[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 11:48

Imre schreef:
Ik meng Derfen met Bio Huidolie van Leovet, dat werkt voor mijn merrie het beste. Bij Jonas werkte eczemabalsem beter. En ik spray inderdaad dagelijks met vliegenspray. Dit jaar met de dazenwegspray van Impressed: http://www.ej.nl/paard/apotheek-verzorg ... _4009.html

Endure is wel een stuk heftiger dan een standaard vliegenspray, ook een stuk duurder. Maar hier werkt het gelukkig wel.

TinkerTreas, heb je je paard ook wel gewassen met teershampoo? Daarna goed droogmaken en dan weer de smeersels er op. Dit herhaal je dan een week lang om de dag als ik het me goed herinner (staat op de fles). Hier vind ik zelf altijd Helosan erg fijn op open plekjes. Ik smeer er dan echt een hele dikke laag op. Dit verzorgt en ontsmet de plekken.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 13:21

ik smeer ook altijd helosan op de plekjes op het hoofd,grote pot staan van dat spul
vanmorgen een andere vliegenkap omgedaan,bij agradi besteld, ipv harde spul met bont is dit dat spul waar die borstbeschermers (voor onder je deken) van gemaakt zijn met zacht gaas vanaf de neus tot boven de ogen,past super goed de greangard overheen

TinkerTreas

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 13:33

@meert: nee, ik heb haar niet gewassen. Wij hebben helaas geen stromend water op stal. Over 1,5 week gaan we verhuizen, dus dan ga ik het zeker proberen. Welke teershampo gebruik je dan?

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 13:57

TinkerTreas schreef:
Hier is het ook drama nu. Ik durf bijna niet meer naar stal, ik tref haar steeds aan met nieuwe wondjes en plekjes. Ik ben nu aan het knutselen om van 2 vliegen kappen 1 kap te maken en dan hopen dat die heel blijft en blijft zitten.

Ik vind het ook lastig wat ik nu moet smeren, omdat ze zoveel open plekjes heeft. Daar kan geen derfen op natuurlijk.

Hier is het ook 1 feest op haar hoofd, rest van het lichaam gaat prima maar hoofd blijft ondanks kap een probleem. Ik ben nu maar aan het smeren met sudo, dat heeft vooralsnog het beste effect.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 15:09

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 15:14

Kun je ook bij de welkoop halen.
Vind ik ook erg fijn :D

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 16:03

Wat ik heb geleerd, het nadeel van hydrocortiderm is dat je het immuunsysteem weghaalt op de plekken waar je het smeert. Hierdoor zijn de plekken veel gevoeliger voor infecties. Als ze dus kort nadat je stopt met smeren van hydrocortiderm weer gaan schuren dan is de kans groter dat het gaat infecteren. Heb het namelijk ook besproken om dit te gebruiken voor mijn eczemer maar het werd mij afgeraden. Het is alleen slim om te gebruiken bij een tijdelijk probleem. Niet SME wat zich misschien wel 6-10 maanden laat zien. Daarnaast werkt het echt alleen zolang je het blijft smeren, en haalt het niet de prikkel weg, alleen de ontsteking.
Super handig een vriendin die DGK studeert en zelf ervaring heeft met eczemers :=

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 16:11

Met appie gaat het juist steeds beter :j
Wel jeuk aan zijn kont,maar verder is het oke.
Wel krijgt hij drainagecompositum, en dat helpt toch wel moet ik zeggen :j

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 16:47

Hoe gaat het bij jullie met de rsih op de schoft?
Bij mijn pony schuren de manen daar helemaal weg.
Iemand tips om dit te voorkomen?

En heeft iemand een tip voor hoofdmasker oid?
De oren van de rsih blijven niet zitten en hierdoor zakt de hals vaak af.

Ook bij de buzz off zebra zakt de hals af.
En als ik dat bandje om haar hoofd doe, schuurt t haar voorpluk weg.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 17:08

Geen tips. Hier 2 pony's met een rsih en zie mijn foto eerder. Absoluut wel verlies van manen door de deken, maar niet overmatig.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 17:22

Rambo Flymask Plus Vamoose, iemand ervaring hiermee?
Zoek iets om de voorpluk te beschermen

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 18:27

Die vliegenkap heb ik, dit jaar heb ik hem nog niet gebruikt omdat op tijd op stal zetten afdoende helpt op het moment. Geen noemenswaardige plekken op haar hoofd en ze heeft haar hele maantop nog.

De kwaliteit vind ik redelijk maar een van de oortjes was vorig jaar al kapot, ik heb hem met de hand gerepareerd.
Verder viel mij op dat als ze haar hoofd schuurt met kap, de kap als schuurpapier werkt en dat dus beschadigingen gaf naast haar ogen.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 20:58

Ik wil juist een bestelling plaatsen bij de paardendrogist, dus dan bestel ik die teershampo gelijk mee.
Het lastige is dat Sally haar oren helemaal open liggen, maar dat is zo gevoelig dat ik nu absoluut niet aan haar oren mag komen.
Ik probeer er honing zalf op te doen, maar op het moment lukt dat niet echt.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:11

Dat heb ik bij mijn oude paard gehad, die is onder sedatie door de veearts behandeld. Zij had een oorontsteking door de ZE.

