[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IngridHar

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 12:40

Mijn tinker heeft nog niet geschuurd. Zijn manenkam is nog niet hard dus hij loopt nog lekker zonder deken. Heb alles al in huis voor het geval dat.
Hij krijgt tegenwoordig Subli zonder en ik moet zeggen hij heeft nog nooit zo goed in zijn vel gezeten, hij glimt als een gek Haha! daarnaast krijgt hij wel kuil dat is weer minder maar kan niet anders.

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 12:50

paardejes zijn al wel begonnen met schuren. Weliswaar nog maar heel licht, maar de staartjes beginnen alweer als borsteltjes door het leven te gaan.

heb zojuist de selectielijst opgestuurd voor het sme-onderzoek van Eric Laarakkers. Ben benieuwd wanneer ik te horen krijg of ik mee mag doen.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 13:16

Dendie schreef:
Maar idd wat is de methode met de ui??? Lachen

Ik hoorde van de dierenarts van een man, die pakte elke dag een ui. Met de ene helft smeerde hij zn paard in en de andere helft gaf hij aan zijn paard. Exzeem vrij!
Maar dat is natuurlijk alleen in sommige gevallen...

Zelf heb ik geprobeerd een mix van:
Dettol/water/gekookte kruidnagels/deet/tea tree/sunblock/after bite.
Hielp niets...

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 16:08

a.s. vrijdag komt de DA voor enten en dan kan ze ook even naar pal kijken. ben benieuwd wat ze van hem vind. hij schuurt trouwens nog helemaal niet. heb voor de zekerheid wel een 2e hands deken voor hem gekocht. kan ik altijd weer verpatsen als het niet nodig blijkt.
hij zit trouwens wel helemaal onder de krassen en rare plekjes. lijkt wel een heftige aanval van jeugdpuistjes in combinatie met zware mishandeling. hij schuurt helemaal niet. iemand ooit wel eens zulke verschijnselen gezien?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 16:20

atreyuevita schreef:
Dendie schreef:
Maar idd wat is de methode met de ui??? Lachen

Ik hoorde van de dierenarts van een man, die pakte elke dag een ui. Met de ene helft smeerde hij zn paard in en de andere helft gaf hij aan zijn paard. Exzeem vrij!
Maar dat is natuurlijk alleen in sommige gevallen...

Zelf heb ik geprobeerd een mix van:
Dettol/water/gekookte kruidnagels/deet/tea tree/sunblock/after bite.
Hielp niets...

ik voerde ooit knoflooksnippers en kreeg als reactie dat dat giftig was omdat alle uiensoorten giftig zijn voor een paard? dan denk ik dat uien ook niet goed zijn toch?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 20:22

mammaslamma schreef:
Een vraagje, weet iemand hoe de Neck blanket van Boet blijft zitten, er zit ook een verbinding over de rug naar de staart , met een staartflap.
Moet zo'n halsdeken altijd aan het halster vast gemaakt worden, ik wil mijn paard niet met halster op de wei hebben nml.......

Ik heb zo'n deken gebruikt. Het leek mij wel handig, omdat je dan niet zo'n hele deken op hoeft te doen, maar dat wel de manen èn staart beschermd waren. Maar die staartflap blijft dus echt niet zitten. Ik heb ze toen gebeld en ze zeiden dat het ook niet de bedoeling was om je paard er mee op de wei te zetten, omdat de staartflap dan afglijdt.. Wat je er dan wel mee kon?? Boos!

Dendie schreef:
Een paard hier uit de buurt wilde de eigenaar in laten slapen omdat ze zo erge jeuk had. Nu wist de staleigenaar wel een prik (of had hij uitgevonden weet ik niet zeker) die direct verlichting gaf. Maar met die prik was er wel een grote kans dat het mis kon gaan. Die mensen hadden toch weinig te verliezen (inslapen of die prik) en hebben het laten toedienen. En het hielp, paard heeft nergens meer last van. Nu weet ik niet wat voor prik dat is. Ik wil sowieso eerst al het natuurlijke proberen voordat ik op drastischere maatregelen overga... En trouwens bij Den is het niet zo extreem dat ik hem erom zou laten inslapen.

