[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 10:50

misschien het middel geven wat ik hierboven beschrijf??
http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=25541

er zijn veel dingen die je kunt proberen...probiotica word nog wel es aangeraden om de weerstand omhoog te krijgen.
als het echt allergie is voor grassoorten in de wei dan is een pollennetje misschien een idee?

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:08

@Viper03. Bij mijn paard helpt pollenkuur extra en een neusnetje om het "onder controle" te houden, maar het is per paard nogal verschillend wat helpt.

Ik heb gisteren met Ino gewandeld en hij was toch wel wat aan het schudden en met zijn neus achter mijn rug aan het schuilen. Na het wandelen had hij ook wat gelige neusuitvloeing. Ik laat er deze week nog even een DA naar kijken, hij moet toch nog geënt worden. Maar dat moet ik wel even goed plannen, ik moet nu een half uur rijden om bij hem te komen. Hij staat nu wel ratvrij in een schone omgeving.

Viper03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:22

@ Inoterry, waar kan je pollenkuur extra halen? Een neusnetje vindt hij echt VRESELIJK! Hij gaat rennen en probeert continue het netje eraf te halen. Hij is beter af zonder dan met...helaas.... Ach gut

@ Ellepel, helpt dat spul bij jouw paard goed? Of moet ik terug lezen.....

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:55

Pollenkuur heet tegnwoordig puur pollen (vergeet ik steeds Blond ) en is te krijgen bij de paardendrogist.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:02

Viper03 schreef:
@ Inoterry, waar kan je pollenkuur extra halen? Een neusnetje vindt hij echt VRESELIJK! Hij gaat rennen en probeert continue het netje eraf te halen. Hij is beter af zonder dan met...helaas.... Ach gut

@ Ellepel, helpt dat spul bij jouw paard goed? Of moet ik terug lezen.....

vorige pagina Knipoog

maar ik wist niet dat er ook een speciale pollenkuur was,dan kan je beter die proberen
aangezien de luchtwegcompositum meer voor verkoudheid en overgevoelige reacties is.

Viper03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:30

Oh Puur Pollen ja, dat is een homeopathisch middel. Heb ik al geprobeerd maar ik heb er helemaal niets van gemerkt dat het hielp dus die kan ik van mijn lijstje schrappen... Ach gut

Ellepel, zoiets vermoedde ik al...op de vorige pagina...haha...ik ga wel even kijken.... Haha!

IGHD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:38

Omdat hier volgens mij veel kenners zitten, wil ik advies vragen.
Sinds ongeveer 1 maand heb ik een nieuw paard.
Tijdens het rijden schut ze met haar hoofd; in draf het ergste.
Verder zie ik het haar nooit doen (stal, weide, paddock etc).
Wat kan hiervan allemaal de oorzaak zijn???

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:52

dikke kans dat je miischien rijtechnisch iets niet helemaal goed doet?
probeer wat dingen uit,ga bitloos rijden.
doe een ander zadel er op,of zonder zadel.
met lange teugel rijden.kijk ook goed of het hoofdstel niet wat te strak of juist te los zit,zweet kan ze ook doen hoofdschudden!
tanden laten nakijken,de oren eventueel ook.
en laat iemand goed naar jouw rijstijl kijken,want dat kan het dus ook veroorzaken

Sancerre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:42

Hoi,
ik rijd nu een paar maanden met een netje en het gaat super!! Ik rijd weer in de winstpunten en soms een prijs. Heb dus 2 jaar niet meer buiten kunnen rijden en nu is ze zelfs rustig als ik op wedstrijd ben. We kunnen nu zelfs 4 tal rijden Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 10:56

he wat fijn zeg!!

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 22:42

Hallo,

Ik heb een vraagje over mijn paard.
Sinds vorig jaar schudt hij in de zomer. In stap niet in draf heel erg en in galop iets minder. Gisteren toen het hier bewolkt was deed hij het niet. Vandaag scheen de zon en was het hopeloos. Na het rijden heb ik hem los in de bal laten lopen om te kijken of hij het zonder ruiter ook doet. En dan doet hij het dus net zo erg. Ik rijd met neusnetje en oornetje. Maar dat helpt dus niet. Ik leg een link met de zon, kan het dat dan de pollen erger zijn. En moet mijn paard in de wei eigenlijk ook zijn netje op. Kun je nog ergens anders dan bij de paardendrogist de netjes kopen. Ik heb zo'n idee dat de gaatjes te groot zijn en niet goed helpen. Zijn half broer heeft ook ineens sinds vorig jaar er last van bij hem is een neusnetje voldoende. Kan het dus ook erfelijk zijn. En wat denken jullie van het verhaal is het pollenallergie?? En wat kan ik er nog meer aan doen?