De veearts heeft er droogzet-peniciline ingesmeerd en een spuit dexametason gegeven, daarna heb ik het verder met hydrocortiderm behandeld. Paard moest op stal (in een schuur en geen bovenluik naar buiten)om niet opnieuw aan de knutten blootgesteld te worden.

Als het zo erg is zou ik even de de veearts overleggen en niet eerst zelf van alles proberen.

Een spuit met dexametason (ook een corticosteroïde) helpt goed, dat kan alleen niet te vaak omdat ze daar bevangen van kunnen raken.
Dat geldt ook, maar in mindere mate voor capsules prednison.
Ik durfde de dexa wel aan omdat ik warmbloedpaarden heb die niet zo gevoelig zijn voor bevangenheid dan sommige ponyrassen.

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:13

Mijn hippo eczema komt morgen binnen en ga dan meteen beginnen met de kuur. Probeer het wel even met foto's per dag bij te houden hoe haar herstel verloopt (als het aanslaat).

Suzy had ook heel haar oren aan de buiten en binnenkant open liggen. Mocht er ook echt niet aankomen. Heb ze wel met wat geweld ingesmeerd. Moest ze echt insmeren dus heb haar vast gezet en ingesmeerd en nu is het een heel stuk opgeknapt en mag ik er weer aankomen gelukkig. Met niet smeren werd het alleen maar erger dacht ik.. :(

Zo'n idee had ik al van hydrocortiderm. Ik hoop dat ik het straks niet meer hoef te gebruiken.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:19

Iemand hier geïnteresseerd in het overkopen van mijn bestelling bij Snuggy Hoods?
Het is allemaal wat te groot voor mijn PRE, ik had gedacht dat ik beter ruim kon bestellen, maar het schuift nu allemaal wat.
Ik heb te koop:
(Hals) Headless Anti-itch Horse Hood - Beige - XL-ZY
(Deken) Sweet Itch Anti-itch Horse Rug - Beige - 6`9
(Hoofdkap) Sweet Itch Anti-itch Horse Head - Beige - L-ZY
Mag weg voor totaal 170 EUR exclusief verzending.

esther_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:56

ik heb een pony met zomer ecxeem en ze heeft al haar manen en staart inmiddels al afgeschuurd. ze gaat voor zonsondergang naar binnen en dan na zonsopgang weer naar buiten. we hebben haar een paar jaar een ecxeemdeken opgedaan maar die schuurde ze kapot. het helpt ook niet dat ze veel bomen in het weiland heeft staan. heeft iemand tips?(voor een deken of dergelijke)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 23:01

Ja betere deken halen,dan eventueel een rsih op doen.
Want die deken moet wel,op!
Je pony mag niet geprikt worden en zonder deken kan dat wel
Dus meteen kijken oor een goede, de rsih, de shires deken, die zijn heel stevig

Weinig gras
Genoeg vitamines
Genoeg beweging,Goede deken op en die ophouden!
Plekjes insmeren met jeuk stillende zalf,
Goed ontwormen,

Lees wat paginas terug,staan wel genoeg tips over zalfjes
En eventueel de veearts vragen als alles nog niet helpt

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 23:25

Ik heb een rsih voor mijn paard. Super deken, hoef niets te smeren, mijn paard heeft amper jeuk als ik de deken maar goed op laat.

Enige is, mijn paard heeft een hoge schoft en de deken drukt daar. Meer mensen die dit hebben? Wat hebben jullie er aan gedaan, misschien tips?

Heb er nu bontjes in gemaakt, werkt niet echt. En met de regen blijft t langer nat waardoor het nog meer schuurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 07:26

Maat groter nemen. Hielp bij mijn paard ook die zat gewoon mooi.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:56

Ik heb gisteren geknutseld met 2 maskers. En de eerste nacht hebben ze overleeft *\o/* . Terwijl Sally wel gelijk ging schuren, dus hopelijk werkt dit en kunnen haar hoofd en oren genezen.
Afbeelding

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 15:42

whahaha zo loopt die van mij er ook bij!!

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 15:43

Nivada schreef:
whahaha zo loopt die van mij er ook bij!!

:D

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 18:49

Na 2 dagen is 1 van de gesp van mijn buikflap half gescheurd :(
Zal ik nu de klantenservice mailen van waar ik de deken weg heb, met een fotootje en het probleem?
Lijmen gaat sowieso gebeuren, Alex loopt nu met de buikflap van zijn ouwe deken, die is gelukkig nog volledig intact.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 19:35

Ik heb gemerkt dat niks er op smeren (en goede kap knutselen die 100% knutdicht is en blijft zitten) ook goed werkt. Wondjes zijn mooi weggetrokken, jeuk en pijn minder.
Wondjes toen eerst wel schoongewassen (met zt shampoo), verder niks aan gedaan.

Af en toe smeer ik wat vettigs (uiercrème, ongeparfumeerde olie, Dove hypoallergene bodylotion -waarvan ze soms een partij spotgoedkoop bij de Action of Big Bazar hebben- zoiets).

Op zich ben ik erg te spreken over Vetramil of Metrisan (beide honingzalf) bij wondjes. Maar merk dat bij onze merrie rust (dus dik genoeg stof van een passende kap) misschien net zo goed is.