[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 22:10

Chess:
Bietenpulp zonder melasse misschien?
Dat geeft ook wel energie volgens mij...
Wel lastig hoor,als je energie wilt geven maar olie valt al af...
En wat meer dieetmix/c4l?
De sanequi ken ik niet...

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 22:41

ja is mega lastig ik vond dat slobber dingetje van net ook wel intressant. Maar ik ga eerst proberen met wat meer care en dieetmix. misschien is het wel normaal hoor dat ze eerst moeten ontgiften en dat wat lauw worden en dathet daarna weer verbeterd is dat herkenbaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 22:46

De mijne heeft afgelopen lente een dergelijke periode gehad,nadat ik hem(dom,dom,dom)veel te veel voer had gegeven onder het mom van 'hij mag wat aanzetten'.
Daarna resoluut van granen/melasse gehaald en hij was in die tijd echt enorm down en sloom.
Stond echt als een bolle ballon te staan de halve dag...

De mijne doet het het best op niet al teveel poespas
(maar ik ben ook zoekende...ga c4l maar eens proberen)

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 22:51

Mijn shetlander met IR eet nu al 3 weken een handje C4L per dag (omdat de rest dan ook rustig kan eten). Ze doet het er super goed op, ze schuurt absoluut niet (deed ze van de natures best wel). Ze zit nu goed in haar vel, is niet te dik en gewoon gezellig vrolijk. Mijn tinker eet het ook goed, en die heeft ook geen last van jeuk oid (van natures best en de koeken wel)

Mijn shetlander is van april t/m eind augustus bij onze buren geweest (en op het gras de hele dag grrrr), en toen is ze weer gaan schuren enz. Sinds ze terug is heb ik haar weer laten ontgiften (alleen hooi, water) en na een aantal weken zie je dan dat het weer beter wordt. Ik geef trouwens wel 1x per dag nog gluco balance erbij (1 theelepel)

Nadeel van de C4L vindt ik dat er kruiden in poedervorm doorzitten, dus ik roer de bak elke keer even door voor ik voer schep.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 23:02

ja dat vind ik ookw el nadeel de losse kruiden die vind die van mij echt vies
glucobalence waar haal je dat?

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 10:47

UHm, ik heb een pot nog van het onderzoek van Wageningen van vorig jaar. Daar heeft mijn monster in meegedaan :D. Moet zeggen dat ik daar ook erg tevreden over ben. Via google vindt je wel verkoopadressen, en je kunt het kopen bij sommige DA. Al moet je de aangegeven dosering wat uitproberen. Eigenlijk zou mijn Anna 1x daags 34 maatschep moeten, maar ze krijgt maar een krap theelepeltje. Toendertijd ben ik begonnen met 2x daags een maatlepel en dat is langzaam afgebouwd. Ik doe dan ook nog steeds met de eerste pot (nu dus ruim 1 jaar)

Door de C4L doe ik een scheutje olie, en dan even roeren. Dan plakken de fijne kruiden wel mooi mee :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 11:24

Zijn hier ook paarden die wel echt werken en dan genoeg hebben aan c4l?

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 12:09

Mijn paard werkt echt (6 dagen), is wel heel sober, staat er nu pas sinds anderhalve week op.
Nou heeft hij ook wel zonder krachtvoer gestaan.
Bedoel je qua energie of qua gewicht? Bij Furia is het sowieso nog niet ten negatieve veranderd, eerder ten positieve maar of dat dat c4l komt durf ik niet te zeggen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 12:15

Ik bedoelde eigenlijk qua energie, maar qua gewicht is ook fijn.
Ik voer veel hooi om hem op gewicht te houden,maar zoek geen voer waar hij van gaat afvallen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 12:16

