Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TijnieJjJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:10

Ik heb inmiddels naar de DA gebeld hoor.
Hun advies is een muslie van het merk Sanequi Colon.
Heb even snel op internet gekeken wat het precies in houdt.
Is ook voornamenlijk geschikt voor paarden met koliek gevoeligheid/maag zweren etc.
Het is ook nog al vrij prijzig, hmmm. Lastig zeg.

Fargo, hij krijgt iedere dag veel hooi.
Om zijn medicijnen binnen te krijgen krijgt hij iedere dag een hand pavo daily plus met wat kruimels muslie. Hij krijgt dan nog wel die pavo summerfit koeken. Maar goed, ik zit nu een beetje met het probleem dat hij op dit gewicht moet blijven. Dus niet dikker en/of dunner mag worden...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:30

De twee mueslies die ik van Havens noemde zijn ook eiwit arm, met name de blauwe variant zit weinig in. Die gebruiken wij ook voor onze gelderse jongens van vijf, die eten graag maar worden gauw te rond ;-) Je kunt eens bij Havens zoeken, er zijn hier in topic nog aantal merken die veel langs komen maar niet altijd in de buurt geleverd worden.
Toen Willy te zwaar was kreeg hij met name de blauwe variant en nu krijgt hij weer de groene - maar minder dan voorheen- omdat ie die gewoon lekker vindt en hij toch ook zijn energie en vitaminen binnen moet krijgen.

TijnieJjJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:46

Oke, nou daar ga ik dan zeker even naar kijken!
Dankjewel.

Vroeg net nog wat over het land aan de DA.
Kreeg weer te horen dat ie absoluut nooit 't land op mag.
Eeeehm, oke. Hij staat nu toch gemiddeld 1 uur per dag op het land met masker hoor. :x
Maar dit gaat nu al maanden lang goed dus ik hou het ook zo. Ik heb maar niks gezegt, haha.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 11:40

Onze DA zegt dat je gerust brok of muesli voor sobere paarden/pony's kunt bijvoeren. Wij voeren alleen Subli. Dus de Seniorespriores, en de ponybrok of bv één van de muesli's en dan meestal de muesli zonder..

Verder omdat we eigenlijk alleen oude dieren hebben krijgen ze Hartog lucerne of grasmix of compactgras voor als ze nog hooi kunnen eten, maar niet goed meer de stengels kwijt kunnen.

Even een update over Jelke: hij loopt weer helemaal goed *D Niks meer te zien van bevangenheid. Onze DA kwam even kijken hoe het met hem gaat en die was super tevreden, zeker omdat we pas drie week met de medicijnen bezig zijn. Hij doet het echt geweldig, wat ben ik blij met deze oplossing. Hopelijk wordt zijn vacht ook weer mooier. Ben reuze benieuwd of hij zo doorzet.

cynthiar

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 20:08

Heb je een foto van hoe de vacht van jouw fjord er nu uitziet?

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 20:34

Wat betalen jullie nou voor de pergolide en waar?

Ik bestelde bij medicijnen.nl maar die verkopen het sinds kort niet meer helaas. Daar betaalde ik 42 euro voor 100 st 1 mg. Nu kan ik wel via de duitse versie van het bedrijf bestellen en dan kost het bijna 80 euro. Nu vraag ik me af of het toch niet voordeliger is via de DA. Hebben jullie het wel eens geprobeerd bij een gewone apotheek?

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 22:34

cynthiar schreef:
Heb je een foto van hoe de vacht van jouw fjord er nu uitziet?

Hij is op 11 juni geschoren omdat hij zo ontzettend zweette dat hij dag en nacht nat was.
Hij verhaart heel erg slecht.

