[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

flappie2

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 18:18

Ik heb ff overleg gehad met mijn DA, en ik ga iets krijgen voor de spieren van mijn paard, ik geloof dat hij neutradex zei dat hij wilde geven, kan het na de kerst ophalen.
Veder adviseerde hij om mijn paard toch volledig op hooi te zetten, waarschijnlijk is het voordroog toch te voedingsrijk voor hem waardoor hij dus last krijgt van spierverzuring.

Dus dat wordt ff een gesprekje aan gaan met mijn staleigenaar en hopen dat ik haar er van kan overtuigen dat mijn paard geen voordroog meer mag en dus hooi moet hebben.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:34

Neutradex zit volgens mij suiker in. Dat zou een paard met IR juist niet moeten hebben.
En (ik ben het met Jeannepauli eens), in voordroog zit minder suiker dan in hooi. Of je moet zeker weten dat je paard "oud" hooi krijgt.
Zou een detox middel geven, bijvoorbeeld Detox comp van Phytonics.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:59

Mij is door de dierenarts ook uitgelegd dat in voordroog véél minder suiker zit dan in hooi. Dat had te maken met een soort "gistingsproces" (ik leg het waarschijnlijk verkeerd uit of heb het niet goed begrepen) dat plaats vindt in de voordroog. Ik mocht zeker ook geen vers voordroog geven, ik moet de pakken ook enkele weken stockeren voor ik er mee begin te voeren.

Ik merk aan Winnie dat hij goed reageert op mijn voordroog. Ik geef wél eigen gewonnen voordroog, zeer laat gemaaid en vrij droog ingepakt. Het is natter dan hooi en droger dan andere gekochte voordroog. Wij zijn er tevreden over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 16:25

Ik geef wel hooi...zowel eerste als tweede snee.
Voordroog kreeg de mijne vorig jaar juist giga diarree van.
maar misschien verdraagt hij heel droog voordroog wel goed...
Voer namelijk best veel hooi(rond de 6 a 7 kilo?)om hem beetje rond te houden.
(hij is 420 kilo)

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 17:32

Ja mijn DA vertelde ook dat er vaak in voordroog minder suikers zitten dan in hooi, maar het kuil wisselt bij mij op stal steeds. De stal eigenaar haalt steeds voor een paar dagen een paar balen, en dan is het maar net waar ze het goedkoop kan krijgen. Afgelopen week hadden we mooi spul, maar nu hebben we veel voedingsrijker en natter kuil. Mijn paard is nu ook zwaar aan de diaree.

Volgens mijn DA is het constand wisselen van soorten kuil niet goed voor mijn paard, omdat hij steeds weer opnieuw moet wennen aan het nieuwe kuil, en de voedingswaarde daarvan. Hierdoor heeft hij steeds een enorme schommeling van de bloedsuiker waarde. Mijn DA zei dat je dan beter hooi kan geven waar mogelijk iets meer suiker in zit, maar wel veel constanter kwa suikerwaarde (zeker als je de zelfde partij voer) zodat die bloedsuiker waarde, en daarmee ook de insuline stabieler blijfen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 18:09

flappie2 schreef:
Ja mijn DA vertelde ook dat er vaak in voordroog minder suikers zitten dan in hooi, maar het kuil wisselt bij mij op stal steeds. De stal eigenaar haalt steeds voor een paar dagen een paar balen, en dan is het maar net waar ze het goedkoop kan krijgen. Afgelopen week hadden we mooi spul, maar nu hebben we veel voedingsrijker en natter kuil. Mijn paard is nu ook zwaar aan de diaree.

Volgens mijn DA is het constand wisselen van soorten kuil niet goed voor mijn paard, omdat hij steeds weer opnieuw moet wennen aan het nieuwe kuil, en de voedingswaarde daarvan. Hierdoor heeft hij steeds een enorme schommeling van de bloedsuiker waarde. Mijn DA zei dat je dan beter hooi kan geven waar mogelijk iets meer suiker in zit, maar wel veel constanter kwa suikerwaarde (zeker als je de zelfde partij voer) zodat die bloedsuiker waarde, en daarmee ook de insuline stabieler blijfen.

