[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 17:42

maXcomX schreef:
Ja de boeren gebruiken hier ook Defendog voor hun koeien. Werkt heel goed en langdurig schijnbaar.
@eerdere opmerkingen
Wat er in dat artikel staat is voor delen bekend, maar gezien het aantal reacties op dit onderwerp niet bij iedereen schijnbaar.
De zwellingen zorgen voor een slechte doorbloeding van de huid, waardoor allergie-cellen opgesloten worden, dan ontstaat het eczeem. Op een bepaald punt kan het eczeem chronisch worden (als er niets aan gedaan wordt), dan heeft een paard er ook in de winter last van. Ik heb het artikel hier geplaatst(http://en.calameo.com/read/000337688cd18d6bc041c?editLinks=1)

Dat klopt niet wat je zegt, want die zwellingen ontstaan juist door de zomereczeem (= de allergie), omdat het een immuunreactie van het lichaam is op die steek. Van zomereczeem kunnen paarden hier in Nederland in de winter geen last hebben, omdat de veroorzaker (Culicoide) hier dan niet actief is. Één van de belangrijkste kenmerken van zomereczeem is dat paarden in de winter er geen last van hebben.

Miepmiept

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 17:45

Hmm ben nu even met Derfen gestopt en de plekken genezen. Toch een reactie geweest, helaas...

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 18:14

Salt had ook kale plekken van derfen hoor,
alleen daar beginnen nu weer nieuwe haartjes te groeien :).
Ben nog niet gestopt met derfen alleen smeer het nu ook niet meer om de dag zoals in het begin, denk dat om de dag in het begin wel nodig is maar eigenlijk te belastend is voor de huid oid..

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 18:19

Oké, ze begon heel erg gevoelig te reageren en wou niet meer dat ik eraan kwam dus wou het eerst wel tot rust laten komen.

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 18:21

Oja dan is het toch wat anders als bij mij, de haren begonnen alleen los te zitten die kon ik er zo aftrekken.
Poown leek er geen last van te hebben verder.
Misschien beter om het in combinatie met vaseline te gebruiken dan?

Braampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 18:28

Auky schreef:
Bedenk wel dat permethrin een vrij agressieve stof is en het een flinke belasting voor het lichaam is.
Mijn DA raadde het absoluut af.

Ok, Had mijn dierenarts nog gevraagd maar hij zei dat het voor het paard absoluut geen kwaad kon. Moest wel handschoenen aan doen met aanbrengen.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 18:46

Flosje446 schreef:
Dat klopt niet wat je zegt, want die zwellingen ontstaan juist door de zomereczeem (= de allergie), omdat het een immuunreactie van het lichaam is op die steek. Van zomereczeem kunnen paarden hier in Nederland in de winter geen last hebben, omdat de veroorzaker (Culicoide) hier dan niet actief is. Één van de belangrijkste kenmerken van zomereczeem is dat paarden in de winter er geen last van hebben.

Het gaat er niet om wat ik zeg, maar wat er in dit artikel staat.
En ik kan dat wel volgen, de zwelling zelf is niet het eczeem (die wordt veroorzaakt door de beet) , de zwelling veroorzaakt het schuren en dat weer het eczeem, zoals ik het lees. Maar goed misschien is je Duits beter dan het mijne?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 19:06

maXcomX schreef:
Flosje446 schreef:

Het gaat er niet om wat ik zeg, maar wat er in dit artikel staat.
En ik kan dat wel volgen, de zwelling zelf is niet het eczeem (die wordt veroorzaakt door de beet) , de zwelling veroorzaakt het schuren en dat weer het eczeem, zoals ik het lees. Maar goed misschien is je Duits beter dan het mijne?

Mijn Duits is erg slecht waardoor ik het artikel niet kan lezen, ik reageer alleen op wat jij schrijft wat dus uit dat artikel komt en zeg dat dat niet klopt. Paarden zonder ZE, reageren niet op de beet, waardoor er ook geen zwelling is. De zwelling hoort in dit geval bij de allergie, het is een reactie van het immuunsysteem op de beet. Een allergie is een overdreven immuunreactie van het lichaam. De zwelling veroorzaakt niet het schuren, dat doen allerlei verschillende stoffen die vrijkomen uit cellen van het immuunsysteem. Op deze site kan je wat meer lezen over een allergische reactie. ZE is een type I en heel soms een type IV allergische reactie.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 20:19

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 20:21

Alonjah schreef:
Auky schreef:
Bedenk wel dat permethrin een vrij agressieve stof is en het een flinke belasting voor het lichaam is.
Mijn DA raadde het absoluut af.

Ok, Had mijn dierenarts nog gevraagd maar hij zei dat het voor het paard absoluut geen kwaad kon. Moest wel handschoenen aan doen met aanbrengen.

raar he?
dat paard mag het op zich hebben en kan het zelfs oplikken en jij moet dan handschoenen aan en je veearts zegt..."veilig product hoor'"

niet aan beginnen, koop dan gewoon een goede deken,dan houd je je paard zijn lichaam schoon

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 20:23

maxcomx.
zet dat stukje hier es neer als je wilt?
waar staat hoe dat zit met zwelling?
mijn duits is sowieso wel heel goed,gewoon even een stukje quoten

,

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 20:28

Nou ik denk dat ze dat echt wel wetenschappelijk uitgezocht hebben hoor. Het betreft immers een vakblad voor Duitse en Luxemburgse boeren... Ik denk niet dat ze daarin onzin schrijven.
Overigens is niet alleen Culicoide Spp veroorzaker, maar ook Simulium Spp. En die verdenken ze van nog meer onheil, er is hier bekend dat vee kan overlijden door steken van deze mug.

