[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 10:53

Ik heb grote kliko's gevuld met water omdat door de vorst de kraan het even niet doet bij stal. Ik dompel onder tot er geen belletjes meer omhoog komen en dan laat ik het uitlekken. Niet echt weken dus, meer zorgen dat het stof etc eraf gespoeld is.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 12:18

Oke. Gewoon zorgen dat het helemaal doorweekt is dus en dan laten uitlekken? Gebruik jij het water meerdere keren? Ik heb namelijk niet altijd beschikking tot vers water, vraag me af of ik dan niet juist meer schimmel in het voordroog "week" dan dat ik het eruit week. Omdat de schimmelsporen natuurlijk ook enigszins in het water achterblijven en als ik het dan weer herbruik..

Samantha89

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 14:39

Ik doe hetzelfde als maikeltje, even onderdompelen en uit laten lekken. Ik gebruik een speciekuip van 65 liter, die vul ik sochtends met nieuw water. Dan doe ik savonds mijn hooi erin onderdompelen en de volgende ochtend gebruik ik datzelfde water weer(vul het wel een beetje bij). Als ik dan voor de ochtend heb ondergedompeld dan gooi ik het water weg en ververs het dan.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 14:41

Ik ververs het water wel iedere keer omdat daar ook bacteriën in komen. Aangezien ik doordeweeks werk en het nu koud is, week ik op zondag de voordroog voor ma-di-woe. Op donderdag ben ik vrij en dan week ik voor do-vrij-za. Met dit weer werkt dat perfect ik laat het goed uitlekken en leg het dan per dag weg op een dikke houten biels en dek het af met een oude vliegendeken. Zo gaat het niet broeien omdat er van onder en boven lucht bij kan. Want weken in de avond als het vriest, dat is bijna niet te doen.

Ik heb een kruiwagen die ik vul met emmers water uit de kliko, daar week ik de plakken in.

Gelukkig is het einde van de vorst in zicht maar we hebben het weer gered :D

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 15:19

Ja dat wordt dan lastig voor mij. Want na een tijd is het regenwater natuurlijk op.

Denk dat ik het maar gewoon bij mijn kleine pakjes houd of vragen of hij een natter pak wil nemen de volgende keer.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 16:13

Ik neem een hooinet vol mee naar huis en stop dat thuis in mijn zelf gemaakte stomer als het heel koud is. Bij wat hogere temperaturen hang ik het net buiten op en gooi er een emmer water overheen.

Katisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 11:15

Ik zou graag jullie opvattingen horen over mijn merrie, die nu voor de 2e keer deze winter hoest met lichtgele klodders snot uit de neus.

Het hoesten met snotneus begon in december bij mijn ruin, DA constateerde 'gebrom' in de longen na een kuurtje ventipulmin knapte hij vrij vlot weer op. De merrie begon daarna te hoesten, ook met vieze klodders snot uit de neus, zelfde symptomen dus ook zij kreeg Ventipulmin mee. De merrie is altijd al een zorgenkind geweest en had langer nodig om op te knappen, duurde een 3 weken. Ze was de maand januari weer goed.
En nu helaas vanaf deze week is het hoesten bij haar weer terug. DA geeft nu een AB kuur.

Beiden hadden en hebben geen koorts, eten goed en zijn normaal en alert. Ze hebben met z'n tweetjes een paddock paradise met inloopstal, eten goede kwaliteit, niet stoffig, hooi met metazoa vitabrox en een halfje basisbrok. De merrie wordt recreatief bereden, staat nu natuurlijk weer op rust.

Wat zou dit kunnen zijn? Virus dat nog sluimerde bij de merrie en vanwege zwakkere weerstand de kop weer opsteekt? Kan ik beter over op voordroog?-liever niet ivm koudbloeden. Als de AB niet aanslaat gaat ze naar de kliniek voor verder onderzoek, maar ik hoor graag jullie meningen en ervaringen/tips.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 12:19

Niksie schreef:
Ik zou graag jullie opvattingen horen over mijn merrie, die nu voor de 2e keer deze winter hoest met lichtgele klodders snot uit de neus.

Het hoesten met snotneus begon in december bij mijn ruin, DA constateerde 'gebrom' in de longen na een kuurtje ventipulmin knapte hij vrij vlot weer op. De merrie begon daarna te hoesten, ook met vieze klodders snot uit de neus, zelfde symptomen dus ook zij kreeg Ventipulmin mee. De merrie is altijd al een zorgenkind geweest en had langer nodig om op te knappen, duurde een 3 weken. Ze was de maand januari weer goed.
En nu helaas vanaf deze week is het hoesten bij haar weer terug. DA geeft nu een AB kuur.

Beiden hadden en hebben geen koorts, eten goed en zijn normaal en alert. Ze hebben met z'n tweetjes een paddock paradise met inloopstal, eten goede kwaliteit, niet stoffig, hooi met metazoa vitabrox en een halfje basisbrok. De merrie wordt recreatief bereden, staat nu natuurlijk weer op rust.

Wat zou dit kunnen zijn? Virus dat nog sluimerde bij de merrie en vanwege zwakkere weerstand de kop weer opsteekt? Kan ik beter over op voordroog?-liever niet ivm koudbloeden. Als de AB niet aanslaat gaat ze naar de kliniek voor verder onderzoek, maar ik hoor graag jullie meningen en ervaringen/tips.

zou kunnen hoor dat het virus niet helemaal weg was, zou de ab kuur afmaken en dan nog eens kijken. en zoveel mogelijk buiten. maar dat staan ze al begrijp ik :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 12:13

Bij mijn merrie vind ik hier en daar wat klodders.... deze zal ze uitgehoest hebben. Ik heb haar wel zien/ horen hoesten, direct alles gaan weken, en de kruidenwinkel er weer in....

Maar nu dus geen hoesten meer, geen klodders meer gevonden, maar toch nog niet helemaal fit en ze schudt wel wat met het hoofd en schraapt wat met haar keel. Jullie ook bekend met paarden die teveel slijm hebben, maar niet perse hoesten?

In dat geval maar weer even de dierenarts optrommelen....

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 22:17

Jup, helaas wel. Mijn merrie hoest echt heel weinig, maar zit chronisch vol met slijm. Merk je pas als je er in gaat met een endoscopie... Super irritant, want ik heb totaal geen maatstaf of het beter of slechter gaat, behalve dan lichte veranderingen in geluid van ademen. En watertjes, snotjes etc. uit haar neus als het actief gaat worden...

Beterschap met haar, misschien dat het toch nog iets aan het rommelen is?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 11:57

Het is hier ook wat lastig te peilen inderdaad. Maar ze is nu wel erg futloos, dus heeft absoluut last. Ze heeft geen verhoging.
Met de vorst heb ik het hooi slecht of niet kunnen weken, en dan is het direct weer mis... misschien ook klein weerstandsdopje oid... en hops, daar ga je.
Hooi is ook wel erg stoffig moet ik zeggen, en recentelijk rook ik toch een paddestoelengeur... dus op zoek naar iets anders.

Maar goed, morgen heb ik als het goed is een hooistomer in huis. Dan kan ik altijd het hooi stofvrij maken no matter what.
Vanmiddag komt de DA even luisteren.

ps: er ligt nu wat stro in de uitloopstallen... ben bang dat ik daar ook maar even mee moet stoppen. Maar ze eten er graag van. Zijn er mensen die ervaring hebben met stro nat/ vochtig maken? Evt in een net?

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 12:59

Ninx, ik heb een hooistomer van Haygain en ik stoom ook mijn stro :) , hiervoor stond hij op houtkrullen maar sinds ik de stomer heb weer op stro. Heb contact gehad met een kliniek in Amerika die ook Haygains hebben en zag dat ze bij vroeggeboren veulens een stalbed van gestoomd stro gebruiken, hun halen wel iedere dag de stal weer leeg en nieuw erin maar dat doe ik 1x per week.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 23:16

Ik zou ook nog wel een stomer willen ooit, maar op de pensioenstal best lastig, en helemaal met de hoeveelheid die ze weg eet... 20 kilo op een dag, dan blijf je stomen :(

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 10:39

Ik heb een grote (2e hands gelukkig) en stoom hele balen, maar klopt hoor hier staan ze thuis en heb ik tijd. En een heilig middel is het ook niet altijd, de schimmels en bacterien zijn eruit en in mijn geval belangrijk de mijten dood. Na het stomen sta ik het nog uit te schudden op een rooster boven een grote kruiwagen om de kleine deeltjes eruit te schudden, waarschijnlijk niet nodig maar tja voor mijn gevoel.
Jij hebt verder alles gedaan Tancreda :(:)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 13:02

Als een paard gele klodders op hoest zou ik persoonlijk geen hoest onderdrukkende middelen geven. Het slijm moet namelijk de luchtwegen verlaten door te hoesten. Ik zou dan slijm verdunners/oplossers geven zodat het makkelijker weg gaat.
Als slijm achterblijft in de longen blijven bacteriën ook achter.
Ook paarden die door allergie last hebben van veel slijm zullen er baat bij hebben.

Katisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 16:29

Mijn merrie heeft helder snot, hoest zeker niet continu maar echt hoestbuien:na het rollen bijvoorbeeld. Het klinkt als een droge hoest, na afloop smakt ze wat en is er een doorzichtig fluimpje in dr neus. DA gaf cubarmix, nu een week gegeven en ik merk weinig verschil. Wel stinkt ze als een riool vanachter, ze is dus echt gevoelig op de AB. DA belt morgen terug, maar weet niet wat beste weg is nu.

Wat zouden jullie doen, ik denk niet dat het door het hooi komt maar echt viraal gezien het verloop. Ze oogt totaal niet ziek, glanst als een spiegel...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 16:59

rapido schreef:
Als een paard gele klodders op hoest zou ik persoonlijk geen hoest onderdrukkende middelen geven. Het slijm moet namelijk de luchtwegen verlaten door te hoesten. Ik zou dan slijm verdunners/oplossers geven zodat het makkelijker weg gaat.
Als slijm achterblijft in de longen blijven bacteriën ook achter.
Ook paarden die door allergie last hebben van veel slijm zullen er baat bij hebben.

Dierenarts is geweest. Dit keer leek ze het niet heel zwaar te pakken te hebben, maar serieus genoeg om toch even een kuurtje ventipulmin te doen en ik geef het supplement van Audevard.

Verder gisteren de schuilstal maar van stro ontdaan. Sta nu al het hooi te spoelen, en geef als knabbel 1 net stro dat ik helemaal nat sproei.

Ben blij wanneer ik kan gaan stomen, dat loodzware natte hooi.... strontvervelend

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 08:03

Ga je zelf een maken of een aanschaffen?

Wij hebben een drogere baal voordroeg en vind ik toch eng. Omdat ze toch wat minder lijkt ben ik het gaan nat maken.
Woensdag was het natuurlijk ook opeens warm maar ze kon amper draven of gelijk flink hijgen. Gaan toch gelijk alle stress belletjes rinkelen. Dus maar even nat maken voorlopig.

principal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 08:53

Hoi, ik lees vaak mee, mijn shetlander hoest altijd in de herfst, en afgelopen jaar bleek het na kuur ventipulmin niet echt te helpen, je gaat denken, het weer, of virusje, en ik ging mij al aanpassen naar hoe hij erbij stond, en of hij luid aan het hoesten was of niet.

Omdat ik het vanaf september tot nu te lang vond duren, heb ik een scopie laten doen, en kwam de uitslag eruit dat het een luchtwegvernauwing is, daarom het hoesten en hij stikt dan ook, een soort van.. De boel slaat op dat moment ook dicht, vooruitzicht is dat het alleen maar erger kan worden niet beter.

Is iemand hier met dit bekend, of zelf of in de omgeving?
Is het een gesloten hoofdstuk nu en afwachten wanneer het zo erg wordt.. of is het voor de pony een redelijk leven..?

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 17:30

Een luchtwegvernauwing? Bedoel je een emfyseem? Dus blijvende schade aan de longen door het hoesten?

Van een luchtwegvernauwing heb ik nog niet gehoord. Maar bij hoesten en luchtwegproblemen is het zo belangrijk naar de leefomgeving te kijken, door de juiste aanpassingen kan er heel veel verbeteren. Dus bekijk het positief, veel proberen, kijken naar je pony en doen wat goed voelt in overleg met je dierenarts. Ga niet direct van het ergste uit!

principal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 17:47

Excuus luchtpijp vernauwing.
Hij heeft een ovale luchtpijp.

