[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 17:20

Evelijn schreef:
Daarom wordt tegenwoordig ook vaak geadviseerd om paarden eerst hooi te voeren en daarna brok. Er is dan al speeksel aangemaakt.

Dan hebben ze dat weer "her-ontdekt" want als je de oude boeken er op na slaat, van zeg maar 30/40 jaar geleden werd er ook op gehamerd dat je eerst ruwvoer moest geven, en daarna pas krachtvoer.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 20:14

hoi of het helemaal goed staat weet ik niet
maar heb even een vraag waarop ik geen antwoord kon vinden op bokt ,
heb een schat van een jaarling alleen voordat hij na de opfok ging zo ongeveer mei heeft hij staan luchzuigen
dus hebben toe veel veranderd huisvesting, voer maar toch zodra het voer tijd was begon hij weer te klieren zelf op ijzeren buizen
nu in de zomer opfok doet hij het niet palen controle :D ziet er perfect met dikke gras buik uit
over een maand komt hij naar huis en komt dan in een ruinen groep te staan(overdag )
van 1 veulen 1 -3 jarige en nog een oudere ruin plus dan de mijne
maar waar ik bang voor ben is dat hij weer ga zuigen hoe kan ik dit gaan voorkomen of hij een maagprobleem heb of dat het stress was enz weet ik niet
graag tips om het voor te zijn
maar ook hoe ik er dus achter kan komen of hij het van zijn maag heeft

bvd stefanie

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 20:20

CindyUniek schreef:
bietenpulp is eigenlijk koeienvoer....
mijn (ex)paard heeft daar alleen opgezeten toen ze broodje mager was...
je moet het ook óf in een hele kleine hoeveelheid geven óf goed mengen met water, want het zet heel erg uit (en dat doet het anders natuurlijk van binnen)

dikmaker gebruik ik nu gewoon pavo slobber voor, werkt prima

mijn luchtzuigertje staat 24/7 in stal+paddock met vriendjes en onbeperkt ruwvoer
zuigt alleen als ik haar eten of een koekje heb gegeven

pulp brokken nooit droog geven ken meerdere paarden die daaraan overleden zijn zelf maar van een klein hapje altijd goed en ruim weken

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 22:56

annenna schreef:
LindyH schreef:
Dat idee heb ik nou ook altijd! Het helpt bij mijn paard maar een maandje ofzo. Ik las dus regelmatig een paar stopweken in en begin er dan weer mee. Dan helpt het weer (een beetje).

Dat ga ik ook een proberen, gewoon een pauze inlassen en weer opnieuw!
EN die bietenpulp, hoeveel voer je daar van?

Maar 2 à 3 handjes. Inderdaad wel eerst weken, dan wordt het ongeveer een voerschep vol. (Met warm water is het met een half uurtje al genoeg uitgezet. Met koud water moet je het wel een aantal uur laten staan.) En dat moet je dan mengen door de rest van het voer. Het is zo weinig dat de scheve calcium/fosfor-verhouding nauwelijks iets uitmaakt.
Bietenpulp mag niet het hoofdvoedsel zijn voor paarden (dus een vervanger van hooi), maar in deze kleine hoeveelheden kan het echt geen kwaad.

Ben je alweer begonnen met Maagcompositum? En werkt het weer?

@touchofpink
Ik heb je vraag nog steeds in mijn achterhoofd, maar daar moet ik even de tijd voor nemen. Komt zeker nog dus.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:57

Sorry, niet het hele topic doorgelezen :o

Een meisje van stal heeft sinds een aantal maanden een nieuwe pony gekocht.
En deze blijkt nu lucht te zuigen.
In de 1ste stal waar die stond deed ze het niet, maar nu de nieuwe stallen er zijn doet ze het wel op de ''tussenwand''.
In een andere stal pakt ze de voerbak vast.
Afbeeldingnieuwe stal
Op dat witte zuigt de pony lucht

We zijn het vandaag eens nagegaan, maar we denken dat ze in een stal moet staan waar ze niet de mogelijkheid heeft een voorwerp vast te pakken om op te gaan zuigen.
De 1ste stal waar ze stond moest ze helemaal gestrekt gaan staan mocht ze ergens bij kunnen komen.