De vraag in deze is wat je definieert als 'hard werken'... veel mensen vinden een klein uurtje bakhobbelen al hard werk, terwijl dat voorpaarden heel erg meevalt. Feit is dat als je paard écht hard werkt of lange afstanden aflegt ( denk aan endurance training bv), IR-paarden wél krachtvoer kunnen gebruiken. Inspanning ( werken) verbruikt suikers, die worden dus niet opgeslagen als vet. Daarin zit dus het geheim en als je de aanbevelingen van Pavo voor C4L leest, zie je ook dat paarden die veel arbeid verrichten, niet voldoende hebben aan alleen C4L maar dat er een aanvulling gegegevn moet worden.
Het cruciale punt is echter dat je heel goed moet kunnen bekijken wat als 'werk' beschouwd wordt. Mensen denken al gaw dat iets 'werk' is en voeren daarom te veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 12:23

Nou idd, voor wat bakwerk, wat ik ook doe red hij het er natuurlijk wel op denk ik.
Ik rijd ook wel langere afstanden,rond de 25/30 km en wil die op tempo gaan opvoeren.
Mijn ambitie is gewoon klasse 1 endurance misschien ooit klasse 2 (misschien niet eens officieel wedstrijden,maar voor de 'leuk'.)

Zou hem na een flinke rit dan wel wat extra kunnen geven ofzo...(iets anders..?)

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 12:28

Hangt inderdaad ook af van je intensiviteit van je 'bakwerk'.
Ik rij ook geregeld flinke buitenritten van 3 a 4 uur in een pittig tempo, voer eigenlijk niet echt iets bij.
Maar endurance is natuurlijk weer heel wat anders :)

Overigens staat er op c4l natuurlijk wel op vermeld dat het niet voor de topsport is, hoewel dit ook wel op meerdere manieren op te vatten is. Mijn staleigenaresse denkt dat mijn paard hier tekort aan gaat krijgen omdat zij vindt dat hij behoorlijk in het werk staat, ik denk gewoon, het is geen topsportpaard dus dat valt wel mee. Maar we zullen het zien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 12:32

Ik rijd geen endurance hoor,ff voor duidelijkheid...wel idd pittige ritten.
Maar dat is nog niet vergeleken met endurancetempo...wat mij(nog)niet zo aanspreekt.
Ik vind het ook weleens fijn om een kwartier lekker te stappen ipv veel draf en galop.

Ik probeer het wel,kan er anders altijd iets naast geven...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 12:37

Als je serieus gaat trainen, zou je in eerste instantie wat extra olie aan de voeding kunnen toevoegen. Olie is een goede en veilige energieleverancier ( denk aan lijnzaadolie bv). Wat voor 'n paard heb je Darkcrystal? Gewicht, leeftijd?
Op het amerikaanse IR forum waar ik actief op ben zitten nogal wat endurance rijders; als je wilt kan ik daar wel eens navragen voor je wat zij als extra geven buiten olie. Maar dan moet ik wel iets meer van je paard weten, en ook wat je trainingscyclus is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 21:57

Dyonne schreef:
Zijn er hier trouwens veel mensen die hun dier op de kliniek hebben laten testen, dus gedurende de dag regelmatig meten?
Dat werd mij wel voorgesteld, maar dat wil ik niet. Mijn pony staat nooit meer op stal en dan ineens zo'n dag op een vreemde plek in een vreemde box vind ik maar niets.

Mijn merrie.
Heb haar daar gelaten voor een nachtje toen ze na haar hoefbevangenheid ineens weer ernstig kreupel was en de dierenarts dacht dat ze weer hoefbevangen was. Ze wilden haar testen op insulineresistentie en cushing, dus urine opvangen en 3x per dag op bepaalde tijden bloedprikken. Gaf veel stress de 2e dag, 3e dag heb ik haar weer meegenomen, alhoewel ze haar liever nog wat langer hadden gehouden vanwege haar voeten in het verband, maar dat heb ik thuis toen zelf verwisseld. Ze was blij dat ze weer thuis was...En ik ook!

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 23:22

Vandaag contact gezocht met de subli over het hoge zetmeelgehalte, wat in mijn beleving echt niet geschikt is voor IR paarden.

Tevens contact gezocht met Pardoes Aurora, zij hebben een supplement speciaal voor extra energie en IR paarden ipv olie te weten APF (Advanced Protection Formula) zijn adaptogene kruiden. 
intressant om te lezen hoop morgen antwoord te hebben ik zal jet voor jullie posten.
In ieder geval adviseerde zij de Marstall Vito voor mijn paard als basis voer.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 23:23

Chesss schreef:
Vandaag contact gezocht met de subli over het hoge zetmeelgehalte, wat in mijn beleving echt niet geschikt is voor IR paarden.

Tevens contact gezocht met Pardoes Aurora, zij hebben een supplement speciaal voor extra energie en IR paarden ipv olie te weten APF (Advanced Protection Formula) zijn adaptogene kruiden. 
intressant om te lezen hoop morgen antwoord te hebben ik zal jet voor jullie posten.
In ieder geval adviseerde zij de Marstall Vito voor mijn paard als basis voer.

Iemand ervaring met de APF?

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 00:10

Rivjenn schreef:
iemand hier ervaring met havens natural balance?

Ja, na mijn verhuizing van stal heb dit een paar maanden gevoerd (ipv bix, zodat ook zij iets heeft, als de andere paarden wat krijgen), en die van mij deed het er super op :)
Toch stond het hoge zetmeel en suiker gehalte mij erg tegen (al merkte ik geen nadelige effecten en Fly vond het erg lekker, dus heb gewoon de zak opgemaakt)
Ben toen over gegaan op Cavalor Sensitive, en ze staat nu sinds een week op Pavo Care4Live. Hier krijgt ze behoorlijk wat van :) twee hele bakjes, maar ik weet niet of het bevalt qua energie, omdat zij er nog zo kort op staat.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:40

Bij deze het antwoord van de Pardoes Aurora. Ik moet zeggen heel uitgebreid en ik ga het proberen met mijn lastpak...

Het advies wat wij u kunnen geven is het volgende.Krachtvoer:
Marstall Vito of Marstall Faser Ligth (zie website www.marstall.nl)
Marstall Vito is echt voor paarden met stofwisselingsproblemen. Soms wordt dit moeilijk gegeten en is Marstall Faser Light een goed alternatief.
Ruwvoer: Het liefst onbeperkt en dan hooi en geen kuil. (onbeperkt ivm met stress gevoeligheid) Supplement: Grand Digest, dit om zijn verteringssysteem weer helemaal op orde te krijgen. De diarree die hij steeds heeft wijst op verteringsproblemen. Zie link; http://www.paardenproducten.nl/pardoesb ... adows.html
APF adviseren wij voor insuline resistente paarden. Zie link; http://www.paardenproducten.nl/pardoesb ... uiden.html

Na de “kuur” Grand Digest is het mogelijk om wat lijnzaadolie toe te voegen. Beginnend met een heel klein beetje en dit dan langzaam opvoeren Bovenstaande heeft wel even tijd nodig om zijn werk te doen. Het is tenslotte een supplement en geen medicijn.

Mocht het zo zijn dat na een tijdje blijkt dat hij energie tekort komt is het altijd mogelijk om Advance Concentrate of Grand Vite toe te voegen als supplement, maar dat is wel voor een later stadium. Het is van belang dat alles rustig weer van vooraf aan wordt opgebouwd.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:55

Voor de mensen die hun paard/pony olie bijvoeren voor extra energie, wat voor hoeveelheden gebruiken jullie?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:10

1 eetleper per dag van de Trias-omega olie (Groene Os).

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:22

Oke, en daar heb je merkbaar verschil bij gemerkt? Prijs is goed te doen :j

Chesss, dat APF spreekt mij wel aan, maar wat prijzig zeg :=

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:16

Een scheutje gooi ik erin per voerbak. Denk dat dat 1 a 2 eetlepels is ongeveer.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:45

Madelief88, nee want ik gaf het in combi met andere supplementen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 23:17

Ik gaf altijd maisolie.