Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 12:00

Charlybrown: probeer het zo lang mogelijk uit te stellen op de Maagcomp en Algea Vitalis.
Had afgelopen weekend wedtsrijd, toen heb ik hem wel gegeven uit voorzorg, het is echt een mega stresser namelijk. Ik houd hem wel heel scherp in de gaten dat wel. Geef jij al wel medicatie of een supplement preventief? Soms zou ik wel eens wat anders willen proberen dan maagcomp. maar heb keer de audevard geprobeerd, dat was hem niet.

@ Yvank: bij ons in de buurt is dat echt heel moeilijk te vinden. Die van mij is ook niet geschikt om 24/7 buiten te leven.

Die van mij krijgt onbeperkt hooi, luzerne door voer en verdeeld over 4 beurten. Laatste met bietenpulp.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 12:01

Die van mij staat ook elke dag een uur of 9 buiten.
Ook in de winter staan ze overdag gewoon buiten.
Nou moet ik zeggen dat het gras wat in ons land staat niet zo super is, vrij kaal zeg maar.
Maar ze kunnen knabbelen en krijgen ook gewoon hooi bijgevoerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 12:03

Maar gaat je paard dan helemaal niet naar buiten? Dan is het toch ook geheel niet raar dat een paard een maagzweer krijgt? Van 24/7 op stal staan zou ik ook zweren krijgen :o

Mijn paard staat ook niet 24/7 buiten dat is niks voor hem maar toch welk elke dag eruit... En omdat ik hem dat thuis in de aankomende winter niet meer kon bieden (paarden aan huis) heb ik hem bewust verhuist naar een plek waar dat wel kan.. Hij hoeft echt niet de hele dag buiten maar toch wel elke dag een aantal uren..

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 12:18

Yvank_ schreef:
Maar gaat je paard dan helemaal niet naar buiten? Dan is het toch ook geheel niet raar dat een paard een maagzweer krijgt? Van 24/7 op stal staan zou ik ook zweren krijgen :o

Mijn paard staat ook niet 24/7 buiten dat is niks voor hem maar toch welk elke dag eruit... En omdat ik hem dat thuis in de aankomende winter niet meer kon bieden (paarden aan huis) heb ik hem bewust verhuist naar een plek waar dat wel kan.. Hij hoeft echt niet de hele dag buiten maar toch wel elke dag een aantal uren..

Volgens mij heb ik in mijn post aangegeven dat hij wel een paar uur per dag naar buiten gaat.

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 12:22

Dan is het al anders... Mijn DA adviseerde ook minimaal 3/4 uur per dag eruit anders is de medicatie enkel nog gericht op symptoombestrijding omdat je de oorzaak niet aanpakt.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 13:26

hier ook weer een vreselijhke terugval door de combi transport, vreemde omgeving, buitenritten met paden die wel heel erg lijken op "het galop pad" thuis en haar temperament dat wel eens in de weg zit. Ook al eten ze goed hooi, als ze een paar keer hun voer aar je supplementen en/of medicarie doormengt escaleert het snel.
Dus hier weer aan de volle dosering Abler, gelukkig deze week bijbestelt...

Mijn paard gaat winter en zomer buiten, uitzonderlijk in de winter bij te veel vorst of sneeuwval enkele dagen binnen, maar dit proberen we zoveel mogelijk te vermijden. 's winters zal het eerder van +/- 9u tot 16.30 zijn en 's zomers van 8 tot 19u enbij extreme hitte van 20u tot 9à10 in de ochtend.
We geven hooi bij afhankelijk van hoe schraal de weide is (van een plukje tot wel een halve plak ve groot pak per paard)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 13:36

Waarom bij sneeuw naar binnen? Die van mij vinden dat fantastisch!

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 13:41

Hier ook zoveel mogelijk buiten, zelfs in de winter zolang de weide het toelaat minimaal 8u per dag.

Er staat bij ons wel nog redelijk wat gras op de weide dus er wordt voorlopig daar nog geen hooi bijgevoerd. 's Nachts op stal natuurlijk wel.

