[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

selinepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 12:12

Hallo medebokkers,

Dringend advies gevraagd: Mijn beide paarden hebben last van SME. Tot ongeveer een week geleden viel het schuren heel erg mee. Ze hebben een exceemdeken op en krijgen hypo-ex-cema suplement. Nu wil het dat beide paarden sinds vorige week super jeuk hebben gekregen, waarbij het opvalt dat vooral hun hoofd het moet ontgelden. Ze hebben wondjes en kale plekken op en tussen hun oren, bovenhals, voorhoofd. Hoewel ze ook in hun manen en staart schuren, is dit veel minder in vergelijking met de wondjes aan hun hoofd. De ene begint echt kaal te worden, terwijl de ander nog amper aan haar hoofd laat komen.

Jullie begrijpen dat ik me erg zorgen maak, en niet goed weet wat ik hiermee moet doen. Ik hoop dat jullie misschien tips voor ons hebben?!

Is dit namelijk nog wel SME? (DA heeft inmiddels huidstukje mee voor onderzoek), Herkent iemand dit? Wat kan ik eraan doen? (aan de wondjes, maar ook aan de oorzaak: acute jeuk).

Alvast bedankt voor het meedenken!!

Vionaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 12:16

Mijn pony jeuk(te) ook op het voorhoofd (en oren). En dan vooral bij de voorpluk.
Ik heb haar nou een hoofdkap opgedaan. Toen ze nog wondjes had deed ik op de wondjes tea-tree spul op, bij de DA weg volgensmij.
Dat hielp goed, alleen je moet die hoofdkap altijd opdoen.
En als de wondjes over zijn zou ik schilfers voorkomen door baby olie te smeren.
Ik weet niet of dit precies is wat jij bedoelt..

selinepien

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 12:26

Dank je Vionaa, de ene heeft al een tijdje een hoofdkap om, hiermee lijkt het inderdaad iets minder geworden, maar het is nog niet opgelost. De ander laat zich amper aan het hoofd komen (door de wondjes), dus een kap krijg ik er absoluut niet op. Wat is tea-tree? Daar heb ik nog nooit van gehoord....
De baby olie ga ik inderdaad gebruiken op de droge plekjes, dat lijkt me een goed idee!
Thanx!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 12:44

ik raad babyolie af, ik heb het vroeger ook gebruikt en in de zon gaf dat dus verbrandingsplekken.

bij ons zie je ook dat de eczemers beiden momenteel last hebben van plekken tussen oren,en de nek.
komt omdat ze daar niet beschermd zijn tegen de vliegjes,maar ook tegen de zon.

appie ziet er momenteel zo uit:
Afbeelding

haal een product wat voor eczeem geschikt is, ik zelf ben net begonnen te smeren met eczema balm
ik weet dat dit ook goed werkt.

wij hebben er in het verleden eens een veearts naar laten kijken en die kwam toen met de conclusie dat het mijt of schimmel was en we moesten maar gaan wassen met imaverol of sebacil.
maar dit zie ik nu elk jaar weer terug bij de eczemers en ik denk dat het komt omdat ze daar toch jeuk hebben en ze zich openschuren aan de waterbakken.
en ik zag ap gisteren zelfs met zijn achterhoef op zijn hoofd krabben :+

ik ben inmiddels ook begonnen om het hoofd en de nek in te smeren met vliegenspray om de vliegjes zoveel mogelijk daar weg te houden

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 12:46

Met babyolie zou ik wel oppassen nu met dit weer! Kans op verbranding.
Ik gebruik meestal wondspray van de Silverlinde.

