Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:13

hoe krijgen jullie de pergolide in je paard?

inmiddels bekijkt Eros alles argwanend wat ik hem geef. in het begin lukte het met een handje voer, daarna met een stuk appel, toen hij die door had, deed ik de pil in een stuk banaan. werkt ook niet meer. met brood kun je ook schudden. inmiddels is hij zover dat hij de pil feilloos weet te detecteren en uit te spugen. om gek van te worden.

door het voer is ook geen optie, dan weet ik niet of hij'm op heeft.

nu los ik dus de pillen op in een 2ml spuitje met wat water erin. vervolgens spuit ik het in zijn mond. dat gaat wel probleemlos.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 21:51

meestal na z'n eten, heeft ie nog wat speeksel in z'n mond (als de mond te droog is werkt ie hem er te makkelijk uit) .. hij moet wel de mond leeg hebben. En dan druk ik hem achterin z'n keel, hoofd wat omhoog houden en m'n handen in een kuipje om z'n mond heen (als ie niet wil slikken/smakken dan doe ik m'n vinger wat in z'n mondhoek om het te stimuleren)... en of boven z'n voerbak of boven een schone grond, voor het geval hij de pil er alsnog wel uitwerkt.
Meestal lukt het in 1x, soms moet het wel in 3x.

Peter ging helaas niet ruien, ondanks dat ie pas echt weer wat haar heeft gekregen aan het eind van die sneeuwperiode (vorig jaar eind juni/begin juli geschoren).
Dus meneer is gister weer geschoren, mooi optijd voor de warme dag vandaag :D
Heb before-foto's .. nog even after-foto's, dan plaats ik die even.
Vond het vorig jaar zo jammer dat ik dat vergeten was, hijs zo zo kaal om z'n kop :o

p_ponypaard

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:15

heb bij Jens weer ff bloed laten prikken.. gewoon algemeen... en hij had ook een erg dikke koker dus daar gelijk ff naar laten kijken... DA dacht eerst dat het gewoon wat vocht was, maar goed dat ik bloed heb laten prikken, want hier kwam uit dat hij toch een ontsteking had (en ik ga er dan toch van uit dat het met de koker te maken heeft) ook was zijn zink erg laag.... hier heeft hij wat voor gekregen en is nu aan de antibiotica. (weet iemand waar zink voor dient? wat bv simtonen zijn als ze een te kort hebben..... verder kwam uit het bloedonderzoek dat zijn suiker weer goed is en daar was ik toch wel erg blij mee!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 09:23

Firegurl schreef:
Ik gaf eerder aan dat ik met de lamicur gestopt ben...en jawel vandaag op zijn 23ste verjaardag liep hij zo met me mee,nog wel stijf en niet helemaal goed,maar er zit vooruitgang in! Ik heb nu ook 1,5 week geleden de pergolide verhoogt naar 1mg ,en merk dat hij nu echt op de juiste dosis zit(hij heeft nu echt de kuilen boven zijn ogen weer terug enzz..

Super nieuws firegirl! Fijn hoor, als het goed is wordt ie langzamerhand nog fitter en meer zijn oude zelf.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 09:28

jackie schreef:

inmiddels bekijkt Eros alles argwanend wat ik hem geef. in het begin lukte het met een handje voer, daarna met een stuk appel, toen hij die door had, deed ik de pil in een stuk banaan. werkt ook niet meer. met brood kun je ook schudden. inmiddels is hij zover dat hij de pil feilloos weet te detecteren en uit te spugen. om gek van te worden.

nu los ik dus de pillen op in een 2ml spuitje met wat water erin. vervolgens spuit ik het in zijn mond. dat gaat wel probleemlos.

DAT is het nare; op een gegeven moment worden ze zooo bijdehand. Willy heeft ook zo'n fase gehad, maar nu is ie al weer een tijdje heel meegaand. Het kan dus weer wijzigen Jackie dat ze er veel minder om geven op een gegeven moment, dus blijven proberen waarschijnlijk..
Wij geven op het moment een dubbelgeslagen boterham op de poetsplaats zodat ik goed kan zien of pilletje echt binnen blijft. Vaak geef ik zelf dan 1 of 2 snoepjes er vlak achteraan, die wil hij natuurlijk wel doorslikken en hebben hebben hebben dus dan is het voorgaande ook meteen doorgeslikt en echt binnen gebleven ;-)
Een krentebol was tot voor kort iets waar hij een moord voor deed met pilletje ertussen, maar daar was ie ineens een beetje zat van en de "gewone" boterham is nu weer "in".

