[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 11:53

Die van mij is een fjord en staat sinds een paar jaar op een halve en doet het daarmee goed op.

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 12:03

Fjorden zijn er in alle kleuren, maten, modellen en gewichten.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 13:32

Die van mij van 1.45 staat op een kwartje en is een totaal ander paard. Mega vrolijk en actief. Maar als dat anders wordt gaat ie gewoon naar een halve.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 14:24

Welsh 144 en staat op een hele sinds een maand. Komt van halve af.
Ook geprobeerd om te minderen maar zonder succes. Dus blijft op een hele.

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 14:33

Hebben jullie een idee van het gewicht van jullie paarden? Ik neem toch aan dat jullie bij ontwormen ook een gewichtsdosering hanteren. Ben nieuwsgierig naar hoe paarden het doen onder de norm, aan de norm of zijn er ook paarden op dit forum die boven de norm zitten.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 14:37

Ik weet het gewicht.ven mijn paard krijgt dan volgens de bij sluiter onder de norm. Maar daar doet ZE het beste op. Dan,is ze het vrolijkst, actief, en levenslustig.ga ik hoger dan hebben we slokdarmverstoppingen, futloos en depressief en vermageren we. Paard heeft ook last van artrose en op de lagere dosis heeft zij er veel minder last van. Hogere dosis hebben we te veel kwaaltjes. Heb het idee dat doordat de cortisol nog iets te hoog is volgens de norm dat hij wat pijnstillend werkt voor de artrose. Dit had de da ook verteld tegen mij. En eerlijk liever een paard met nog een iets te hoge waarde dan een paard met de goede waarde maar met tal van problemen en depressief en vermagerd.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 14:58

Die van mij is 1.37, fjord en tussen de 400-450 kilo. Staat op een halve pil. Daar wodt hij ook het vrolijkst van. Maar kan niet zeggen dat het zo blijft. Als het allemaal slechter wordt, wordt de medicatie verhoogd. Hij had ook maar een kleine verhoging tov van de norm. 2x getest; 1xin okt en 1x in mei. Beide evenveel verhoging tov de norm. De SR dus meegerekend. Hij was vooral schrikkerig, boos en depressief. En kwam niet door de vacht. Geen hb of sb of iets dergelijks, gelukkig. Hij is nu weer zoals hij voorheen was.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 15:01

Die van mij hou ik altijd rond de 450 kg (=1.47) aan, maar voor ontwormen 500 kg. Maar vorig jaar nog laten testen en toen was het prima advies zo door blijven gaan. Maar die van mij is op basis van klinisch beeld als cushing. Waardes waren eerste keer testen niet extreem hoog, maar maand later na starten nog wel spierbevangen geweest. En daarna niet meer.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 16:26

Ik hou ook 450 kg aan... met ontwormen 500

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 22:02

Oyyo ik heb er een middagje over nagedacht en ben tot de conclusie gekomen dat ik het echt oneens met je ben. Voor mij zal de bloedwaarde altijd meer bepalend zijn voor de dosis medicatie dan het gewicht van het paard.

Mijn redenatie is daarbij als volgt; ppid is een progressieve aandoening. Prascend kan de tumor en zijn invloed op het paardenlichaam remmen maar hij wordt niet gestopt, hij verdwijnt niet en kan ook niet de remise in geduwd worden. Uiteindelijk is de tumor sterker dan de prascend. Juist door de waardes in de gaten te houden weet je wanneer de tumor weer groter/sterker is geworden en kan je reageren door de medicatie te verhogen en op die manier weer een jaar gezondheid voor je paard te kopen. Door alleen maar naar het gewicht van je paard te kijken ga je volledig voorbij aan het groeien van de tumor. Je paard komt zeer waarschijnlijk geen 200 kilo aan op het moment dat de tumor groeit en zou dan dus ook niet verhoogd worden terwijl er dan eigenlijk wel meer medicijnen nodig zijn om hetzelfde resultaat te behalen.

Je schrijft dat jouw paard met 500 kilo 1 tablet per dag krijgt maar dat de waardes boven de norm blijven en dat je heel erg je best doet om het dieet zo uit te balanceren dat je hb bijna uit kan sluiten. Prachtig streven en iedereen mag dat op zijn manier dien maar ik vraag me wel oprecht af waarom je de dosis niet met een kwart of een halve pil ophoogt. Ervan uitgaande dat je paard geen bijwerkingen krijgt zou je de waarde dan onder controle moeten krijgen en kan je paard bijv. Wel weer een wortel eten of een uur langer het gras op (dit zijn voorbeelden, ik wil niet suggereren dat je je paard nooit een wortel geeft).
Je schrijft dat de dosering 1 pil per 500 kilo door wetenschappers na veel onderzoek is vastgesteld. Dat betwist ik absoluut niet maar dezelfde of concurrentie wetenschappers hebben ook de grenswaarde voor cortisol in het bloed vastgesteld. Wat maakt voor jou dat je meer waarde toekent aan de gewichtsbepalende wetenschappers?