Maar goed, het is het seizoen wel... Hoewel we hier momenteel erg veel last hebben van dazen... en die lusten mij ook :Y)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 20:31

volgens mij nemen die krengen ook het west nile virus mee?
maar ik kan me wel in hun verhaal vinden hoor, al denk ik dat het een combinatie is van meerdere dingen.

wat ik absoluut wel aanraad bij paarden met dikke halzen is om te laten prikken op slenium, of magnesiumtekort omdat deze ook dezelfde symptomen kunnen geven.

maar wil je dat stukje es kopiëren?
mijn pc doet wat moeilijk met die site namelijk

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 21:36

http://img208.imageshack.us/img208/1482/zeblz1.jpg
http://img190.imageshack.us/img190/6118/71019751.jpg

Dat is het artikel. Alleen de 3e blz niet.

Alleen uit dit stukje kom ik niet helemaal:
Durch die Verdickung der Haut wird die Blutversorgung schlechter und es warden vermehrt Immunzeilen eingelagert. Irgendwann ergibt sich ein Teufelskreis der sich selbst erhaltenden Allergie. Diesen Zeitpunkt erkennt man daran, dass das Sommerekzem auch im Winter nicht mehr vollstandig abheilt.

Voor de rest kan ik het aardig volgen en komt het allemaal wel overeen met wat er al bekend is over zomereczeem.
Laatst bijgewerkt door Meert op 06-07-10 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 21:40

Ellepel, bedankt voor je linkjes! Fijn om wetenschappelijke onderbouwing te hebben bij de waarschuwing ;)

Zegt inderdaad genoeg als de DA zegt dat je zelf wel handschoenen aan moet. No way dat dat op mijn paard gaat dus.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 22:54

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 23:02

quote uit dit topic: [SV] Tectonik Permethrin voor paard?

yvonnedv schreef:
mijn dierenarts adviseerd tectonik te gebruiken. Daar heeft ie al goede ervaringen mee met andere paarden. Defendog is zwakker van samenstelling.

We gaan dus tectonik proberen. Hopen dat dat blauw gauw wegtrekt.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 23:34

Flosje446 schreef:
http://img208.imageshack.us/img208/1482/zeblz1.jpg
http://img190.imageshack.us/img190/6118/71019751.jpg

Dat is het artikel. Alleen de 3e blz niet.

Alleen uit dit stukje kom ik niet helemaal:
Durch die Verdickung der Haut wird die Blutversorgung schlechter und es warden vermehrt Immunzeilen eingelagert. Irgendwann ergibt sich ein Teufelskreis der sich selbst erhaltenden Allergie. Diesen Zeitpunkt erkennt man daran, dass das Sommerekzem auch im Winter nicht mehr vollstandig abheilt.

Voor de rest kan ik het aardig volgen en komt het allemaal wel overeen met wat er al bekend is over zomereczeem.

Ik zal het even vertalen:
Door de verdikking van de huid wordt de bloedaan- en afvoer slechter en worden meer afweercellen (Leukocyten of wittebloedlichaampjes) ingekapseld. Ergens ontstaat een soort vicieuze cirkel waardoor de allergie zichzelf in stand houdt. Dit stadium is te herkennen, doordat het zomereczeem in de winter niet meer volledig geneest.

*\o/* *\o/* *\o/* - :+ :+ En nu door naar de finale!
Laatst bijgewerkt door maXcomX op 07-07-10 00:19, in het totaal 2 keer bewerkt

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 23:39

maXcomX schreef:
Ergens ontstaat een soort vicieuze cirkel waardoor de allergie zichzelf in stand houdt. Dit moment herkent men, als het zomereczeem in de winter niet meer volledig geneest.

Ik denk dat men hiermee bedoeld dat het genezingsproces weer jeuk opleverd waardoor het paard weer gaat schuren met wonden als gevolg die weer gaan genezen met jeuk als gevolg en dan is het cirkeltje rond.

Ploempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 23:50

Hey allemaal,

welk merk van eczeemdeken hebben jullie de beste resultaten/ervaringen/duurzaamheid/... mee?

Groetjes!

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 00:16

Ik ben er net een aan het uittesten.
Ik zal morgen even opzoeken welke dat is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 06:44

de Boett.
is sterke stof, en ademt heel goed.
vind hem in elk geval veel beter dan de pagony

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 08:35

yvonnedv schreef:
ellepel schreef:
onderzoek met permetrhin bij gezonde paarden en paard met zomerezeem:
http://knmvd.nl/uri/?uri=AMGATE_7364_1_ ... 1930565997

Uit de samenvatting:
Er zijn gedurende het onderzoek
geen negatieve effecten geconstateerd van de behandeling met
permethrin.

Maar er worden ook niet echt voordelen genoemd in de samenvatting geloof ik? Behalve dat gezonde paarden meer knutjes aantrekken dan eczeempaarden. Tja, dan heeft een deken dus hetzelfde effect?

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 09:20

Ploempje Wij hebben de QHP deken, zeer sterk!

Echt zoals ik nu zie hoe mijn pony erbij loopt, had ik veel eerder een deken moeten kopen. Wat een uitvinding.
Goed het is niet leuk dat hij bijna heel het jaar nu met deken op staat, maar daarin tegen schuurt hij zich niet meer kapot.
Plus mij schuilstal blijft nu ook heel :D

Alleen heb ik het idee dat mijn andere pony nu ook begint. Ik vind het wel heel erg toevallig en vraag me af of hij het stiekem niet heeft afgekeken van zijn broer? Zou dit kunnen of zal ik er toch rekening mee moeten houden dat hij het ook aan het ontwikkelen is?

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 09:22

het kan erfelijkl zijn, dus dat zijn broer nu ook gaat beginnen is dus mogelijk