[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Linda8309

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:56

Onze pony doet het ook, maar dan in de wei... Niet op een paal ofzo maar hij beweegt zn neus naar zn borst, het lijkt op ja knikken. Heeft iemand hier ervaring mee?

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 00:22

Wat voor brok voeren jullie? En wat is er beter brok of muesli. Mijn paardje krijgt expres niet teveel brok (2x 0,5 kg) omdat ik het idee heb dat dat het luchtzuigen bevordert. Als ik echter niks geef gaat ze luchthappen door stress omdat de buren wel krijgen. Ze krijgt ook supplementen dus ik moet ook wel iets hebben om de supplementen doorheen te doen. Nu zoek ik dus iets om te geven waar ze zo min mogelijk last van heeft. Is er misschien een speciale brok waar jullie goede ervaringen mee hebben?

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 09:12

Ik geef een muesli, ben niet zo'n bix-fan. Op muesli moet veel meer gekauwd worden, wat beter is voor de spijsvertering. Bix is hap-slik-weg. Macho krijgt de muesli-zonder van Subli. Met een minimum aan kunstmatige stoffen en suiker erin. Hij heeft hiervoor (senioren)voer van St. Hyppolite gehad, maar hij doet het hier ook prima op :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 09:27

Ja idd, mijn luchtzuiger krijgt in de winter maanden ook muesli zonder. En dan als het nodig is wat biks maar het liefst een halve kilo muesli zonder. Ligt er ook aan wat je pony doet.

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 09:35

Utopiaatje schreef:
Hallo allemaal,

Ik heb ook een luchtzuiger, ze is nu 16 en heb haar vanaf haar 7e (toen zoog ze al lucht). Ze staat vrijwel de gehele dag buiten en voor de nacht gaan ze naar binnen. Ze luchtzuigt na het eten, verder vrijwel niet. Buiten doet ze het ook bijna niet. Ze heeft geen band om.
Nu vind ik dat ze de laatste maanden een vrij bolle gasbuik heeft ten opzichte van eerder. Het ziet er gespannen uit (ook ter hoogte van de flanken) en lijkt ook wat pijnlijk te zijn af en toe. Ook is ze erg winderig. Het is niet echt toegenomen sinds ze weer meer in de wei staat, afgelopen winter had ze het ook. Ik ben toen al overgegaan van voornamelijk kuilvoer naar alleen hooi. Nu weet ik dat beweging de darmwerking bevordert (en daardoor misschien ook het gas beter afvoert). Ze kan de hele dag buiten lopen maar echt trainen lukt sinds een half jaar niet meer vanwege spat. Sinds die tijd heb ik wel het idee dat de gasbuik is toegenomen. Ik heb al eens een mestonderzoek laten doen, maar daaruit kwam niets bijzonders.
De wei waar ze op staan is overigens niet echt vet, en ze krijgt het minimale aan krachtvoer (0,5 kg, helft daarvan is pavo basisbrok en andere helft structuurmuesli).
Hebben jullie ook ervaring met supplementen of andere tips waardoor deze gasbuik kan afnemen?

Heeft iemand hier nog een antwoord op of andere tips?

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 09:43

Pfff, moeilijk Utopiaatje. Toch nog eens naar het voer kijken? Die basisbrok weglaten en de muesli iets opvoeren? Supplementje bijvoeren voor de maag? Of toch de VA om advies vragen?

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 09:54

JoT: Ja misschien is dat een idee, ik zal eens kijken hoe het gaat zonder brok. En ik zat zelf al aan maagcompositum te denken, maar ze krijgt in verhouding al redelijk veel poeder (ook glucosamine voor de spat) en vrij weinig krachtvoer. Straks proeft ze haar voer niet meer ;). Of weet je toevallig nog andere supplementen voor de maag waarbij je geen grote hoeveelheden hoeft te geven? Dan zou ik dat er nog wel naast kunnen geven.
De DA had destijds eigenlijk geen tips voor me. Ja, een wormenkuurtje geven, maar dat gebeurt al regelmatig..

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:00

Ik heb qua poeders eigenlijk alleen ervaring met de maagcompositum van Groene Os en dat was inderdaad een aardige schep poeder. Ik gebruik voor Macho All-Septicum druppels. Niet specifiek voor de maag bedoeld, maar pakt de maag en darmen wel mee, pakt ontstekingen aan en verbetert de weerstand. Misschien ook iets voor jou? Dit is het: http://webwinkel.dierinbalans.nl/allsep ... 6vqefrf2g7

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:04

JoT schreef:
Ik heb qua poeders eigenlijk alleen ervaring met de maagcompositum van Groene Os en dat was inderdaad een aardige schep poeder. Ik gebruik voor Macho All-Septicum druppels. Niet specifiek voor de maag bedoeld, maar pakt de maag en darmen wel mee, pakt ontstekingen aan en verbetert de weerstand. Misschien ook iets voor jou? Dit is het: http://webwinkel.dierinbalans.nl/allsep ... 6vqefrf2g7

Merk je dat het goed werkt?
Gr.

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:28

Bedankt voor de tip! Welke dosering gebruik je daarbij? Op die site staat alleen de dosering voor honden en katten beschreven.

annenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:03

Ook ik heb weer even een vraagje, ik heb ook een luchtzuiger, hij stond afgelopen winter op mueslie en zemelen en soms slobber.
Helaas heeft hij in de winter toch nog 4 keer koliek gehad, zonder duidelijke reden, dus is er bloedonderzoek laten doen. Hier is ook niet echt eits duidelijk uit geworden wel dat hij eiwitten te kort had dus adviseerde ze toch biks bij te voeren en extra ruwvoer.
Mijn vraag is eigenlijk wat jullie menig heirover is, zijn er meer mensen die hun luchtzuiger biks voeren?

