[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dookia

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 16:09

hij heeft dus momenteel geen eetlust, diarree, geen koorts, hij word nu snel moe maar ja als je zo weinig energie binnenkrijgt dan is dat normaal zou ik zeggen. Sinds gisteren eet hij terug 60 tot 70 percent van zijn normale dagratsoen van hooi. Wel voordroog want hij weigert volledige normaal hooi. Hij heeft deze week infusen gehad van vocht, 3 liter plasma, dagelijks getransfauneert geweest, hij krijgt pillekes om het zuur in zijn maag te neutraliseren (om geen maagzweren te krijgen), flagyl (20 per dag), en zijn pergolide

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 16:11

Maris schreef:
Meert, ja ik weet dat er in grasmix meer suikers zitten als in lucerne. Maar zoals ik het begreep van de ecir groep is er iets speciaals met de lucerne suikers. Daardoor hebben IR paarden er moeite mee. Ik weet niet precies waarom verder. JP misschien wel !

Ik ben even gaan zoeken naar wat de reden zou kunnen zijn.

Insulin-resistant horses prone to laminitis may be sensitive to alfalfa. The cause isn't entirely clear, but it may be related to alfalfa having more sugar in the form of glucose, and higher starch.
http://www.equisearch.com/horses_care/alfalfa-wise-choice/

Many IR horses do not tolerate alfalfa hay, even though it has low sugar+starch levels. Signs to watch for include swelling of the udder (mares) or sheath (geldings, stallions) that subsides when the alfalfa is removed. We really don’t know why some IR horses are alfalfa intolerant while others have no difficulty with alfalfa hay or pellets. It’s safest to exclude alfalfa from the diet initially - once any symptoms of laminitis, IR or PPID are controlled it can be cautiously reintroduced.
http://www.desertequinebalance.com/nutrition-basics/emergency-diet

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 16:25

Dank je wel Meert ! Blijft een beetje vaag verhaal he , over die lucerne ?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 17:37

Fiek is ook aan het rommelen nog..
Stal de afgelopen week weer drijf en drijfnat..
Meen ook gezien te hebben dat hij wat nat was op een ongeschoren plek..
Mijn moeder heeft hem de afgelopen 2 dagen buiten gezet, loopt dan slecht, stijf en gevoelig etc..
Vind het zo moeilijk allemaal, bah...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 17:39

SR en ik hoopte juist zo dat het stukken beter ging met Fiek ! Op welke dosering zit je nu ?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:03

Addison's disease .. komt voor bij paarden. Om niet te zeer in details te treden: het betreft een afwijking van de adrenalineklieren - deze zijn te vinden in de bijnierschors. Opmerkelijk is dat een verhoogd ACTH ook een gevolg kan zijn van een tumor in de bijnier (dus niet persé door een tumor in de hypofyse).. voor mij is dan het lage eiwitgehalte in het bloed (nierschade?) in combinatie met uitdroging wel een rood vlaggetje. Anderzijds: laag albumine resulteert meestal in oedeem, dus ik snap de tegenstelling niet.. Hebben ze in de kliniek het ACTH al bepaald? Is Addison's al ter sprake geweest in de kliniek?
Ik denk dat het best een ingewikkeld verhaal gaat worden- typisch iets voor een endocrinoloog om te beoordelen..

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:52

JP ik ga het vanavond eens met hun over hebben en zien wat ze denken

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:41

We zijn terug .naar hij weigert terug te eten en te drinken. Ik ben bang dat ik hem aan het kwijtgeraken ben |(

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:44

jee...wat rot!
Ze hebben de mest op parasieten gecontroleerd?Maar je weet dat dat niets zegt?
Dit beeld lijkt wel erg op de shet uit een ander topic.Die zat stikvol bloedwormen.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:45

:(:) hij mocht terug van de kliniek?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:48

En de dosis prascend verlagen ?? Of denken ze dat het niets daarmee te maken heeft ?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:17

Eet hij ook geen peen, appels of andere lekkere dingen?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:19

Dookia, veel sterkte, wat naar allemaal zeg..

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:21

Dookia: veel sterkte

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:21

Dookia sterkte.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:22

Maris schreef:
SR en ik hoopte juist zo dat het stukken beter ging met Fiek ! Op welke dosering zit je nu ?

Zit nog op een half, wil rustig opbouwen maar krijg ze nooit gelijk in kwartjes verdeeld, ook niet met pillensnijder.. Krijg je weer ongelijke dosis etc, van de week even overleggen met dierenarts maar weer, maar die komen er zelf ook niet uit..