Overgens is kliek zo'n 600 kilo en die krijgt 1 pil per dag. Tijdens de sr gaat hij naar 1,5 maar voor dit jaar heb ik al besloten dat hij naar 2 pillen gaat. Nou moet ik wel zeggen dat ik misschien iets makkelijker praten heb dan de meeste andere ppid baasjes. Vanwege eerdere nare ervaringen liet ik kliek al jaren voor de diagnose preventief testen. Ik weet dus welke waarde voor hem gezond betekenen. En dat weet ik van esra ook.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 00:14

Illo is een fjord van 1.50 en door de dierenarts geschat op 475 kilo toen hij op pergolide werd gezet. Hij krijgt nu al dik 6 jaar 1 hele pil. Tot nu toe gaat het nog goed. Nooit hoefbevangen geweest en gaat zomers vol op het gras. Al bijna zijn hele leven. Vroeger vaak te dik geweest. Nu al paar jaar maar net op gewicht of aan de magere kant. Op het moment goed op gewicht. In mei wordt hij 29.

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 17:57

Natalie 36

Tja, waarom hoog ik niet gewoon een beetje op en probeer daardoor de waardes omlaag te krijgen en daardoor dan ook grip te krijgen op HB en spierbevangenheid.
Goeie vraag die ik zelf ook 3 jaar geleden heb gesteld aan mijn eigen DA en haar connectie een Duitse prof. (interne geneeskunde, paarden) van een Duitse universiteitskliniek.

Als antwoord kreeg ik toen dat waardes bij zeer veel paarden verschillend zijn van marges tussen 600 en 60. En dat de hoogte van de waarde niet bepalend is voor de ernst van de situatie. M.a.w. een paard kan een hoge waarde en heeft lang niet zoveel klinische symptomen en een paard heeft een minimale verhoging en heeft alle denkbare klinische symptomen. Dit loopt niet synchroon met elkaar.

Deze prof. heeft mij geadviseerd o.b.v. de leeftijd van het paard (15 jaar), om vooralsnog niet op te hogen in medicatie maar met deze kleine verhoging genoegen te nemen en gewoon eens even aan te kijken hoe het verder ging. (ook omdat hij binnen de norm zit van gewicht en medicatie) Hij is ook niet drastisch gedaald in waarde. Kwam van waarde 68 pg/ml en ging naar 36pg/ml. (nu al 4 keer testen stabiel, laat 1 keer per jaar testen) Maar dit paard was doodziek. En is zeer goed opgeknapt.

De reden was dus de leeftijd. Zou hij klinisch veranderen dan twijfel ik geen moment en ga ophogen. Zouden de waardes langzaam stijgen zou ik het overwegen en opnieuw ter discussie stellen maar het is niet vanzelfsprekend.

HarHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 19:14

Ik wil graag weten wat jullie zouden doen;

Ik heb een shet van 21,5 jaar, hij weegt ongeveer 200 kg.
Hij is op 17-10-2016 voor het eerst getest, zijn waarde was toen 78,8.
Hij is 09-01-2017 voor de tweede keer getest en zijn waarde was toen 18,5.
Hij krijgt een halve pil per dag (ik ben begonnen met 1/8).
De waarde is nu dus goed maar ik vind hem een beetje down en hij heeft diaree.
Ik wil hem nu eigenlijk op 1/4 gaan zetten om te kijken of de diaree weggaat en of hij weer wat levendiger wordt. De DA wil hem liever op 1/2 houden maar als ik hem toch wil verlagen moet ik hem na 6 weken weer laten testen.

Wat zouden jullie doen?

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 19:25

Ik zou verlagen en dan kijken wat je ziet. Je hoeft echt niet constant te testen, zegt ook niks trouwens. Pony kan er klinisch goed uitzien met een waarde die iets te hoog is. Maar pony kan ook depresief zijn met een goede waarde.

Ik heb mn haf al 2 jaar niet meer getest, eerste test positief en toen op de prascend. Daarna nog een keer getest en waarde goed. Daarna gewoon gekeken hoe ze t doet. Ik verhoog trouwens wel altijd in de SR.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 19:50

Mijn pony is laatste tijd veel aan de diarree. hij krijgt halve pil A welsh,onder 200 gr ) Terug naar 3/8 of zo laten? Wat zouden jullie doen?

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 16:09

tine10 schreef:
Mijn pony is laatste tijd veel aan de diarree. hij krijgt halve pil A welsh,onder 200 gr ) Terug naar 3/8 of zo laten? Wat zouden jullie doen?

Ik zit hier met hetzelfde probleem.

Ik heb echt mijn twijfels bij de medicatie. Mijn paard is altijd gauw te zwaar geweest. Heeft in januari 2016 hb gestaan en toen drastisch zijn voerbeleid aangepast in suiker en zetmeel waardes.

Omdat hij hb werd en ook zeer dikke vacht kreeg en niet meer glom laten testen op cushing.

Wel in het najaar tijdens sr maar een hoge waarde van 332.

Eerst halve pil en toen hele. Inmiddels zo'n 4 maanden verder..

Geen enkel pluspunt aan mijn paard te ontdekken. Glimt niet, diaree en valt ondanks flink verhogen hooi en bijvoeren lucerne alleen maar af.

