[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 06:32

mijn kleine poownie loopt er momenteel zo bij:
Afbeelding

en zijn halster zit scheef,dat doet ie elke keer.
maar hij zweette gister alleen een beetje onder het halser,maar verder nergens.
kon niet merken dat hij het warm had.
eczeem gat goed nu hij op een kaal stk land staat,alleen nog wat rond zijn voorpluk

Mi_Amore

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 08:22

Zita staat ook op een (voor 90%) kaal land, ongeveer 4u per dag, gaat prima zo!
Durf ze er nog niet echt langer opzetten :-)

Hier ook nog steeds de RSIH aan, maar ze zweet er niet onder.
Heb met mijn paard al ellendig veel eczeemkappen geprobeerd, maar de manier van ellepel gaat nog het beste hier!
Simpelweg een halstertje met vliegenfrontje does the trick :D

Schuurplekken rond de ogen zijn zo goed als verdwenen! Ik smeer er wel nog dagelijks befix op.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 09:13

Mijne zweet wel onder rsih.. vliegenfrontje wou ik ook opdoen, echter spelen ze bij ons nogal veel met halsters. Na 1 lag die dus verdwaald in het land. Wel teruggevonden, weet alleen nog niet hoe ik 'm nu beter kan bevestigen zodat hij spelende ruinen wel aan kan. tips anyone?

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 11:16

Ohh ik zit in zo'n groot dilemma vandaag! Het is hier erg warm, bijna windstil en geen schaduwplekjes in de wei. Ben heel bang dat ze erg gaat zweten onder de rambo. Wat doen jullie vandaag? Mijne staat 24/7 buiten, ze is een tweejarige fries.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 11:30

NehnaDagmar schreef:
Ohh ik zit in zo'n groot dilemma vandaag! Het is hier erg warm, bijna windstil en geen schaduwplekjes in de wei. Ben heel bang dat ze erg gaat zweten onder de rambo. Wat doen jullie vandaag? Mijne staat 24/7 buiten, ze is een tweejarige fries.

Heb je de mogelijkheid om je paard niet een paar uurtjes op te stallen op een koel plekje?
Mijne staat nu zonder deken buiten, maar die was gisteren om 14u al helemaal gaar in de zon en echt blij dat hij eruit mocht (heeft daar ook geen schuilmogelijkheid)
dus ik ga hem vandaag weer eerder binnenhalen en dan doe ik hem uitgebreid wassen en daarna op stal zetten. Je zou als je de mogelijkheid hebt je paardje dan even kunnen opstallen
en straks als het weer wat koeler wordt weer terug op de wei te zetten? Ik zou in ieder geval wel even kijken vanmiddag hoe het met haar gaat. Het ene paard kan er beter tegen dan het ander, die van
mij kan er dus niet tegen dus dan grijp ik in.

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 12:30

Nee helaas is die mogelijkheid er niet! We hebben wel stallen, maar dan staat ze alleen binnen en maakt ze zich alleen maar drukker en warmer. Ze is nog maar twee jaar dus staat in een opfok-wei. Ik heb de deken toch maar weer om gedaan, zonet rond half 12 zweette ze nog helemaal niet en ga inderdaad vanmiddag weer even checken. Bedankt voor je reactie en jij en je paard dan ook sterkte met de hitte!!!

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 12:36

NehnaDagmar schreef:
Nee helaas is die mogelijkheid er niet! We hebben wel stallen, maar dan staat ze alleen binnen en maakt ze zich alleen maar drukker en warmer. Ze is nog maar twee jaar dus staat in een opfok-wei. Ik heb de deken toch maar weer om gedaan, zonet rond half 12 zweette ze nog helemaal niet en ga inderdaad vanmiddag weer even checken. Bedankt voor je reactie en jij en je paard dan ook sterkte met de hitte!!!

Da's wel positief als ze rond half 12 nog niet zweette.. je zou haar dan eventueel straks wel even een douche kunnen geven. Als ze wel zou zweten en dat droogt op krijgen ze wel jeuk, tenminste die van mij gaat dan altijd schuren van de jeuk als hij gezweet heeft. Ik ga de mijne dalijk al vroeg van de wei halen en even lekker douchen en insmeren en daarna zet ik hem op stal, bij ons zijn er meerdere die de paarden vroeger binnen zetten nu. Da's het nadeel als er weinig tot geen beschutting is op de wei met zo'n weer. Maar als jouw paard de enige is die dan binnen moet staan en zich dan alleen maar drukker maakt, dat helpt dan niet nee.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 12:38