Jammer dat ze weer zoveel last heeft petitparis. Hopelijk doet de Abler het snel weer keren.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 13:45

een beetje maakt idd niet uit. Is alleen maar als het echt een hele dag sneeuwt (dringt door de dekens en we hebben geen schuilhokken op stal) of als er een dik pak sneeuw gedurende de nacht gevallen is op een grillig bevrozen ondergrond. De mijne zou in haar onstuimigheid letterlijk een been breken.

Dus als het een 5-tal dagen op een winter is, dan is het al veel. Denk dat de enige uitzondering enkele jaren terug geweest is toen het weken gevroren heeft en er echt wel dikke laag sneeuw lag (voor onze streek dan toch). Ondergrond vd weide veel te bultig en paarden tot halverwege hun pijpbeen in de sneeuw. Toen zijn ze bijna een week en nog enkele losse dagen moeten binnen blijven, je brak nog net geen been als je zelf langs de stallen ging om de voerronde te houden (ijslaag op het asfalt)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 13:55

Ik heb alleen problemen als het eerst heel veel regent en dan keuhard gaat vriezen. Dan is het echt hobbelig. Kan zelf bijna niet lopen, inderdaad. Maar de paarden staan gewoon buiten (ik heb geen binnen. Wel schuilhokken en een bestraat gedeelte). Maar die paarden zijn ook niet gek. Die doen echt wel voorzichtig. Maar ze zijn dan wel blij als ik het weiland even open gooi. Daar loopt niemand op, dus mooi glad. Dan willen ze in de diepe sneeuw wel even een sprintje trekken, hoor! :D

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 14:04

ja als de ondergrond vlak was voor de sneeuw, gaan ze ook gewoon buiten, maar bij ons op stal is het altijd afwachten hoe glad het asfalt is en hoe de weide eraan toe was voor de sneeuw. Want oneffen bevroren ondergrond gaat bij ons als ze elke dag buiten komen op zich ook prima, maar als er dan plots sneeuw op valt, zien ze het niet meer en als ze het voelen/merken kan het al te laat zijn...

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:43

Yvank_ schreef:

In de randstad bestaan er geen stallen waar de paarden in de winter op de wei kunnen... Ik weet niet waar jij woont?

Mijn paard gaat in de winter in de ochtend in de molen, in de middag een uur in de paddock (wil m niet langer dan een uur zonder eten) En in de avond een uur in de paddock en rijden/longeren

En hier lees ik dus ook over paarden die wel in de winter op de wei staan, en ook maagzweren hebben....
Laatst bijgewerkt door CharlyBrown op 01-10-15 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:53

Chesss schreef:
Charlybrown: probeer het zo lang mogelijk uit te stellen op de Maagcomp en Algea Vitalis.
Had afgelopen weekend wedtsrijd, toen heb ik hem wel gegeven uit voorzorg, het is echt een mega stresser namelijk. Ik houd hem wel heel scherp in de gaten dat wel. Geef jij al wel medicatie of een supplement preventief? Soms zou ik wel eens wat anders willen proberen dan maagcomp. maar heb keer de audevard geprobeerd, dat was hem niet.

@ Yvank: bij ons in de buurt is dat echt heel moeilijk te vinden. Die van mij is ook niet geschikt om 24/7 buiten te leven.

Die van mij krijgt onbeperkt hooi, luzerne door voer en verdeeld over 4 beurten. Laatste met bietenpulp.

Ik wil het eigenlijk zo lang mogelijk uit proberen te stellen... Maar vind het wel heel lastig... Vorig jaar was ik meteen begonnen met een supplement, maar dat had eigenlijk helemaal geen effect.. hij voelde zich binnen een mum van tijd slecht.