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 09:35

Bianca@ het kan heel goed alleen van de zon komen. Die van mij heeft dat ook helaas. Stap, bijna niet. Draf, heel heftig en galop minder. Hij probeert als ik bij hem loop zijn hoofd achter mijn rug weg te stoppen, heeft ook jeuk aan zijn neus en proest veel.

In de wei en op stal heeft hij er weinig last van. Zie zijn hoofd heel zelden schudden. Heb een guardian mask geprobeert maar dat werkte helaas niet. Nu rij ik met zonnige dagen binnen en dan heeft hij er gelukkig geen last van.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 10:12

@Biancanij. Het zou ook een combinatie van zon en pollen kunnen zijn. Het is alleen moeilijk om zo advies te geven wat er zou kunnen helpen omdat dat per paard heel erg verschilt. Bij mijn paard brengt rijden met neusnetje en field relief in combinatie met puur pollen genoeg verlichting om hem berijdbaar te houden. Dat wil niet zeggen dat het bij jouw paard wel helpt. Dat is een kwestie van uitproberen.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 12:46

Om te kijken of je paard pollenallergie heeft kun je toch zijn bloed laten testen??

Chantal001: Ik zie in je onderschrift dat je wedstrijden rijdt. Doe je dat met hetzelde paard en ook in de zomer?? Het lijkt mij nogal lastig om met zo'n paard wedstrijden te rijden. In de zomer schijnt toch meestal de zon.
Ik denk dat ik eerst zijn bloed laat onderzoeken. Als daar uit komt dat hij pollenallergie heeft dan moet ik na middelen daartegen opzoek. Als het van de zon komt er is volgens mij niks aan te doen. Ofwel??

Maar kan het dat een paard met pollenallergie de ene dag heel heftig schudt en de andere dag gewoon te rijden is?? Hij heeft wel jeuk aan zijn neus en uitvloeiing. soms witter. En vorig jaar had hij soms als hij uit de wei kwam achter zijn kaak een dikke bult, deze trok in de avond langzaam weg. Komt dit iemand bekent voor.

Ik stel misschien een beetje veel vragen, maar dit is voor mij totaal nieuw. En ik hoop dat ik aan de ervaring van jullie iets zal hebben. Want met zo'n hoofdschudder kun je echt niet rijden.

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 12:58

biancanij schreef:
Om te kijken of je paard pollenallergie heeft kun je toch zijn bloed laten testen??

Chantal001: Ik zie in je onderschrift dat je wedstrijden rijdt. Doe je dat met hetzelde paard en ook in de zomer?? Het lijkt mij nogal lastig om met zo'n paard wedstrijden te rijden. In de zomer schijnt toch meestal de zon.
Ik denk dat ik eerst zijn bloed laat onderzoeken. Als daar uit komt dat hij pollenallergie heeft dan moet ik na middelen daartegen opzoek. Als het van de zon komt er is volgens mij niks aan te doen. Ofwel??

Maar kan het dat een paard met pollenallergie de ene dag heel heftig schudt en de andere dag gewoon te rijden is?? Hij heeft wel jeuk aan zijn neus en uitvloeiing. soms witter. En vorig jaar had hij soms als hij uit de wei kwam achter zijn kaak een dikke bult, deze trok in de avond langzaam weg. Komt dit iemand bekent voor.

Ik stel misschien een beetje veel vragen, maar dit is voor mij totaal nieuw. En ik hoop dat ik aan de ervaring van jullie iets zal hebben. Want met zo'n hoofdschudder kun je echt niet rijden.

Ik heb bij die van mij bloed laten onderzoeken. Hij was allergisch voor 7 of 8 verschillende grassen. Omdat hij in de winter ook bleef schudden en er geen pollen meer zaten kwamen ze tot de conclusie dat zonlicht bij hem de grote boosdoener is.

Ik rij wedstrijden in de winter en zoek dan een stal op met 2 binnenbakken. In de zomer train ik gewoon voor een klasse hoger en rij dan in een binnenbak.

Bij sommige mensen werkt de guardian mask wel tegen zonlicht.
Het is ook mogelijk dat de veearts anti-allergeen spuit. Is bij mij vergoedt door de verzekering maar werkte helaas niet. Omdat het niet alleen pollen zijn.

Als het regent/bewolkt is dan heeft die van mij nergens last van.

Achter zijn kaak een dikke bult kan ook komen van te kort gras eten. Zijn dan luchtzakken.

