[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ZusJacobs

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 09:48

@Robincera, ik vind die poony nog wel eruug dik voor zo'n vol weiland en 4 handjes brok per dag.. Hier staan ze echt op een kaal maar groot weiland (eigenlijk 4 smalle weilanden) en krijgen ze niks bijgevoerd, ze doen het er erg goed in en staan allemaal mooi slank. (Doordat er genoeg in het weiland staat qua planten/bomen komen ze niks te kort, + een zoutblok met extra mg).

Je weet dat de mugjes vooral prikken in eiwit rijke plekken (dus waar veel vet opgeslagen zit)?

robincera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 10:04

De pony is alles behalve erg dik. Ze is zwaar gebouwd (kruising haflinger/welsh) en heeft aardig wat veulens ter wereld gebracht. Daarbij kun je gewoon de ribben voelen en raakt ze hier en daar nu echt ingevallen, we vonden haar vorig jaar zelfs zo dun (ribben/flanken) dat we de DA erbij hebben gehaald. Je ziet op de foto ook in het midden van haar kont dat het wat invalt. Plus ze staan maar een paar uur per dag in het gras, voor de rest in de paddock ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 10:08

de foto toont denk ik ook anders?
ik vind haar ook te zwaar namelijk,ik zie duidelijk vetaanzet bij de staart,en de schouders en de manenkam lijkt mij ook opgezet :j
maar dat is ook typisch IR he..

robincera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 10:09

Idd, typisch IR. En het blijft toch een sober ras. Pony is altijd zo geweest, ook toen ze op haar 4e bij ons kwam alleen is die buik wat meer gaan hangen :)) Zal eens een duidelijkere foto zoeken.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 10:13

ZusJacobs schreef:
Je weet dat de mugjes vooral prikken in eiwit rijke plekken (dus waar veel vet opgeslagen zit)?

Nou, paarden waar geen vet op te krijgen is vinden ze ook heerlijk hoor!
ellepel schreef:
bij ons lopen er 3 paarden met zo'n deken op en bij alle 3 zitten de oren er altijds uit.
denk dat je er weinig aan kunt doen

Oh, daar baal ik wel een beetje van. Hij heeft zoveel jeuk rond zijn oren. Manen en staart zijn nu goed bedekt, maar daar schuurt hij nauwelijks.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 10:22

heb je tijd om met iets te gaan smeren elke dag?

probeer of je ene fles sweet itch kunt kopen,dat is deze:
Afbeelding

niet teveel gebruiken,maar gewoon een pompje op je handen ,even goed verdelen en smeer dat rond de oren.
appie moet eigenlijk ook een kap op nu,maar dat wil hij niet.
hij loopt nu met een halster met vliegenfrontriem en dat gaat al beter.
maar ik doe dus ook elke dag even sweet itch op mijn handen en smeer dat rondom zijn ogen en oren.
is heel lekker fris spul,dat verkoelt en dus tegen de jeuk en de geur houd vliegjes ook weg.
misschien dat je dat proberen kunt?

paard van een stalgenootje van me ziet er zo uit:
https://lh4.googleusercontent.com/-ZCXa ... s640/3.JPG
even in een link,weet nl niet of hij zomaar zo op bokt mag.
die heeft dus als masker de rambo flymask op.
regelmatig ligt die er af,maar verder blijft hij heel goed zitten :j

dit masker:
http://www.ooteman.nl/verzorging/poetse ... sk-vamoose

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 10:31

Bedankt voor de tip, de sweet itch ga ik proberen. Een masker is geen optie. Als ik Jones een masker omdoe, loopt hij direct naar vriendje Sammy die het masker er in no-time af heeft.

Jones vanmorgen in zijn pyjamaatje
Afbeelding

Een favoriet plekje om te liggen, helaas is de deken nu gelijk vies.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 10:39

daarom heb ik bij appie nu een oud halster met vliegenfrontriem om.
dat werkt wel hoor,en samen met de sweet itch gaat dat tot nu toe goed.
die dekens zijn fijn he die jij hebt.
ik wilde er ook een hebben,maar appie staat nu gewoon met zijn boett om en dat gaat ook goed,die ligt ook mooi :j

koetje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 10:42

bij mij floepte de oren er in het begin ook altijd uit maar de oplossing voor mij was het gat wat groter te knippen :+ ff omzoomen wat je ingeknipt het tegen het rafelen en voila geen oren er meer uit.
merkte namelijk ook dat de oren van mijn paard blijkbaar niet op de standaard plek zitten volgens de deken en als t dan iets knelt ja dan ga je schuren om er van af te komen.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 11:35

ik meld me hier ook weer even. Heb al lang niet meer gepost maar lees wel mee.