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:58

dookia schreef:
We zijn terug .naar hij weigert terug te eten en te drinken. Ik ben bang dat ik hem aan het kwijtgeraken ben |(

Niet opgeven hoor !
Ik gok nog altijd op broei of schimmel in die voordroog...spuiten ze hem buscopan op de kliniek ?
Anders dit eens proberen...pijnstillend effect hiervan doet vaak weer eten en drinken. En al die '' troep '' dat in de darmen zit, moet er eerst weer uit en dat kan een heel tijdje duren. Kool of intestinale klei kan ook helpen om de gifstoffen te binden en af te voeren....
Misschien zeg ik wel iets heel doms, maar dit lijkt mij het meest voor de hand liggend aangezien er op de stal nog 2 andere paarden ook aan de diarree waren...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 22:30

cynthiar schreef:
Dank je voor je suggesties.
Ik moest juist van de da meer lucerne geven. Ik gaf ongeveer een halve kilo per dag, nu een hele ongeveer.
Hij heeft wel al de laatste 3 jaar dat hij de ene keer wel diarre heeft, dan weer niet, dan eet hij slecht hooi dan weer graag, dit ligt echt aan de partij hooi. Maar nu was de diarreee echt alleen maar water met wat vezels. Gelukkig was het vandaag weer een hoop met ballen erin.
Hij krijgt de lucerne pas sinds augustus. Op de wei al toen het gras minder werd, vorig jaar was hij nog magerder terwijl hij meer hooi at, dus vandaar dat ik het ben gaan voeren.

Onze ruin die vaak dunne mest heeft sinds een tijdje ook dagelijks speedibeet wat PAVO nu.sinds kort in NL onder hun eigen vlag verkoopt werkt goed bij hem.
Probeer dat eens voor je paardje. De pectine die in bieten pulp zit zorgt voor een goed maag darm flora.
Het is ook te koop als kwikbeet van D&H.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 22:40

Sterkte Dookia

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 22:46

Hij stond daar als een geslagen hond, na mijn bericht heb ik hem laten stappen en toen ik terug naar de stal ging wou hij nog stappen dus terug gegaan en toen heeft hij meteen gerold. Vond hij duidelijk zalig. De dierenarts zei van probeer anders van hem 5 min te laten gras grazen. Dus ik ga van het terrein af een steegje in waar we deze week al hadden gegrazen. sleurt hij mij daar mee naar de plaats met het lekkerste gras en begint hij gretig te grazen
Na 5 min wil ik dus terugkeren en moet ik hem echt ervan wegtrekken, halverwege het steegje draait hij zijn kar en sleurt hij mij terug naar het einde om verder te grazen. Ik snap er echt niets van, waarom wilt hij al de rest niet eten

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 22:53

Er als laatste optie beslist om hem enkele dagen van de pergolide af te halen omdat er staat in dat anorexia en diarree tussen de bijwerkingen. hij heeft vanavond nog gekregen en morgen word zijn bloed nog eens omgestuurd en getest voor ACTH waarden. We zouden als er betering is hem dan over een weekje terug op pergolide zetten maar terug starten als van nu en opbouwen met een kwartje

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 23:02

pffffg hoop dat ie snel opknapt!
ga duimen draaien voor jullie!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 23:17

dookia schreef:
Er als laatste optie beslist om hem enkele dagen van de pergolide af te halen omdat er staat in dat anorexia en diarree tussen de bijwerkingen. hij heeft vanavond nog gekregen en morgen word zijn bloed nog eens omgestuurd en getest voor ACTH waarden. We zouden als er betering is hem dan over een weekje terug op pergolide zetten maar terug starten als van nu en opbouwen met een kwartje

Kun je niet beter naar een lagere dosering gaan?Helemaal stoppen is volgens mij niet goed.
Fijn dat hij in iedergeval wel gras eet!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 23:19

Die van mij heeft dat is gehad met zandkoliek. Wilde niets eten behalve gras en wortels.. Dus vrij genomen en door de bermen gestruind tot hij weer op hooi over wilde..
Waar ik destijds stond kon ik geen gebruik van het land maken..

Wat vervelend allemaal dookia...hopelijk doen de grasjes jouw paard goed..

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 23:26

@Geerke in de bijsluiter van prascend staat nochtans ook dat je dan volledig moet de behandeling staken. en na enkele dagen hernemen maar lichter opbouwend. Dit is wat ze wilt testen, ik moet nu even op haar vertrouwen