[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 08:10

Vraagje
Inage is de lastste 2 weken niet zichzelf. Ze is kribbig als je haar aanraakt alsof haar huid / spieren gevoelig zijn. Vooral linkerachterbeen en rechts boven op het kruis. Terwijl ze normaal krabbelen fijn vindt, vindt ze het nu niet acceptabel.
Ze eet goed, het lijkt of ze wel iets hardere manenkam heeft. En weer meer plast.
Haar huid glimt en geen krullen in het haar.
Vorig jaar had ze in de winter ook zo een periode dat ze poetsen niet fijn vond, maar toen we prascend zijn gaan gebruiken, gingen al deze symptomen over.
Zou het kunnen dat ze nu gewend is aan 1 prascend per dag, dat de dosis verhoogd zou moeten worddn?
Wat merken jullie in praktijk? Treedt er gewenning op?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 10:21

Gewenning aan de medicatie - nee...
Als het al met Cushing te maken heeft dan is het waarschijnlijker dat de ziekte voortschrijdt - hoe rot ik het ook vind om dat te zeggen: de aandoening geneest niet, het kan slechts voor een tijd gecontroleerd worden. Een relatief lage dosering van 1 mg pergolide verliest daardoor mogelijk na enige tijd effect.

Je kunt het nog even afwachten en zien of het voorbij gaat - haar gevoeligheid kan ook een andere oorzaak hebben. Maar als je het niet vertrouwt, dan is het zaak dat je opnieuw laat testen: zowel op IR, als de ACTH test, mogelijk gecombineerd met de TRH test. De testuitslagen geven aan wat de stand van zaken is, ook in vergelijking met de eerdere test(en), en als hieruit blijkt dat ze ondanks de medicatie toch een hoge ACTH/Cortisol heeft, dan kun je besluiten meer pergolide te geven. Niet op eigen houtje de dosis verhogen, eerst zeker weten wat er gaande is.

Verhoging van de medicatie is niet ongebruikelijk - het ligt in de aard van deze ziekte. Ik ken vanuit de ECIR groep mensen die hun paard op hele hoge doses hebben staan, tot wel aan 9mg toe. Dat is dan weliswaar in de USA en daar is nog steeds compounded pergolide te krijgen, en minder duur.

Persoonlijk zou ik nog even wachten en het aanzien. Om spiergevoeligheid te verbeteren overwegen dagelijks wat MSM te geven als ondersteuning. Daarnaast: hou haar in beweging om de bloedcirculatie te stimuleren; uiteraard geen training, maar dagelijks een 30 min stappen aan de hand. Tenzij de hoeven gevoelig zijn.

Sterkte meid!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 10:32

Thanks
Verder gaat het prima. Ze loopt 3 x per week onder het zadel. Ziet er top uit en is fit en stout. Maar door mijn arendsogen zie ik de minste veranderingen. :o

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 10:56

darwin schreef:
Imago01 schreef:
@ Darwin: meest opvallende, dan kies ik toch voor de dikke oogleden...

Oh dat was me eigenlijk niet eens opgevallen :')
Ben ook nog niet zo lang bezig met het fenomeen Cushing.
Maar ik zie wel dat hij sinds de prascend toch wel veranderd is in positieve zin.
Ik hoop dat dit nog verder doorzet.

@geerke, ja hij heeft helaas ook cushing met een lage waarde van 24 , maar heel veel symptomen.

En hij is ook IR neem ik aan , gezien zijn billen ,en het plassen...
Het eerste wat mij direct opviel was dat hij enorm glimt na de scheerbeurt!Dat zegt volgens mij wel iets over in hoeverre de cushing onder controle is.Zoon gezonde huid! Super!!

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 10:56

janouk schreef:
Vraagje
Inage is de lastste 2 weken niet zichzelf. Ze is kribbig als je haar aanraakt alsof haar huid / spieren gevoelig zijn. Vooral linkerachterbeen en rechts boven op het kruis. Terwijl ze normaal krabbelen fijn vindt, vindt ze het nu niet acceptabel.
Ze eet goed, het lijkt of ze wel iets hardere manenkam heeft. En weer meer plast.
Haar huid glimt en geen krullen in het haar.
Vorig jaar had ze in de winter ook zo een periode dat ze poetsen niet fijn vond, maar toen we prascend zijn gaan gebruiken, gingen al deze symptomen over.
Zou het kunnen dat ze nu gewend is aan 1 prascend per dag, dat de dosis verhoogd zou moeten worddn?
Wat merken jullie in praktijk? Treedt er gewenning op?