Afbeelding

Ik heb de pergolide ( Permax) van een gewone apotheek, daar kost het ruim 42 euro per 100 tabletten. Ik kan er ruim twee maand mee doen, zoals het nu lijkt.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 08:31

Ok zo ziet het haar van mijn fjiord er ook uit als ik hem niet scheer. Ik scheer hem nu bijna elke maand, anders heeft ie het veel te warm.
Afbeelding
Zo ziet hij er momeneel uit (foto is van vorige week zaterdag), het zadeldekje is nooit geschoren, haren zijn nu zo'n 2 a 3 cm. Op zijn rug is het 13 mei geschoren, haar is zo'n 1,5 cm. Maar dit heb ik er met de laaste keer scheren (2 weken geleden) erop gelaten omdat hij 24/7 op de wei staat, en zo nog wat bescherming heeft tegen regen en zonnebrand.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 09:25

haboshof dat zweten dag en nacht moet zowiezo door de pergolide minder gaan worden; de thermostaat van een cushing paard is op hol (door de overproductie van cortisol) en daarom zweten ze zoveel. Als het goed is komen zijn hormonen nu beter in balans en zal het erge zweten en het eventuele vele drinken en plassen snel minder worden. En dan hoef je hopelijk niet meer te scheren of veel minder te scheren.

Cynthiar, misschien dat jouw fjord nog pietsje om hoog moet in pergolide? Meestal komt vacht namelijk ook wat meer op orde na verloop van tijd en hoef je dan minder te scheren, al heeft een fjord natuurlijk zowiezo best dik haar of niet?

Wij hebben Willy tijdelijk even iets hoger in de pergolide gezet omdat hij zo slecht verhaarde (echt slechter dan vorig jaar) maar dat heeft ook alles te maken met late inzet van de zomer en het rare voorjaar van dit jaar. Wij borstelen nu extra ook met van die poetsblokjes, geef hem echinacea om te ondersteunen en hoop dat de zon + de warmte en de extra pergolide hun werk doen.

Jullie pergolide is wel echt goedkoper dan via DA, toch eens uitzoeken of wij dat ook weer kunnen doen.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:06

@ cynthiar. Leuk gedaan zo :D

Ik heb het idee dat het haar nu nog heel hard groeit. Het zou best kunnen dat ik de dosis nog wat moet verhogen, maar dat was ik al van plan, ik kan altijd nog weer gaan minderen als hij stabiel is.
Ik vind het trouwens wel heel fijn dat hij gewoon weer reageert op zijn naam en in galop naar me toe komt. Hij was net een zombie en het leek net of hij je niet eens meer hoorde. Ik ben echt blij tot nu toe.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:36

Trouwens wat ik mij nog afvroeg. Zouden de pergolide pillen ook helpen tegen bevangenheid? Of mag je die alleen voor Cushingpatienten gebruiken? Ik heb bij Jelke gezien dat hij wel heel erg snel opknapte. Hij liep ook heel snel weer goed.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:41

haboshof schreef:
@ cynthiar. Leuk gedaan zo :D

Ik heb het idee dat het haar nu nog heel hard groeit. Het zou best kunnen dat ik de dosis nog wat moet verhogen, maar dat was ik al van plan, ik kan altijd nog weer gaan minderen als hij stabiel is.
Ik vind het trouwens wel heel fijn dat hij gewoon weer reageert op zijn naam en in galop naar me toe komt. Hij was net een zombie en het leek net of hij je niet eens meer hoorde. Ik ben echt blij tot nu toe.

Jij bent ook nog maar net begonnen natuurlijk ;-) Het groeien van het haar stabiliseert wat later, daar gaat wel een half jaar overheen of zo denk ik dat je dat echt gaat merken. Je ziet dan met de volgende seizoenen dat het weer wat normaler wordt. Minder krullerig en weer meer normaal van structuur, maar wel iets langer dan voorheen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:59

haboshof schreef:
Trouwens wat ik mij nog afvroeg. Zouden de pergolide pillen ook helpen tegen bevangenheid? Of mag je die alleen voor Cushingpatienten gebruiken? Ik heb bij Jelke gezien dat hij wel heel erg snel opknapte. Hij liep ook heel snel weer goed.

