Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TijnieJjJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 21:35

De kliniek adviseerde mij ook Sanequi color maar ik vond dit echt té prijzig en was er nou ook niet helemaal van overtuigd. Het is ook voornamelijk voor koliek gevoelige paarden.

Ik heb uitgebreid gezocht op internet en ben op Marstall Vito terrecht gekomen.
Dit krijgt hij nu sinds enkele dagen (een bekertje, begin heel minimaal) dus kan er nog niet over oordelen.
Het ziet er wel goed uit, hij vind het lekker en de geur is ook erg lekker.

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 21:40

Ik vind het ook inderdaad erg prijzig. Maar er zit wel alles in wat ze nodig hebben en dat vraag ik me af bij normale meusli's. Weten jullie nog een alternatief?

TijnieJjJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 21:43

Xantaatje schreef:
Ik vind het ook inderdaad erg prijzig. Maar er zit wel alles in wat ze nodig hebben en dat vraag ik me af bij normale meusli's. Weten jullie nog een alternatief?

Moet je maar even op voervergelijk.nl kijken naar Marstall Vito.
Staat heel goed en positief aangeschreven.

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 21:54

oke thanks :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 19:59

Hoe is het hier met de paarden? Wij hebben afgelopen week de benen, onderhals en onderbuik van Willy geschoren zodat hij niet meer zo oververhit is. En het scheelt de wereld, hij staat weer tevreden te eten ipv te puffen en te hijgen. De rest van zijn haar zit nu ook weer veel gladder en beter en hij was ook al weer beter aan het verharen, maar het ging net niet snel genoeg. Maar het is dan ook wel behoorlijk warm ;-)

Hoe is het met de rest van de paardjes?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 20:27

Met Illo gaat het ook goed, heb hem ook afgelopen zondag weer geschoren. Hij voelt zich goed, is vrolijk, gaat zelfs graag mee om te rijden (terwijl hij op de wei staat!) en is lekker voorwaarts.
Hij is ook aan het verharen. Hij is wel weer wat dikker geworden, maar hij wordt nu niet meer zo dik als voorgaande jaren op de wei.

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 22:14

Met xanta gaat het ook goed. Ze is 6 dagen met me dochter naar Zweeloo en schijnt heel vrolijk te zijn, en alles leuk te vinden :D

Morgen de twee tutjes weer ophalen. Ze is nu twee weken aan de pergolide (rustig opgebouwd)

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 12:34

Met mijn shet gaat het ook boven verwachting goed. Loopt heel goed voor haar doen, is alert en relatief weinig snot uit haar neusgat (van haar chronische sinusitis). Heeft deze zomer ook relatief weinig jeuk van haar zomerexceem. Heeft al haar manen nog. Kortom, ik ben een tevreden mens ;)

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 17:03

Met Indy gaat het ook prima. Hij is vrolijk, lekker kort in het haar, voor zijn doen. Eindelijk niet meer kreupel. Volgende week weer een poging tot stapritje ondernemen. Ben er gewoon zenuwachtig voor! haha :')
Alleen de mok (ja mok in deze tijd van het jaar :? ) wil maar niet overgaan. Heb een goede mokzalf dat normaal enorm goed helpt, maar helaas nu wat minder werkt. Misschien toch dat ontstekingsgevoelige? Wondjes wilde een tijdje terug ook al slecht helen. Maar ach... als dit het enige is! ;)

p_ponypaard

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 18:30

ook met Jens gaat alles goed, hij is goed te pas :)

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 13:17

Zouden warme, droge zomers goed zijn voor cushingpaarden?

Fijn dat het met een aantal zo goed gaat

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 13:33

Peter gaat z'n gangetje, heeft wel veel last van z'n hoefzweren.
Verder is ie wel helder en eet goed .. en kacheld op zich wel veel door 't land op een dag.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 14:30

Jelke doet het ook prima. Hij kan komt zelfs weer in galop op me af. Niks meer te zien van bevangenheid of andere problemen. Vacht is geschoren , dus hoe zich dat ontwikkelt, weet ik nog niet. Ben in elk geval nu super tevreden.