Dendie: Zou je toch eens willen informeren wat voor prik dat was? Mijn pony heeft namelijk wel erge eczeem Verdrietig En misschien kan het ook andere paarden helpen..

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 20:34

ik heb drie van die borstelframes in de stal hangen en ze zijn zowat kaal geschuurd !
paard is er dus erg blij mee (en destalbaas ook, want voorheen schuurde hmijn paard gewoon de deur eruit)

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 21:54

Hallo!

Mijn bijrijdpaard (Fries) heeft ook zomereczeem, en is ook al begonnen met schuren. De eigenaresse twijfelt over een Boett deken, maar aangezien het paard dekens sloopt wordt het waarschijnlijk geen deken. Hoe kunnen we haar dan het beste behandelen?
Ze gaat trouwens in de zomer overdag naar buiten, 's nachts naar binnen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 07:06

je moet volgens mij al beginnen met een eczeemdeken nog voor ze gaan schuren,of niet?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 07:13

klopt Snoevie. Die van mij heeft haar jurk al weer aan.
Loesjuh....arm paard, hoe wil ze in vredesnaam haar paard heel houden al die maanden? Helemaal als het dier nu al is begonnen met schuren. Ik zou nu proberen iets te vinden wat jeukstillend werkt voor haar en het weer zal ongetwijfeld nog slechter en kouder worden wat betekent dat de jeuk weer gaat verdwijnen. Ondertussen een goede eczeemdeken aanschaffen en die gaan gebruiken zodra het weer iets warmer wordt.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 08:08

loesjuh: je hebt ook goedkope eczeemdekens. misschien dan maar zo een proberen...

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 09:50

Jennnyxx: zal ns proberen erachter te komen wat voor injectie t was.

Verder... Huilen Huilen heb ik mn pony gister op stal voor het eerst zien schuren. Niet erg maar toch. Hij staat sinds 2 dagen op wei, met nieuw groen gras (stond hele winter op kaal land). Valt me nu wel heel erg op dat hij jeuk krijgt nu hij weer op gras staat, terwijl het gister koud was. Ik vrees dat ik hem er dus toch maar vanaf moet houden, arm beestje Ach gut

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 12:41

Dendie, je kunt ook nog kiezen voor zeer beperkt weidegang toch?

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 12:55

fjordido schreef:
a.s. vrijdag komt de DA voor enten en dan kan ze ook even naar pal kijken. ben benieuwd wat ze van hem vind. hij schuurt trouwens nog helemaal niet. heb voor de zekerheid wel een 2e hands deken voor hem gekocht. kan ik altijd weer verpatsen als het niet nodig blijkt.
hij zit trouwens wel helemaal onder de krassen en rare plekjes. lijkt wel een heftige aanval van jeugdpuistjes in combinatie met zware mishandeling. hij schuurt helemaal niet. iemand ooit wel eens zulke verschijnselen gezien?

Misschien een soort schimmel infectie? heeft mijn paard ook gehad. Met Imaverol bestreden.

Veraaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 14:31

Hoi, mijn pony schuurt ook, maar we hebben nogal wat bomen en palen in de wei. Ik kan niet al deze palen en bomen uit de wei halen. Maar ik was van plan om er schuurmatten tegen te hangen. Ik vind ze toch vrij duur, heeft iemand een idee hoe ik ze zelf na kan bootsen??

En heeft er iemand ervaring met babyolie met tea tree olie
Laatst bijgewerkt door Veraaa_ op 04-04-07 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Veraaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 14:33

Loesjuh schreef:
Hallo!