Ik hoop, nu ik heel langzaam aan het afbouwen ben met de wei, dat dit hem al een beetje gaat helpen.
Hij heeft heel de zomer zonder supplement of medicijnen gedaan... ook op wedstrijd en met vervoer heeft hij zich deze zomer super gehouden (vorige zomer kreeg hij wel steeds last)
Heb ook zijn voerbeleid beter op de rails dan vorige zomer, toen was ik nog een aantal dingen aan het testen.. maar nu denk ik wel een goed plan te hebben...

Dus wil hem nu eigenlijk nog niets preventief geven... maar ergens twijfel ik....

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:00

Ik zou gewoon even kijken hoe hij er verder op reageert CB. Aan welke dingen merk je aan hem dat zijn maagzweren ''opspelen''?

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:08

SteffiiY schreef:
Ik zou gewoon even kijken hoe hij er verder op reageert CB. Aan welke dingen merk je aan hem dat zijn maagzweren ''opspelen''?

Het begint vaak met mindere mest, natte winden en water bij mest...

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 18:13

Ik heb het geluk dat ze altijd zeker een uurtje of 8 naar buiten gaan, ooit langer, ooit korter. Weer of geen weer. De wei is doordat er maar weinig gras op staat wel meer tijdverdrijf dan dat ze echt gras binnen krijgt, maar dat wordt dan weer goed gemaakt met hooi.

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 07:49

Onze paarden gaan 's morgens om 5u30 al naar buiten omdat wij erg vroeg naar ons werk vertrekken. Deze ochtend was het gras lichtjes bevroren. Ik weet dat dit niet ideaal is, maar een hele dag binnen blijven helemaal niet.

Ik heb de indruk dat sommige paarden, zelfs mét het juiste stal- en eetmanagement nog gevoelig blijven voor maagzweren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 07:53

CharlyBrown schreef:
Yvank_ schreef:

In de randstad bestaan er geen stallen waar de paarden in de winter op de wei kunnen... Ik weet niet waar jij woont?

Mijn paard gaat in de winter in de ochtend in de molen, in de middag een uur in de paddock (wil m niet langer dan een uur zonder eten) En in de avond een uur in de paddock en rijden/longeren

En hier lees ik dus ook over paarden die wel in de winter op de wei staan, en ook maagzweren hebben....

Kennis woont in Den Haag en heeft een fijne betaalbare stalling waar de paarden gewoon in de winter ook een uur of 4 buiten met hooi in een paddock komen het kan dus wel :)

Ik woon in het Noorden maar ook hier genoeg stallen die in de winter binnen zetten. Ik heb wel gezocht naar een stal waarbij dat niet is. En uiteraard zweren kunnen ze altijd krijgen. Maar die van mij is veel gevoeliger op de maag als die noodgedwongen een paar dagen binnen moet blijven.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 08:41

Ik zou graag uit de discussie van de huisvesting van in dit geval mijn paard willen gaan.
Ik heb het beste met hem voor, maar de stallen die by the way op 1 hand te tellen zijn, waar de paarden de hele dag buiten staan, voldoen niet aan mijn standaard wat ik voor ogen heb voor mn paard.

Ik ben van mening dat we het allemaal het beste voor hebben met onze zorgenkindjes en dat het al lastig genoeg is om ze goed te houden. Ervaringen delen werkt voor mij in ieder geval als heel prettig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 08:46

En mijn ervaring is dus wel dat het bij mijn paard (veel) erger wordt als hij op stal moet dat is toch ook een ervaring :) ? Ik bedoel er niks lelijks mee , maar omdat het bij mijn paard een grote oorzaak is zou het mij niet verbazen als dat bij meer paarden het geval is.

Dus vanuit goede bedoelingen :)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 10:56

Zelfs met het allebeste management dat ik voor mijn paard kan realiseren, blijft hij heel gevoelig op zijn maag.
In de winter redt hij het ook niet zonder medicijnen. (en hij loopt zelfs op de aller, allerslechtste winterdagen nog minimaal 8 uur buiten)

Dus ze zijn er inderdaad wel, paarden die ondanks alle zorgen maagproblemen houden.

Nu geloof ik wel dat Tweet een redelijk extreem geval is, dat wel.

