[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 22:35

Setteli was dat ....
Setteli schreef:
Essie73 schreef:
goed nieuws Setteli +:)+ Wat kreeg Vlek voorheen als voer?

(maxx heeft nl ookal een week of 3 diarree)

Ze kreeg Nature's Best van Pavo. Ik ben met de andere paarden nu ook overgestapt naar Dodson & Horrel. Ik voer nog wel de Podo grow, maar die gebruik ik ook voor mijn jonge paard.

Vlek heeft ongeveer 5 maanden diarree gehad voor ik de oplossing had

Marcella

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 23:07

Boerenbond Oud Alblas heeft subli senior priores en pavo speedibeet in het assortiment.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 23:43

De waterdunne mest was vorige week vrijdag tm zondag. Toen zondag avond hele droge kuil gegeven, toen was het maandag weer een stuk beter. Toen woensdag weer een keer kuil maar dat was net wat zuurder en donderdag was het weer water. Nu dus weer alleen hooi en vandaag was het weer een stuk beter. Hierbij heeft hij steeds dezelfde hoeveelheid lucerne gehad.
Maar hij moet juist dikker worden, vandaar de lucerne. Volgens de verpakking zit er weinig suiker in. Ik heb die van Hartog.
Ook omdat hij maar weinig hooi eet heeft hij toch ook wat structuur nodig daarom dus ook lucerne. Stro eet hij overigens wel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 23:44

kun je hem geen geweekte bietenpulp geven?Dat kan geen kwaad zet iets aan en is goed voor de darmen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 23:47

Ja daar zat ik ook aan te denken.
Maar ik moet eerst op de uitslagen wachten, dan hoor ik precies hoe of wat.
Maandag of dinsdag krijg ik de uitslag.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 23:54

Oud-Alblas heeft ook bietenpulp van mijten liggen, maar weet niet hoeveel suiker daar in zit. De speedibeet is ook bietenpulp en als ik het goed heb maar 5% suiker/zetmeel.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 10:19

Maris schreef:
cynthiar schreef:
Dank je voor je suggesties.
Ik moest juist van de da meer lucerne geven. Ik gaf ongeveer een halve kilo per dag, nu een hele ongeveer.
Hij heeft wel al de laatste 3 jaar dat hij de ene keer wel diarre heeft, dan weer niet, dan eet hij slecht hooi dan weer graag, dit ligt echt aan de partij hooi. Maar nu was de diarreee echt alleen maar water met wat vezels. Gelukkig was het vandaag weer een hoop met ballen erin.
Hij krijgt de lucerne pas sinds augustus. Op de wei al toen het gras minder werd, vorig jaar was hij nog magerder terwijl hij meer hooi at, dus vandaar dat ik het ben gaan voeren.

En sinds wanneer dunne mest ?
Lucerne bevat, volgens ecir, veel suikers . Dus wordt afgeraden door hen voor paarden met IR. Waarom moet je lucerne geven van de da ?
Misschien ipv lucerne dan eens grasmix proberen en kijken of de mest veranderd. Op ecir groep was er ook iemand met een paard met dunne mest. al tig dingen geprobeerd, totdat ze 1 voer liet vervallen, mest werd daarna gelijk weer goed ....
Hier in het topic ook iemand die anders is gaan voeren en gelijk was de mest veel beter.
edit : zie volgende berichtje , het was Setteli.

Als je kijkt op de website van Hartog dan zit er minder suiker en zetmeel in de luzerne-mix (10%) dan in de gras-mix (15%).

Cynthiar, misschien iets ondersteunends geven voor zijn darmen? Zoiets als haylage balancer ivm het reageren op natter voordroog?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:36

Meert, ja ik weet dat er in grasmix meer suikers zitten als in lucerne. Maar zoals ik het begreep van de ecir groep is er iets speciaals met de lucerne suikers. Daardoor hebben IR paarden er moeite mee. Ik weet niet precies waarom verder. JP misschien wel !

Cynthiar, ik dacht eigenlijk dat je paard al eerder last had van dunne mest, al voor vorige week..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 12:12

http://www.paardenvoerparadijs.nl/produ ... n-lucerne/
Vind dit hele fijne luzerne om te voeren en zodra ik luzerne voer met ook maar iets melasse erin dan heeft die fjord van me zo spuitpoep. Hij vind het wel wat minder om te eten, maar eet het wel maar gewoon naar behoefte.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 12:20

in de fiber force zit ook lucerne en dit voer is speciaal voor IR en cushing!
maar hier zit t gemixt met meerdere ingredienten, dus krijgen ze er niet veel van binnen

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 12:22

tylando schreef:
in de fiber force zit ook lucerne en dit voer is speciaal voor IR en cushing!
maar hier zit t gemixt met meerdere ingredienten, dus krijgen ze er niet veel van binnen

Ik weet het, ze stoppen tegenwoordig overal lucerne in :+ ik vertelde ook alleen maar wat op de ecir groep werd besproken.
Nogmaals, JP weet er vast meer over.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 12:54

cynthiar schreef:
Gisteren is de da weer bij Illo geweest. Hij heeft nog steeds diarree en eet zijn hooi slecht, hij is ook afgevallen.
Gister ging hij ineens liggen in de paddock wat hij normaal nooit doet, dus ik was weer bang voor koliek. De da heeft hem opgevoelt maar gelukkig geen verstopping, hij gedroeg zich verder ook weer normaal.
Er wordt nu bloed en mest onderzoek gedaan. Als de uitslag er is hoor te meer en wat verder te doen. Hij moet in ieder geval wel meer gaan eten en dikker worden. Dus hij krijgt voor nu meer lucerne.
Misschien moet ik senior priores gaan voeren, maar dit is niet in mijn buurt te koop, weet iemand nog iets vergelijkbaars?

Oei zo is het ook begonnen met shamrock. Ga je dierenarts hem transfauneren?

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 13:05

Ik heb zitten nadenken of het slecht eten niet een gevolg kan zijn van de seasonal rise. Op dat moment geven wij allen niet meer pergolide dan anders, maar is het cortisolniveau wel hoger. Na deze periode komen ze terug in een lagere hoeveelheid cortisol maar wel nog steeds de zelfde hoeveelheidpergolide die dus de cortisol onder controle houd. Shamrock was al een goeie maand minder goed aan het eten. Misschien was na de seasonal rise de hoeveelheid pergolide voor hem te hoog en te onderdrukkend dat hij een beetje in een status van ziekte van addisson kwam, niet? of is mijn denkpiste niet mogelijk?

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 13:09

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 13:12

http://www.merckmanuals.com/pethealth/h ... orses.html hier vooor paarden

Citaat:
Signs of Addison's disease include repeated episodes of vomiting and diarrhea, loss of appetite, dehydration, and a gradual loss of body condition. Weight loss is often severe. Although signs can be hard to identify while Addison's disease is developing, severe consequences, such as shock and evidence of kidney failure, can develop suddenly.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:20

Weet iemand van jullie vanaf hoeveel pg/ml men spreekt van de ziekte van Addison?

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:57

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 15:25

Komt Addison voor bij paarden?Ik dacht van niet?
Maar ja...trage schildklier zou ook nooit voorkomen bij paarden,bij mijn paard wel dus :+

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 15:30

ja toch wel volgens wat ik heb gevonden

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 15:31

dookia schreef:
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.2 ... 1/abstract iemand gaat mij dat artikel bezorgen. Dit zou mijn theorie kunnen bekrachtigen

Even een stukje gekopieerd uit het artikel:
"The effects of long-term pergolide therapy have not
been critically evaluated in horses; but other than transient
anorexia, no adverse effects have been reported (Watson
et al. 1998; Beech 1999b). Therefore, pergolide treatment seems
an unlikely cause of HAC in this case"

HAC = Te weinig cortisol

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 15:41

Focussed schreef:
dookia schreef:
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.2 ... 1/abstract iemand gaat mij dat artikel bezorgen. Dit zou mijn theorie kunnen bekrachtigen

Even een stukje gekopieerd uit het artikel:
"The effects of long-term pergolide therapy have not
been critically evaluated in horses; but other than transient
anorexia, no adverse effects have been reported (Watson
et al. 1998; Beech 1999b). Therefore, pergolide treatment seems
an unlikely cause of HAC in this case"

HAC = Te weinig cortisol

Heb jij dan het volledig artikel? Dus dan zou dit toch niet kunnen wat ik dacht. Nu de anorexia zou dan toch kloppen. Maar wat zouden jullie dan doen? zouden jullie met pergolide gaan minderen? ik zou hem zowiezo eerst hertesten. Hij eet nu terug maar wel maar ongeveer 65 percent van wat hij normaal eet en met lange tanden.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 15:46

Ja ik kan in het hele artikel :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 15:54

dookia schreef:

hebben ze gekeken in zijn mest voor salmonella?Of een andere bacterie?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 16:01

dookia schreef:
Ik heb zitten nadenken of het slecht eten niet een gevolg kan zijn van de seasonal rise. Op dat moment geven wij allen niet meer pergolide dan anders, maar is het cortisolniveau wel hoger. Na deze periode komen ze terug in een lagere hoeveelheid cortisol maar wel nog steeds de zelfde hoeveelheidpergolide die dus de cortisol onder controle houd. Shamrock was al een goeie maand minder goed aan het eten. Misschien was na de seasonal rise de hoeveelheid pergolide voor hem te hoog en te onderdrukkend dat hij een beetje in een status van ziekte van addisson kwam, niet? of is mijn denkpiste niet mogelijk?

Maar voor de seasonal rise was zijn ACTH toch goed ? Dus dan zou je meer verwachten dat je in de seasonal rise iets moet verhogen , en dan daarna weer verlagen. Maar je hebt niet verhoogd toch ?

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 16:05

geerke schreef:
dookia schreef:

hebben ze gekeken in zijn mest voor salmonella?Of een andere bacterie?

Jeps bacterieel en parasitaire niets te vinden

ook bloed was normaal op 1 ding na de eiwitten maar dat had ze mij op voorhand verwittigd omdat hij dus toen al 3 dagen niet had gegeten