Zou het ook niet aan het supplement kunnen liggen wat je bijvoert? Dat hij allergisch reageert?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 13:12

Het zou kunnen dat een supplement tegenwerkt.
Maar op zich kan het ook zijn dat het nu de ergste tijd is, bij onze merrie iig wél.
Zij heeft boven en onderop een deken maar nu krijgt ze last op haar achterbenen, voorop het spronggewricht, er komt altijd wel weer een plek waar ze bijkunnen, daarom wil ik ook nog wat gaan smeren.
Op haar hoofd heeft ze ook wat last, terwijl ze helemaal ingepakt zit met masker en hoofdkap.....maar toch heeft ze jeuk daar en ze kan dan gaan schuren aan de waterbak.
Grrrrr.......

selinepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 13:29

Bedankt allemaal voor de reacties... De foto van Ellepel laat inderdaad precies zien hoe het begonnen is bij mijn paarden..... Nu is het wel behoorlijk verslechterd (lees: meer wond dan haren). Over de baby-olie had ik inderdaad niet zo goed nagedacht.... nu ik dit zo lees lijkt me dat ook geen goed idee....
De eczemabalm ben ik aan het proberen maar werkt niet afdoende, vandaar ook dat ik hoopte op verschillende tips, want begin een beetje ten einde raad te raken.....

Het suplement krijgen ze nu voor het derde jaar op rij en hierover zijn we super tevreden geweest de afgelopen twee jaar. Dat is ook het vreemde aan de situatie, na twee jaar amper geschuurd te hebben, lijkt het nu (op een week tijd) te exploderen.

Ellepel, hielp het wassen met bijvoorbeeld imavarol bij jullie?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 13:58

wij hebben toen gewassen met sebacil..dat heilp toen wel hoor,na een 2 weken was het weg en kwam er weer haar op.
het valt in elk geval wel te proberen

Ploempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 15:30

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 15:32

Ploempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 15:43

Enorm bedankt, maar helaas hebk een 1.85 nodig want hem een arabiertje :)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 15:52

ellepel schreef:
wat ik wel van andferen hoor uit dit topic is dat de oortjes nog wel es er uit kunnen gaan bij die deken.
de andere is goed,toevallig heeft een stalgenootje van me er eentje te koop:

[EA-TK-AP] QHP Eczeemdeken 215 speciaal voor friezen

Ja de oortjes gaan er wel uit maar de hals blijft verder wel goed zitten en die ervaring heb ik bij die onderste niet.

En de SIH is veel makkelijker in gebruik, veel steviger en koeler door de lichte kleur.

yvonnedv schreef:

Wuswa heeft er daar een besteld en die was de volgende dag al binnen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 16:00

de advertentie bestaat niet meer, staat er als ik er op klik

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 16:34

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 16:36

Even een vraagje.. :)

Hoe doen jullie het als jullie je eczeempaard wassen? De deken meteen op of laat je je paard eerst drogen zónder de deken?

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 16:39

Oh en zijn hier mensen die zowel ervaring hebben met de EJ als de RSIH? Ik heb de EJ deken namelijk in maat 185, moet ik de RSIH dan ook in maat 185 bestellen? :o

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 16:56

De deken die ik nu op proef heb is een "RSH Ekzeemdeken Ljori" De andere (Felix Bühler Combo) die ook redelijk goed bevalt is goedkoper maar voldoet ook prima.
Ik ben vandaag even langs de DA geweest. Als je paard extreem reageert op steken dan is daar een pasta voor. Chemische afweer raadt hij af, omdat het bij veel insecten er niet of nauwelijks werkt. Een deken is dus het beste. Ik heb wel een pot zalf meegekregen om de plekken (werkt ook goed tegen Mok) te behandelen (Novaderma). En antibiotica zalf voor de ogen, omdat de paarden met een vliegenmasker last krijgen van stofdeeltjes die in de maskers blijven hangen, waardoor de ogen weer ontstoken raken.

Die wondjes herken ik wel, onze paarden hadden de op de onderbenen en hoofd. Ze blijken veroorzaakt te worden door regendazen. Goed wassen met natuurzeep en afdekken met zinkzalf.

