Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Niksie schreef:Ik zou graag jullie opvattingen horen over mijn merrie, die nu voor de 2e keer deze winter hoest met lichtgele klodders snot uit de neus.
Het hoesten met snotneus begon in december bij mijn ruin, DA constateerde 'gebrom' in de longen na een kuurtje ventipulmin knapte hij vrij vlot weer op. De merrie begon daarna te hoesten, ook met vieze klodders snot uit de neus, zelfde symptomen dus ook zij kreeg Ventipulmin mee. De merrie is altijd al een zorgenkind geweest en had langer nodig om op te knappen, duurde een 3 weken. Ze was de maand januari weer goed.
En nu helaas vanaf deze week is het hoesten bij haar weer terug. DA geeft nu een AB kuur.
Beiden hadden en hebben geen koorts, eten goed en zijn normaal en alert. Ze hebben met z'n tweetjes een paddock paradise met inloopstal, eten goede kwaliteit, niet stoffig, hooi met metazoa vitabrox en een halfje basisbrok. De merrie wordt recreatief bereden, staat nu natuurlijk weer op rust.
Wat zou dit kunnen zijn? Virus dat nog sluimerde bij de merrie en vanwege zwakkere weerstand de kop weer opsteekt? Kan ik beter over op voordroog?-liever niet ivm koudbloeden. Als de AB niet aanslaat gaat ze naar de kliniek voor verder onderzoek, maar ik hoor graag jullie meningen en ervaringen/tips.
rapido schreef:Als een paard gele klodders op hoest zou ik persoonlijk geen hoest onderdrukkende middelen geven. Het slijm moet namelijk de luchtwegen verlaten door te hoesten. Ik zou dan slijm verdunners/oplossers geven zodat het makkelijker weg gaat.
Als slijm achterblijft in de longen blijven bacteriën ook achter.
Ook paarden die door allergie last hebben van veel slijm zullen er baat bij hebben.
spatter schreef:Kom hier ook even meekletsen.
Blue hoest sinds december.
Af en toe een hoest, daar begon het mee,in eerste instantie alleen bij inspanning.
Aangezien dat zo bleef in januari toch DA er bij en een kuurtje ventipulmin.
Volgens haar geen griepvirus, maar meer gevoelig op stof van het hooi.
Dus voordroog gehaald en het hoesten ging over.
Helaas kwam de kuch toch weer terug na de kuur.
Nieuw pak voordroog bleek meer ingepakt hooi te zijn dus hooi gaan weken.
Verder nog een poeder gegeven, ben de naam nu even kwijt.
Maar al met al hoest hij nog steeds af en toe, echt irritant.
Laatst een buitenritje geprobeerd en dan loopt hij in stap rete fanatiek zonder te hoesten maar in draf en galop kwam de droge hoest weer.
Hij staat snachts op stal op rubberen matten, geen strooisel en overdag in de paddock maar dat stoft op het moment totaal niet door de nattigheid.
Hij heeft een deken op.
Zou hem graag hoestvrij hebben en weer kunnen rijden.
Nog een sterk middel wat ik zou kunnen proberen?