Heb de EJ deken besteld en gisteren op mn pony gedaan. Lijkt volgens mij best aardig op de RSIH allleen
wel een stuk goedkoper.

Afbeelding

Afbeelding

En zo ziet ie er zonder deken uit. Op een paar plekken zijn zn manen nog wat dun en af en toe schuurt hij nog.

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 11:42

mooie pony!
en een bos manen zeg,ziet er goed uit :D

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 11:55

Sammyoo schreef:
Bedankt voor de tip, de sweet itch ga ik proberen. Een masker is geen optie. Als ik Jones een masker omdoe, loopt hij direct naar vriendje Sammy die het masker er in no-time af heeft.

Jones vanmorgen in zijn pyjamaatje
[ Afbeelding ]

Een favoriet plekje om te liggen, helaas is de deken nu gelijk vies.

wat is jouw deken nog schoon haha, die van mij was na 1 dag al zwart van de paddock. maar blijft die deken bij jou zitten zonder halster want die van mij moet er echt een halster overheen om anders schudt hij met zn hoofd en gaat de deken over zn oren naar achter.

en ik weet niet of hier mensen zijn die hun zomereczeempaard alleen insmeren maar dat helpt niet! je moet ook een zomereczeemdeken opdoen om hem te beschermen tegen die muggen en met deken op kunnen ze ook moeilijker de manen eraf schuren. ;)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 12:52

De sweet-itch van Sectolin hielp hier helaas niet meer.

Maisie,
wat steekt de 'kap' ver van het hoofd af zeg. Heeft hij dat met de RSIH ook?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 13:37

Is die RSIH een echte eczeemdeken? Aangezien er overal gespjes zitten enzo.
En.is ie erg stevig? Zazoe wil nog wel eens in zn eigen deken hangen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 14:23

casperzazoe, ik kan het je binnenkort laten weten. Sammy en Jones doen een consumentenonderzoek. Sammy is begonnen met knabbelen aan de hals en trekken aan de staartflap. Jones staat er nog flink mee te schuren. De Boett lag na drie dagen in de kliko.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 14:27

Anniick schreef:
Weet iemand een hoofdkap waar het paard hoe die ook gedraaid is mee kan zien? lijkend op een gewone vliegenkap oid dus?

Flip is gisteren namelijk in de sloot gevallen omdat zijn pagony exceem masker over zijn ogen gedraaid zat en niks meer kon zien. die dus meteen de prul ingegooid. pff :(

Ik heb altijd maskers van Pagony die helemaal van gaas zijn. Dan heb je dat probleem niet als het verschuift dat je paard niks ziet. Rambo heeft ook zulke kappen en ook bij de paardendrogist hebben ze hele goede.

hokke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 14:38

casperzazoe schreef:
Is die RSIH een echte eczeemdeken? Aangezien er overal gespjes zitten enzo.

Vroeg me het zelfde af, ben bezig met een merrie met licht exceem te kopen, en ben me nu in de dekens aan het verdiepen. Vind de de RSIH een mooie deken voor een mooie prijs, maar houd het ook de knutten tegen. Kruipen ze niet eronder? Of is een Boett dan beter.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 14:56

Hier een vrij ernstige manenschuurder door de ZE, zij heeft ook reeds anderhalf jaar de deken op en géén jeuk tot hier toe :j

Dus kan wel zeggen dat ik enorm tevreden ben van mijn RSIH!!