Dat kan ik mij voorstellen. Hooi is beter dan "koeienkuil" zeg maar. Maar is er geen ander detoxmiddel dan neutradex (is siroop met caramelsmaak en vrij zoet). Wat zegt hij daar dan van?

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:01

Ik ga hem morge wel ff bellen over die neutradex

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 03:31

flappie2 schreef:

Het verhaal van je DA gaat wat hooi betreft ook niet op - ook in hooi kunnen zeer wisselende suikerwaarden zitten, zeker als het telkens van verschillende partijen en van verschillend land komt. Bovendien kan in gewoon hooi wel iets meer zitten als 'mogelijk iets meer'. Als je paard last heeft van diaree zou je twee dingen kunnen doen: een probioticum geven om de goede darmflora te versterken, en psylliumvezels. Dat laatste wordt normaliter gebruikt om zand af te voeren, maar het bindt ook water in de darm en zorgt voor een betere mest.
Psylliumvezels kun je goedkoop in Duitsland kopen ( Makana) of bij paardnatuurlijk.nl (zelfde spul alleen duurder)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 12:04

Zijn hier mensen die vito voeren?

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 01:06

Nog ff een ander vraagje, vet rijk voer is goed voor extra energie. Dus wil omega olie bij gaan geven, maar wat kan ik beter geven de vloeibare variant van b.v Naf of omega 369 mix van Subli?

Die van subli scheint op een drager van granen (zetmeel) te zijn, maar kan daar niks over vinden op hun site. Dus vraag me af of de subli geschikt is voor IR paarden. Die van Naf geeft aan dat er 30ml per dag gevoerd mag worden, maar is dat niet te weinig om voldoende energie te leveren?

Wat geven julie voor meer energie en hoeveel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 09:32

Dat vroeg in een pagina hiervoor ook..
Pony heeft niet genoeg aan dieetmix,staat nu op muesli. maar begint weer wat te jeuken...

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 09:38

Trias-omega van de Groene Os.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 10:05

Hier een stille meelezer met ook een IR paard.
Ik geef mijn paard nu de Sanequi Muscle op advies van de dierenarts en in de avond een halve voerschep dieetmix van de subli, met een halve schep pavo care 4 life en 100 gram subli omega mix. Op de zak van de subli staat dat het juist geschikt is voor IR paarden. Ik geef het pas een paar dagen maar moet zeggen dat mijn paard er beter op reageert dan op gewone olie. Hij heeft de neiging om snel aan de diarree te gaan.
Hij krijgt deze combi omdat die de Sanequi slecht accepteerd en hij wel 1.86 is dus ook wel wat nodig heeft aan voer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:57

ik denk dat als mijn muesli op is, ik weer overga naar dieetmix.
of naar vito van marstall en dan maar olie of de subli omega..als ie dat eet...

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 19:44

Ik begerijp dat er dus mensen zijn die de omega 369 van subli aan hun IR paarden voeren, dat kan dus.
Dat is mooi want die spreekt mij meer aan dan die olie van Naf. Ga het gewoon proberen en dan merk ik vanzelf wel hoe hij het er op gaat doen.

Miin paard staat zins gister weer terug op hooi en zijn mest is gelijk al een stuk beter. Ook vond ik hem vandaag weer wat levendiger dan de afgelopen weken (maar.dat kan ook toeval zijn) veder geef ik hem nu ook weer magnesium, eens kijken of hij dan minder last gaat krijgen van zijn spieren (had een te kort, alweer).
Heb vandaag van een behangstomer en een kliko, een hooistomer gemaakt. Dus het probleem met het stof in het hooi is ook opgelost voor z'n luchtwegen. Dus nu maar even kijken of hij op hooi en magnesium het weer beter gaat doen, en minder erge spierpijn heeft.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 11:11

