[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 00:08

madelief88 schreef:
Oke, en daar heb je merkbaar verschil bij gemerkt? Prijs is goed te doen :j

Chesss, dat APF spreekt mij wel aan, maar wat prijzig zeg :=

nou idd! dat houd mij ook een beerje tegen
Vandaag twee dagen van de omega mix af en goede mest zonder water en veel minder spierspanning.

vraag van mijn kant is een klein scheutje olie al genoeg? Dan kan ik het met de tij wel eens gaan proberen nu eerst rust in het geheel alleen het hoge zetmeelgehalte van dE subli bevalt me echt voor geen meter ik maak hetop maar dan krijgt ie het niet meer dan houd ik het bij de pavo care 4 life hoef ik ook geen probiotica supplement

Rivjenn

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 23:03

Vraagje, staan jullie paardjes ooit nog op het gras?
of is dat gewoon einde verhaal bij insuline resistentie?

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 10:01

Mijn DA heeft aangegeven dat je moet kijken naar het fructaangehalte in het gras. Dat zou in houden dat ze alleen s ochtens het land op zouden kunnen een paar uurtjes

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 13:17

Dat ligt aan de omstandigheden en het seizoen. De vroege middag is meestal veiliger.

Op dit moment is er weinig of geen groei in het gras, dus wordt er ook weinig fructaan gevormd. Mijn paard loopt circa 4 à 5 uur op de wei op dit moment.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 14:05

Chesss schreef:
Mijn DA heeft aangegeven dat je moet kijken naar het fructaangehalte in het gras. Dat zou in houden dat ze alleen s ochtens het land op zouden kunnen een paar uurtjes

Het liefst in de hele vroege ochtend, als de zon op z'n laagst staat. Hoe meer zon hoe meer het gras getriggerd wordt om te groeien of als het niet kan groeien (en fructaan hierdoor kan verbruiken) vanwege de temperatuur dan wordt het fructaan opgeslagen in de stengels.
Zo vroeg en zo laat mogelijk op een dag als het zonnig is. Als de zon op z'n hoogst staat is het risico het grootst!
Als het bewolkt/regenachtig is is er amper 'risico'. Het veiligst is nog om je paarden in het donker te laten grazen omdat dan het gras helemaal geen fructaan aanmaakt.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 20:58

Gisteren leek de positieve lijn ingezet. GEEN water langs zijn bil.
Maar helaas vandaag weer veel water.
Ik had hem opgeschroefd naar meer pavo care4life 1 volle schep en een halve muscle.
De Subli dieetmix gehalveerd vanwege het hoge zetmeel gehalte.
Vandaag maar weer de care4life gehalveerd. Iets meer subli gegeven, verder krijgt ie 12 kilo hooi in slowfeeders, best veel maar hij is 1.86.

Heeft er iemand ervaring met die grand meadows digest? of een ander advies. ?..
Eigenlijk wil ik de subli gaan laten vervallen vanwege de zetmeel, maar moet ng een alternatief ernaast hebben voor na het werk. De sanequi eet ie namelijk slecht en hier laat hij veel van liggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 22:43

In de subli dieetmix zit toch niet echt veel zetmeel??Of vind je het wel teveel?
Marstall vito?
Bietenpulp met wat zemelen?
Lastig om iets te verzinnen dat genoeg energie geeft..
Mijne krijgt natte billen van te nat voordroog,maar zie dat je hooi geeft..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 10:33

Chesss schreef:
Gisteren leek de positieve lijn ingezet. GEEN water langs zijn bil.
Maar helaas vandaag weer veel water.
Ik had hem opgeschroefd naar meer pavo care4life 1 volle schep en een halve muscle.
De Subli dieetmix gehalveerd vanwege het hoge zetmeel gehalte.
Vandaag maar weer de care4life gehalveerd. Iets meer subli gegeven, verder krijgt ie 12 kilo hooi in slowfeeders, best veel maar hij is 1.86.