Verder heb ik een tijd maagcompositum bijgevoerd in het begin hadik wel het idee dat het werkte maar na een tijdje niet meer. Ook nog thrive geprobeerd maar bij allebei niet echt hele grote verbeteringen....

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:21

Tja goh, merk ik dat het goed werkt. Dat luchtzuigen, dat gaat nooit weer weg en wordt ook niet minder, die illusie heb ik niet en daar ga ik dus ook niet voor. Ik merk dat ik een gelukkig paard heb, die rond en gezond is en die zeker voor zijn leeftijd erg 'sterk' is, niet zo zeer qua kracht, maar qua levenskracht. That's it that's all.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 00:15

annenna schreef:
Verder heb ik een tijd maagcompositum bijgevoerd in het begin hadik wel het idee dat het werkte maar na een tijdje niet meer.

Dat idee heb ik nou ook altijd! Het helpt bij mijn paard maar een maandje ofzo. Ik las dus regelmatig een paar stopweken in en begin er dan weer mee. Dan helpt het weer (een beetje).

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 08:39

Is de reden dat jullie geen brok voeren maar muesli puur omdat ze op muesli meer kauwen? Of is het ook dat er iets in brok zit wat niet zo goed is voor een luchtzuiger?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:14

Als ze meer kauwen, maken ze meer speeksel aan en dat zorgt voor betere vertering en is basisch dus helpt de maag rustiger te houden. Mensen maken constant speeksel aan maar paarden alleen als ze kauwen. Veel luchtzuigers zuigen omdat ze (ooit) last van hun maag hadden, dat kan o.a. gekomen zijn doordat de speekselaanmaak nog niet voldoende opgang was tijdens het eten van het brok waardoor de brok een grotere aanslag was op de maag.
Daarom wordt tegenwoordig ook vaak geadviseerd om paarden eerst hooi te voeren en daarna brok. Er is dan al speeksel aangemaakt.

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:40

Dank je wel Evelijn voor je reactie. Mijn paard krijgt inderdaad eerst ruwvoer en daarna pas brok. Ze krijgt ook niet veel brok (2 x 0,5 kg) maar misschien is muesli dan toch alsnog beter.

Roos_Doos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:25

ik voer mijn merrie wel veel brok omdat ze te mager is maar ik heb er muesli doorheen gedaan en geef haar vantevoren hooi.
ik merk dat ze daardoor een stuk minder zuigt...

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 12:35

las van de week dat pavo met een nieuw voersoort komt,dat kan je door je biks mengen zodat je paard langer bezig is met zijn eten en meer speeksel aanmaakt.
ik ga het eens proberen zodra het in de winkel uit is

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:08

nijland schreef:
las van de week dat pavo met een nieuw voersoort komt,dat kan je door je biks mengen zodat je paard langer bezig is met zijn eten en meer speeksel aanmaakt.
ik ga het eens proberen zodra het in de winkel uit is

Ik gebruik daar altijd bietenpulp voor.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:15

Kan je net zo goed muesli of luzerne door je bix heengooien lijkt me. Of zie ik dat nou verkeerd?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:59

Muesli bevat nog veel suikers en aan luzerne is vaak melasse toegevoegd. Luzerne zonder melasse (van Subli bijvoorbeeld) kan wel goed.

Naar mijn mening is het constant houden van de bloedsuikerspiegel erg belangrijk.

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 22:38

LindyH kun je me dat verhaal van de bloedsuikerspiegel alsjeblieft uitleggen. Wat zou jij aanraden te voeren in plaats van brok?

annenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 22:50

LindyH schreef:
annenna schreef:
Verder heb ik een tijd maagcompositum bijgevoerd in het begin hadik wel het idee dat het werkte maar na een tijdje niet meer.

Dat idee heb ik nou ook altijd! Het helpt bij mijn paard maar een maandje ofzo. Ik las dus regelmatig een paar stopweken in en begin er dan weer mee. Dan helpt het weer (een beetje).

Dat ga ik ook een proberen, gewoon een pauze inlassen en weer opnieuw!
EN die bietenpulp, hoeveel voer je daar van?

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 08:00

bietenpulp is eigenlijk koeienvoer....
mijn (ex)paard heeft daar alleen opgezeten toen ze broodje mager was...
je moet het ook óf in een hele kleine hoeveelheid geven óf goed mengen met water, want het zet heel erg uit (en dat doet het anders natuurlijk van binnen)

dikmaker gebruik ik nu gewoon pavo slobber voor, werkt prima

mijn luchtzuigertje staat 24/7 in stal+paddock met vriendjes en onbeperkt ruwvoer
zuigt alleen als ik haar eten of een koekje heb gegeven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:32

LindyH schreef:
Nou ja, it runs in the family. Pa doet het ook, wist je dat?

Ik vind het altijd zo grappig om te zien dat jouw paardje dezelfde onregelmatig uitlopende bles heeft als die van mij. Aan dezelfde kant ook. Ik ken geen andere broers en zussen die dat hebben.
En nu hebben ze dus nog een overeenkomst... :\

Nee dat wist ik niet dat GGB ook een luchtzuigertje is! Hmm dus Whis d'r Pa en Ma doen het allebei := Haha ja die bles is idd erg apart dat ze het allebei hebben. Maar dat maakt ze wel extra speciaal! :+: