[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 15:59

pfff indi staat weer onwijs te douwen tegen het hek. ook met haar hoofd... ik hoop dat ze snel uitverhaard is, dan scheelt dat al weer een hoop jeuk. kan ik tenminste kijken of die stomme deken wel of niet helpt...

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 16:29

atreyuevita schreef:
fjordido schreef:
hij zit trouwens wel helemaal onder de krassen en rare plekjes. lijkt wel een heftige aanval van jeugdpuistjes in combinatie met zware mishandeling. hij schuurt helemaal niet. iemand ooit wel eens zulke verschijnselen gezien?

Misschien een soort schimmel infectie? heeft mijn paard ook gehad. Met Imaverol bestreden.

hiij is nu voor de zekerheid (en mijn andere ponies ook) met insol geënt (tegen schimmel).

over 2 weken komt ze weer voor de herhaling.
ben benieuwd!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 18:59

Mickyl schreef:
ik heb even een vraagje over de eczeemdeken. Ik heb een pagony eczema gekocht (had hiervoor een bucas buzz off) Maar die deken moet dus over het hoofd. Op zich vindt mijn paard dit niet erg, alleen als ik 'm af wil doen is ie statisch geladen en krijgt hij een schok. Nu heb ik maar weer even de bucas opgedaan want ik ben bang dat ik straks de pagony eczema niet meer om of af krijg omdat hij nu bang is om een schok te krijgen...Hebben jullie hier ook last van? En weet iemand een oplossing?

same here (met de boett). Ik heb er zelf ook een hekel aan om zo'n schok te krijgen trouwens Bloos
Ik doe het zo: eerst de deken langzaam tot de schoft trekken, de bilkoorden laat ik dan de grond raken, dan ontlaad ik mezelf even tegen de staldeur (nee, niet het ijzer aanraken) dan pak ik de dekenmassa weer op en trek het langzaam naar voren over haar hoofd. Wat zeker helpt is wassen met wasverzachter. Het weer van nu speelt ook een rol, het is erg droog, dus dan is het altijd erger.

BiBaMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 09:43

Hoi

Ik had een vraagje.. Dit jaar wordt weer een ramp op gebied van zomerexeem
Nu dacht ik zelf, kan je geen talkpoeder van Zwitsal gebruiken om de jeuk tegen te gaan?
Je behandel de plekken er dan wel niet mee, maar ze jeukt haar staart en manen heel erg, en was ook met speciale zeep en doe er altijd lotion op, maar de jeuk blijft.
Ikzelf gebruik het ook als mijn huid schraal is of jeukt. Zal het paard ook kunnen en helpen?
Heeft iemand hiermee misschien ervaring?

Groeten, antoinette

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 10:07

talkpoeder heb ik geen ervaring mee, wel met mentholpoeder.
dat word ook wel gebruikt tegen jeuk namelijk.
ik heb t idee dat t wel wat werkt,maar je moet t echt elke dag aanbrengen na wat regen is t zo weer weg

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 10:39

Ik heb van Ivanhoe de neckblanket gekocht, past gelukkig goed, maar wat een drama om zo'n ding aan te doen...........
Mijn paard vind het al niet zo geweldig iets over z'n oren heen, maar hier deinst hij echt voor terug, maakt zich 2 keer zo groot, zodat ik er dus niet meer bij kan, ik hoop dat dit wel went.
Hij heeft manen van rond de 80 cm, gisteren had ik ze er onder gepropt, maar dat gaat dus ten koste van z'n manen, kan ik ze beter los vlechten, hoe doen jullie dat, ook dat het niet verstikt eronder.
Ik doe de deken overdag niet aan, kan het lekker luchten, sávonds weer op.
Hij heeft geen eczeem is gebleken uit bloedtest, maar denk gras/fructaan intolerantie, waardor hij jeuk krijgt, koste me vorig jaar een stuk van 30 cm, helemaal kaal, is nu weer 15cm aangegroeid, dus hopen dat het gaat helpen met de nekdeken.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 11:22