Pony heeft geen band om, we willen eerst het dier maar in een andere stal plaatsen.
Discussie of het wel of niet wordt overgenomen door andere paarden...... Wij willen het risico niet lopen.
Of zal zo'n band uitkomst kunnen bieden?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:46

lekker laten staan. ze kunnen het niet overnemen van elkaar. is allang bewezen dus gelül. (even het begin van het topic lezen en je kan zien dat ze het niet over kunnen nemen. staan ook tips.) die banden zijn gewoon dierenmishandeling. je voorkomt er inderdaad mee dat ze zuigen. maar ze zuigen om een reden. ze zijn gestrest of hebben maagpijn en velen blijven het doen uit verslaving. En dat moet uitgezocht worden. het zuigen werkt pijnstillend/gerustellend. dus pony na laten kijken om de reden op te sporen waarom hij zuigt. verder zorgen die banden vaak voor beschadigingen in de keel van het paard en doordat het niet kan zuigen gaat het wel een andere manier zoeken om zich te uiten.
zoveel mogelijk naar buiten, zo min mogelijk/liefst geen brok of krachtvoer en onbeperkt hooi.

JoT

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 09:03

Even tussendoor. Ik begrijp dat de pony is verkocht, daarna waarschijnlijk is verhuisd en inmiddels nog een keer is verhuisd? Dan zou ik de factor 'stress' zeker niet afschrijven. Paarden kunnen over het algemeen niet zo goed tegen grote veranderingen in hun leven. Kijk zeker naar hetgene boven mij al is voorgesteld, maar geef de pony ook de tijd om even tot rust te komen en te wennen aan haar nieuwe stal / nieuw leven.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 15:35

De pony staat inmiddels iets meer als een half jaar bij ons. En heeft voor zover wij weten niet geweefd. Eerst stond ze in een noodstal totdat de nieuwe stallen klaar waren, deze was veel kleiner en de hekken waren een stuk hoger waar ze niets vast kon pakken.
Overdag natuurlijk wel op het land, en afgelopen zomer 24/7 buiten gestaan.
Nu zijn de stallen klaar en komt ze daar 's nachts in te staan. Ze heeft nu de mogelijkheid iets op ''ooghoogte'' vast te pakken en daar op te zuigen, waar ze dus ook gebruik van maakt.

Ze staat dus al een half jaar op dezelfde plek met dezelfde groep paarden en heeft zeer weinig binnen gestaan. Eerst in een noodstal en nu in een luxere stal.
We hebben nooit gemerkt dat ze de waterbak in het land heeft gebruikt om te zuigen.

Ik zal in ieder geval aan de eigenaresse meegeven dat ze d'r pony laat onderzoeken.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:33

Vandaag zat het er weer tegen op de manege... :\ Wij wilden onze pony en ons paard (de luchtzuiger) verhuizen naar een betere gang op de manege maar dat mocht niet van de manegehoudster omdat de andere paarden dat dan gaan overkrijgen omdat ze daar tegenover elkaar staan en dan zien wanneer ze lucht zuigt...

Ze zuigt overigens alleen lucht voor aandacht en als ze gestresst, opgewonden is (als de voederkar kom of we roepen haar als we net aangekomen zij) omdat ze maagcompositum krijgt, en 90% van de tijd zuigt ze niet meer ze zet gewoon haar tanden in de voederbak...

Wat ik nu wou vragen is of jullie weten waar ik enkele (nederlandstalige of engelstalige) wetenschappelijke onderzoeken kan vinden die aantonen dat andere paarden luchtzuigen NIET overnemen omdat het een medisch probleem is en geen gedragsprobleem? Ik vind het echt heel frustrerend, het KAN toch niet dat de eigenaar van een manege zo iets niet weet!?

Dank bij voorbaat :) (het het topic "snel" doorgebladerd en zag op het eerste zicht niets staan, dus mijn excuses als het ergens in het topic staat)

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:37

gewoon ff op google gaan zoeken...
en helaas zijn er nog steeds héél veel mensen die zich blindstaren op 'oude conclusies' waaronder dat luchtzuigen overneembaar zou zijn....

nou ik fok zelfs met die van mij (ze is nu drachtig van haar 2e veulen) en haar eerste veulen heb ik ook nog, is inmiddels 2 heeft nooit niks na gedaan en staat nu nog (alweer) bij haar....
als meerdere paarden op één stal het doen, moeten ze eens bij zichzelf te rade gaan wat er mis is met de huisvesting ;)

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:39

Ja ben al een uurtje aant googlen maar vind niet echt wetenschappelijke onderzoeken

en had ook al aangeboden dat ze mijn pony tegenover mijn paard zetten maar dat vond ze ook niet goed...

