Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:35

Als je de brok vervangt door een goede muesli help je je paard al enorm. Dan inderdaad eerst ruwvoer en dan de muesli.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 15:43

Maar wat vind je dan een goede muesli?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 16:03

zerena schreef:
Maar wat vind je dan een goede muesli?

Dat hangt volledig van het paard af en wat het paard doet.
Mijn punt ging er meer om dat muesli beter verdragen wordt door paarden met maagproblemen dan brok.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 16:18

helemaal geen muesli voeren is ook een goede optie!

Brok zou ik sowieso nooit aan een paard geven met maagzweren, en snap eerlijk gezegd ook niet dat de arts daar niks over heeft gezegd...

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 16:42

Biks is inderdaad niet aan te raden voor paarden met maagzweren.
Om te beginnen zou ik de biks vervangen door Muesli, welke muesli hangt er van af wat je met je paardje doet qua training, of ze snel dik/dun word en hoe haar energiepijl is.

Het beste medicijn voor paarden met maagzweren is onbeperkt ruwvoer, hierdoor komt de maag niet ''leeg'' te staan en komt er zo min mogelijk zuur dat de maagwand kan aantasten.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:53

De mijne die gevoelig is voor maagzweren krijgt Pavo care4life en ben ik erg over te spreken!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 22:01

Naath86 schreef:
De mijne die gevoelig is voor maagzweren krijgt Pavo care4life en ben ik erg over te spreken!

Voer ik ook :) Ben er ook over te spreken. De C4L half schepje sochtends en savond een halve in combinatie met bietenpulp. Heeft geen suikers en een zetmeelpercentage van 9%. Erg weinig energie dus. Ik train fanatiek maar alle energie haalt mijn paard uit het onbeperkt hooi dat ik voer en een beetje olie.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 08:26

Is C4L nou eigenlijk ook granen vrij???

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 08:31

Nee geloof het niet CB, zitten ook granen in

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 08:34

C4L moet maar net iets voor je paard zijn.. Die van mij ging er van schuren en werd onhanteerbaar heet :=

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 08:47

Yvank_ schreef:
C4L moet maar net iets voor je paard zijn.. Die van mij ging er van schuren en werd onhanteerbaar heet :=

Herkenbaar! Mijne werd ook veel te heet :=

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 09:16

Dacht wel dat C4L graanvrij is, maar bevat dan weer sojabonen.
Kan het aan mijn paard ook maar een beetje door het voer doen voor de geur. anders gaat mijn paard schuren en wordt de mest platter.

Qua voerbeleid: hoofdregel is continue ruwvoer aanbieden, zodat de maag nooit leeg komt. Liever droog hooi(of gras) dan gewikkeld (indien voor stofallergie wel gewikkeld geldt hoe droger hie beter). Bij te dikke paarden, schrokkers of verspillers een slowfeeder gebruiken.
Krachtvoer beperken of zelfs vermijden en vervangen doir een vitamine korrel met wat luzerne en eventueel olie.

Als je toch krachtvoer wil geven, nooit op een lege maag. Kiezen voor voer waar zoveel mogelijk moet op gekauwd w EN de maag het minst verzuurt geordend van slecht naar minder slecht.
Brok/korrel > gemelasseerde muesli > ongemelasseerde muesli > volle onbewerkte granen.
Soms kan her beter zijn een ruwvoervervanger of graanvrije variant te kiezen ipv krachtvoer te blijven geven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 09:22

Marstall heeft veel keuze is muesli´s en vitaminebrokken. Daar ben ik persoonlijk meer fan van dan alle troep die fabrikanten als pavo er maar inpompen.

Marstall heeft bijvoorbeeld meerdere soorten die mellasse en graanvrij zijn.
http://www.marstall.nl/producten/graanv ... gory_id=13

Deze is erg geschikt voor paarden die last van de maag hebben.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:44

Marstall heb ik ook heel lang gevoerd en was ik ook over te spreken Yvank maar helaas was het bij ons erg lastig met leveren op stal :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:45

Óh dat is jammer ja! Ik heb een dealer 1 km van stal zitten gelukkig :j

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:38

Er staan al een hoop nuttige tips tussen, daar kan ik wel iets mee! Gelukkig slaat de medicatie ook goed aan en dat stemt me positief.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 14:43

SteffiiY schreef:
Yvank_ schreef:

Herkenbaar! Mijne werd ook veel te heet :=

Grappig die verschillen, die van mij wordt juist van elk ander krachtvoer te heet en reageert super op dit spul!

Volgens mij was het trouwens juist wel granenvrij hoor.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:18

De C4L is gras en melasse vrij. Snap alleen niet zo goed waarom er zonnebloemschroot in zit :?

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:28

Lastig kiezen allemaal. Ik heb in elk geval geregeld dat totdat ik weet wat voor Muesli ik wil, dat het beetje brok dat ze krijgt met Lucerne gemengd wordt.
Ik heb zitten rondkijken, zou qua maag Hartog Balance iets kunnen zijn in plaats van de brok? Ze hoeft op dit moment wegens een blessure van mezelf weinig te doen. Wat longeerwerk, licht werk en in de wei staan.

Het is wel fijn om te zien dat het nu aanzienlijk beter gaat met paardlief. Ze knapt echt op. Er zijn momenten geweest dat ik dacht dat ik een gemeen rotpaard had. Maar dat was dus gewoon door pijn, jammer dat ze niet kunnen praten.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 09:10

Bergje ik heb hetzelfde hoor.
Ik heb inmiddels ook de brokken naar beneden geschroefd.
Hij krijgt de pronutrin en dan een klein beetje brok daar doorheen, en daar gooi ik behoorlijk wat lucerne (mix van Havens) doorheen.
Verder denk ik erover om hem daarnaast nog 1 keer per dag bietenpulp te geven, als hij weer een beetje aan het werk komt.

Ik dacht ook dat ik een "gemeen" paard had, en voel me ook echt zo schuldig tegenover hem!

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:50

Staan jullie paarden eigenlijk nog op de wei?

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:52

Die van mij staat nog drie uurtjes op de wei. Vanaf maandag gaan ze naar binnen. Spannende tijden breken dan weer aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:54

Die van mij staat een uur 8 buiten. Ik zou hem ook niet op stal willen hebben dat is vragen om problemen....

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:56

Ja, dat heb ik inderdaad precies hetzelfde... Ik ben nu al 2,5 week aan het afbouwen met de wei.. Cas staat nu nog 2 uurtjes per dag...

Maar ik lees hier toch ook paarden die op de wei staan en last hebben van maagzweren... Gelukkig gaat het met Cas wel goed als hij op de wei staat..

Chess, begin jij meteen met medicatie wanneer je paard van de wei is? Of kijk je het eerst aan?

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:57

Yvank_ schreef:
Die van mij staat een uur 8 buiten. Ik zou hem ook niet op stal willen hebben dat is vragen om problemen....

tsja, dat kan bij ons helaas niet...