niks smeren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 20:14

kylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 20:21

Het is de test van Immunopharm. Ze testen op heel veel verschillende stoffen in voer en omgeving. Bij de mugjes testen ze op een mix van verschillende soorten. De immuuntherapie geeft geen 100% kans van slagen. Daarvoor is nog te weinig getest met paarden maar voor mij was niet geschoten altijd mis het motto

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 20:39

Fennadev, Honingzalf er oo smeren

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 21:20

Ik ben gister begonnen met de Hippo eczema. Hoop dat ik ook snel verschil ga zien.

Voor mijn AndalusierxQuarter kruising gebruik ik een Shires eczeemdeken wat vrij netjes op haar ligt :)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 21:36

We hebben zowel zinkzalf als honingzalf niet in huis, wel calendula wondzalf dacht ik, maar dan moet ik even in de la kijken.

Edit; wezen kijken en mijn moeder zegt net dat er misschien nog zinkzalf in de badkamer ligt en niet in de medicijnenla.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 22:38

Het blijft per paard toch heel verschillend hoe ze op de verschillende middeltjes reageren, geen standaard recept, helaas.

Afgelopen voorjaar kon ik meedoen aan een test van Fibra eczeemzalf. Ik heb dat uiteindelijk niet gedaan omdat ik ze dan geen deken op mocht doen. Dat is voor mij echt een no-go.

Vandaag sprak ik iemand die erg tevreden was over de Fibra zalf. Ze deed niet mee met de test, maar is zelf begonnen haar pony ermee te behandelen en gebruikt het met succes naast de deken voor de randjes.

Is hier al iemand die de Fibra zalf heeft gebruikt?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 23:40

@ kap op op stal: onze pony heeft de hele zomer 24/7 haar kap op. Ook op stal. Hier worden ook geen dekens ed gewisseld (behalve noodgevallen). Maar gaat prima.
In de stal kunnen ook nog wel eens knutten zitten, en bovendien, pony houdt ook niet van vreemden aan haar kop.

Ze is al jaren niet anders gewend (op de wei laat -bijna- iedereen het masker toch ook 24/7 op?). Je kunt moeilijk precies iedere keer voor de schemering aan komen met je masker :)

Mocht je niet vertrouwen op genoeg zicht, is een masker met helderder gaas of open ooggaten nog een optie.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 00:26

Ik laat hem idd maar gewoon om. Ze heeft hem nu buiten ook 's nachts om. En haar stal is vlakbij de buitendeur.
Zonder kap durf ik voorlopig echt even niet. Ze heeft haar oren en hoofd zo kapot geschuurd :(

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 08:30

Dat jullie paarden allemaal zo makkelijk zijn met een kap. Hier heeft nog geen enkele kap langer dan 24 uur overleefd :') Als ze een kap op krijgen lopen ze direct naar een vriendje, die wil dan best helpen het ding eraf te trekken. Binnen no time vind ik het ding dan gescheurd ergens op de grond. Het is een variatie op het spelletje 'halster-trekken'.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 10:29

Die van mij laat alleen de kap op als er geen oren aanzitten

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 16:02

De vorige kap was binnen 24 uur kapot, door het schuren. Maar verder laat ze hem wel zitten. Scheelt misschien wel dat ik een merrie heb en er staat 1 oudere ruin bij die niet zo speels is. De rest zijn ook merries. Volgens mij scheelt dat echt kwa slopen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 17:42

De Boett-kap zit erg goed vast, aan de deken. Die krijgen ze echt niet af.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 17:59

Imre schreef:
De Boett-kap zit erg goed vast, aan de deken. Die krijgen ze echt niet af.

Dit dus

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 19:23

Ik heb vandaag op de hippiade dus wondzalf gekocht en dat er zonet opgesmeerd en kennelijk beet het hem toch wel een beetje, want hij liep weg. Dus ik hem rustig benaderen, eens laten snuffelen aan de tube en dan voorzichtig het wondje weer aanraken en toen uitgebreid beloond want hij bleef staan. Nu hoop ik dat ie niet weg gaat lopen zodra hij de tube ziet.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 23:02

Niet af, wel kapot..

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 10:00

Gisteren een advertentie geplaatst.
Gewoon op zoek naar lapdekens voor mijn eigen. Van de kleur lig ik niet wakker.
Contact met n dame vlak in de buurt.
Dekens met mijn maat... pagony. Ir en primiere. Ze vroeg er vijf per deken voor... ik dacht eerst maar twee te lezen... want heb er maar n paar nodig.
Eenmaal daar... op de verkleuring na gewoon puntgave dekens!
Liet ze mij de derde zien... ook puntgaaf...

Mocht ze voor n prikkie mee nemen ze gebruikte niet meer.
Nou voor t komende seizoen heb ik genoeg dekens en anders knutsel dekens...

Binnenkort een kapotte bips ook in de maat wat ik zoek voor twee euro over nemen. Mooi bandig met al die clips enzo.

Twas niet mijn bedoeling of voortzettende gedachtegang. Maar ok!
Splinter door de winter.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 13:38

Wie heeft er ervaring met het voer v fibra?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 14:23

maralyn schreef:
Binnenkort een kapotte bips ook in de maat wat ik zoek voor twee euro over nemen. Mooi bandig met al die clips enzo.

Twas niet mijn bedoeling of voortzettende gedachtegang. Maar ok!
Splinter door de winter.

Een kapotte bips zou ik nog niet willen hebben als ik 100 euro toe kreeg...... _/-\o_

Ik heb ervaring met Fibra voer, ik gaf altijd de gewone aan mijn "oude" zieke merrie, kapotte darmen, nam geen suikers meer op uit haar voeding met het gevolg dat ze bijna dagelijks gaskoliek kreeg van gras.
Ze had een veulen aan de voet en liep met een graasmasker op op de weide, daarom moest ze flink bijgevoerd worden.
Dat deed ik met een halve emmer Fibra, twee scheppen opfokbrok (eiwitrijk en suiker arm), een bekertje TWM horsemix en (suiker)arm hooi. Ze stond dan een paar uur per dag in op stal om te eten, terwijl het veulen in de wei bleef, de rest van de 24 uur liep ze met graasmasker (greenguard) op de wei met de andere merries met veulen.
Best een zware tijd maar ze heeft het wel vol kunnen houden tot het veulen 5 maanden was.
Aan het einde was ze wat mager, dat hebben we na het spenen van het veulen bij kunnen voeren met Fibra en opfokbrok. (Helaas verdroeg ze steeds minder voedingsmiddelen en hebben wij haar een half jaar later laten inslapen)

Opvallend was dat ze die zomer geen enkel teken van ZE heeft gehad, zonder haar RSIH op. De beperking van de suikers in combinatie met het afvallen heeft haar erg goed gedaan toen.

Ik vind Fibra een heel fijn voedingsmiddel om te mengen met brokken, ze kauwen dan beter en doen er veel langer over om de brokken op te eten. Fijner dan pure luzerne omdat daar vaak melasse aan toegevoegd is.

Pure Fribra, kwart emmer per dag, heb ik vorig jaar aan Blacky gegeven toen de voedingswaarde van het gras minder werd en Blacky begon af te vallen. Daardoor ging hij mooi de winter in.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 14:28

Ik juist wel tiwi... misschien snap je mijn doel niet.
Van de hals maak ik n rijhals en van de overige delen als lappenstof voor reparaties en n extra buikflap die wél heel is. Is ook handig.

Dus ik snap je reactie niet helemaal?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 14:31

Ze bedoeld dan vast haar eigen kapotte bips ofzo :P
Grapje dus :D