Gisteren viel mij op bij mijn paard dat ie toch een verdikte maantop gaat aanmaken.
Hij zit nu wel beter in zijn vel heeft meer energie , heeft nog wel water bij zijn mest. Ik geef hem nu een week die omega mix van de subli erbij, er zat geen maatbeker bij dus gebruik de maatbeker van de pavo supplementen. Ik geef nu 50 gram. Hebben we ook een andere optie voor meer energie want ben bang dat dit toch geen optie is of ik zou het hem maar twee of drie dagen per week moeten geven.

vorige week was ie echt futloos en had ie maar weinig ernergie om te werken, dus dat is wel een goede verandering. Ik heb ook een mail gestuurd aan de subli met de vraag of hun mix wel geschikt is voor IR paarden, gezien de verandering die ik bij mijn paard opmerk.
Het aparte is wel dat hij nu uiteindelijk dat hoekige kwijt aan het raken is, hij is 1.86 en heeft de neiging om hoekig te blijven.

iemand een advies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 15:51

Subli zelf geeft aan dat dit wel kan,hebben ze mij ook getipt..
Wat voer je verder?

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:39

iemand hier ervaring met havens natural balance?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:47

Volgens mij zit dat stikvol zetmeel.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:53

echt? Ik vond het zelf goed klinken...
Zoek iets om mijn pony na het rijden een klein beetje voer te geven en waar ik haar magnesiumpoeder door kan geven...

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:54

zelf zegt havens nl. dit;

De laatste tijd is er veel navraag voor melassevrije en suikerarme producten, aangezien voor verschillende paarden- en ponyrassen een teveel suiker in de voeding voor problemen kunnen zorgen, zoals insulineresistentie en gevoeligheid voor hoefbevangenheid.
Daarom heeft HAVENS een nieuwe muesli ontwikkeld: Natural Balance - een product met vele unieke eigenschappen en brede inzetbaarheid.

Zonder toegevoegde suikers en geheel melassevrij.
Want ook de vitaminen-mineralenkorrel is geheel zonder melasse geproduceerd! Hierdoor is de Natural Balance ideaal voor paarden die gevoelig zijn voor suikers, melasse en hoefbevangenheid. Het suikergehalte van de muesli is 2,8% (melasse: 0%). De suikers zijn van nature aanwezige suikers in de grondstoffen.
Optimale omega 3/6 verhouding.
Omega 3 vetzuren zijn essentiële vetzuren die in de juiste verhouding met omega 6 positief kunnen bijdragen aan de gezondheid, verbetering van vruchtbaarheid, weerstand, hoefkwaliteit, glans en prestatievermogen van paarden en pony’s.
Met extra vezels.
Het hoge vezelgehalte en de grove structuur van deze muesli zorgen voor een optimale speekselproductie. Speeksel neutraliseert pH schommelingen die worden veroorzaakt door voeding. Hierdoor is de muesli zeer geschikt voor paarden die gevoelig zijn voor maagzweren of onderhevig zijn aan stress.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 20:01

Ik heb er ook naar gekeken maar volgens mij had het inderdaad een erg hoog zetmeel percentage...

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 20:15

ja, ik heb het net ook gezien.
Ik had 3 soorten bekeken en dan komt het hier op neer;

Havens- calcium- 11.1
Zetmeel- 36.7
Suiker- 2.8

Subli dieetmix- calcium- 10.25
Zetmeel- 120
Suiker- ?

Pavo Care4 life- calcium- 1.3
zetmeel- 4.7
suiker- 4.7

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 20:24

Anoniem schreef:
Subli zelf geeft aan dat dit wel kan,hebben ze mij ook getipt..
Wat voer je verder?

Ik geef hem op advies van de DA Sanequi Musle maar die van mij is erg kieskeurig wat eten betreft hij vindt het dan ook niet te eten, hier krijgt hij 3 scheppen per dag van. Daarnaast krijgt ie na het werk een halve schep pavo care4 life en een halve schep subli dieetmix, waar ik dan het overgebleven sanequi door heen doe met water om het te mengen. Over het algemeen eet ie dan wel zijn bak leeg. En hooi in slowfeeders.