Roos_Doos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:01

ik ben nu sinds afgelopen zondag verhuisd met me paardje naar een andere stal en daar krijgt ze een mooi regelmatig voer scheme en staat ze snachts binen en overdag buiten, ik zie in die paar dagen dat ze daar staat al een enorm verschil, ze zuigt amper nog lucht!! alleen nog af en toe tijdens het eten of als ze net op stal staat.

ben echt super tervreden

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:09

Yellomofoon schreef:
Ja ben al een uurtje aant googlen maar vind niet echt wetenschappelijke onderzoeken

en had ook al aangeboden dat ze mijn pony tegenover mijn paard zetten maar dat vond ze ook niet goed...

Ik zou daar echt geen geduld voor hebben, voor dat soort gezeur. Dat is echt het meeste rottige aan het hebben van een luchtzuiger, het commentaar van anderen... Gelukkig heb ik daar bij mij op stal zo goed als geen last van.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:14

Yellomofoon schreef:
Vandaag zat het er weer tegen op de manege... :\ Wij wilden onze pony en ons paard (de luchtzuiger) verhuizen naar een betere gang op de manege maar dat mocht niet van de manegehoudster omdat de andere paarden dat dan gaan overkrijgen omdat ze daar tegenover elkaar staan en dan zien wanneer ze lucht zuigt...

Ze zuigt overigens alleen lucht voor aandacht en als ze gestresst, opgewonden is (als de voederkar kom of we roepen haar als we net aangekomen zij) omdat ze maagcompositum krijgt, en 90% van de tijd zuigt ze niet meer ze zet gewoon haar tanden in de voederbak...

Wat ik nu wou vragen is of jullie weten waar ik enkele (nederlandstalige of engelstalige) wetenschappelijke onderzoeken kan vinden die aantonen dat andere paarden luchtzuigen NIET overnemen omdat het een medisch probleem is en geen gedragsprobleem? Ik vind het echt heel frustrerend, het KAN toch niet dat de eigenaar van een manege zo iets niet weet!?

Dank bij voorbaat :) (het het topic "snel" doorgebladerd en zag op het eerste zicht niets staan, dus mijn excuses als het ergens in het topic staat)

Ik heb toen een artikel uitgeprint van machteld van dierendonck en die op stal opgehangen. Daar konden ze het mee doen wat mij betreft.
Al zat het bij mij dan wel anders in elkaar want ze wilden mijn pony een band omdoen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 10:16

zie in de eerste post van dit topic. Klink op de links en daar staat heel veel wetenschappelijk onderzoek nog in die andere topics.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:31

Ja dat zeiden er ook velen tegen mij, doe ze toch een band om want anders krijgt ze koliek, dikke buik,...
Ik zal het topic nog eens doorspitten, bedankt :)

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 12:12

Ik vind nix waar duidelijk instaat dat ze het niet overnemen (maar te maken heeft met dezelfde stalling en maagproblemen)

er was hier wel een luchtzuigonderzoek gestart maar die resultaten vind ik ook niet...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 12:56

Oh het overnemen verhaal staat in het artikel van Macheld. Er is ook een onderzoek van de Universiteit van Utrecht: gelijke stalomstandigheden levert meer luchtzuigers, dus op zaagsel, veel brok, weinig hooi, geen buiten: groot risico op luchtzuigen. Maar dat heb ik alleen op schrift.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:04

ja had al gegoogled naar dat onderzoek van de universiteit in utrecht maar vond ook niet het exacte onderzoek! balen, maar zal nog wat zoeken :)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 20:09

Volgens mij kun je het opvragen. Eventueel wil ik het wel kopieren, maar dan kan even duren. Zit ingebonden dus ik moet pagina voor pagina onder dat apparaat leggen dan. Dus probeer eens even de faculteit te bellen.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:11

Zal even aan mijn moeder vragen of ik morgen naar nederland mag bellen dan ;) bedankt!