Het is een merrie?
Zou het dan ook te maken kunnen hebben met haar 1 ste hengstigheid van het seizoen?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 11:01

Marjo89 schreef:
geerke schreef:
ik denk niet direct aan cushing....IR lijkt mij aannemelijker. ;)

IR ?? (gevonden) misschien handig om minder afkortingen te gebruiken
Prettig voor mensen die er minder bekend mee zijn
Al dus insulineresistentie

Sophie heeft overigens zomer eczeem.
Ik heb even wat dingen erover opgezocht.
maar van alles vind ik echt niet dat ze het heeft.

Ze is niet lusteloos. Ze is fit en wil graag werken, ze is nog nooit spier/hoefbevangen geweest.
Ze is nu pas sinds 1 week een beetje te dik, hiervoor was ze maanden TE mager.
Ze heeft een harde manen kam van het schuren, dit komt van de zomer eczeem
Dit is nu overigens niet. Alleen in de zomer in slechte periodes.

Waarom denk je zelf aan cushing?
Ik zie geen cushing , mogelijk wel IR , maar dan zouden foto's van opzij ook wel handig zijn.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 11:22

Nammie schreef:
Marjo89 schreef:

ik denk niet direct aan cushing....IR lijkt mij aannemelijker. ;)

IR ?? (gevonden) misschien handig om minder afkortingen te gebruiken
Prettig voor mensen die er minder bekend mee zijn
Al dus insulineresistentie

Sophie heeft overigens zomer eczeem.
Ik heb even wat dingen erover opgezocht.
maar van alles vind ik echt niet dat ze het heeft.

Ze is niet lusteloos. Ze is fit en wil graag werken, ze is nog nooit spier/hoefbevangen geweest.
Ze is nu pas sinds 1 week een beetje te dik, hiervoor was ze maanden TE mager.
Ze heeft een harde manen kam van het schuren, dit komt van de zomer eczeem
Dit is nu overigens niet. Alleen in de zomer in slechte periodes.

Ik zie geen cushing , mogelijk wel IR , maar dan zouden foto's van opzij ook wel handig zijn.[/quote]

Waarom ik eraan dacht, laat ik daar mee beginnen.
Ze zat al tijden heel slecht in haar vel. Zij was eerder niet van mij, dierenarts erbij halen maakte het niet makkelijker.
Ik heb uiteindelijk besloten gewoon de arts te laten komen, toen bleek ze een flinke luchtweg infectie te hebben.
En daarvoor had ze al een tijdje een mindere weerstand.
Daardoor kreeg ze een hele heftige hoefzweer, vervolgens gebits problemen.(na 6 fikse slokdarm verstoppingen)
en haar vacht is al jaren een probleem, waar de arts ook niet echt raad mee weet.
Maar de meeste dingen die ik dacht dat lijkt op cushing daar denk ik nu heel anders over.
Ze was bv tijdje heel moe & lusteloos, wat achteraf gezien niet gek is als je een zware luchtweg infectie hebt gehad.
En dat in combinatie met verhuizen. Doet het allemaal geen goed.

Nu staan ze alweer 2 maand op de nieuwe plek. En ik voer wat vitamine bij.
En ik zie een veel fitter paard. Die weer graag aan het werk wil. Sinds jaren bij de kudde hoort. Goed eet.
Geen slokdarm verstoppingen heeft gehad.

plaats even een link want de foto,s zijn wat groot
Hier zie je de foto waar mijn moeder sophie een wortel geeft dat ze vermoeid is.
Ze was hier nog ziek, de verhuizing kon wegens omstandigheden niet wachten
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash4/t1/1422609_648806151850264_1488440267_n.jpg

Dit is foto van 2 weken later, waar ze dus weer beter was, heel stuk al opgeknapt.
Ik heb van hiervoor heel weinig foto,s. Of eigenlijk geen.
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/1459836_655050961225783_823780904_n.jpg