Al meerdere keren met de veearts overleg gehad over door tobben of toch euthenasie.

Maar voorlopig wil ik de zorg en kosten nog op me nemen en dragen. En doet hij het nog goed genoeg dat het voor hemzelf het grootste deel van de tijd echt nog leuk is om paard te zijn.

Maar een slecht pak hooi, in een ander weiland, drukte op stal etcetera, ik zie het wel terug in zijn gedrag en klachten.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 11:18

Citaat:
Kennis woont in Den Haag en heeft een fijne betaalbare stalling waar de paarden gewoon in de winter ook een uur of 4 buiten met hooi in een paddock komen het kan dus wel :)

Ik woon in het Noorden maar ook hier genoeg stallen die in de winter binnen zetten. Ik heb wel gezocht naar een stal waarbij dat niet is. En uiteraard zweren kunnen ze altijd krijgen. Maar die van mij is veel gevoeliger op de maag als die noodgedwongen een paar dagen binnen moet blijven.

4 uur in een paddock vind ik toch wel wat anders dan weidegang… althans… bij Cas is het echt de wei die hem goed doet.

Cas staat in de winter naast het rijden ook zo’n 3 uur per dag buiten (ook met andere paarden)

Een juiste stal is altijd lastig. Ik wil voor Cas een ruime en rustige stal zonder luik (hij heeft een haakje achter zij atlas, en wil voorkomen dat hij dit stoot) Hij heeft nu een stal van 3,5 bij 4 in een heel rustig hoekje, hier gedijt hij goed.

Daarnaast wil ik rij, longeer en losgooi bakken met een echte goede bodem zodat ik heel het jaar kan rijden.. ik wil daarvoor niet afhankelijk zijn van het weer. En ik wil dat de stal in een buitenrij gebied ligt.

Wat langer in een paddock, bv met hooi… klinkt zeker goed.. Maar ik denk dat dat voor Cas niet zo’n verschil maakt… ten opzichte van zijn huidige winter ritme.. En Ik heb zoiets dergelijks in combi met mijn andere wensen nog niet gevonden bij mij in de omgeving..

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 11:20

Ik merk het ook heel erg hoor. Zolang mijn merrie met maagzweren op het gras staat heb ik eigenlijk weinig/geen last.
Zodra ze de paddock op gaan(met onbeperkt hooi) dan begin ze langzaam aan kleine maagzweer klachtjes te krijgen.
Ik vind het daarom ook belangrijk dat ze zo lang mogelijk op het land blijft.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 10:34

Ik kom hier even binnen vallen.

Heb op het moment problemen met mijn lease paard. Dus voor de duidelijkheid, ik heb niet veel te zeggen over het paard..

Door de nattigheid hebben ze 2 weken binnen gestaan en eigenlijk gelijk daarna weer de hele dag op het land gestaan, in mijn ogen dus niet goed...
Als ze op stal komen, krijgen ze naar mijn idee ook te weinig hooi/kuil, als ik er ben krijgt hij wel nog extra van mij.

Onder het zadel moet hij altijd stil staan om te mesten, anders lukt het hem niet.

Maar nu sinds een aantal dagen stapt hij even rond en als ik in draf wil, stopt hij en is niet meer vooruit te branden (ik voel dan dat zijn buik opgezet is). Nu heb ik nog een ander zadel geprobeerd, wat zeker goed ligt, ook weer staken en heb hem eerst gelongeerd. Dat ging wel goed opzich, niet echt voorwaarts, maar het is ook niet een voorwaarts paard..

Heb zelf het vermoeden dat hij misschien wel een maagzweer heeft, hen de eigenaar geadviseerd om er een veearts bij te halen en nu is het afwachten .

Paard staat er wel gewoon helder bij.

Het is een lang verhaal geworden, maar hoop dat jullie mij ermee kunnen helpen

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 11:59

Nog een toevoeging, hij gaapt standaard na het rijden, ook wanneer hij niet zoveel gedaan heeft...