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:16

Ik heb ook een paard wat luchtzuigt (goh :+ ) maar er is wel iets 'vreemds.'

Ik heb haar al 6 jaar, ze doet het al vanaf het begin. Ze had ook grote moeite met zich aanpassen, heb het idee dat ze zich pas na 2 jaar écht thuis voelde.

Ze komt veel buiten met een vriendje, staat in een stal met naar buiten kijk mogelijkheden, speelgoed, zoutblokken, krijgt zoveel mogelijk hooi maar ze blijft luchtzuigen. Ik heb er geen problemen mee, ze heeft dan ook geen band om oid (ze mankeert ook niks kwa buikgebeuren trouwens, alleen gevoelige darmpjes).

3 jaar terug ben ik met haar op kamp geweest, waar ze in een dichte stal kwam (3 muren, en dan zo'n deur met tralies). En dan komt het nu: Daar heeft ze de hele week niet lucht gezogen. Terwijl er veel wordt gezegt dat die paarden veel naar buiten moeten etc, en dan komt mijn paard op zo'n stal terecht en ze doet het niet meer. Ze kwam 's avonds op de wei met nog een pony maar voor de rest moest ze op stal staan.

Terwijl juist vaak het tegenovergestelde word voorgesteld met luchtzuigers? Of heb ik het nu gigantisch mis? :)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 20:16

Research shows cribbing is NOT a learned behavior
August 11, 2009 · 2 Comments
An article published today in The Horse, Cribbing is Not a Learned Behavior, supports many of the conclusions that I’ve come to as the owner of a cribber.

While many people assume that cribbing is, essentially, contagious and don’t want their horses to be stabled near one, the research shows that genetic predisposition is a factor, especially among Thoroughbreds.

The research conducted at Cornell University by Julia D. Albright, MA, DVM and her colleagues, which included a survey of horse owners showed that while 49% of owners thought cribbing was a learned behavior, only 1% of cribbers actually started cribbing after exposure to another cribber.

“Cribbing seems to start at a fairly young age, and after the horse begins to display the behavior the initiating factors probably aren’t contributing,” Albright said. “In other words, if you have a young horse, we recommend weaning in groups in a pasture and with little creep feed. However, if you have a 10-year-old cribber, lots of pasture time probably won’t make a difference.”

Social isolation and being housed next to an aggressive horse might aggravate a crib-biter.

“Horses are social animals whose natural ecology is grazing at least 16 hours a day in groups. It just makes sense that to have healthy, less stressed horses, we should try to mimic this situation,”
she said.

“Cribbing is complicated and probably caused by many factors,” said Albright. “These horses aren’t ‘bad,’ and we should stop physically and verbally punishing, shocking, and isolating them. For the health of the cribbers (and barn), the behavior should probably be stemmed with a cribbing collar, a diet low in concentrates and high in roughage, and pasture time.”

But don’t call it a vice. “These horses have a true neurologic pathology, comparable to obsessive compulsive behaviors in humans,” she said.

The study, “Crib-biting in U.S. horses: breed predispositions and owner perceptions of aetiology,” was published in the May issue of the Equine Veterinary Journal.

http://equineink.wordpress.com/2009/08/ ... -behavior/

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:24

hartelijk bedankt! dit helpt me al een stuk opweg! ga ik meteen afprinten :)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:36

Plaisir schreef:
Ik heb ook een paard wat luchtzuigt (goh :+ ) maar er is wel iets 'vreemds.'

3 jaar terug ben ik met haar op kamp geweest, waar ze in een dichte stal kwam (3 muren, en dan zo'n deur met tralies). En dan komt het nu: Daar heeft ze de hele week niet lucht gezogen. Terwijl er veel wordt gezegt dat die paarden veel naar buiten moeten etc, en dan komt mijn paard op zo'n stal terecht en ze doet het niet meer. Ze kwam 's avonds op de wei met nog een pony maar voor de rest moest ze op stal staan.

Paard bij ons op stal zuigt in zo'n stal ook geen lucht, of kan daar geen lucht zuigen.
Alleen wil de eigenaar haar daar niet hebben. Ook heeft ze nog steeds geen DA gebeld of ander ''onderzoek'' uitgevoerd.