Mijn merrie heeft manen van 10cm ofzo... Is nog van vorig jaar van het schuren toen ze in de opfok stond. Ze groeien nu bij en die 10cm heb ik makkelijk recht en netjes onder de deken gestopt Knipoog

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 13:51

Die van mij krijgt ook zo'n plat nerdo-kapsel onder die deken Knipoog (heeft normaal opstaand fjorden-kapsel)
Verder helpt tegen schokjes denk ik huid onder de deken en handen vochtig maken.
En methol/ talkpoeder heb ik ook gebruikt, helpt voor 2 weken goed en dan ineens niet meer. Net zoals de meeste andere producten, helaas...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 16:54

Ik vlecht kinke altijd in, en na een paar dagen haal ik het even los, doe er een beetje cowboy magic in en dan maak ik weer vlechten.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 20:13

ik maak altijd kleine vlechtjes, als ik grote vlechten maak komen ze er alsnog als een soort punk kapsel onder vandaan. en dan om de paar dagen opnieuw vlechten.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 20:46

mammaslamma schreef:
Hij heeft geen eczeem is gebleken uit bloedtest, maar denk gras/fructaan intolerantie, waardor hij jeuk krijgt, koste me vorig jaar een stuk van 30 cm, helemaal kaal, is nu weer 15cm aangegroeid, dus hopen dat het gaat helpen met de nekdeken.

Maar de deken helpt toch niet tegen gras/fructaan intollerantie?

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 22:25

Dat is ook zo, maar het was gewoon een erge vage uitslag, niet allergisch voor de eczeem veroorzakende mug, wel gevoelig op gewone stekers, maar ook weer niet schrikbarend, dus ik neem het zekere voor het onzekere, met zo'n uitslag kan je gewoon niets, had liever duidelijkheid gehad..........
Ik hoop dat , mocht hij jeuk krijgen, dat de deken de ergste schade tegenhoud, of dat zo is, moet nog blijken.
Gras/fructaan kwam ook niet uit de test, maar bij zijn vorige baas kwam hij mondjesmaat op de wei en bij mij 24/7, dus trek ik zelf de conclusie, misschien zit ik er naast, maar het kan ook niet echt toeval zijn, lijkt me!

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 22:29

Baat het niet, dan schaadt het niet! Toch? Knipoog

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 09:39

Kun je niet een stuk kale wei afzetten waar je hem pas tegen de middag uit laat?

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 10:25

griebels schreef:
Kun je niet een stuk kale wei afzetten waar je hem pas tegen de middag uit laat?

Hij staat met 2 shetjes op een klein weitje, dat is zo kaal gegeten, en wie weet is het dit jaar niet, vorige zomer tobte hij ook met wat leverkwaaltjes, afvalstoffen die niet goed weg konden, nu staat hij er weer puik bij, afwachten.........

Raya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 10:29

Ik kom ook maar weer eens kijken hier!
En misschien is het al ooit langs geweest maar heeft er iemand ervaring met deze deken?
Afbeelding
Groetjes Anne

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 10:50

heb van jannsens telefoon gehad,mijn paard dat drachtig is,en maar zeer weinig schuurt is zolang ze drachtig is uitgesloten van de tests(i v m risico omdat ze erg snel foute reacties krijgt bij medicatie)
heb liberate gekocht zowel de shampoo als de creme,paard schuurtde erg weinig smeer twee dagen liberate en ze schuurde als hel,ben dus terug overgestapt op middel van de da en schuren stopte terug(is veel duurder middel)

iemand uit de buurt van bobbejaanland met intresse in liberate kost nu nog twintig euro en er is geen twee soeplepels uit de pot. shampoo kan ik nog gebruiken om de andere paarden gewoon mee te wassen.die schuren niet

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 10:51

Oja na het veulenen wordt ze gewoon in het test programma opgenomen.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 11:50

Raya schreef:
En misschien is het al ooit langs geweest maar heeft er iemand ervaring met deze deken?
Afbeelding
Groetjes Anne

ik wil deze ook na deze zomer aanschaffen omdat deze eczeemdeken dan wel is afgeschreven
maar ik vroeg me eigenlijk af of er ook een buikflap bij zit dat de buik ook beschermd word tegen vliegen
ik vind deze zowiezo er sterker en meer funtioneler uitzien dan de deken van boett Ja
mijn pony heeft na een warme dag 2 keer heen en weer tegen het hek staan schuren heeeell even dus heb gou overdag dr eczeemdeken opgedaan , het eczeem was me weer een heeeeel klein beetje voor
en nu heeft ze overdag tot het donker en weer frisser word dr eczeemdeken op en savonds nog een dun 100 grams deken op

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 12:22

Hier nog geen enkel teken van het schuren gelukkig!

Die deken van Rambo heeft een eczeempaard hier in de buurt ook. Die heeft hem nou volgens mij voor het 2de of 3de seizoen op..

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 13:14

Zijn er ook mensen die ervaring hebben met de halsdeken van Ivanhoe?

Hoe wordt deze besvestigd? Aan het halster? Wil namelijk mijn pony graag zonder halster op het land hebben.

Ik heb bij mijn pony gisteren voor het eerst de eerste schuurplekken weer gezien... gelukkig nog niet in haar manen, maar alleen een paar strepen in haar hals. Ik denk dat ze dit met haar achterhoef heeft veroorzaakt. Zal misshcien ook kunnen komen doordat ze daar nog redelijk in haar vacht zit.... het wil maar niet los laten.

Heeft iemand daar ook nog een tip voor? Voor wat sneller verharen. Mijn pony krijgt al lijnzaadolie om er wat vlotter door heen te komen en ook krijgt ze nog slobber wat ook voor het wat vligger verharen zorgt. Maar misschien heeft iemand ngo een tip?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 13:20

__KELLY schreef:
Raya schreef:
Afbeelding
Groetjes Anne

ik wil deze ook na deze zomer aanschaffen omdat deze eczeemdeken dan wel is afgeschreven
maar ik vroeg me eigenlijk af of er ook een buikflap bij zit dat de buik ook beschermd word tegen vliegen
ik vind deze zowiezo er sterker en meer funtioneler uitzien dan de deken van boett Ja
mijn pony heeft na een warme dag 2 keer heen en weer tegen het hek staan schuren heeeell even dus heb gou overdag dr eczeemdeken opgedaan , het eczeem was me weer een heeeeel klein beetje voor
en nu heeft ze overdag tot het donker en weer frisser word dr eczeemdeken op en savonds nog een dun 100 grams deken op

Deze deken heb ik vorig jaar gekocht voor mijn fries. Hij heeft geen buikflap. Verder vind ik de kwaliteit nogal te wensen overlaten. Het klitteband laat al na een paar weken los en het plakt ook niet goed meer na een tijdje.
Verder is ie nog wel helemaal heel, maar er moet dus nieuw klittenband op. Dit was al heel vlug zo.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 13:44

Ik heb zojuist bij de ijslandershop een halsdeken besteld. Ze hadden mijn maat en kleur nog in de aanbieding!! Helemaal geweldig. Ben benieuwd wanneer hij binnen komt.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 14:28

Bij horse & co werd vertelt dat er bij warmere dagen en koudere nachten (zoals nu dus) 's morgens meer fructaan in het gras zit dan 's middags, dus dan kan je de grasgevoelige paardjes beter later op de dag in de wei zetten.

Voor degene die de herhaling willen zien: http://www.horsecompany.nl/
Het is de aflevering van 1 april geloof ik.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 16:15

nog veel handiger is de fructaanindex op de website van paardnatuurlijk, is altijd up to date Lachen