Pergolide helpt bij cushingpaarden tegen bevangenheid met name omdat de overproductie van cortisol gestopt wordt vlgs mij. Bij "normale" hoefbevangen paarden is die overproductie van cortisol er natuurlijk niet.
Dan zou ik eerder gewoon met magnesium aan de slag gaan én vitamine e- en selenium?? wordt ook gegeven aan hoefbevangen paarden vlgs mij (wordt bij mij op stal wel gegeven aan paarden die ooit bevangen zijn geweest).

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 16:53

@ Fargo: Illo krijgt nog helemaal geen pergolide, alleen de provarium breeding. En fjorden hebben zowiezo al een dikkere vacht dan kwpn-ers enzo. Bij een gezonde fjord is een haar zomers ook wel een dikke cm lang en ook veel stugger. S'winters heb ik hem ook altijd al 2 keer moeten scheren.
Door de cushing groeit zijn haar gewoon mega snel weer aan. Terwijl hij wel altijd nog keurig op tijd begint met verharen, zo rond 21 juni en 21 december. Hij is nu ook gewoon aan het verharen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 16:58

Oh ja, nog geen pergolide .. dat verklaart ook een stukje mee waarom het bij Illo nog zo blijft groeien.
Dat supersnelle aangroeien had Willy dus ook, absurd gewoon, daar viel niet tegen te scheren, maar dat is nu gelukkig niet meer zo en zijn haar is weer veel zachter en normaler dan "vroeger".

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 18:12

Mijn pony krijgt nu bijna 2 maanden bromocriptine (Parlodel) en de verandering is werkelijk ongelooflijk. Ik heb elke week foto's gemaakt maar ben niet zo handig met plaatsen. Haar vacht is glad en glanzend, ze is 2 keer zo breed en gespierd geworden en ze is weer vrolijk en temperamentvol onder het zadel. Ik rij weer dressuur met haar en maak tochten door het bos van meer dan 20 km! Ze loopt iedereen eruit. Echt ongelooflijk. Ik heb mijn oude pony weer terug.

Het was wel een gedoe om iets te vinden waar ze het mee wilde eten. Het zijn smaak- en geurloze capsules maar mevrouw is niet gek en eet niks dat ik een plastic omhulsel zit. De veearts zei nog heel optmimistisch dat je het met een handje voer zo naar binnen kon schuiven, maar ze presteerde het om de brokjes of muesli op te peuzelen en vervolgens de pillen één voor één weer uit te spugen. En mij dan aankijken met zo'n blik van: "Tuttuttut, dacht je dat nou echt?" :D

"Verantwoord" voedsel als de seniores priores of marstall vito vond ze niet te eten. Maar de oplossing blijkt simpel. Subli ponybrok vindt ze zo lekker dat ze de pillen vrolijk mee naar binnen schrokt. En dat is ook relatief laag in suikers en zetmeel.

Over een maand komt de veearts weer om te evalueren. Het is misschien een beetje een hallelujah verhaal geworden maar ik ben ook zo blij! Nu hopen dat het goed blijft gaan!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 19:51

Nou ben dan toch wel erg nieuwsgierig naar je foto's!

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:55

@ Cynthiar. Wij hebben meerdere Fjorden gehad en nu nog steeds twee, maar die hebben echt een heel gladde vacht. Fjorden hebben niet per definitie stugger of langer haar. Hier bij ons zie je echt een enorm verschil tussen Jelke , het Cushingpaard (21 jaar) en Juultje (15 jaar) die gewoon gezond is en mooi in de vacht zit, glad en kort. Ik zal even kijken of ik een foto van haar kan maken.

Wij hebben 30 paarden en pony's en daar zitten er tussen met bijna een wintervacht, dat zijn de heel oude shetten , die zijn niet ziek of zo, alleen maar oud, boven de 25.
Die hebben geen Cushing.
Maar er lopen er ook bij met mooi glanzend kort haar.
Zo heeft bv. Indy van 34 jaar nog een gewone zomervacht.Dat is trouwens een kruising Arabier. Maar Nanette van 33 jaar heeft lang haar. En dat is een Shet.