Maar heeft het afspoelen zin, wanneer ze daarna weer op stal gaan en op stal ook weer gaan zweten? :(

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 12:51

Jotoma schreef:
Maar heeft het afspoelen zin, wanneer ze daarna weer op stal gaan en op stal ook weer gaan zweten? :(

de box van mijn paard staat in een vrij koele gang, waar het een stuk koeler is en daar zweet hij minimaal tov buiten, en ik merk duidelijk aan hem
dat hij het heerlijk vind als ik hem uitgebreid douche. Als ik dat niet doe en ik zet hem op stal, gaat hij meteen schuren. Doe ik hem goed
afspoelen en douchen dan doet hij dat niet. Dus imo heeft het, in mijn geval, wel zin om ze met dit weer uitgebreid te douchen elke dag

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 13:01

Gisteren is de zomereczemer van mijn weidemaatje flink aan het schuren gegaan...

Nog mensen bij wie het 'plots' is opgekomen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 13:26

NehnaDagmar schreef:

mooi staan laten,het is niet anders.
bij ons staat 80% van de paarden de hele dag in de zon buiten.
ook de zwarte paarden.
als die rambo licht van kleur is heeft je fries juist geluk,daar is het koeler onder he :j

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 13:36

Hebben jullie paarden hier ook last van ... Mijn paard lijkt net schilfers te krijgen in haar vacht, manen en staartwortel door de eczeemdekens. Die schilfers zorgen ook weer voor jeuk ...

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 13:37

Bij mij kreeg hij wel schilfers toen ik net begon met Derfen, maar dat was van korte duur. Nu zie ik ook op 1 plek schilfers, maar dat komt denk ik eerder doordat ik nu van 1x pw naar 3x pw derfen smeer en niet van de deken..

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 13:41

Ik smeer niets, ik gebruik enkel dekens, dus de schilfers moeten wel van de dekens komen.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 14:08

Sorry dat ik zo even jullie topic binnenval, maar ik heb al een beetje gezocht, maar kom niet aan een antwoord...Kan een paard ook luizen hebben in de zomermaanden? Ik lees overal dat het voornamelijk voorkomt in de wintermaanden met de dikke wintervacht enzo.
Mijn paard heeft sinds korte tijd enorme jeuk over zin hele lichaam (denk hierbij dus aan hals, rug). Specifiek schuren aan staart en manen doet hij niet, dus ik denk niet aan zomereczeem.

Ik zag dit topic, dus ik dacht, plaats hier even een berichtje. Hope you don't mind :D

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 14:08

Nou dat weet ik niet. Droge huid oid? Kan van 't voer komen?

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 14:10

Hij staat in de wei (wat kalere wei) en hij krijgt sportbrok van Subli. Dit krijgt hij al best lang en hij heeft voorheen nooit klachten gehad. Hij is wel wat gevoeliger voor huidschilfers, maar hij is pas nog helemaal gewassen.
Maar luizen zijn zichtbaar toch?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 14:17

Schilfers is bijna altijd een teken van huidvernieuwing.

Hier ook de paarden in de weide hoor, en de schaduw zoeken die knollen echt niet op 8)7

Ashley: Heb je toevallig een ander soort shampoo gebruikt dan voorheen?

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 14:18

_CS_ - Nee, ik gebruik over het algemeen shampoo met aleö vera/Tea tree...eigenlijk nooit andere

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 14:23

Als er echt totaal niets veranderd is, zou je haast denken dat ie door iets gestoken is (kan van alles zijn geweest).

Luizen weet niet of dat nu nog zo is, maar die beestjes moet je kunnen zien lopen volgens mij als je de haren in een scheiding legt.
Ben niet echt een luizenexpert wat dat betreft.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 14:28

Ja ik weet t ook niet. Ik zal nog eens extra kijken of er iets beweegt in zijn vacht. Hij staat verder wel met een vliegendeken op overdag ivm de vliegen en dazen.
Ik denk dat ik m morgen nog een keertje was en daarna even kijk hoe t ervoor staat.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 14:31

Heeft ie wel vaker met vliegendeken gestaan?

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 14:32

Ja, in perioden met veel vliegen en dazen enzo heeft hij altijd een vliegendeken op.

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 16:17

Nou, ik ben net weer gaan kijken en ze zweet nog steeds niet, ze drinkt veel koel water, dat zal ook goed helpen! Weer veel zorgen voor niets! (Hebben jullie dat ook altijd? ;))
Ashley, ik zou toch voor de zekerheid de dierenarts even laten komen!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 18:44

Is het jeuken voor of nadat de deken op ging begonnen?