Ik zal blij zijn als het te warme weer een beetje omslaat...
Laatst bijgewerkt door maXcomX op 07-07-10 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 17:02

ja en toch zou het zo zijn dat bij droogte er minder vliegen zijn..die hebben immers water nodig om hun eitjes in te leggen
maar een beetje regen mag wel,het gras ziet er bij ons momenteel zo uit:
Afbeelding
er staat hooi op het land :+

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 17:05

Rianne_ schreef:
Oh en zijn hier mensen die zowel ervaring hebben met de EJ als de RSIH? Ik heb de EJ deken namelijk in maat 185, moet ik de RSIH dan ook in maat 185 bestellen? :o

Ik heb zowel de RSIH en de EJ (reservedeken). De EJ valt klein (staat op de website volgens mij). RSIH in maat 6'6 (volgens mij 198) en de EJ 205. Ik heb wel met een oude eczeemdeken de hals van de EJ zo'n 30cm verlengd, anders zakte de hals af tijdens het grazen doordat die tekort was. Heb je ook andere dekens en welke maat hebben die?

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 17:08

Oeh, niet best. Bij ons is het nog niet zo erg.
Onze hooileverancier is net langs geweest. Er komt een tekort aan hooi vanwege de droogte. Ik heb vast besteld voor de winter tegen de oude prijs. Als het in Juli nog fors gaat regenen dan valt de schade wel mee, maar zoals het er nu uitziet, wordt er een snede gemist.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 17:10

Wij hebben ook hooi op het land! :+
Maar ik doe wel telkens een stukje groen erbij, maar ze zijn vet zat dus hooi=goed!
Met wassen kun je ze beter niet zonder deken laten, juist als ze nat zijn trekt dat enorm vliegen en ander gespuis aan!

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 17:11

MirandaFuego schreef:
Wij hebben ook hooi op het land! :+
Maar ik doe wel telkens een stukje groen erbij, maar ze zijn vet zat dus hooi=goed!
Met wassen kun je ze beter niet zonder deken laten, juist als ze nat zijn trekt dat enorm vliegen en ander gespuis aan!

Dus je doet de deken er meteen weer overheen? Maakt het niet uit dat ze onder de deken nat zijn dan?
Ik zit dan even met de manen. Aangezien mijn haflinger behoorlijk lange manen heeft.. Weet ik niet goed wat ik daarmee aan moet als ze nog nat zijn en wel onder de deken moeten. :=

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 17:16

Je kunt ze vlechten of gewoon laten zitten.
Wij hebben nu vlechten, ik weet niet of het erg in de knoop komt.
Als het hard regent worden ze ook helemaal doorweekt, nu is het enige verschil dat de deken droog is.
Maar met dit weer zijn ze helemaal zó droog.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 17:16

Ja, dat heb ik gemerkt toen we gingen zwemmen met de paarden. Vooral dazen vinden vocht en warmte schijnbaar aanlokkelijk.
Maar je moet dus alleen de wondjes wassen, niet het hele paard, en daarna droogmaken en dan zalf erop.
Als je een goede deken hebt, dan mogen ze er gewoon nat (wel even met zweetmes afnemen) onder.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 17:24

Goedemiddag!

ik moet helaas hier ook gaan meelezen en tips enzo verzamelen, mijn Friezel heeft een lichte vorm van ZE en insuline resistentie.

Ze schuurt nu alleen eigenlijk haar staart, bovenaan de wortel (ik ga exema balsem halen, daar zit menthol in en een stalgenootje haar paard heeft het extreem en die gedijt er goed op) en het valt me op dat ze schilfers in de manen heeft, en heeeeel veel minder manen dan vorig jaar, terwijl ik geen gebroken haartjes kan vinden van schuren.. Schijnt dat die iniminievliegjes op stal de boosdoeners van kunnen zijn.

Ik heb er nu een SIH op liggen, maar die is te smal voor haar boeg. Het is een Folkert incl boeg en hals, en ik heb nu een QHP speciaal voor Friezels besteld. De losse kap van de SIH laat ze trouwens wel goed op.

Nu vroeg ik me af, ondanks de deken, gebruiken jullie dan ook nog ter ondersteuning vliegenspray?