Veel vragen stellen geeft niets. Het is niet leuk als je paard dit heeft.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 13:06

Uniek doet het niet in de winter, dus dan lijkt het toch op pollenallergie ofniet?? Ik dacht misschien krijgt hij die dikke bulten door zijn allergie. Die link legte ik tenminste. Ik ga zo even de DA bellen dan weet ik tenminste waar ik aan toeben. En als het dan pollenallergie is dan is het denk ik nog wel even zoeken na een goed middel wat bij hem werkt. Maarja dan weet ik tenminste wat het is. Ik dacht dat hij zaterdag (bewolkt) misschien ook minder schudde omdat het geregent had en hij maar een uurtje in de wei had gelopen. Zou dat kunnen? Of schudden de paarden met pollenallergie altijd even veel ongeacht het weer?? Ik dacht misschien kun je het vergelijken met hooikoorts, mijn vriend heeft er veel meer last van als het mooi droog weer is.

Viper03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 16:15

Die van mij heeft ook een pollenallergie en heeft er minder last van als het geregend heeft, dus jouw paard zou ook een pollenallergie kunnen hebben. Het is heel erg vervelend, ik ben nu ook in een probeer-fase maar heb nog niets gevonden wat helpt....suc6!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 16:25

even vraagje:

hoe voeren jullie?

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 17:08

Vrijdag moet ik met Uniek na de kliniek om bloed telaten prikken. Dus dat is nog even afwachten wat er uit komt.

Hoe bedoel je jouw vraag hoe voeren jullie?? Bedoel je wat we voeren of op welke manier (ruif of van de grond)??

Uniek krijgt hooi uit een ruif. Kan dat er ook nog mee te maken hebben??

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 17:50

ja beetje verkeerd getypt he Clown

moest dus zijn wat jullie voeren, dus gras of hooi ,welk krachtvoer en hoeveel?

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:51

Coen krijgt 2x per dag bix, 3/4 kg en een plak hooi of kuil.

Nu staat ie ook vaak buiten, vaak dag en nacht, staat nu in een kale wei met een pak hooi. Binnenkort weer op de graswei. Dus ik geef hem wel gewoon wat bix hoor, als ie even weer in stal komt.

Ik heb zo'n neusnetje, kan het zijn dat ie daar benauwder van word? Hij hoest laatste tijd best wel erg. Is dat gaas niet beetje benauwd voor zijn neusje? Of als tie elke keer briest, dat dat netje niet vol met 'snot'/vocht zit?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:57

dat hoesten lijkt me verkoudheid,stofallergie.
volgens mij zijn erg veel headshakers overgevoelig voor stof
zorg in elk geval dat hij fris staat,maak het hooi nat en haal eventueel wat voor dat hoesten.

reden dat ik vraag naar wat jullie voeren is dat ik me afvraag of het ook zou helpen als je je paard een vitaminepreparaat er bij zou geven.
ap schudde afgelopen voorjaar,hij stopt er altijd mee zo april/mei.
maar dat is dan ook vaak het moment dat hij de wei opgaat en ik hem een vitaminepoeder 4x per week over zijn eten geef.
volgend voorjaar begin ik daar dus eerder mee want ik ben benieuwd of dat misschien invloed heeft

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 09:35

biancanij schreef:
Uniek doet het niet in de winter, dus dan lijkt het toch op pollenallergie ofniet?? Ik dacht misschien krijgt hij die dikke bulten door zijn allergie. Die link legte ik tenminste. Ik ga zo even de DA bellen dan weet ik tenminste waar ik aan toeben. En als het dan pollenallergie is dan is het denk ik nog wel even zoeken na een goed middel wat bij hem werkt. Maarja dan weet ik tenminste wat het is. Ik dacht dat hij zaterdag (bewolkt) misschien ook minder schudde omdat het geregent had en hij maar een uurtje in de wei had gelopen. Zou dat kunnen? Of schudden de paarden met pollenallergie altijd even veel ongeacht het weer?? Ik dacht misschien kun je het vergelijken met hooikoorts, mijn vriend heeft er veel meer last van als het mooi droog weer is.

Lijkt idd op een pollenallergie. Suc6 bij de DA. Je moet is vragen naar de anti-allergeen prikken.
Je kan de pollenallergie zeker vergelijken met hooikoorts.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 10:12

Iemand ervaring hier met 'Luffeel' van de firma Heel?
Ik gebruik zelf de neuspray en de tabletten en het is gaan werken na 2 weken. Heb zelf weer lucht!!

Het wordt ook aan paarden gegeven.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 10:45

kal is nu al een paar weken klacht vrij OK dan! Go jij! Go jij!