[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 13:35

OleJon Nee, helemaal niks, zit er ook niet, is echt irritatie van de keel.

Samantha89

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 22:47

Hier gaat het gelukkig ook nog goed!
Ik heb toch altijd het idee, dat als er een ontstekingsreactie bij de longen zit, dat een antibiotica daar niet voor helpt. De da in Bodegraven zei toen dat prednison bij dit soort klachten het beste helpt/resultaat geeft. Tijd terug heb ik wel weer een prednison kuurtje moeten geven omdat de da van mij toch weer wat hoorde op de longen. Zij vertelde mij ook dat ze me wel Ventipulmin(die siroop) kon geven, maar dat dat dan toch weer een soort van aankijken wordt en als we gelijk prednison geven we zeker weten dat het over gaat. Ik persoonlijk (maar dat is mijn mening) vind antibiotica ook meer voor als je paard met een wond staat of iets dergelijks.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 08:57

Hier ook gister de laatste antibiotica gegeven maar het idee dat het niet echt werkt we kregen d'r 5..

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 16:11

trysteffy schreef:
Ik volg ook hier even mee.
De mijne begon in januari te hoesten daarna was het even weg. Vorige week of 2 weken terug begon ie weer.
Gister is de da dus er voor geweest want zag 1 keer klodder gele snot uit zijn neus en daarna niet meer.
Geen koorts heeft ie getoont. Maar de da is gister dan geweest flinke ontsteking heeft je en al het snot/slijm zit behoorlijk vast. Nou zit ie aan de antibiotica en nog iets wat ie 2x daags moet hebben 10 dagen lang 5 pompjes. We mogen wel aan het werk maar niet te zwaar en niet laten zweten voordeel is dat ie geschoren is en over 3 weken wilt ze weer luisteren.

1 ding het was iedergeval niet meer besmettelijk

Mijn paard kwakkelt al de hele winter en sinds januari hoestte hij. Ging weer weg, kwam terug en nu ook met veel wit snot. Vandaag is de dierenarts geweest: 2 x 3 zakjes equimucin, 2x per dag 5 pompjes Ventipulmin en 1x per dag 5 schepjes prednison. Dit alles gedurende 10 dagen. Na vijf minuten longeren constateerde de dierenarts dat hij al teveel buiten adem was. Volgende week komt ze weer langs.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 21:02

Niksie schreef:
Mijn merrie heeft helder snot, hoest zeker niet continu maar echt hoestbuien:na het rollen bijvoorbeeld. Het klinkt als een droge hoest, na afloop smakt ze wat en is er een doorzichtig fluimpje in dr neus. DA gaf cubarmix, nu een week gegeven en ik merk weinig verschil. Wel stinkt ze als een riool vanachter, ze is dus echt gevoelig op de AB. DA belt morgen terug, maar weet niet wat beste weg is nu.

Wat zouden jullie doen, ik denk niet dat het door het hooi komt maar echt viraal gezien het verloop. Ze oogt totaal niet ziek, glanst als een spiegel...

Wel vreemd dat je DA AB gaat voorschrijven als je paard helder snot heeft. Geel snot wijst op bacteriële infectie, helder snot niet.

Lijkt me toch een gevoeligheid op stof, als het vooral na het rollen is.

Ik kreeg hier van mijn hoefsmid de tip om probioticata voor baby's (Protectis Drops) te proberen voor de paarden, en... mijn merrie die al 6 maand regelmatig hoestte, lijkt er nu eindelijk vanaf, hoewel ik al tig producten geprobeerd had. Lijkt bizar, darmprobiotica tegen een hoest, maar zou de weerstand helpen opbouwen, vandaar. Heeft echter niet geholpen voor pensionpaard, maar van hem vrees ik dat ie aan de AB moet.

Voor diegene die paarden hebben met vastzittende slijmen kan Lysomucil / acetylcysteïne poedertjes ook helpen, haal je gewoon bij de apotheek (toch hier in België). 's Morgens en 's avonds 2 poederzakjes door het voer mengen. Ik heb denk ik een kleine 10 euro betaald voor 30 zakjes, dus is ook schappelijk in prijs.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 23:37

karijn schreef:
trysteffy schreef:
Ik volg ook hier even mee.
De mijne begon in januari te hoesten daarna was het even weg. Vorige week of 2 weken terug begon ie weer.
Gister is de da dus er voor geweest want zag 1 keer klodder gele snot uit zijn neus en daarna niet meer.
Geen koorts heeft ie getoont. Maar de da is gister dan geweest flinke ontsteking heeft je en al het snot/slijm zit behoorlijk vast. Nou zit ie aan de antibiotica en nog iets wat ie 2x daags moet hebben 10 dagen lang 5 pompjes. We mogen wel aan het werk maar niet te zwaar en niet laten zweten voordeel is dat ie geschoren is en over 3 weken wilt ze weer luisteren.

1 ding het was iedergeval niet meer besmettelijk

Mijn paard kwakkelt al de hele winter en sinds januari hoestte hij. Ging weer weg, kwam terug en nu ook met veel wit snot. Vandaag is de dierenarts geweest: 2 x 3 zakjes equimucin, 2x per dag 5 pompjes Ventipulmin en 1x per dag 5 schepjes prednison. Dit alles gedurende 10 dagen. Na vijf minuten longeren constateerde de dierenarts dat hij al teveel buiten adem was. Volgende week komt ze weer langs.

Ja die van mij heeft dan gister zijn laatste antibiotica gehad en moet tot zondag nog door met respulmin.
Vandaag klonk ie wel beter dan van het weekend hij is niet snel buiten adem maar had van het weekend wel iets moeite mee na het briezen. En dan over 2 halve week komt ze dan weer kijken en als het niet verbeterd is krijgt ie ander spul ze noemde de naam maar geen idee nu even. We rijden nu dan 10 min steeds en volgende week maandag wil ik weer naar 15/20 min toe gaan.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 09:10

Dat van de darmen kan kloppen inderdaad. Ik heb ooit een man bij mijn paard gehad die acupressuur deed. Hij vertelde dat de darmen in verbinding staan met de longen (meridianen). Ik heb toen een reader bij alona gekocht over acupressuur en ben mij daar iets verder in gaan verdiepen. De luchtwegen kruidenmix die ik geef daar zitten dus ook kruiden in die ook de darmen gunstig beïnvloeden.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:44

Ik baal als een stekker.

Blue hoestte vorige week eigenlijk niet meer.
Zondag een buitenritje gemaakt en ook toen 2 x een hoestje maar verder niets, dus ik zoooo blij *\o/*

Maandag stond hij weer te hoesten en gisteren ook nog. -O- ;(

Demyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 19:40

Pff hier ook een hoestende pony!
Ze is een week of 5 geleden iets verkouden geweest en toen hoestte ze ook, niet veel, maar het was verklaarbaar.
Thuis merkten we verder niks aan haar. Maar tijdens inspanning (de dressuurles) begon ze af en toe te hoesten. Dan een paar weken achter elkaar, dan weer een week of 2 niet. Gisteren was het zo erg dat mijn dochter bijna de hele les alleen heeft zitten stappen.
De dierenarts hebben we vandaag maar laten komen en die hoorde niks in haar longen, maar wel aan de bovenste luchtwegen. Dus waarschijnlijk gevoelig voor stof/hooi. We moeten nu 10 dagen Ventipulmin geven (omdat ze het nu al 5 wk heeft) en hooi nat maken.

We zitten nu te denken om over te gaan op kuil. Hebben pony's dan minder last van stof? (Hooi hebben we net gehaald).. Onze andere pony heeft nergens last van, maar die wordt weer snel dik...
Waar doen we goed aan?

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 20:15

Je kan het beste kuil/voordroog gaan voeren, ze hebben dan echt véél minder last van stof en als de voordroog van grof stengelig gras is worden ze er ook niet dik van, dus even opletten welke kuil je koopt, succes en beterschap voor 't beestje!

Demyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:49

Dank je!

