Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoipiepeloii

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 23:37

Ik heb nog niets gevonden dat werkt behalve omeprazol.
Overigens vind ik summerfit koeken erg veel suiker bevatten (geef liever een suikerarmere vitaminekorrel) en kun je speedibeet eens proberen als ondersteuning.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 09:06

Ik ben ook enthousiast over Ekygard supplement, maar als het echt menens is zit er niks anders op dat omeprazol geven.

Daarnaast onbeperkt hooi. En ik voer ook sinds kort speedibeet met lucerne (van Marstall) en vitamine brokjes. Die Summerfit brokken snap ik ook niet helemaal.

Ik heb het idee dat maagzweren meestal chronisch zijn... Je moet altijd ontzettend op blijven letten en je paard goed leren kennen wanneer hij zich niet goed voelt, zodat je snel kan ingrijpen

vanisha31

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 12:26

De summerfitkoeken waren op advies van de kliniek onbeperkt ruwvoer, gastroguard een kuur daarna pronutrin en wanneer ik zag dat mn paard weer slechter ging eten weer beginnen met de pronutrin. Heb het al die tijd gelukkig kunnen oplossen met pronutrin behalve de laatste keer maar aangezien dat op is nu en ik toch iets anders moet aanschaffen was ik benieuwd wat nou echt helpt en waar goede ervaringen mee zijn.
Vandaag heeft ze gelopen in de stapmolen op een laag tempo ik heb ze nog zon 3 kwartier laten grazen ze heeft altijd beschikking over ruwvoer maar hooi of kuil eet ze op het moment niet ze ruikt eraan en dat is het. Ze eet wel daily plus dus geef ze daar een emmer vol van dat ze toch iets eet en wat wortels en een koek.
Ze mest wel en is ook heel gasserig voor de rest lusteloos

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 12:32

Hoe lang was de kuur gg? Ik zie erg vaak dat dit namelijk heel kort wordt gegeven, volgens mij vooral uit kostenbesparing.
Mijn paard heeft eerst 4 weken kuur gehad, daarna 2 weken afbouwen. Was niet genoeg, het kwam snel weer terug. Dus kuur van 6 weken gegeven, weer in 2 weken afgebouwd. En dat is inmiddels bijna een jaar geleden! Door wat stressgedoe is hij nu weer iets minder, maar hij is maandenlang echt klachtenvrij geweest.

vanisha31

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 12:35

De kuur was volgens mij 2 weken toen der tijd en daarna gelijk de pronutrin. Meestal in de zomer geen last van als ze dag en nacht op de wei staat.
Maar het gaat dan een poos goed en dan komt het weer opzetten helaas maar gelukkig ken ik ze goed en zie ik aan der wanneer ze weer last heeft alleen het lastige is dat je het bij haar pas heel laat ziet dan pas laat ze merken dat het niet goed gaat en dan is het eigenlijk alweer te laat

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 12:43

Ja dus de gastroguard is niet afgebouwd? Daar gaat het dus eigenlijk al mis..
Normaal gesproken geef je omeprazol zo'n 4 weken en bouwt dan heel voorzichtig af. Ik vind het wel zorgelijk dat jouw paard geen hooi wil eten, dus ik zou toch echt weer medicatie gaan geven en dan voor een langere periode. Maar goed, ik ben geen dierenarts.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 12:49

Tja dat vreesde ik al. Bij flinke maagzweren is 2 weken gewoon echt veel te weinig. En afbouwen is altijd nodig! Ik zou eerst met de dierenarts overleggen om een nieuwe kuur te doen en dan minimaal 4 weken. Gg is wel onbetaalbaar, je kan abler bestellen, is hetzelfde middel maar dan niet in nederland geregisteerd. In jouw geval zou ik dat toch echt doen, je bent nu ook kapitalen kwijt aan die supplementen die allemaal niet echt werken...

vanisha31

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 12:54

Hoe zit dat precies met dat abler?
Daar lees ik ook veel over heb eens op de site gekeken maar snap er niks van.
Gastroguard is er nu ook in een goedkopere variant Pepticure dat heeft ze afgelopen juni gekregen

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:04

Ik geef seniores priores (vnl bietenpulp en zemelen) met een vitaminebrokje om suikers te vermijden. Vind dit erg fijn voer (ook al is mijn paard bepaald nog geen senior :D). Ik vind in de pavo-koeken nog best veel suiker zitten, heb er zelf minder goede ervaring mee (schuren etc). Mijne reageert hier wel goed op. Onder stressvolle situaties krijgt hij pronutrin. Heb ook maagcomp geprobeerd van groene os maar dat werkte niet.

Verder heeft hij 1x een kuur van Abler gehad, 28 dagen volle dosis, en daarna heel rustig in 6 weken afgebouwd (elke week a 2 weken 1/2 zakje minder). Gelukkig heb ik daarna nog geen kuurtje weer nodig gehad *afkloppen*.

Abler kan je bestellen op abler.com en is goed betaalbaar! Is gewoon omeprazol en op de site kan je berekenen hoeveel zakjes per dag je moet geven.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:06

Het is een middel met hetzelfde bestanddeel maar in een andere vorm, namelijk korreltjes. Het is niet goedgekeurd in Europa, waardoor dierenartsen het niet mogen verkopen of aanraden. Het is voor ons gewoon veel goedkoper en daardoor is het minder moeilijk om langer te geven, wat eigenlijk het verstandigst is om maagzweren te genezen.

vanisha31

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:08

Is er toevallig nog iemand hier die zakjes abler heeft en niet meer gebruikt? Mss dat ik het zo kan proberen voordat ik daar ga bestellen. Of meerdere mensen die het willen gaan bestellen zodat je samen kan doen?
Laatst bijgewerkt door vanisha31 op 24-09-15 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:11

Pepticure is nog steeds best duur in vergelijking met Abler.

