maralyn schreef:Binnenkort een kapotte bips ook in de maat wat ik zoek voor twee euro over nemen. Mooi bandig met al die clips enzo.
Twas niet mijn bedoeling of voortzettende gedachtegang. Maar ok!
Splinter door de winter.
Een kapotte bips zou ik nog niet willen hebben als ik 100 euro toe kreeg......
Ik heb ervaring met Fibra voer, ik gaf altijd de gewone aan mijn "oude" zieke merrie, kapotte darmen, nam geen suikers meer op uit haar voeding met het gevolg dat ze bijna dagelijks gaskoliek kreeg van gras.
Ze had een veulen aan de voet en liep met een graasmasker op op de weide, daarom moest ze flink bijgevoerd worden.
Dat deed ik met een halve emmer Fibra, twee scheppen opfokbrok (eiwitrijk en suiker arm), een bekertje TWM horsemix en (suiker)arm hooi. Ze stond dan een paar uur per dag in op stal om te eten, terwijl het veulen in de wei bleef, de rest van de 24 uur liep ze met graasmasker (greenguard) op de wei met de andere merries met veulen.
Best een zware tijd maar ze heeft het wel vol kunnen houden tot het veulen 5 maanden was.
Aan het einde was ze wat mager, dat hebben we na het spenen van het veulen bij kunnen voeren met Fibra en opfokbrok. (Helaas verdroeg ze steeds minder voedingsmiddelen en hebben wij haar een half jaar later laten inslapen)
Opvallend was dat ze die zomer geen enkel teken van ZE heeft gehad, zonder haar RSIH op. De beperking van de suikers in combinatie met het afvallen heeft haar erg goed gedaan toen.
Ik vind Fibra een heel fijn voedingsmiddel om te mengen met brokken, ze kauwen dan beter en doen er veel langer over om de brokken op te eten. Fijner dan pure luzerne omdat daar vaak melasse aan toegevoegd is.
Pure Fribra, kwart emmer per dag, heb ik vorig jaar aan Blacky gegeven toen de voedingswaarde van het gras minder werd en Blacky begon af te vallen. Daardoor ging hij mooi de winter in.