Heeft er iemand ervaring met die grand meadows digest? of een ander advies. ?..
Eigenlijk wil ik de subli gaan laten vervallen vanwege de zetmeel, maar moet ng een alternatief ernaast hebben voor na het werk. De sanequi eet ie namelijk slecht en hier laat hij veel van liggen

Als je paard een gevoelig darmstelsel heeft moet je niet al te veel experimenteren met voerwisselingen. Het is sowieso beter om nieuw voer altijd eerst in kleine beetjes te introduceren.
Wat goed helpt bij dunne, waterige mest zijn Psyllium vezels - dagelijks een klein handje door het voer werkt goed.

Ik koop deze in Duitsland bij www.Makana.de : Zoek naar Flohsamen Schalen PUR, 500 g

Psyllium bindt het vocht in de darm. Je kunt dit product ook in NL kopen maar dan is het vele malen duurder - bij Makana kost een zak van 500 gram slechts 7,90 euro ex verzendkosten. Bij paardNatuurlijk ( Psyllium Husk Pure = Makana!) 18,95 euro voor 1 kg, excl. verzendkosten.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 11:40

@Jannepauli: Dank je wel voor je advies!
Ik ga ff kijken hoe en wat met bestellen etc.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 14:49

Hallo allemaal, ik ben nieuw hier. Ik heb net de DA aan de lijn gehad en mijn drachtige merrie is IR. Waarde 13? er volgen nog meer uitslagen later deze week (of ze eventueel EMS heeft)
Zijn er mensen die ervaring hebben met drachtige merries met IR?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:40

Ik wou even meedelen dat mijn merrie enorm last had deze zomer, IR en buikpijn.
Ik ben nu een eindje mager, maar kruidig hooi aan het geven uit Franse Ardennen in een fijnmazige hooinet (absoluut GEEN gras) en ik geloof m'n ogen niet. Haar mest is geen brij meer, maar mooie bolletjes. De bolletjes zijn ook vaster en kleiner geworden, ik zie ook niet zo veel meer dat ze kramp heeft in haar buik (haar buik samentrekken en haar linker of rechterachterbeen krampachtig omhoog trekken).
Dus zonder supplementen is ze al veel beter. Nu ze naar huis komen, ga ik wel magnesium bij geven voor de harde mane kam, maar ik zie het weer helemaal zitten, hoop zo dat ze helemaal geneest!
Super die tip van psyllium!!!!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:50

@chesss heb dit probleem ook met 1 van mijn merries...sinds ze hoefbevangen geweest is, af en aan een paar dagen dunnere mest en water langs haar billen lopen. Ik heb goede resultaten met Moeder Aarde van Bio Ron. Heb niet het hele topic doorgelezen, dus geen idee of je dit al geprobeerd had...In kombinatie met niet te stengelig hooi ( dus wat zachter, een soort van caviahooi :D ) gaat dit tot nu toe erg goed.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:07

Mag ik je vragen waarom niet te stengelig hooi?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:15

Hoe '' harder '' het hooi, hoe meer prikkeling van de darmen naar het schijnt...hoorde ik van een prof inwendige ziekten in Gent. En ik had hier toevallig nog zo'n 2 grote balen met wat fijner gras liggen ( kon er dus een hele tijd van geven ) en jawel hoor...gaat veel beter! Is ook wel laat geoogst hooi ( denk ergens half juli gemaaid)...dus niet in mei ofzo afgereden, want dan heb je ook wel zachter gras, maar veels te straf voor mijn merries..

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:30

zeohorse feed is dat niet wat?

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:30

bedankt voor de tips, ik ga dat moeder aarde idd proberen.
Ik moet zeggen dat zn mest er steeds beter uit gaat zien, het zijn al veel meer balle, maar toch nog wel water langs zn bil en dat geeft zo een mooie streep vooral nij een wit achterbeen. Hij voelt zich verder prima, is baldadig zat, ik moet zeggen dat mijn potje geduld misschien ook wel weer een beetje op was en dat ik die morgen maar even ga kopen bijde drogist :-) Ik voer hem nu duits kruidenhooi is ook niet zo stengelig en dat werkt wel eenstuk prettiger, probleem is wel datdie van mij toch echt kuil lekkerder vind en niet altijd alles opeet wat hij krijgt aangeboden. maar ik heb ook wel een hele kieskeurige eter!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:06