Ik vraag me af of ik niet beter kan stoppen en zien waar het schip strand.

Paard is totaal niet gelukkiger geworden. Niet met een half en niet met hele pil.

Hij is met pensioen en heb eigenlijk liever dat hij dan minder lang leeft maar dan wel gelukkig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 17:03

Ik volg het niet allemaal meer tot op de letter hier, maar beseffen jullie dat de SR voorbij is? En dat degenen onder jullie die wellicht tijdelijk hebben verhoogd, of degenen die nog aan het opbouwen waren, misschien wel weer wat kunnen verlagen? Juist omdat de SR voorbij is, dus bij ieder paard; gezond en met PPID de acth waarde weer aan het zakken is, dus het misschien wel eens mogelijk zou kunnen zijn, dat de symptomen en/of bijwerkingen die nu optreden hiermee te maken kunnen hebben?

Is maar een algemene gedachte, doe ermee wat jullie willen...

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 17:30

Ik heb inderdaad verhoogd tijdens SR en ben dat blijven geven, omdat ik hem nog steeds niet erg best vond, maar nu dus maar terugzetten naar 3/8.
Bedankt weer voor het meedenken minimelona.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 19:42

Ik heb Marissa idd al sinds eind oktober weer op de dosis voor de sr staan.

HarHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 20:18

Ik heb inmiddels ook verlaagd, eens kijken of ik verandering zie positief of negatief.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 21:24

MiniMeLona schreef:
Ik volg het niet allemaal meer tot op de letter hier, maar beseffen jullie dat de SR voorbij is? En dat degenen onder jullie die wellicht tijdelijk hebben verhoogd, of degenen die nog aan het opbouwen waren, misschien wel weer wat kunnen verlagen? Juist omdat de SR voorbij is, dus bij ieder paard; gezond en met PPID de acth waarde weer aan het zakken is, dus het misschien wel eens mogelijk zou kunnen zijn, dat de symptomen en/of bijwerkingen die nu optreden hiermee te maken kunnen hebben?

Is maar een algemene gedachte, doe ermee wat jullie willen...

Ga ik helemaal mee akkoord. Ik ben,ook terug verlaagd na de sr. Werkt Super zo. Paardje doet het goed nu

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 21:33

Oyyo, wat ontzettend fijn dat je paard al zolang zo stabiel is!

Dat de hoogte van de waarde niets zegt over hoe ziek het paard is ben ik volledig met je eens. En ik zou heel graag zien dat er eens onderzoek gedaan waarom het ene paard bij 60 al bijna dood gaat en de ander met 600 nog vrolijk een cross loopt. Ik denk dat we daar nog heel veel winst kunnen halen. Helaas heb ik tot nu alleen paarden gekend die met relatief lage waarden zeer ziek werden.
Oude buurpaard had in maart een waarde van 65 pg/ml maar was zo zwaar hb dat hij niet meer gered kon worden. Roos is gelijk getest en kwam uit op 60pg/ml. En zij had epilepsie. Die hebben we dankzij de medicijnen nog een aantal goede jaren kunnen geven maar wel altijd opletten dat de waardes goed bleven. Ook kliek had geen extreme waarde. 60 pg/ml in september maar aangezien hij eerder nooit boven de 20 kwam is hij wel direct vol aan de medicijnen gegaan. Dit werkt heel goed maar ook bij hem moet ik de waarde goed in de gaten houden. Als hij iets te hoog komt zit ik gelijk met een suf ongeïnteresseerd en flegmatiek paard. Zeker tijdens de sr heeft hij daar heel veel last van. Extra pilletje erin en alles is weer goed, na een paar weken dan. Hij wordt dus niet echt ziek maar als zijn waardes te hoog zijn is hij ook niet gelukkig.
En hoewel ik weet dat de kans dat ik ooit nog een paard met epilepsie zie verwaarloosbaar klein is is het nog wel een van mijn grootste nachtmerries om dat nog een keer te moeten meemaken.

Voor de mensen met paarden met diarree, dat kan nu ook van het schommelende weer komen. Had roos ook. Zeker de paarden die wat ouder zijn maar wel lekker buiten staan kunnen gevoelig worden voor dit soort dingen. Controleer de slijmvliezen of ze wel genoeg drinken, desnoods appelsap door het water. Als het een week hetzelfde weer is, en dat kan ook een week regen of een week vorst zijn, is het over. En als het dan weer omslaat begint het opnieuw

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 22:28

Sorry dat ik even kom binnen vallen, maar even een vraagje want ik zit al even niet meer in de materie en kom er met de OP niet helemaal uit. Als een bloeduitslag nu 20,8 aangeeft spreekt men dan van PPID of niet?

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 22:37

Jessix schreef:
Sorry dat ik even kom binnen vallen, maar even een vraagje want ik zit al even niet meer in de materie en kom er met de OP niet helemaal uit. Als een bloeduitslag nu 20,8 aangeeft spreekt men dan van PPID of niet?

Als er pg/ml getest werd niet, anders wel. Check dat dus even.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 22:53

pg/ml inderdaad. Dus dan is het niet toch?