[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WinBinChes

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:18

Ja rubber bedoel ik inderdaad! Over de balken heen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:23

Zou ik kunnen proberen, ben alleen bang dat die andere kleuter er aan gaat zitten :+ . Waar zou je dat kunnen krijgen? Gr.

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:07

We hebben hier een b-pony staan, hij zoog al lucht voordat hij bij ons kwam. Hij staat nu met 5 pony's dag en nacht buiten en ze hebben een grote schuilstal. Nu zuigt hij af en toe alsnog in de stal aan de randen. Is dat niet vreemd? En kan het kwaad? iemand tips?

Een band is voor ons trouwens geen optie aangezien we het risico van ophanging willen voorkomen en het me niet prettig lijkt voor de pony.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:12

Mijn paardje is er bijna vanaf :)
ben echt super blij! Ze doet het nog wel eens voor aandacht of als ze een beetje stresst (bij eten krijgen of als ze aan het eten is)

maar echt voor 90 procent minder als eerst, dus wij zijn hier super blij mee :) *\o/*

Mara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 16:27

Ik zie op internet een heel leuk veulen staan, dat ik misschien wil kopen. Onlangs is hij verkocht aan mensen, maar is daar op stal gaan luchtzuigen. Hij is inmiddels weer ingeruild en de eigenaar heeft hem weer te koop staan. Nu hij weer in het weiland staat doet hij niet meer aan luchtzuigen.

Zouden jullie zo'n veulen kopen?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 16:43

ja rustig.. maagonderzoek doen om te kijken of dat verder goed zit en vooral buiten laten staan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:23

Zet hier even een stipje om alle tips ed beter te kunnen volgen :)

Roos_Doos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:44

ik volg dit topic nu ook al een tijdje en mijn merrie is ook een luchtzuiger. afgelopen jaar had zij een band om maar ik zag gewoon aan haar dat ze er last van had dus heb besloten om hem af te laten. mijn staleigenaar vond dit niet zo leuk maarja...
ze staat nu 24/7 op het land en ze zuigt daar helemaal niet
enkel als ze even op stal komt om te poetsen en eten te geven dan zuigt ze wel...
nu wil ik overleggen om rubber op de stal randen te doen maar waar zou je dit kunnen halen?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 16:13

Bij een trailer handelaar. Maar je kunt ook heel dik zeil kopen. Dat gaat sneller stuk, maar is wel veel goedkoper.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:20

Hoe kan je dat rubber/zeil eigenlijk het beste vastmaken? Wat voor lijm kan je daar eventueel voor gebruiken die zowel geschikt als veilig zijn voor je paard?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 16:22

Ik doe het met strotouwtjes om de stang heen, bij mijn stal gaat dat heel makkelijk. Anders zou ik strotouwtjes eromheen zigzaggen en van 'oog naar oog' laten gaan. Daartoe wel ogen in het hout schroeven.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 02:13

Hey Miss Montana,

Is Whiskey een luchtzuiger?

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 09:23

Mara schreef:
Ik zie op internet een heel leuk veulen staan, dat ik misschien wil kopen. Onlangs is hij verkocht aan mensen, maar is daar op stal gaan luchtzuigen. Hij is inmiddels weer ingeruild en de eigenaar heeft hem weer te koop staan. Nu hij weer in het weiland staat doet hij niet meer aan luchtzuigen.

ik persoonlijk niet... als ze het zo jong al doen?!?!
en op de wei doet vrijwel geen een luchtzuiger het, het is voornamelijk op stal of na het eten....
ik irriteer me soms echt als uniek staat te zuigen en vind het dan ook jammer dat ze het heeft, maar die heb ik al van veulen af aan, inmiddels al 10 jaar dus die gaat nooit bij me weg.....

maar ik zou niet al beginnen met zo'n jong dier wat al zuigt :n

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 09:02

Mara schreef:

Ik zou zeggen waarom niet, maar dat is persoonsgebonden.
Als mijn pony staat te luchtzuigen moet ik ook zeggen dat ik het een vreselijk irritant geluid vind, maar het zou mij er niet van weerhouden om paard te kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 09:13

LindyH schreef:
Hey Miss Montana,

Helaas wel, een tijdje geleden kreeg ze een nieuwe buurman (luchtzuiger) waarbij het in eerste instantie goed ging. Vervolgens is er iets gebeurd waardoor ze zo gestressed tegenover hem raakte dat ze hem echt haatte als ze in haar stal stond. Daarbij pakte ze de wand vast en heeft ze waarschijnlijk eens per ongeluk luchtgezogen of ze heeft het gedrag van haar buurman geimiteerd met het luchtzuigen. Al met al best irritant maar van de een op de andere dag stond ze dus lucht te zuigen. Ook al had ze genoeg ruwvoer en liep ze overdag in de paddock (was in de winter), maargoed ze staat nu soms zelfs op het hek in de wei te luchtzuigen ook al staat ze 24/7 buiten.

Ben erg blij dat er hier in dit topic mensen zijn die er ook een beetje dezelfde kijk op hebben als mij. Het hoort nu eenmaal bij mijn paard (natuurlijk had ik het liever voorkomen) maar haar tegenhouden helpt ook niet.

[edit] Zijn er trouwens supplementjes die jullie geven ter 'ondersteuning' voor het lichaam bij het luchtzuigen? Ik heb maag compositum al geprobeerd maar dat had niet echt veel effect, daarnaast vond ze het megavies :=

XNonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 09:40

Ik ben gisteren wezen kijken met mijn ouders naar een
pony. het was een ruin van 5 jaar 1.48 hij was heel braaf.
Hij kon ook super goed springen :P
Het enige was dat hij luchtzuigd. is dat echt vervelend?
Ik heb nl. nognooit mee gemaakt dat een paard dat deed.
Hij doet het alleen in de stal zeiden ze maar hij had ook een band om
en ze zeiden dat het heel goed hielp.
maar is het dan wel verstandig om die pony te nemen?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 10:21

tja.. dat is eigen keuze... die band is iig niet handig want daar houden ze echt letsel aan over. Dat zie je misschien niet maar aan de binnenkant gaat het echt kapot.
Luchtzuigen is vooral irritant voor degene die het ziet.

XNonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 10:26

maar kun je er verder dan niks aan doen dan ?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:06

Tja.. je kan er wel iets aan doen. Je kan ook laten onderzoeken of het komt door maagzweren en die behandelen. Je kan ook zorgen dat het minder wordt door goed te voeren (veel ruwvoer weinig brok), veel weidegang etc. [kan je allemaal in dit topic vinden. lees vooral de berichten van Anya] maar als het paard al een tijdje dit doet dan is het littekengedrag en gaat het nooit echt helemaal weg.
Mijn paard is 17 en heeft het ook al sinds zijn 6e jaar.... het is wel minder nu hij in een kudde buiten staat en geen krachtvoer krijgt. Maar na een appeltje of als er stresssituatie is pakt hij graag toch even iets vast om lucht te zuigen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:35

Miss_Montana schreef:
LindyH schreef:
Hey Miss Montana,

Helaas wel

Nou ja, it runs in the family. Pa doet het ook, wist je dat?

Ik vind het altijd zo grappig om te zien dat jouw paardje dezelfde onregelmatig uitlopende bles heeft als die van mij. Aan dezelfde kant ook. Ik ken geen andere broers en zussen die dat hebben.
En nu hebben ze dus nog een overeenkomst... :\

Maagcompositum werkt bij die van mij ook niet, hoewel het wel helpt tegen gaskoliek-aanvallen. Het luchtzuigen wordt er niet minder om.

tallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 18:29

ik wou met hier graag ook aanmelden.

Ook ik heb een luchtzuiger.

Die van mij doet het maar sporadisch en alleen op stal.
maar het is zo een rotgeluid.
Hij doet het alleen op zijn voerbak.

Sinds vorig jaar november heeft hij een poos op stal moeten staan door kreupelheid. Sindsdien doet hij dus luchtzuigen.

Een band wil ik eigenlijk niet aan beginnen omdat hij het alleen op stal doet.
Wat zouden jullie adviseren?

zou misschein een lickit of zo ook effect hebben?

Pawneetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:34

Hallo

Mijn beestje doet ook aan luchtzuigen. Hij doet dit al heel zijn leven. Hij heeft die slechte gewoonte overgekregen van zijn moeder. Bijden hebben ze geen last gehad of gekregen van maagzweren. Heb al alles geprobeerd om het hem af te leren, maar niets helpt.
Het enige spijtige aan al dat luchtzuigen is dat hij al zijn voorenste tanden kwijt is. Ze zijn gewoon afgesleten.

groetjes

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:20

Zo deze week ga ik mijn DA bellen om een afspraak te maken haar maag aan de binnenkant te laten bekijken dmv endoscopie. Gisteren was er op mijn stal een ander paard waarbij er in de longen(?) gekeken moest worden, iig de slang ging via zijn neus. Waar ik bang voor was is dat het er eng uit ziet, maar dat viel reuze mee en het onderzoek duurde niet lang.

Zijn er hier nog bokkers die dit onderzoek ook gaan doen bij hun luchtzuiger?

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:32

Nee, ik laat niet zo'n onderzoek doen. Die van mij is 20+, gezond en vrolijk, dus ik zie het nut van zo'n onderzoek voor hem niet zo in. Bovendien is het een redelijk gevoelig mannetje, als in gevoelig voor veranderingen en stress. Hij moet binnenkort naar de tandenbeul, dat zal ie al erg genoeg vinden vrees ik.

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 09:55

Hallo allemaal,

Ik heb ook een luchtzuiger, ze is nu 16 en heb haar vanaf haar 7e (toen zoog ze al lucht). Ze staat vrijwel de gehele dag buiten en voor de nacht gaan ze naar binnen. Ze luchtzuigt na het eten, verder vrijwel niet. Buiten doet ze het ook bijna niet. Ze heeft geen band om.
Nu vind ik dat ze de laatste maanden een vrij bolle gasbuik heeft ten opzichte van eerder. Het ziet er gespannen uit (ook ter hoogte van de flanken) en lijkt ook wat pijnlijk te zijn af en toe. Ook is ze erg winderig. Het is niet echt toegenomen sinds ze weer meer in de wei staat, afgelopen winter had ze het ook. Ik ben toen al overgegaan van voornamelijk kuilvoer naar alleen hooi. Nu weet ik dat beweging de darmwerking bevordert (en daardoor misschien ook het gas beter afvoert). Ze kan de hele dag buiten lopen maar echt trainen lukt sinds een half jaar niet meer vanwege spat. Sinds die tijd heb ik wel het idee dat de gasbuik is toegenomen. Ik heb al eens een mestonderzoek laten doen, maar daaruit kwam niets bijzonders.
De wei waar ze op staan is overigens niet echt vet, en ze krijgt het minimale aan krachtvoer (0,5 kg, helft daarvan is pavo basisbrok en andere helft structuurmuesli).
Hebben jullie ook ervaring met supplementen of andere tips waardoor deze gasbuik kan afnemen?