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 15:17

ik kijk op de site van EJ en daar staat dat het een echte eczeemdeken is.
vind het er verder wel netjes uitzien, en zeker omdat het om zn oren gaat. nu is er net een stukje hals bloot daardoor is het achter zijn oren helemaal kapot dus doe hem nu liever gaan halster ofzo aan

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 15:35

ellepel schreef:
Sammyoo schreef:
Fijn dat het goed gaat met je pony Robincera.
Vandaag Jones een RSIH opgedaan. Ik ben benieuwd, een Boett lag in een paar dagen helemaal in reepjes. Hoe doen jullie dat met die oorgaten? Even schuren aan de stroruif en zijn oren zijn eruit. Moet hij een halster om waaraan dat vast moet?

bij ons lopen er 3 paarden met zo'n deken op en bij alle 3 zitten de oren er altijds uit.
denk dat je er weinig aan kunt doen

anniik., kun je geen vliegenfrontriem met halster om doen?

ik hoor echt teveel ellende met vliegenkappen,bovendien is het beter om ze overdag op te doen en dan snachts af,anders is het te donker en zien ze te weinig

Ik hoor de laatste tijd ook niet zoveel goede dingen over vliegenkappen. Ik heb net deze gekocht: http://www.paardendrogist.nl/product/156/157/field_relief_midi/115045/?strResource=&iResourceid=0
Met het weer wat ze de komende dagen voorspellen heeft Sen wel iets op haar hoofd nodig. Nu maar hopen dat die past, want dit is al de 5e kap die ik dit jaar heb gekocht en allemaal passen ze niet. Past die niet, dan ga ik ook maar voor een vliegenfrontriem.
Senna staat met graasmasker en dat halster doe ik over de RSIH, die flap over de oren blijft daardoor meestal wel goed zitten.

Wat een wereld van verschil kan het toch uitmaken als een paard een stuk afvalt. Sen is denk ik iets van 50-75kg minder zwaar dan vorig jaar. De ZE gaat dit jaar veel beter. Weer is denk ook wel een grote factor, want Senna heeft het meeste last als het erg warm is en/of de zon veel schijnt. Op één plek zijn de manen wat weggeschuurd door het deken, maar dat nemen we maar voor lief. Om te vergelijken, vorig jaar en nu:
Afbeelding
Afbeelding

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 15:47

_/-\o_ wauwwwwwwwwwwwwww die ziet er goed uit

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 16:24

casperzazoe schreef:
ik kijk op de site van EJ en daar staat dat het een echte eczeemdeken is.
vind het er verder wel netjes uitzien, en zeker omdat het om zn oren gaat. nu is er net een stukje hals bloot daardoor is het achter zijn oren helemaal kapot dus doe hem nu liever gaan halster ofzo aan

van dat stuk over de maantop zou ik me niet teveel van voor stellen, de deken is nl heel gauw van de oren af. Zie een aantal posten hierboven maar eens. Verder is de RSIH een echte eczeemdeken van een hele stevige stof ik heb er nu drie jaar geleden 1 2e hands gekocht en die is nog steeds super.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 17:06

ook hier een tevreden RSIH gebruikster:
Afbeelding
Paardlief wordt door iedereen uitgelachen maar ze heeft er echt baat bij. Hij is na 2 weken inmiddels wel grijs ipv wit en stinkt naar Derfen, maar goed, ze schuurt niet meer en alles herstelt nu mooi.
Ze was echt te dik, jeukerig en vol met schilfers toen ze kwam en nu staat ze vol met appeltjes te genieten in haar nieuwe mini kudde. Met burka! :D

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 17:33

ellepel schreef:
de foto toont denk ik ook anders?
ik vind haar ook te zwaar namelijk,ik zie duidelijk vetaanzet bij de staart,en de schouders en de manenkam lijkt mij ook opgezet :j
maar dat is ook typisch IR he..

Zo zie ik het idd ook, ik heb er hier ook een lopen die altijd ribjes toont, wel bolle (gewoon gevulde) buik en wanneer op het gras snel de neiging om vetbulten op de kont/schouders en hals te krijgen.. Paar weken geleden stonden ze nog niet 24/7 op het gras maar 1 a 2 uur, toen was het erger, als hij helemaal op de paddock staat of alleen op de weide staat hij wel erg slank (je kunt de ribben tellen) maar ziet er veel mooier uit in verhouding en is net zo energiek als anders. Sommige moeten gewoon heel dun staan..

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 17:53

Mijn fjordje wil geen gaas over zijn ogen, daarom heb ik deze voor hem:
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 5509_n.jpg
Maar daar ziet hij eigenlijk nog minder door, al beschermd het wel tot zijn neusgaten aan toe. Persoonlijk vind ik het een onding, maar het helpt wel. 's Nachts gaat 'ie af, maar dat staat Siggy dan ook binnen. Op het moment 'leeft' het teveel buiten.