Toch nog 1 gevonden.
Deze is van afgelopen (maart/april) had haar net paar dagen ervoor geschoren.
Maar dus op een hele andere plek, heel ander voer systeem etc.. En ze stond daar ook al 1,5 jaar stil omdat ik niks kon doen met haar. (op een enkele wandeling na)
Op deze foto had ze ook haar hoefzweer (die net daarvoor open gemaakt was)
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/71428_533395063391374_1092892663_n.jpg

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 11:38

Gisteren al 2 zakjes plasma gekregen, hij had ervoor 5 min mogen gras grazen van de DA en tijdens het krijgen van plasma mocht hij een heel klein beetje voordroog krijgen en daar heeft hij 5 min van willen eten daarna niet meer. hier een video

-----------------------------------------------

Vandaag kwam ik toe en mijnheer zijn plasma had duidelijk effect gehad, hij was gretig voordroog aan het eten en had ook een handje krachtvoer gegeten. Hij heeft wel nog steeds diarreee. Vanavond nog een zakje plasma en hopelijk dat we dan op goed weg terug zijn. Hier het bewijs

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 11:51

Marjo89 schreef:
Nammie schreef:

Ik zie geen cushing , mogelijk wel IR , maar dan zouden foto's van opzij ook wel handig zijn.

Ze zat al tijden heel slecht in haar vel. Zij was eerder niet van mij, dierenarts erbij halen maakte het niet makkelijker.
Ik heb uiteindelijk besloten gewoon de arts te laten komen, toen bleek ze een flinke luchtweg infectie te hebben.
Daardoor kreeg ze een hele heftige hoefzweer, vervolgens gebits problemen.(na 6 fikse slokdarm verstoppingen)
en haar vacht is al jaren een probleem, waar de arts ook niet echt raad mee weet.
Maar de meeste dingen die ik dacht dat lijkt op cushing daar denk ik nu heel anders over.
Ze was bv tijdje heel moe & lusteloos, wat achteraf gezien niet gek is als je een zware luchtweg infectie hebt gehad.

En ik zie een veel fitter paard. Die weer graag aan het werk wil. Sinds jaren bij de kudde hoort. Goed eet.

Hier zie je de foto waar mijn moeder sophie een wortel geeft dat ze vermoeid is.
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash4/t1/1422609_648806151850264_1488440267_n.jpg

Dit is foto van 2 weken later, waar ze dus weer beter was, heel stuk al opgeknapt.
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/1459836_655050961225783_823780904_n.jpg

Toch nog 1 gevonden.
Maar dus op een hele andere plek, heel ander voer systeem etc.. En ze stond daar ook al 1,5 jaar stil omdat ik niks kon doen met haar. (op een enkele wandeling na)
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/71428_533395063391374_1092892663_n.jpg

Je schrijft , ze zit al tijden slecht in haar vel.
Bedoel je letterlijk? of figuurlijk?
Als ik de foto's zie , dan zie ik niks bijzonders aan de vacht namelijk.
Ooks schrijf je dat ze al jaren vachtproblemen heeft , wat voorn problemen dan? want ik zie niks verkeerds...

Hoefzweer , tja , ik denk dan niet direct aan cushing.

Gebitsproblemen , wat voorn gebitsproblemen dan?
Cushing paarden hebben last van een te hoge zuurgraad waardoor ze last krijgen van tandsteen.
Had ze daar last van?

Ik kan vele redenen verzinnen waarom je paard een slechtere periode heeft gehad.
Ik zie er geen cushing in....meer een paard met verminderde weerstand door , mismatch op vorige stalling bv?!

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 11:52

dookia schreef:
Gisteren al 2 zakjes plasma gekregen, hij had ervoor 5 min mogen gras grazen van de DA en tijdens het krijgen van plasma mocht hij een heel klein beetje voordroog krijgen en daar heeft hij 5 min van willen eten daarna niet meer. hier een video [ Video ]

Vandaag kwam ik toe en mijnheer zijn plasma had duidelijk effect gehad, hij was gretig voordroog aan het eten en had ook een handje krachtvoer gegeten. Hij heeft wel nog steeds diarreee. Vanavond nog een zakje plasma en hopelijk dat we dan op goed weg terug zijn. Hier het bewijs
[ Video ]

Owwww , wat fijn Dookia!
Eet maar lekker door Shammie!!!

