Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
darwin schreef:Imago01 schreef:@ Darwin: meest opvallende, dan kies ik toch voor de dikke oogleden...
Oh dat was me eigenlijk niet eens opgevallen![]()
Ben ook nog niet zo lang bezig met het fenomeen Cushing.
Maar ik zie wel dat hij sinds de prascend toch wel veranderd is in positieve zin.
Ik hoop dat dit nog verder doorzet.
@geerke, ja hij heeft helaas ook cushing met een lage waarde van 24 , maar heel veel symptomen.
janouk schreef:Vraagje
Inage is de lastste 2 weken niet zichzelf. Ze is kribbig als je haar aanraakt alsof haar huid / spieren gevoelig zijn. Vooral linkerachterbeen en rechts boven op het kruis. Terwijl ze normaal krabbelen fijn vindt, vindt ze het nu niet acceptabel.
Ze eet goed, het lijkt of ze wel iets hardere manenkam heeft. En weer meer plast.
Haar huid glimt en geen krullen in het haar.
Vorig jaar had ze in de winter ook zo een periode dat ze poetsen niet fijn vond, maar toen we prascend zijn gaan gebruiken, gingen al deze symptomen over.
Zou het kunnen dat ze nu gewend is aan 1 prascend per dag, dat de dosis verhoogd zou moeten worddn?
Wat merken jullie in praktijk? Treedt er gewenning op?
Marjo89 schreef:geerke schreef:ik denk niet direct aan cushing....IR lijkt mij aannemelijker.
IR ?? (gevonden) misschien handig om minder afkortingen te gebruiken
Prettig voor mensen die er minder bekend mee zijn
Al dus insulineresistentie
Sophie heeft overigens zomer eczeem.
Ik heb even wat dingen erover opgezocht.
maar van alles vind ik echt niet dat ze het heeft.
Ze is niet lusteloos. Ze is fit en wil graag werken, ze is nog nooit spier/hoefbevangen geweest.
Ze is nu pas sinds 1 week een beetje te dik, hiervoor was ze maanden TE mager.
Ze heeft een harde manen kam van het schuren, dit komt van de zomer eczeem
Dit is nu overigens niet. Alleen in de zomer in slechte periodes.
Nammie schreef:Marjo89 schreef:
ik denk niet direct aan cushing....IR lijkt mij aannemelijker.
IR ?? (gevonden) misschien handig om minder afkortingen te gebruiken
Prettig voor mensen die er minder bekend mee zijn
Al dus insulineresistentie
Sophie heeft overigens zomer eczeem.
Ik heb even wat dingen erover opgezocht.
maar van alles vind ik echt niet dat ze het heeft.
Ze is niet lusteloos. Ze is fit en wil graag werken, ze is nog nooit spier/hoefbevangen geweest.
Ze is nu pas sinds 1 week een beetje te dik, hiervoor was ze maanden TE mager.
Ze heeft een harde manen kam van het schuren, dit komt van de zomer eczeem
Dit is nu overigens niet. Alleen in de zomer in slechte periodes.
Marjo89 schreef:Nammie schreef:
Waarom denk je zelf aan cushing?
Ik zie geen cushing , mogelijk wel IR , maar dan zouden foto's van opzij ook wel handig zijn.
Waarom ik eraan dacht, laat ik daar mee beginnen.
Ze zat al tijden heel slecht in haar vel. Zij was eerder niet van mij, dierenarts erbij halen maakte het niet makkelijker.
Ik heb uiteindelijk besloten gewoon de arts te laten komen, toen bleek ze een flinke luchtweg infectie te hebben.
En daarvoor had ze al een tijdje een mindere weerstand.
Daardoor kreeg ze een hele heftige hoefzweer, vervolgens gebits problemen.(na 6 fikse slokdarm verstoppingen)
en haar vacht is al jaren een probleem, waar de arts ook niet echt raad mee weet.
Maar de meeste dingen die ik dacht dat lijkt op cushing daar denk ik nu heel anders over.
Ze was bv tijdje heel moe & lusteloos, wat achteraf gezien niet gek is als je een zware luchtweg infectie hebt gehad.
En dat in combinatie met verhuizen. Doet het allemaal geen goed.
Nu staan ze alweer 2 maand op de nieuwe plek. En ik voer wat vitamine bij.
En ik zie een veel fitter paard. Die weer graag aan het werk wil. Sinds jaren bij de kudde hoort. Goed eet.
Geen slokdarm verstoppingen heeft gehad.
plaats even een link want de foto,s zijn wat groot
Hier zie je de foto waar mijn moeder sophie een wortel geeft dat ze vermoeid is.
Ze was hier nog ziek, de verhuizing kon wegens omstandigheden niet wachten
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash4/t1/1422609_648806151850264_1488440267_n.jpg
Dit is foto van 2 weken later, waar ze dus weer beter was, heel stuk al opgeknapt.