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 09:33

p_ponypaard schreef:
heb bij Jens weer ff bloed laten prikken.. gewoon algemeen... en hij had ook een erg dikke koker dus daar gelijk ff naar laten kijken... DA dacht eerst dat het gewoon wat vocht was, maar goed dat ik bloed heb laten prikken, want hier kwam uit dat hij toch een ontsteking had (en ik ga er dan toch van uit dat het met de koker te maken heeft) ook was zijn zink erg laag.... hier heeft hij wat voor gekregen en is nu aan de antibiotica. (weet iemand waar zink voor dient? wat bv simtonen zijn als ze een te kort hebben..... verder kwam uit het bloedonderzoek dat zijn suiker weer goed is en daar was ik toch wel erg blij mee!

Goed dat je bloed hebt laten prikken, ze zijn natuurlijk toch erg gevoelig voor ontstekingen die arme cushing paardjes :(:) . Ik weet niet wat zink precies doet, even zoeken! Wat super dat zijn suiker weer op orde is, kijk daar doe je het voor!

Kijk nou eens, er is een wiki over zink!
http://www.bokt.nl/wiki/Zink

Zo te zien heeft het veel te maken met enzymen en de vertering.
Hier staat een link mbt mensen, als ik even snel vergelijk heeft het wel overeenkomsten, kan je toch een beetje oriënteren.
http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeni ... ekort.html

Wel interessant want de problemen die ze noemen zijn natuurlijk wel de soort problemen die cushing paarden hebben, weet wel dat suikerpatiënten ook gauw tekort aan zink en calcium hebben (die twee hangen redelijk samen heb ik ooit gelezen).

Nog even gezocht op cushing en zink en kwam toen bij artikel over cortisol
http://www.circadian.nl/nieuwsbrieven/cortisol.pdf
Let op dit is artikel mbt mensen, maar de tekorten die er spelen zijn vaak paralel!
Hier adviseren ze dus zowel magnesium en zink! Interessant om te volgen.
Laatst bijgewerkt door fargo op 24-06-10 10:05, in het totaal 2 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 09:35

Lappie_Lap schreef:
meestal na z'n eten, heeft ie nog wat speeksel in z'n mond (als de mond te droog is werkt ie hem er te makkelijk uit) .. hij moet wel de mond leeg hebben. En dan druk ik hem achterin z'n keel, hoofd wat omhoog houden en m'n handen in een kuipje om z'n mond heen (als ie niet wil slikken/smakken dan doe ik m'n vinger wat in z'n mondhoek om het te stimuleren)... en of boven z'n voerbak of boven een schone grond, voor het geval hij de pil er alsnog wel uitwerkt.
Meestal lukt het in 1x, soms moet het wel in 3x.

Peter ging helaas niet ruien, ondanks dat ie pas echt weer wat haar heeft gekregen aan het eind van die sneeuwperiode (vorig jaar eind juni/begin juli geschoren).
Dus meneer is gister weer geschoren, mooi optijd voor de warme dag vandaag :D
Heb before-foto's .. nog even after-foto's, dan plaats ik die even.
Vond het vorig jaar zo jammer dat ik dat vergeten was, hijs zo zo kaal om z'n kop :o

Willy is dit jaar ook erg traag met verharen, hij was goed op weg en toen kwam die regenweek ertussen door en de wind maakte het ook niet best. Hij heeft van die hele donkere grote panda vlekken op zijn hoofd (diep koffievos) en voor de rest is ie lekker oranje ;-)
Fijn om te horen dat er meer zijn met nog langere vacht, komt natuurlijk door de late zomer. Geef deze week wat extra echanicea in de hoop het te boosten en hoop dat de vele zon deze week hem toch op gang gaat helpen.

TijnieJjJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 09:58

jackie schreef:

Is het een idee om de pillen fijn te stampen?
Ik heb zo'n pillen snijder en stamper, gewoon bij de apotheek gehaald.
Daar mee kun je heel gemakkelijk de pillen verkruimelen.
Misschien dat je het dan kan vermengen met wat appelmoes in een spuitje.

Vervelend zeg, als je paard de medicijnen niet graag wil.
Valentijn geeft er echt helemaal niks om. Hij krijgt iedere dag een handje Pavo Daily Plus met wat kruimels muslie er over heen en daar doe ik zijn medicijnen in.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 12:14

De pilletjes zijn maar heel erg klein. Ik geef een halve per keer. Rol hem in een bolletje deeg, niet groter dan een knikker en voer het dus gewoon uit de hand, geen probleem. Daarna krijgt hij de rest van de boterham in iets grotere stukken.
Heb trouwens nooit problemen met het geven van medicijnen en er gaat er hier nogal wat door met 31 paarden en pony's.

Trouwens Jelke is iets minder stijf na ruime tien dagen pergolide....

Bij ons krijgen ook alle dieren een slobber :Subli seniores met grasbrok en daarover gaat standaard een scheutje EM. Dat zijn effectieve micro-organismen goed voor maag en darmen. Google maar eens op EM.
Wij hebben 16 boven de 20, en daarvan zijn er 13 boven de 25 jaar. Eén heeft bewezen Cushing, maar een aantal van de oudsten zijn ook Cushing verdacht.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 12:37

Heb net jullie site zitten bekijken en het verhaal van Billy B gevolgd, mooie beelden! Leeft Indy nog? Heeft hij ook cushing? Wat kunnen oude mannen trouwens opknappen van een jong paard om in de gaten te houden en mee te spelen hè?

Super dat Jelke al minder stijf is. Dat is mooi nieuws! Hoop dat ze snel verder opknapt. NB de meeste paarden krijgen naar week of 3 wel even een dipje, gaat voorbij, is maar dat je het weet 8-)

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 14:06

Indy is de oudste hier. Hij is inmiddels 34 jaar en loopt nog gezellig met Billy. Hij is mooi glad, heeft een heel oud hoofd, veel grijs en diepe kuilen. Dus nee, hij lijdt gelukkig niet aan Cushing.
Maar er zijn een paar van de oude shetten die we hebben geerfd, die heel erg slecht verharen.De dierenarts vindt het twijfelgevallen, maar die dames zijn ook al over de 30 jaar, dus ach, ze mogen er ook een beetje minder uitzien. Maar mager is er hier niet eentje. Komt van de Subli seniores, wat een super voer! Indy leeft al 5 jaar alleen op seniores, af en toe wat muesli erbij ('swinters), hooi kan hij allang niet meer eten, maar hij glimt nog als een spiegel.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 17:37

Belangrijke nutriënten:
• Magnesium 150 mg
• Zink 30 mg
• Multi-supremo, Multivitamineralen

dit stond op die site Fargo..... mmmm kan dus goed bij het cushingbeeld horen....

ja ben erg blij dat ik bloed heb laten prikken.... (da dacht dat vocht was in de koker) anders was ik nu dus niet begonnen met antibiotica en had hem geen extra zink gegeven.... en ook wist ik dan niet dat zijn suiker weer goed is..... vind toch wel raar dat de dierenarts niet zij van gho laat eens een keer weer bloedprikken.... was voor mij meer als algemene controle en er kwam dus best veel uit...

mmmm de rekening viel net ook al op de mat.... :S 375 euro

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 23:44

@TijniejJj: mijn paard is helaas erg wantrouwend geworden met alles wat je aan hem uit de hand wilt voeren. ook als je de stujkes appel, banaan of wat dan ook met pil erin over zijn voer gooit verdomd hij het om dat op te eten.

inmiddels doe ik het als volgt (op die idee had ik eerder moeten komen.....):

ik neem een 2ml plastic spuitje, haal het uit elkaar, doe de pillen (hij krijgt 1,25 mg, dus 2 pillen) erin, zet het spuitje weer in elkaar en zuig dan wat water op. na 10 minuten zijn de pillen opgelost en schud ik het goed door elkaar. dat spuit ik in Eros zijn mond. klaar is Kees. het is zo weinig vloeistof dat niks uitgespuugd word. perfect systeem voor ieder paard dat niet moeilijk doet over spuitjes in zijn mond.