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 09:43

Hier ook alleen voor tijdelijk alleen op kuil hij vind het totaal niet lekker heeft liever hooi. Maar nog 2 weken dan mag ie over naar hooi weer

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:10

Ik voer al 6 weken voordroog maar merk weinig verschil.
Heb zelfs 2 weken lang de voordroog nog nat gemaakt omdat het redelijk droog spul was.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 14:03

Het advies om het hooi nat te maken had ik ook gekregen maar het hooi dat we hebben is stofvrij. Ik ben van mening dat een goede ventilatie op stal vereiste nummer 1 is om de boel stofvrij te houden.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 21:39

Hooi of kuil of voordroog is nooit stof vrij. Stof komt overal vandaan en gaat ook op hooi zitten/liggen, ook op de ingepakte balen die open zijn gemaakt. Plus het feit dat het niet alleen om stof gaat, het betreft ook de schimmeltjes die in het hooi, kuil en voordroog zitten. En alleen nat maken werkt niet, je moet het echt onderdompelen in een specikuip met water, dan kleven alle stof en schimmeltjes aan het hooi en eten ze het op ipv het in te ademen.
Ik wil ook even inhaken op het stukje dat paarden niet dik worden van kuil of voordroog, daar ben ik het niet mee eens. Alles wat ingepakt wordt in folie gaat een fermentatie proces "aan". Daardoor blijven(als ik mij niet vergis) de eiwitten hoger en de droge stof lager. Vanwege de hogere eiwitten moet je minder voeren, maar vanwege het lagere droge stof (omdat het vochtiger is dan niet ingepakt hooi) moet je meer voeren om aan de juiste hoeveelheid droge stof te komen wat je paard nodig heeft. Dus je paard kan er zeer zeker dikker van worden. Ik zou er dan voor kiezen om gewoon graszaadhooi te geven en dat gewoon te weken.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 19:24

Ik dompelde het voordroog inderdaad onder, echt effe soppen en dan uitlaten lekken.

Voordroog kan veel rijker zijn maar ik heb nu niet de beste kwaliteit en ook erg droog spul, eigenlijk gewoon ingepakt hooi, dus ze worden er niet dikker van bij mij.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 22:40

Wie zegt dat paarden niet dik worden van voordroog hebben mijn merrie nog niet gezien :') Maar goed, die krijgt het wel onbeperkt, dat is wel wat anders dan gedoseerde porties...

Onze voordroog baal droogt nu sneller na uitpakken ivm dit heerlijke weer. Ik maak het nu voor de zekerheid om die reden dan ook maar nat.
Hiervoor hadden wij een baal van een andere lichting, die was ook te droog en hebben wij weer om natter spul gevraagd. Dat durfde ik ook niet droog te voeren.

Hier gaat het op zich goed *klopt af*. Paar weekjes terug een watertje, maar die heeft niet doorgezet *klopt nog een keer af* Weet ook niet of ik mij hier eigenlijk nog mag melden, want hoesten doet ze toch niet of nauwelijks *klopt af* Ze had met dat watertje ook een kuch met aandraven, maar verder gelukkig niet.

Onder het mom van, je weet op een gegeven moment niet meer wat normaal is, heb ik vandaag geprobeerd haar ademhaling op te nemen. Gisteren en vandaag vond ik die weer wat gehoriger/ aanwezig. Filmpje is op ongeveer een kilometer van huis, alleen stap. Ze was wel lekker vlot bezig, maar dit is eigenlijk vanaf begin. Stop je, dan hoor je niets meer en ze pomp ook niet na ofzo. Ik heb toch een 10 km ritje gemaakt (stap en paar mini stukjes draf) wat ze prima volhoudt, niet dood moet thuis komt (laatste stuk kon ze nog prima dribbelen) en ook niet blijft na hijgen/knijpen thuis.

https://youtu.be/UVNW8OfMaSo

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 23:03

@tancedra4 waar heeft de jouwe precies last van? Door je zadel hoor ik d'r niet echt ademen maar ga hem nog keer luisteren.

Die van mij lijkt het vandaag zwadder te hebben dan gisteren vandaag iets sneller buiten adem en was de laatste dag dat we de pompjes moesten geven. Maar we zijn bang dat er weinig verandering is gemaakt.
We doen het rustig aan we doen alleen lang en laag stappen en draven 10/15 min. Meer doen we niet ook al vind paard lief dat totaal niks die wilt echt aan het werk merk ik want hij word vervellend en druk. Over ander halve week komt de dierenarts weer luisteren.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:30

Mag ik me hier ook melden?