Ik heb van hiervoor heel weinig foto,s. Of eigenlijk geen.
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/1459836_655050961225783_823780904_n.jpg
Toch nog 1 gevonden.
Deze is van afgelopen (maart/april) had haar net paar dagen ervoor geschoren.
Maar dus op een hele andere plek, heel ander voer systeem etc.. En ze stond daar ook al 1,5 jaar stil omdat ik niks kon doen met haar. (op een enkele wandeling na)
Op deze foto had ze ook haar hoefzweer (die net daarvoor open gemaakt was)
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/71428_533395063391374_1092892663_n.jpg
dookia schreef:Gisteren al 2 zakjes plasma gekregen, hij had ervoor 5 min mogen gras grazen van de DA en tijdens het krijgen van plasma mocht hij een heel klein beetje voordroog krijgen en daar heeft hij 5 min van willen eten daarna niet meer. hier een video [ Video ]
-----------------------------------------------
Vandaag kwam ik toe en mijnheer zijn plasma had duidelijk effect gehad, hij was gretig voordroog aan het eten en had ook een handje krachtvoer gegeten. Hij heeft wel nog steeds diarreee. Vanavond nog een zakje plasma en hopelijk dat we dan op goed weg terug zijn. Hier het bewijs
[ Video ]
dookia schreef:-----------------------------------------------
Vandaag kwam ik toe en mijnheer zijn plasma had duidelijk effect gehad, hij was gretig voordroog aan het eten en had ook een handje krachtvoer gegeten. Hij heeft wel nog steeds diarreee. Vanavond nog een zakje plasma en hopelijk dat we dan op goed weg terug zijn.
Nammie schreef:Marjo89 schreef:
Waarom denk je zelf aan cushing?
Ik zie geen cushing , mogelijk wel IR , maar dan zouden foto's van opzij ook wel handig zijn.
Waarom ik eraan dacht, laat ik daar mee beginnen.
Ze zat al tijden heel slecht in haar vel. Zij was eerder niet van mij, dierenarts erbij halen maakte het niet makkelijker.
Ik heb uiteindelijk besloten gewoon de arts te laten komen, toen bleek ze een flinke luchtweg infectie te hebben.
En daarvoor had ze al een tijdje een mindere weerstand.
Daardoor kreeg ze een hele heftige hoefzweer, vervolgens gebits problemen.(na 6 fikse slokdarm verstoppingen)
en haar vacht is al jaren een probleem, waar de arts ook niet echt raad mee weet.
Maar de meeste dingen die ik dacht dat lijkt op cushing daar denk ik nu heel anders over.
Ze was bv tijdje heel moe & lusteloos, wat achteraf gezien niet gek is als je een zware luchtweg infectie hebt gehad.
En dat in combinatie met verhuizen. Doet het allemaal geen goed.
Nu staan ze alweer 2 maand op de nieuwe plek. En ik voer wat vitamine bij.
En ik zie een veel fitter paard. Die weer graag aan het werk wil. Sinds jaren bij de kudde hoort. Goed eet.
Geen slokdarm verstoppingen heeft gehad.
plaats even een link want de foto,s zijn wat groot
Hier zie je de foto waar mijn moeder sophie een wortel geeft dat ze vermoeid is.
Ze was hier nog ziek, de verhuizing kon wegens omstandigheden niet wachten
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash4/t1/1422609_648806151850264_1488440267_n.jpg
Dit is foto van 2 weken later, waar ze dus weer beter was, heel stuk al opgeknapt.
Ik heb van hiervoor heel weinig foto,s. Of eigenlijk geen.
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/1459836_655050961225783_823780904_n.jpg
Toch nog 1 gevonden.
Deze is van afgelopen (maart/april) had haar net paar dagen ervoor geschoren.
Maar dus op een hele andere plek, heel ander voer systeem etc.. En ze stond daar ook al 1,5 jaar stil omdat ik niks kon doen met haar. (op een enkele wandeling na)
Op deze foto had ze ook haar hoefzweer (die net daarvoor open gemaakt was)
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/71428_533395063391374_1092892663_n.jpg
cynthiar schreef:Dank je voor je suggesties.
Ik moest juist van de da meer lucerne geven. Ik gaf ongeveer een halve kilo per dag, nu een hele ongeveer.
Hij heeft wel al de laatste 3 jaar dat hij de ene keer wel diarre heeft, dan weer niet, dan eet hij slecht hooi dan weer graag, dit ligt echt aan de partij hooi. Maar nu was de diarreee echt alleen maar water met wat vezels. Gelukkig was het vandaag weer een hoop met ballen erin.
Hij krijgt de lucerne pas sinds augustus. Op de wei al toen het gras minder werd, vorig jaar was hij nog magerder terwijl hij meer hooi at, dus vandaar dat ik het ben gaan voeren.