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 12:33

Omdat er de laatste tijd nogal veel word gevraagd en geroepen over kuilvoer en hooi plaats ik hierbij de link van de vandaag ontvangen nieuwsbrief. Zeer informatief. Er word ook getipt dat er de laatste maanden veel paarden zijn die diarreeklachten hebben waarschijnlijk veroorzaakt door de zachte winter.

http://annekehallebeek.com/2014/01/11/m ... /#comments

geerke

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 13:07

door het zachte en vochtige weer heb je heel veel meer kans op worminfecties.Koliek of diarree bij dit type weer denkt mijn dierenarts altijd eerst aan wormen.Ook al is een paard recentelijk ontwormd is de kans toch aanwezig.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 13:23

dookia schreef:

Vandaag kwam ik toe en mijnheer zijn plasma had duidelijk effect gehad, hij was gretig voordroog aan het eten en had ook een handje krachtvoer gegeten. Hij heeft wel nog steeds diarreee. Vanavond nog een zakje plasma en hopelijk dat we dan op goed weg terug zijn.

Gaat duidelijk beter dus met buikje van Sham ! *\o/*
Op welke kliniek staat hij ?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 13:32

Dookia@!Hij kijkt helder uit zijn oogjes hoor!
Hij gaat gewoon opknappen!Je bent op tijd geweest...(het is het eerste paard wat ik het geluid hoor maken als een huilend kindje :+ )

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 13:36

Mooi dat ie aan het opknappen is

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 16:57

Nammie schreef:
Marjo89 schreef:

Toch nog 1 gevonden.

Je schrijft , ze zit al tijden slecht in haar vel.
Bedoel je letterlijk? of figuurlijk?
Als ik de foto's zie , dan zie ik niks bijzonders aan de vacht namelijk.
Ooks schrijf je dat ze al jaren vachtproblemen heeft , wat voorn problemen dan? want ik zie niks verkeerds...

Hoefzweer , tja , ik denk dan niet direct aan cushing.

Gebitsproblemen , wat voorn gebitsproblemen dan?
Cushing paarden hebben last van een te hoge zuurgraad waardoor ze last krijgen van tandsteen.
Had ze daar last van?

Ik kan vele redenen verzinnen waarom je paard een slechtere periode heeft gehad.
Ik zie er geen cushing in....meer een paard met verminderde weerstand door , mismatch op vorige stalling bv?![/quote]

Sophie maakt geen fatsoenlijke wintervacht meer aan, en wat ze heeft komt ze niet meer vanaf.
En voor 3 jaar terug was ze helemaal kaal, zomervacht viel uit, en enkele sprietjes bleven staan. Daarna is het nooit meer in orde gekomen. (niet zoals ik haar vacht van vroeger ken)

Ze had 2 lange tanden, die harder groeide dan de andere, dit zal altijd zo blijven.
En moet daarom ong om het jaar of 1,5 jaar naar de tandarts.

De vorige stalling deed ik zelf, was meer een weiland en daar was het mee gezegd. Dus verre weg om het een stalling te noemen.
Ze stond daar op een strik uitgebalanceerd voer dieet. (wat ik na jaren dubben gemaakt heb) Dit is eigenlijk na aanleiding van de zomer eczeem (geen suikers etc..)

naja, ik ga er nu niet vanuit dat ze cushing heeft.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 18:04

ik kan er touw meer aan vastknopen wie of wat iemand heeft geschreven Marjo89@
Wat zit je te rommelen met die qoutes? :+

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 18:17

Ik , sorry , maar kan slecht quoten in het stuk van Marjo.

En Marjo heeft mijn vragen niet helemaal goed gequote , er staat alleen maar[/quote] aan het einde van mijn vragenlijstje.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 18:28

Marjo , ik denk niet dat die 2 doorgroeiende tanden van Cushing komen.
Ik snap ook niet helemaal waarom jij dat wel dacht...
Misschien moet het duidelijker aangegeven worden wat er verstaan wordt onder tandproblemen bij cushing paard?Dat gaat dus vooral om tandsteen en de daarbij behorende problemen.

Seme duidt natuurlijk wel op ''iets''.Mijn ruin had naast allerlei problemen ook seme.
Ik ben er bij hem van overtuigd dat het toch in zijn darmen zat , in combi met dieet.