JustAndy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:13

^^ dat heeft mijn pony idd ook!! Ik doe de tabletten eerst fijnmaken en dan met water mengen en in de mond spuiten...anders krijg je het echt niet binnen.

Ik vind nog steeds dat ik veel Pergolide moet geven (2mg voor een pony van 1.45m), maar ze doet het er wel erg goed op en dat vind ik toch het belangrijkste.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:29

Justandy: als je pony op een gegeven moment echt goed op orde is, zou je in overleg met je Da uiteraard kunnen proberen om het af te bouwen naar wat minder. Wat waren de klachten van jouw pony ook al weer? Was ze ook hoefbevangen? En geef je de pergolide in één keer of verspreid over de dag?

JustAndy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:37

Ja ze was ook hoefbevangen idd...

Ik heb het al weer een keer afgebouwd naar 1 1/2, maar daar doet ze het toch net iets minder op. En ze ziet er nu super uit!! Is helemaal goed in haar zomervacht, super slank ;) en voelt zich erg goed. Alleen heeft ze wat last van haar rechtervoorhoef gehouden na de laatste keer hoefbevangen, maar gaat steeds beter ook.

Ik probeer haar nu iedere avond even mee te nemen aan de fiets. Beetje draf & galop en dat gaat ook erg goed!!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:50

Tja als ze het met 1,5 minder doet dan zou ik het zeker op 2 mg laten, als ze het nodig heeft en het er beter mee doet lijkt mij dat duidelijke zaak. Wat fijn dat ze zo goed in haar vel zit, hopen dat haar voetje dan ook nog verder opknapt.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 21:14

Ok, het is weekend dus ik heb tijd om de foto's te verwerken 8-)

Afbeelding Hoiii, ben ik niet schattig? <3

Ik heb m'n jas nog aan, gelukkig stond ik met deze warme dagen in het vooruitzicht op het punt om hem uit te trekken ....
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VV6VAJSR.jpg & http://www.mijnalbum.nl/Foto-JUN44X6K.jpg

Afbeelding Jaaaaa, ook zonder jas ben ik schattig :D

Even de verplichte 'en nu vanaf de zijkant' foto ^) http://www.mijnalbum.nl/Foto-CZQWJK4P.jpg

Ben je nou bijna klaar of niet ?! *zucht* >;) http://www.mijnalbum.nl/Foto-7W46BIUG.jpg

Vanuit deze hoek ben ik veel leuker! *\o/* http://www.mijnalbum.nl/Foto-PRIXF8TZ.jpg

Vorig jaar vergeten before foto's te maken ... en hij is d'r nog steeds, dus dan dit jaar maar foto's! :P
Scheren is niet al te mooi geworden, het scheerapparaat wilde niet zo best knippen.
Maar peerdie was heeeeeeeel braaf, hij staat midden in z'n landje gewoon los :+:
Vorig jaar kon die het niet volhouden, dus hebben we nog een deel gedaan terwijl die lag. Dit jaar ging het zonder problemen :)

Ik moet nog steeds wennen aan m'n kale pown :Y)

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 13:38

ik denk dat hij heel lief bleef staan omdat hij zijn vacht graag kwijt wilde :P wat een schattige pooony..... :) Jens staat nu overdag op stal en s'avonds/s'nachts lekker buiten... het is zo warm en hij heeft geen schaduw in z'n weitje...

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 11:29

Even een update van Jelke. Hij krijgt nu 'smorgens een hele pil en 'savonds een halve van 0,25mg. Dus zit hij nu op 0,375 mg. Hij is een stuk minder stijf en kijkt ook wat vrolijker. Ik begin langzaam aan positief te worden. Het ziet er een stuk beter uit nu voor hem. Ik hoop zo dat de positieve lijn voortzet.