Ook van mijn kant bedankt voor de tips, niet makkelijk als je met zo'n probleempaardjes zit....
Inderdaad, ik was dat vergeten, mijn paardjes hebben ook in Gent gestaan. Thx voor de reminder!
Ik geef nu hooi uit Franse ardennen. Ook laat geoogst en de paarden lusten het iets minder dan als er meer kruiden in zitten, maar toen had mijn oudste vaak diarree. Ik ben echt zo gelukkig als ik nu naar haar mest kijk en zie dat het beter verteerd is en balletjes zijn ipv brij...
Ga haar toch prolisan zoi bijgeven, werkt zeer goed hier!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:11

Chesss schreef:

Ik hoorde juist dat 's ochtends gevaarlijk was. Zeker na koude nachten...
Ik heb hier speciaal fructaanarm gras gezaaid, veel meer structuur in blad en stengel (en niet zo'n zoete aren met zaden in als raaigras, dat zijn echte suikerbommetjes...)
Enkel in juli en augustus kan ik ze erop laten...dan hebben ze totaal GEEN last. Daarna begint de miserie weer...

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:15

Chesss schreef:
bedankt voor de tips, ik ga dat moeder aarde idd proberen.
Ik moet zeggen dat zn mest er steeds beter uit gaat zien, het zijn al veel meer balle, maar toch nog wel water langs zn bil en dat geeft zo een mooie streep vooral nij een wit achterbeen. Hij voelt zich verder prima, is baldadig zat, ik moet zeggen dat mijn potje geduld misschien ook wel weer een beetje op was en dat ik die morgen maar even ga kopen bijde drogist :-) Ik voer hem nu duits kruidenhooi is ook niet zo stengelig en dat werkt wel eenstuk prettiger, probleem is wel datdie van mij toch echt kuil lekkerder vind en niet altijd alles opeet wat hij krijgt aangeboden. maar ik heb ook wel een hele kieskeurige eter!

Vandaag contact gehad met de DA die heeft aangegeven dat het voor mijn paard van groot belang is dat het ruwvoer zachter is en niet te stengelig daar is de darm te gevoelig voor. Daarnaast gaf hij aan dat het echt wel een paar weken tot een maand de tijd nodig heeft dat de darm gewend raakt aan het voer en de irritatie aan de binnenkant van de darm verminderd. Heb dus als eerste het potje geduld gekocht :j

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 00:39

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 06:56

Chesss schreef:
Iemand ervaring met de APF?

Wij geven het sinds een paar weken aan een merrie met EMS. Wat wil je weten?

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 12:00

elibeest schreef:
Chesss schreef:
Iemand ervaring met de APF?

Wij geven het sinds een paar weken aan een merrie met EMS. Wat wil je weten?

Hebben jullie al merkbaar resultaat?
Ik vind het namelijk best een duur supplement

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 13:27

Het is inderdaad duur, ze neemt het heel graag, ik geef het met een spuitje direct in de mond, ze doet zelf haar mond open en als ik niet uitkijk vreet ze het spuitje er bij op.
Ik heb het idee dat ze meer energie heeft door het spul.
Het flesje is nu bijna leeg, dus waarschijnlijk komt er wel een nieuwe.

Heeft er iemand trouwens ervaring met drachtige merries met IR?

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 01:25

elibeest schreef:
Heeft er iemand trouwens ervaring met drachtige merries met IR?

Ik weet pas sinds 3 jaar dat die van mij IR heeft, maar inmiddels 6 jaar terug heb ik een veulen gefokt met haar. Ik vermoed zeker dat ze toen ook al IR had, omdat ze ook toen al heel gevoelig was voor hoefbevangenheid. Wat wil je weten?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:20

Stille meelezer wil even laten zien waar ze trots op is :P
Haf is onwijs afgevallen. Hij was veel te zwaar zo was hij vandaag
Afbeelding