Er zijn , denk ik, meerdere oorzaken te noemen waarom sommige dieren een langere of dikkere vacht hebben.

Maar het is mooi als er medicijnen zijn die helpen tegen dit soort kwalen.
Alleen zegt onze dierenarts het is symptoombestrijding en geen genezing.
Een paard met Cushing geneest dus nooit meer, je kunt alleen hun leven enorm verbeteren met de medicijnen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 12:23

Haboshof: goed dat je dat vertelt over je fjorden.

Ik weet wel dat mensen heel vaak aannemen dat oudere paarden nu eenmaal langer haar krijgen en in slechtere conditie raken, dat dachten wij ook best lang toen het bij Willy begon. Maar als ze beter bekeken worden dan blijkt het best vaak om cushings te gaan en cushings kun je leefbaar maken gelukkig.

Haboshof: bij ons op stal stond ook shet met erg lang haar, dikke vacht, had geen cushing vlgs da, maar wel heeel vaak problemen die echt cushing waren (hoefbevangen, snotneus, vieze ogen, hangbuikje, problemen met zijn tanden). Dus toch provarium breeding gaan geven, hij verhaarde als een jacko, kreeg weer super heldere ogen en schone neus, werd een partij beidehand en veel fitter.. Misschien nog iets om toch te proberen bij jouw shetjes?

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 12:54

Dit zijn Jelke en Billy B(mijn flesseveulen :D ) Jelke voelt zich aardig goed en ik denk dat ik hem weer bij Billy en Indy in het land zet, zo vernielen ze mijn draden.
Afbeelding

En dit zijn Juultje en Rikje, Juul is te dik, maar heeft helemaal geen lang haar.

Afbeelding

@fargo
De shetten met lang haar zijn wel verhaard dit voorjaar op eentje na, maar die is cushingverdacht. Maar ze hebben al weer bijna een wintervacht en dat is wel gek. Ze hebben wel kuilen boven de ogen en zijn verder eigenlijk gezond. Ik heb dus geen idee waarom ze nu al zo lang in het haar zitten. Het gaat ook maar om een stuk of 5 van de echt ouden , van 33, 31, en 29 jaar oud.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:15

@ Habohof: ik heb vorige week even bij een gezonde fjord naar het haar gekeken om te vergelijken hoe het bij de mijne eigenlijk ook zou moeten zijn, die zijn gewone zomervacht heeft maar als je dat vergelijkt met dat van een kwpn-er of quarter ofzo dan is dat fjorden haar toch wat dikker en langer als je enkel naar 1 haartje kijkt. Komt natuurlijk ook omdat fjorden uit Noorwegen komen en het daar over het algemeen een stuk kouder is vooral s'winters.
Paar jaar terug zat mijn fjord ook nog lekker strak in zijn vacht maar nu helaas niet meer

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:15

ik heb net weer tabletjes gehaald bij de DA.... ik betaal 67.60 euro (exl btw) voor 100 tabletten van 0,25 mg..... dus volgens mij betaal ik hier wel het meest hier :S toch maar eens op zoek naar iets anders.... aangezien ik er van uit ga dat ik het nog heel wat jaartje geven moet....

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 18:41

Heb net weer nieuw gehaald bij de apotheek, 90 tabletten van 1mg voor 38,12 euro.

Dat is echt enorm duur p_ponypaard! :oo

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 16:50

Ik heb nu ook via de apotheek de permax 100 tabletten van 1mg voor 127 euro,dat is wel wat anders dan de 296 euro die ik in maart moest betalen aan de kliniek:S

Hoe gaat het hier met alle cushingpaardjes?

Is er hier iemand bekend met sanequi colon?
Dit krijgt mijn paard nu sinds vrijdag...

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 17:36

Ik geef de sanigui meusli sinds twee weken , ben tot nu tevreden erover :D Ook sinds twee weken pergolide en die neemt ze zo in zonder te hoeven mengen :o gek peerd :D Vind haar erg op kanppen nu al, ze heeft meer energie, loopt minder stijf en is allerter.