Chanou5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 18:32

hallo...mijn paard is helaas overleden aan de ziekte van cushing...in 2007 was het toch begonnen ..ze had al krullende haren al een tijd daarvoor dus ik scheerde mijn paardje altijd voor in de winter ,ben zelfs in oktober 2007 nog aan het strand geweest en ging supper goed tot ergens in december 2007 begon ze raar te doen in de stal niet willen eten..beetje onrustig maar dat is snel goed gegaan maar de DA toch maar gebeld en nagekeken uit voorzorg bloed laten testen en bleek dat ze een slechte lever had en verhoogde aanmaak had van cortisonen...ik heb hiervoor een middel toen gekregen en ging weer redelijk goed...na 1 mnd met dat spul tegeven nog bloed laten afnemen bleek het zelfde gebleven te zijn...ze kreeg de ene onsteking aan haar voet naar de ander...later begon ze erg veel te drinken was onlangs 2008...ik heb onder tussen alleen met haar gewandeld aan de hand want rijden was te veel voor haar kon ze niet meer aan...later bleek dat ze begon te ruiken uit haar mond en bleek dat ze suikerziekte had in lichte vorm...ik heb haar nog geschoren in 2009 begin maart maar ik schrok me dood zo ingezakte rug en zo mager dat was niet meer fijn om te zien...met moed toch nog in de weide gezet maar daar ging het niet meer ze was zo verzwakt ze had zelfs een slokdarm verstopping gekregen..alles kwam weer via haar neus naar buiten en piepend geluid kreeg moeilijk lucht en toen was het toch het einde voor mijn lieverd...ik kon haar zo niet meer laten staan en pijn in mijn hart heb ik afscheid genomen van mijn lieverd..de DA heeft haar vredig laten inslapen en dat was ook het beste voor haar...ik had haar 6 jaartjes en heeft het goed bij me gehad.ik wens je veel sterkte toe met je paardje en zorg vooral dat het paardje niet hoef beangen raakt dit is ook een symtoom dat erbij hoort..gelukkig had mijn paardje dat niet.

Chanou5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 18:35

o ja mijn DA adviseerde toen om zonnebloem olie 50 ml per dag zo tegeven of door het voer te doen dit is goed voor de werking van de lever en dat hielp toen nog wel bij mijn paard ook kwam ze toch goed door de haren...haren waren glader en kwam weer schijn erop.

gr
nicole

JustAndy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 14:00

Vraagje: hoe doen jullie het met jullie cushingpaarden met ontwormen?!

Ik heb voor Renate een mestonderzoek laten doen en daaruit is het advies voorlopig niet ontwormen en in oktober nog eens een mestonderzoek. Maar aangezien cushingpaarden nogal gevoelig kunnen zijn vraag ik me af of ik dat advies nu moet opvolgen of toch gewoon ontwormen...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 14:23

Ik ontworm ons cushingpaard (en mijn anderen daarom ook) heel stipt: niet langer dan 8 weken er tussen. Ik geloof dat ze zelfs om de 6 weken adviseren haast (er was laatst weer artikel over op de nieuwspagina). Omdat ze nu eenmaal bevattelijker zijn voor problemen.
Je zou nog kunnen overleggen nog met Da op basis van mestonderzoek, maar goed.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 19:18

In de winter en voorjaar ontworm ik om de 2 maanden met de goedkopere wormkuren,die ook voor om de 2 maanden zijn, in de zomer en najaar gebruik ik de duurdere wormkuren zoals Equest en die moeten om de 3 maanden. Heb ik ook zo eigenlijk zijn hele leven al zo gedaan.

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:10

fargo schreef:
Ik ontworm ons cushingpaard (en mijn anderen daarom ook) heel stipt: niet langer dan 8 weken er tussen. Ik geloof dat ze zelfs om de 6 weken adviseren haast (er was laatst weer artikel over op de nieuwspagina). Omdat ze nu eenmaal bevattelijker zijn voor problemen.
Je zou nog kunnen overleggen nog met Da op basis van mestonderzoek, maar goed.

Dat wilde ik eigenlijk net vragen :D Ga er even over bellen

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:54

In verband met resistentie tegen wormmiddelen ontwormen wij slechts na mestonderzoek. Behalve nieuwkomers hier in de opvang, die worden direkt ontwormd, omdat je vaak niet weet of ze wel eens zijn ontwormd.
Maar wij hebben eigenlijk nooit wormproblemen. En dat betekent dat er hooguit één of soms twee keer per jaar wordt ontwormd. Vaker is hier niet nodig.

JustAndy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 18:20

Ok bedankt voor de reacties! Ik ontworm normaal gesproken 4x per jaar en ze heeft nog nooit last gehad van wormen. Nu dus een keer mestonderzoek laten doen en daar kwam ook niets uit, maar om daar helemaal op te vertrouwen vind ik ook nog wel een beetje lastig ;)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 10:15

Pfff gisteren even bij de DA geinformeerd hoeveel wij eigenlijk betalen voor de pergolide want vriendlief had dat niet zo in zijn hoofd zitten. Wij betalen nu 33,- eur per 30 pillen. Gistermiddag bij de apotheek gevraagd: 90 pillen a 1 mg voor 44,- en 120 voor 55,- eur!!
Ik denk dat we maar weer eens een receptje aanvragen bij de DA en naar de apotheek gaan. Normaal zie ik de factuur niet voor de pergolide (gaat naar vriend), vandaar dat ik niet wist wat we bij de DA nou eigenlijk betaalden. Heb het ooit eerder bij de apotheek gehaald toen het te lang duurde via DA.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 12:57

Ik had laatst idd ook een factuur van de apotheek voor 90 pillen en die was ook 30/40 euro.
Maar volgens mij was dat 2 jaar geleden wel veel duurder :o

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:37

Klopt het was best lang ongeveer ruwweg 1 eur per pil (van 1 mg pergolide) en dat is dus bij mijn DA nog steeds zo. Nu er elders goedkoper te krijgen is vind ik dat toch wel de moeite om eens bij hen na te vragen.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 16:01

Het scheelt idd nogal :o