En zomaar een zomer geen vacht hebben , tja , das een vreemd iets.
Heb het trouwens zelf eens gezien bij een shet , echt alles uitgezocht , schimmelkweken , mijten , schurft , en de daarvoor behorende behandelingen om toch maar iets te doen , maar niets hielp.
Het jaar daarop had de shet weer een zomervacht.

Heb je nog een duidelijke foto van zijn zomervacht , omdat je aangeeft dat hij zijn wintervacht niet kwijtraakt?
Of scheer je hem altijd?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 21:01

Gisteren is de da weer bij Illo geweest. Hij heeft nog steeds diarree en eet zijn hooi slecht, hij is ook afgevallen.
Gister ging hij ineens liggen in de paddock wat hij normaal nooit doet, dus ik was weer bang voor koliek. De da heeft hem opgevoelt maar gelukkig geen verstopping, hij gedroeg zich verder ook weer normaal.
Er wordt nu bloed en mest onderzoek gedaan. Als de uitslag er is hoor te meer en wat verder te doen. Hij moet in ieder geval wel meer gaan eten en dikker worden. Dus hij krijgt voor nu meer lucerne.
Misschien moet ik senior priores gaan voeren, maar dit is niet in mijn buurt te koop, weet iemand nog iets vergelijkbaars?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 21:08

Masters seniorenbrok is vergelijkbaar met seniores priores en in de masters brok ( wat ook een slobber is ) zit ook een darmondersteuner. :j

Of anders sanequi voer oa de senior of motility of colon, eentje ervan is tegen dunne mest. Is misschien daarom wel goed ...
Die zijn tegenwoordig ook per internet te verkrijgen. Maar wel duur....

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 21:11

Cynthiar, lucerne is ook niet altijd goed voor cushing paarden. Als je daar nou eens een paar dagen mee stopt en dan kijkt wat er gebeurd ?????
En dan ipv lucerne grasmix van Hartog geven als je niet kan stoppen met bijvoeren van korter gehakseld gras.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 21:27

Dank je voor je suggesties.
Ik moest juist van de da meer lucerne geven. Ik gaf ongeveer een halve kilo per dag, nu een hele ongeveer.
Hij heeft wel al de laatste 3 jaar dat hij de ene keer wel diarre heeft, dan weer niet, dan eet hij slecht hooi dan weer graag, dit ligt echt aan de partij hooi. Maar nu was de diarreee echt alleen maar water met wat vezels. Gelukkig was het vandaag weer een hoop met ballen erin.
Hij krijgt de lucerne pas sinds augustus. Op de wei al toen het gras minder werd, vorig jaar was hij nog magerder terwijl hij meer hooi at, dus vandaar dat ik het ben gaan voeren.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 22:23

Ik scheer haar aan einde van de winter. Daarna krijgt ze heel langzaam wel zomervacht. Maar dat duurt wel tijden.
ik zal morgen even foto zoeken van zomer vacht.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 22:34

cynthiar schreef:
Dank je voor je suggesties.
Ik moest juist van de da meer lucerne geven. Ik gaf ongeveer een halve kilo per dag, nu een hele ongeveer.
Hij heeft wel al de laatste 3 jaar dat hij de ene keer wel diarre heeft, dan weer niet, dan eet hij slecht hooi dan weer graag, dit ligt echt aan de partij hooi. Maar nu was de diarreee echt alleen maar water met wat vezels. Gelukkig was het vandaag weer een hoop met ballen erin.
Hij krijgt de lucerne pas sinds augustus. Op de wei al toen het gras minder werd, vorig jaar was hij nog magerder terwijl hij meer hooi at, dus vandaar dat ik het ben gaan voeren.

En sinds wanneer dunne mest ?
Lucerne bevat, volgens ecir, veel suikers . Dus wordt afgeraden door hen voor paarden met IR. Waarom moet je lucerne geven van de da ?
Misschien ipv lucerne dan eens grasmix proberen en kijken of de mest veranderd. Op ecir groep was er ook iemand met een paard met dunne mest. al tig dingen geprobeerd, totdat ze 1 voer liet vervallen, mest werd daarna gelijk weer goed ....
Hier in het topic ook iemand die anders is gaan voeren en gelijk was de mest veel beter.
edit : zie volgende berichtje , het was Setteli.
Laatst bijgewerkt door Maris op 11-01-14 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt