Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
amanda2 schreef:Pfff mn paard heeft nu weer allemaal korsten op zijn onderbenen van waarschijnlijk beestjes.
Soort gele vleoistof komt er uit als je het korstje er af haalt.
Zit ook op zn hoofd en een paar op zijn lijf.
Maak het elke dag schoon met betadineshampoo of dethol.
Weet iemand wat dit is en wat je er het beste aan kan doen?
(iemand nog Sebacil in huis?)
lars schreef:amanda2 schreef:Pfff mn paard heeft nu weer allemaal korsten op zijn onderbenen van waarschijnlijk beestjes.
Ik heb ook een paard met mok en gisteren bij de wei zat haar hele hoofd ook onder nog nooit gezien maar kan dus wel ?
Het ziet er ook echt uit als mok.
Zelf gebruik ik altijd zinkzalf werkprima.
lars schreef:amanda2 schreef:Pfff mn paard heeft nu weer allemaal korsten op zijn onderbenen van waarschijnlijk beestjes.
Ik heb ook een paard met mok en gisteren bij de wei zat haar hele hoofd ook onder nog nooit gezien maar kan dus wel ?
Het ziet er ook echt uit als mok.
Zelf gebruik ik altijd zinkzalf werkprima.
Michh schreef:Mijn pony heeft sinds zondag ook mok.
De koot is erg dik en warm, zit vocht in.
Ik maak het vanaf zondag 1 keer per dag schoon en ik zalf het 2 keer met mokzalf.
Is mokzalf het juiste middel of kan ik beter iets anders gebruiken?
eylis schreef:Ik heb een vraagje ...
om een mogelijk antwoord op MOK te posten![]()
Ik ben nogal vaak geconfronteerd geweest met MOK in verschillende stallingen en weides, bij verschillende paarden etc. Kheb ook kunnen vaststellen dat er verschillende soorten MOK bestaan. (natte, droge, weke, harde, hoge lage, zomer, winter...)
Ik heb op basis daarvan mijn eigen paard (dat het sowieso elk jaar hardnekkig kreeg van oktober tot maart) en ander paarden volgens een bepaald schema verzorgd.
En ze is er nu al reeds twee jaar volledig van af. Zelfs deze winter was het tamelijk vochtig en stond ze wel eens op vochtige grond.
Geen greintje MOK meer. En ik hoef zelfs niet preventief meer te verzorgen.
Voor wat het waard is: hier het verzorgingsschema dat ik heb toegepast.
Mét ook uitleg. Omdat ik denk dat MOK vaak ook het gevolg is van een kruisbesmetting en bepaalde omstandigheden. Maar hier volgt het dus:
MOKIk hoorde van zoveel verschillende zalven en middeltjes die toegepast worden. Sommigen zweren bij luierzalf, allerlei speciale merkenzalven, sommigen zelfs bij tandpasta (hemeltje stop daar best mee, dat zou je toch ook niet op je eigen besmette gekloofde huid smeren...)
Dus ik dacht: laten we eerst eens kijken wat precies de oorzaak van MOK is.
De vakliteratuur geeft het "ruiterlijk" ( ...) toe: MOK is een verzamelnaam voor een aantal vochtige huidkwalen aan de paardebenen. en het heeft verschillende oorzaken.
Al snel had ik bij ervaring door: als er één oorzaak de kop opsteekt, dan volgen door verzwakking van huid - en dus de weerstand, want daar is de huid voor gemaakt per slot ven rekening - nog andere variaties van MOK.
En dan heb ik de samenstelling van de gekende MOKzalven (in de handel of bij de dierenarts verkrijgbaar)eens goed van nabij bestudeeerd:
MOKzalf blijkt meestal hoofdzakelijk Zinkoxyde te bevatten en een ontsmettingsmiddel.
Luierzalf voor de rode babybilletjes dus. klopt helemaal als je ziet wat de oorzaken zijn van MOK.
Die bewuste winter had mijn merrie het flink te pakken, en zowat de hele stal. In de winter waren alle weides afgesloten.
De pensionhouders hadden 1 weitje afgezet waar de paarden per 4 om beurt een uurtje in mochten. Dat was een vrij natte ondergrond...
Ik vermoedde dat er een verband was:
VOCHT, verhouding paarden/wei-oppervlakte en een BACTERIE...
Deze bacterie die MOK kan veroorzaken zit altijd in de grond, maar op een gezonde huid heeft ze geen vat. Als er relatief veel paarden op een beperkte oppervlakte staan, vermenigvuldigd deze bacterie zich ook veel meer.
Zijn de vetlokken voortdurend nat, de huid irriteert...de lymfeknopen zwellen op rond de kootgewrichten en daar heb je dan die gevreesde kloofjes...
Dat is overigens het eerste teken: die dikke gewrichten.
Op dat ogenblik immers al gaat het immuunstelsel (lymfeklieren) al flink tekeer om de bacterie te overwinnen, en de ontstekingstoxines af te voeren: vandaar de opzwelling.
De huid krijgt kloofjes en korstjes.
Dus was mijn eerste bekommernis:
ontsmetten: drooghouden en een droge omgevingcreeren. (zodat die bakterie niet terug via de grond de koot indringt.)
Dus:
éénmaal de benen goed wassen met warm water en een beetje isobetadine.
Sommigen wassen dan de benen elke dag met isobetadine. Maar dat is niet echt goed. (maakt de huis nog schraler)
Dan de benen kurkdroog wrijven met een handdoek. (zelfs met de haardroger als je paard het verdraagt)
Paarden met echt lange vetlokken: ik knip ze korter tot 2 cm.
En dan de stalgrond SUPERDROOG houden. Best ook een laag vlaslemen leggen en meer dan gewoonlijk de stalvloer schoonhouden.
De hoef en hoefrand smeer ik licht in met een mengsel:
70%vaseline et 30%TEER.
dit om te voorkomen dat de bacterie vanuit de grond terug de koot indringt.
Teer is een goed antibacterieel middel dat ook de hoef krachtig maakt.
Om d twee dagen een fijn laagje.
Dan op de KOTEN en aangetaste plekken een apart zalfmengsel met de volgende ingredienten
(of laat het maken bij de apotheek):
Dag 1 tem 3
- 40%zinkoxyde
- 50% witte vaseline
-10 % zwavelbloem
Dag 4 en 5:
droog goed de aangetaste plekken, die zouden al heel soepel moeten zijn:
dan strooi je daar op
Daktarinpoeder (anti-fungide, anti-dermatophyte)
Omdat na de bacterie-infectie de huid vaak aangetast wordt door een fungide en die moet ook worden aangepakt
Hierna kan je dagelijks weer de zinkoxydezalf gebruiken.
Als dit nog niet spectaculair betert:
kan je vanaf de week daarna ook een salicylzuurzalf aanbrengen: (om de ontsteking te genezen)en dat maak je zelf met:
1 zakje aspirine in poedervorml, mengen met 50 gram vaseline.
Deze zalf om de twee dagen afwisselen met de zinkoxidezalf
en na 10 dagen zou de huid helemaal mokvrij moeten zijn.
Het is belangrijk dat je je paard ook regelmatig laat werken:
beweging stimuleert de lymfeklieren waardoor de afvalstoffen beter afgevoerd worden: de zwelling zal minderen.
Ook een drukpuntmassage op de dikke gewrichten kan helpen, maar niet alle paarden houden van gefrunnik aan hun benen
Als jullie het uitproberen, graag jullie bevindingen.
pamela25 schreef:hoi ik meld me even aan ik heb een kruising belg tinker met chronisch progressief lymfoedeem (cpl) ben benieuwd of er mensen zijn die ook een koudbloed hebben met dit probleem
beantsje schreef:pamela25 schreef:hoi ik meld me even aan ik heb een kruising belg tinker met chronisch progressief lymfoedeem (cpl) ben benieuwd of er mensen zijn die ook een koudbloed hebben met dit probleem
Oei, da's niet zo mooi....komt het door mok?
Ik denk dat het belangrijk is dat hij het liefst 24/7 in het land staat (zodat hij niet te lang stilstaat) en dat je heel veel stapwerk met hem doet. Vooral als je nog rijdt, heel lang uitstappen. Da's belangrijk zodat het hoefmechanisme zoveel mogelijk benut wordt.
tribeworld schreef:ik kom vanavond bij mijn paardje heeft ze een hele korst boven haar hoef doet geen pijn maar zat er gisteren nog niet.
als ik de foto's hierzo bekijk is het bijna zeker mok het is ongeveer zo groot als een duim.
ik heb het meteen gewassen met betadine shampoo maar krijg korst er niet vanaf.
iemand verder nog tips.