Abler heeft medicijnen met Omeprazole in de vorm van korreltjes maar ook in spuiten (pasta)

De korrels zijn wel fijn, omdat je die door het voer kan doen... en heel langzaam af kan bouwen.. Je kan heel makkelijk weer iets opschroeven mocht je paard weer last krijgen.
Hier zie je de korrels:
http://www.abler.com/gastric-ulcer-treatments/abprazole

Als je 50 zakjes koopt zijn deze 1,75 euro per stuk
Meer zakjes bestellen maakt het voordeliger bv voor 100 zakjes betaal je 1,55 per zakje
Met mijn paard ben ik begonnen met 4 zakjes per dag voor 2 weken en dan heel langzaam afbouwen. En soms tussendoor weer iets extra.

Hier de spuiten:
http://www.abler.com/gastric-ulcer-treatments/abgard
(14, 30 euro) (pepticure kosten 22 euro per spuit)

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:11

vanisha31 schreef:
Is er toevallig nog iemand hier die zakjes abler heeft en niet meer gebruikt? Mss dat ik het zo kan proberen voordat ik daar ga bestellen.

Ik denk dat je er gewoon vanuit kan gaan dat dit werkt, zit hetzelfde werkende middel in als GastoGuerd e.d.

vanisha31

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:16

Ga daar toch eens even kijken en daarbij of daarna nog een supplement voor onderhoud?
De pronutrin korrels gaf ik altijd met een spuit eerst laten weken want medicijnen of supplementen door het voer daar trapt ze niet in dank jullie wel voor de reakties en informatie

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:28

Ik meng de pronutrin door de seniores priores, dan vreet hij het wel (maar ik heb een best makkelijke eter :-)) Ik heb een pot pronutrin gevoerd in de laatste weken dat ik aan het afbouwen was en een aantal weken na de kuur. Is wel duur maargoed, je moet wat..

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:39

vanisha31 schreef:
Ga daar toch eens even kijken en daarbij of daarna nog een supplement voor onderhoud?
De pronutrin korrels gaf ik altijd met een spuit eerst laten weken want medicijnen of supplementen door het voer daar trapt ze niet in dank jullie wel voor de reakties en informatie

Voor de zekerheid even een tip.
De korrels van Abler mag je niet weken

Succes!

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:34

Vanisha, gaat dat om die Pronutrin korrels te weken en op te spuiten in de mond? Dat is toch een hele grote hoeveelheid? Ik vraag het omdat die van ons het ook vaak moeilijk wilt eten en een deel durft te laten liggen.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 16:31

Ja dat vroeg ik me ook al een beetje af.
Bij mij is de dosis pronutrin ook te groot om in een spuit te kunnen verwerken.

vanisha31

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:45

Donatella ik doe de korrels in een klein emmertje en dan kokend water en olie erbij.
Paar keer goed roeren en af laten koelen en dan geven moet wel een keer of 8 zon grote spuit vullen eer dat alles erin zit maar anders krijgt ze het echt niet binnen en de olie doe ik er doorheen dat het niet te dun word en uit haar mond loopt ik houd wel iedere keer haar hoofd omhoog tot dat ze het heeft doorgeslikt.
Het is een rot karwei en je bent er even mee bezig maar dan ben je er wel zeker van dat ze het binnen krijgt

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 08:03

Dat dacht ik ook al wel dat het niet in één spuit ging, maar 8 oef, dat is wel heel veel. Maar jouw tip is misschien niet slecht: oplossen in water, wat olie erbij zodat het plakt en dan onder zijn eten. Wie weet helpt dat. Hij eet momenteel bijna niet meer, zelfs hooi blijft liggen... En anders toch een paar dagen proberen op te spuiten in de hoop dat hij dan wel weer wilt eten.

Geef je dit twee keer per dag? Dan heb je wel je werk zo...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 19:10

@ donatella: probeer anders eens 25-30ml gaviscon in de mond te spuiten een half uurtje voor het voeren van krachtvoer en supplementen.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 21:43

Ik kom me ook even melden. 1 van mijn paarden blijkt een maagzweer te hebben. Met medicatie merk ik al verandering, nu wil ik graag het voerbeleid nog verder aanpassen om haar weer in goede banen te krijgen. Dus ik ga hier flink lezen!

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 21:52

Welkom Bergje. Hoe is je voerbeleid nu?

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:05

Ze krijgen in de ochtend een halve kilo brok en in de avond een halve kilo en drie keer per dag hooi. Ze staan overdag in de wei en in de avond op stal. Volgens de dierenarts die geweest is zou dit goed moeten zijn, meer brok mag ze zeker niet, maar minder ook niet. Ik weet er zelf heel weinig van, maar ik denk dat er veel te verbeteren valt. Ik zat te denken of ik iets van een soort "slowfeeder" kan verzinnen zodat ze in de nacht ook kunnen eten. Ik denk dat daar nog veel eer te behalen valt. En mij lijkt dat in brok ook veel verschil zit. Mocht ze het op een andere brok mogelijk beter kunnen doen, dan wil ik dat zeker doen. Maar ja, iets met bomen en bossen en het niet meer zien... haha!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:08

Eerst hooi en dan brok of flinke hand lucerne/grasmix door de brok. Ruwvoer als bodem in de maag helpt een heel stuk ook met de opname van de brok.