Aangeboren afwijking zei de da. Ik moet voorjaar aankijken. Wat nu gebeurt is hoesten en de luchtpijp slaat op dat moment dicht.
Ik ga nog voor verder info bellen as week. Veel vragen schieten mij te binnen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 00:44

Kom hier ook even meekletsen.

Blue hoest sinds december.
Af en toe een hoest, daar begon het mee,in eerste instantie alleen bij inspanning.

Aangezien dat zo bleef in januari toch DA er bij en een kuurtje ventipulmin.
Volgens haar geen griepvirus, maar meer gevoelig op stof van het hooi.
Dus voordroog gehaald en het hoesten ging over.

Helaas kwam de kuch toch weer terug na de kuur.
Nieuw pak voordroog bleek meer ingepakt hooi te zijn dus hooi gaan weken.
Verder nog een poeder gegeven, ben de naam nu even kwijt.

Maar al met al hoest hij nog steeds af en toe, echt irritant.
Laatst een buitenritje geprobeerd en dan loopt hij in stap rete fanatiek zonder te hoesten maar in draf en galop kwam de droge hoest weer.

Hij staat snachts op stal op rubberen matten, geen strooisel en overdag in de paddock maar dat stoft op het moment totaal niet door de nattigheid.
Hij heeft een deken op.

Zou hem graag hoestvrij hebben en weer kunnen rijden.
Nog een sterk middel wat ik zou kunnen proberen?

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 16:33

spatter schreef:
Kom hier ook even meekletsen.

Blue hoest sinds december.
Af en toe een hoest, daar begon het mee,in eerste instantie alleen bij inspanning.

Aangezien dat zo bleef in januari toch DA er bij en een kuurtje ventipulmin.
Volgens haar geen griepvirus, maar meer gevoelig op stof van het hooi.
Dus voordroog gehaald en het hoesten ging over.

Helaas kwam de kuch toch weer terug na de kuur.
Nieuw pak voordroog bleek meer ingepakt hooi te zijn dus hooi gaan weken.
Verder nog een poeder gegeven, ben de naam nu even kwijt.

Maar al met al hoest hij nog steeds af en toe, echt irritant.
Laatst een buitenritje geprobeerd en dan loopt hij in stap rete fanatiek zonder te hoesten maar in draf en galop kwam de droge hoest weer.

Hij staat snachts op stal op rubberen matten, geen strooisel en overdag in de paddock maar dat stoft op het moment totaal niet door de nattigheid.
Hij heeft een deken op.

Zou hem graag hoestvrij hebben en weer kunnen rijden.
Nog een sterk middel wat ik zou kunnen proberen?

komt er ook snot los? prednison zou kunnen werken. hoe gaat het met trancreda en samantha hier. bij ons is alles nog steeds goed. nikki krijgt al een goede conditie. over een maand zal ik haast weer kunnen beginnen met puffen.

Zamora98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 17:04

Mijn paard heeft ook een verkoudheidje te pakken ben ik bang... Af en toe een droge hoest.
Zit eraan te denken hem de Luchtwegmix van de paardendrogist te geven. Jullie daar ervaring mee?
Ze hebben nu 20% korting, dus nu is het nog wel het proberen waard. Scheelt toch weer! :j

https://www.paardendrogist.nl/product/p ... 008/25546/

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 20:39

Ik volg ook hier even mee.
De mijne begon in januari te hoesten daarna was het even weg. Vorige week of 2 weken terug begon ie weer.
Gister is de da dus er voor geweest want zag 1 keer klodder gele snot uit zijn neus en daarna niet meer.
Geen koorts heeft ie getoont. Maar de da is gister dan geweest flinke ontsteking heeft je en al het snot/slijm zit behoorlijk vast. Nou zit ie aan de antibiotica en nog iets wat ie 2x daags moet hebben 10 dagen lang 5 pompjes. We mogen wel aan het werk maar niet te zwaar en niet laten zweten voordeel is dat ie geschoren is en over 3 weken wilt ze weer luisteren.

1 ding het was iedergeval niet meer besmettelijk