Sinds 11 december jl staat mijn veulen bij ons. Eigenlijk zouden we haar een week eerder ophalen, maar doordat de drie veulens daar wat verkouden waren, een weekje uitgesteld. Poppy was op dat moment wel nog wat snotterig, maar de anderen waren al weer gezond.
Sinds ze dus bij ons is hoest ze al. Na een week was het snotneusje ook al weg, en het is gewoon een fitte pony verder.
We hebben al vanalles geprobeerd. Fengriek, soort hoestdrankje, slijmverdunners, voordroog, slobber... een poos terug zijn we dus naar de kliniek gegaan. Daar hebben ze de luchtpijp bekeken en hij zat vol met slijm. Toen op twee medicijnen waarvan ik de naam steeds vergeet (een zijn hele zware pillen, ook voor kankerpatienten, het andere een siroopje). Daarna ook meteen 24/7 naar buiten gegaan. Netjes constant gevoerd. Helaas bleef het nog. Welliswaar iets minder, maar ze hoestte nog.
Daarom zijn we nog een kuur pillen gestart. Helaas tot nogtoe zonder succes. Daarom gaan we vrijdag weer met haar naar de kliniek (DAP Ell).

Ik voel me zo slecht nu, ik wil niet dat mijn meisje ziek is. Ze is nu 9 maanden...
Ze kan veel rennen zonder te hoesten, maar stilstaan en tig keer achter elkaar staan te hoesten...
Ik zal zo even een filmpje bijvoegen van haar hoest.

Afbeelding

[EDIT] Hopelijk is hij te zien

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 09:01

Vorige week hoorde ik die van mij niet meer hoesten en sinds zaterdag hoorde ik hem weer hoesten en is snel buitenadem gister hij wou niet eens draven keek echt heel boos. Baal echt dat die antibiotica niet heeft aangeslagen ben benieuwd wat de dierenarts volgende week te zeggen heeft..

Ik hoop dat ie voor mei of zelfs voor 15 april beter..

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 15:44

Wat vervelend KittyDylan.. Poppy is wel prachtig zeg. De hoest die ze heeft klinkt precies zoals mijn merrie had, harde droge kuchen, soms een paar achter elkaar. Naar om je vriendje zo te zien, snap het helemaal.

Wat voor pillen krijgt ze? Prednisolon? Maken jullie ook het hooi/voordroog nat? Mijn ervaring is dat als die luchtpijp en longen al geïrriteerd zijn en je overgaat van hooi naar voordroog, ook voordroog nog voor irritatie kan zorgen omdat ze zo gevoelig zijn geworden voor stof en schimmelsporen. Goed dat ze lekker buiten staat, frisse lucht is het beste.

Succes op de kliniek, houd de moed erin!! Luchtwegproblemen zijn hardnekkig en trekken zich erg lang.. Mijn merrie heeft vorig jr gehoest van dec tot eind maart, zij is nu weer tip top!! :)

Demyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 22:15

Onze pony heeft na een paar dagen ventipulmin + hooi nat maken elke dag er geen last meer van! Ventipulmin heeft ze nog tot zondag en dan hopen we dat ze er echt vanaf is!
Ik vind dat natmaken wel een tijdrovend klusje 4x op een dag. Maar die hoest vond ik vervelender, dus we gaan maar lekker door.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 23:13

Nee voordroog niet nat. Maar volgens de DA was wat we nu al deden prima, dus daar houden we het zo lang maar zo.

Ventipulmin was het siroopje volgens mij. Prednisolon klinkt bekend, zal wel zo zijn dan (wit poedertje in een blauwe capsule) maar heel zeker durf ik het niet te zeggen.

Morgen dus naar de kliniek. Ben flink gespannen maar nu hoef ik voor de reis niet bang te zijn.
Mevrouw staat gelukkig heel rustig op de trailer en met laden ook gemakkelijk. Op de kliniek liep ze ook heel braaf rond de vorige keer.
Deze keer wel onderzoek door een andere DA dus hopelijk ook andere inzichten.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 14:13

Succes vandaag! Ben benieuwd wat je te horen krijgt. Hopelijk goede vooruitzichten, waar ik wel vanuit ga :)

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 18:35

Weet ik ook weer dat het prednisolon was!

Nou, longen klonken zoals gewoonlijk goed en het diep inademen ook. Met kijken bleek toch weer, of nog, slijm te zitten. Te veel voor de 2 kuren prednisolon, maar wel minder dus hielp wel.
Nu is het niet goed een jonkie zoveel troep naar binnen te werken en dus vanaf nu 2 weken tweemaaldaags AB kuurtje.

Maar wat hield mijn baby zich weer groot!
Afbeelding