Mijn bijrijdpaard (Fries) heeft ook zomereczeem, en is ook al begonnen met schuren. De eigenaresse twijfelt over een Boett deken, maar aangezien het paard dekens sloopt wordt het waarschijnlijk geen deken. Hoe kunnen we haar dan het beste behandelen?
Ze gaat trouwens in de zomer overdag naar buiten, 's nachts naar binnen.

Dat probleem heb ik ook maar de dekens van ivanhoeve (??) krijgt hij niet kapot denk ik! Mijn pony heeft hem nog nooit kapot gekregen! Misschien kun je alleen de hals doen??

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 15:28

Mijn pony heeft de deken van Ivanhoe wel stuk gekregen Bloos

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 15:33

Ik heb net voor iets anders de DA op stal gehad en heb hem meteen gevraagd naar iets tegen zomerexceem.
Hij had het over dagelijkse prednison-pillen, of over enten tegen schimmel 2x per seizoen.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 16:02

griebels schreef:
Ik heb net voor iets anders de DA op stal gehad en heb hem meteen gevraagd naar iets tegen zomerexceem.
Hij had het over dagelijkse prednison-pillen, of over enten tegen schimmel 2x per seizoen.

Die enting tegen schimmel is die injectie met Insol (die is hier al een aantal maal genoemd). Mijn pony heeft vorig jaar 2x een prednisoninjectie gehad van de pillen heb ik nog niet gehoord.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 16:19

Veetje schreef:
En heeft er iemand ervaring met babyolie met tea tree olie

Uitkijken met olie in de zon. Mijn paard gaat alleen maar harder schuren door vettigheid in de manen en staart.

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 16:20

veetje, missch zijn kunstgrasmatten een idee?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 16:26

Lennox schreef:
griebels schreef:

Die enting tegen schimmel is die injectie met Insol (die is hier al een aantal maal genoemd). Mijn pony heeft vorig jaar 2x een prednisoninjectie gehad van de pillen heb ik nog niet gehoord.

En wat zijn je ervaringen met beide opties?

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 20:23

Veetje schreef:
Hoi, mijn pony schuurt ook, maar we hebben nogal wat bomen en palen in de wei. Ik kan niet al deze palen en bomen uit de wei halen. Maar ik was van plan om er schuurmatten tegen te hangen. Ik vind ze toch vrij duur, heeft iemand een idee hoe ik ze zelf na kan bootsen??

Waarom schroef je niet een paar bezems tegen die palen of bomen? En dan op verschillende hoogtes.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 13:16

fjordido schreef:
veetje, missch zijn kunstgrasmatten een idee?

Kunstgras brand... tenminste, ben je ooit op een kunstgras veld onderuit gegaan? lig je helemaal open!
Die "pinnen" op de rubbermat van de paardendrogist komen direct op de huid, door de haren heen. Ik heb mijn paard zitten bekijken als ze schuurt maar ze beweegt dus veel minder op en neer omdat ze direct daar komen waar het helpt. De haren blijven bespaard. Ook vinbd ze het fijn dus zoekt ze echt op en schuurt nauwelijks aan andere dingen.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 13:19

@Griebels: De Insolinjecties werkten bij mijn paard niet. 1e keer 1 prik gehad en die moest na 3 weken herhaald worden, en daarna nog een keer. Heeft bij die van mij wel gezorgd voor wat verminderde klachten maar niet voldoende. Ik ken wel paarden die er erg goed op reageren en zo goed als jeukvrij het seizoen zijn doorgegaan.

De prednisonprikken werken 3 weken (tenminste de prikken die die van mij gehad heeft). Die krijgt hij bij een echte doorbraak (dan ligt hij alleen nog maar met zijn buik over de grond te schuren en weet van gekkigheid niet waar hij het moet zoeken). De prikken leggen de jeuk even plat zodat alles de tijd krijgt om te herstellen. Binnen uur na de prik was mijn paard jeukvrij. Maar om hem nou om de drie weken te laten inspuiten met prednison ben ik geen voorstander van. Vorig jaar heeft hij er in mei en in september een gehad.