Hij eet weer beter, heeft weer zin in het leven. Hij stond er echt als een zombie bij en dat is nu zo goed als over.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 11:34

Haboshof: wat goed dat Jelke inderdaad vooruit gaat. Fijn is dat hè en eigenlijk elke keer ook weer een klein wondertje als je ze dan "terug" ziet komen.
Wat voor pillen heb jij qua mg? Van 0,5 mg per pil? Of heb je verschillende varianten in huis? Ik kan je rekensom niet helemaal volgen namelijk :o? :o? :D Ik zelf heb pillen in huis van 1mg pergolide per pil maar weet wel dat ze er in 3 varianten zijn?

Je vertelde eerder dat je naar 2 pillen moest toewerken. Ik denk nu dat je inderdaad pillen van 0,5 mg in huis hebt? En dan zou je dus keurig op de einddosis van 1mg uitkomen die je volgens de vuistregel ook zou moeten geven. Klopt dat inderdaad?
Dom van mij om er van uit te gaan dat je de "standaard" dosering van 1mg/pergolide per pil in huis hebt.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:27

Nee Fargo, mijn pillen zijn maar 0,25 mg per pil. Hij krijgt dus nu 1 1/2 per dag en dat is 0,25 plus een halve van 0,125 is samen dus 0,375 mg. Snap je het nog? :D
Ik bouw heel langzaam op. Volgende week 2 pillen, dan krijgt hij dus 0,5mg per dag. Hij mag uiteindelijk 4 pillen, maar ik hoop dat hij die niet nodig heeft.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:03

Ik snap het weer :D ;) hoor Haboshof. Het zou inderdaad mooi zijn als hij al met 0,5mg toe kan, maar anders heb je in ieder geval ruimte om te "schakelen" naar meer. Echt super dat je nu al verschil merkt hoor! Zijn praatjes komen dan vast binnenkort ook om de hoek kijken en af en toe een voorzichtig huppeltje of wat meer.

En Lappie wat ziet Petertje er superlief en goed uit! Wat goed zeg!
Willy gaat deze week toch langzaamaan verharen. Het is natuurlijk ook zo'n raar voorjaar geweest en nu pas lekker warm. Het werd nu wel tijd ook hoor dat ie wat haar kwijt raakt.

TijnieJjJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 09:53

Ik zit eigenlijk met wat vragen.
Ben al 2 dagen van plan de kliniek te bellen (moet tussen 8 en 9) maar dan ben ik weer te laat wakker.
Kan morgen natuurlijk wel bellen maar ben toch ook even benieuwd naar jullie advies.
Valentijn was echt enorm dik, harde manenkam etc. Nu staat hij al sinds een aantal maanden alleen op Pavo Summerfit koeken en hooi. Hij krijgt dus verder niks bijgevoerd. Het gaat echt super met hem, beter kan niet. De grote bulten die hij boven zijn ogen had zijn weer als kuiltjes en van de hoefbevangenheid is ook niets meer te merken (staat nog wel op speciaal beslag).
Ik rij hem nu best fanatiek en je begrijpt wel, hij is nu lekker veel afgevallen. Super hoor maar nu zit hij eigenlijk op een gewicht wat zo moet blijven. Hij moet dus niet nog slanker worden. Aangezien jullie hier ook veel ervaring hebben qua voeding. Is er een bepaald soort krachtvoer dat hij zou mogen? Ik zoek niet iets waar hij dik van kan worden. Maar wel iets wat hem gewoon goed op gewicht houdt.
Zal morgen ook de kliniek bellen voor advies. Maar ben ook even benieuwd naar jullie meningen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 09:36

Tijniej krijgt hij al hooi of luzerne? Dat kan op zich niet zoveel kwaad. Wij geven Willy ook muesli van Havens, lekker structuur en toch energie. De groene en/of de blauwe variant zijn arm aan eiwitten. Wij zijn daar wel tevreden over, maar ik zou het ook aan je DA vragen als die daar zo'n sterke mening over heeft. Wat fijn dat Valentijn zo is opgeknapt, dat is waar je op hoopt natuurlijk!

Willy had vrijdag nog al last van de warmte en is doen door onze stalhoudster gekoeld. Gelukkig was hij 's avonds gewoon weer zichzelf. Hij heeft nu wel vlechtjes in zijn manen om een beetje koeler te blijven.