Mijn paard gaat snel aan de diarree maar ik merkte op het bovenstaande dieet dat ie last had van energie tekort en dat ie gewoon niet fijn wilde lopen. nNu is ie vanzichzelf ook wel felgmatiek, maar dit was wel het andere uiterste. Hij krijgt nu van de subli ook weer spierspanning en hij wordt weer schieteri dus dat geeft echt teveel suiker voor hem helaas want ik ind het mooi spul en handig om te geven op die manier.
Ik heb hem op advies van de DA ook wel eens gewoon maisolie gegeven maar dat geeft ook diarree het laxeert allemaal gewoon te snel en teveel.

Dus vandaar mijn vraag wat is er nog voor optie als energieleverancier?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 22:01

Rivjenn schreef:
echt? Ik vond het zelf goed klinken...
Zoek iets om mijn pony na het rijden een klein beetje voer te geven en waar ik haar magnesiumpoeder door kan geven...

Gruenmash van Agrobs, 4,9% zetmeel.

Code
Prenatura vezels, lijnzaad korrels (blauwzuur), appelpulp, Pre-Alpine
structurele vezels, wortel , biet, wortel, pastinaak, lijnzaadolie (koud
geperst), psyllium zaad, rozenbottel schil (zonder pit), venkel, komijn

Het ziet er uit als een heel fijn gesneden kruiden mengsel, wat na
toevoeging van water iets opzwelt. niet te vergelijken met normale slobber
maar bevat ook weer geen lange stengels zoals bij de pre alpin aspero.

De basis van Alpine Green Mash Prenatura vorm vezels, die bestaan
voornamelijk uit lucht-gedroogde bladeren en zaden van grassen en wilde
kruiden. (afkomstig van onbemestte, onbespoten alpen landen)

Deze worden gekenmerkt door een significante hoeveelheid natuurlijke
nutriënten zoals Sporenelementen, vitaminen en fytochemicaliën uit.
Daarnaast is het de sleutel om het paard Prenatura vezels en goed
verteerbare vezels te voeren, ter bevordering van actief, met name door hun
prebiotische eigenschappen van de intestinale gezondheid en de groei van
goede darmbacteriën. Het aantal gas-vormend middel in de dikke darm en
Fäulinsbakterien verminderd.

Lijnzaad en psyllium korrels leveren een hoog gehalte aan slijm. Deze
voorziet de maag-en darmslijmvlies met een beschermende laag, hetgeen zal
bijdragen tot ondersteunen tegen ziekte, medicijngebruik, ontwormen of
stress van een intact en gezond herstel van geïrriteerde slijmvliezen. Welke
ook bevatten ze onverzadigde vetzuren en hebben een positief effect op de
huid en vacht.

Voorzichtig gedroogd rode biet, wortel, appel en pastinaak puree groene
Alpen maken het erg lekker. Dus zelfs zonder de toevoeging van melasse, ook
door kieskeurige paarden, wordt het smakelijk gegeten. Daarnaast Alpine
Green Mash bevat dus natuurlijke voedingsstoffen, zoals fyto-ingredienten,
vitaminen en mineralen en goed verteerbare overvloed aan pectine, die op hun
beurt een gezonde darmflora ten goede. Gedroogde rozenbottels staan ​​bekend
om hun hoge gehalte aan vitamine C, die vooral ten goede aan de versterking
van het immuunsysteem.

De digestieve eigenschappen van komijn en venkel puree van de groene Alpen .

Door het opzettelijk weglaten van granen, zemelen en melasse is Alpine Green
Mash is ook geschikt voor metabool gevoelige paarden en is verantwoordelijk
voor de dagelijkse voeding als een ondersteuning (bijv. na koliek) zijn
ideaal!

> vrij van graan en zemelen
> ruwe celstof
> spijsverterings
> Prebiotische
> rijk aan darm-rustgevende slijm
> rijk aan vitale stoffen
> erg lekker
> melassefrei